T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Ganska skönt att detta forum kräver inloggning och inte går att googla...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Nu så har jag fått tillbaka bakluckan från lack, ser väldigt bra ut.
Han har haft den på bockar så solfilmen på insidan var kaputt. Lätt att dra bort men klistret blev kvar. Och en tråd till bakrutevärmen blev skadad också, nästan helt avskavd på en mm längd. Går det månne att reparera?
Han har haft den på bockar så solfilmen på insidan var kaputt. Lätt att dra bort men klistret blev kvar. Och en tråd till bakrutevärmen blev skadad också, nästan helt avskavd på en mm längd. Går det månne att reparera?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jag har för mig att jag sett konduktiv färg som man kan reparera bl.a. elbakrutor med.
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Marie wrote:Jag har för mig att jag sett konduktiv färg som man kan reparera bl.a. elbakrutor med.
Det skall jag prova! Finns på ebay för några tior.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 C180++
torake wrote:Marie wrote:Jag har för mig att jag sett konduktiv färg som man kan reparera bl.a. elbakrutor med.
Det skall jag prova! Finns på ebay för några tior.
Elfa har också om jag inte minns fel.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Så här blev det till slut.
Mycket jobb för bara en baklucka, men jag är nöjd med resultatet!
Mycket jobb för bara en baklucka, men jag är nöjd med resultatet!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jag har haft ett par Zimmermann-skivor liggande i garaget som jag köpte till min gamla S210
Jag monterade dem tillsammans med nya meyle-belägg på S210:an och de satt på i drygt ett år, fast jag körde inte så mycket det året eftersom jag hade andra bilar nästan hela tiden. Trots, eller kanske tack vare de få milen så blev det hemska vibrationer när man bromsade, så jag bytte skivorna till nya noname från taxiteile och lade dessa på garagegolvet i tanke att svarva dem nån gång i framtiden. De var helt oslitna.
Läste sedan att det man ofta tror är skeva skivor är istället att det blivit ojämn deposition av bromsbeläggen vilket gör att friktionen inte blir jämn runt om hela ytan utan det liksom hugger en gång per varv och det går inte att bromsa bort. Nu gav jag mig på dem med smärgelduk och stålborste i vinkelkap och då verkar det som jag fick bukt med dem.
Givetvis kärvade en glidbult till ett ok, så bromsen låg på först så jag inte kunnat prova i högre fart förrän ikväll när jag fixade glidbulten. Och till min förvåning stämde teori och praktik överens, inte en tillstymmelse till vibration när man bromsade.
Så summa summarum "nya" skivor på bilen utan kostnad och en erfarenhet rikare: aldrig köpa Meyle eller andra piratbelägg, bara originalkvalitet hädanefter för mig, Jurid eller Ate.
Jag monterade dem tillsammans med nya meyle-belägg på S210:an och de satt på i drygt ett år, fast jag körde inte så mycket det året eftersom jag hade andra bilar nästan hela tiden. Trots, eller kanske tack vare de få milen så blev det hemska vibrationer när man bromsade, så jag bytte skivorna till nya noname från taxiteile och lade dessa på garagegolvet i tanke att svarva dem nån gång i framtiden. De var helt oslitna.
Läste sedan att det man ofta tror är skeva skivor är istället att det blivit ojämn deposition av bromsbeläggen vilket gör att friktionen inte blir jämn runt om hela ytan utan det liksom hugger en gång per varv och det går inte att bromsa bort. Nu gav jag mig på dem med smärgelduk och stålborste i vinkelkap och då verkar det som jag fick bukt med dem.
Givetvis kärvade en glidbult till ett ok, så bromsen låg på först så jag inte kunnat prova i högre fart förrän ikväll när jag fixade glidbulten. Och till min förvåning stämde teori och praktik överens, inte en tillstymmelse till vibration när man bromsade.
Så summa summarum "nya" skivor på bilen utan kostnad och en erfarenhet rikare: aldrig köpa Meyle eller andra piratbelägg, bara originalkvalitet hädanefter för mig, Jurid eller Ate.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Annars, för att slippa damm kan man köra på EBC Greenstuff eller Redstuff... Sjukt bra belägg. Hade Greenstuff på Coupemercan, sedan 2005 tror jag. Förra året böt jag beläggen i förebyggande syfte, halva tjockleken av slitytorna var kvar. 7 års körande, 8000 mil ungefär...
Fälgarna blev knappt dammiga.
Till sommaren tror jag bempan ska få på sig en omgång redstuff fram.
Fälgarna blev knappt dammiga.
Till sommaren tror jag bempan ska få på sig en omgång redstuff fram.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Ja, originalbeläggen dammar som tusan, det är ju sant. Inte så stort problem på bilar med manuell låda dock.
Men det var ju lite prisskillnad: 1270kr för EBC greenstuff, fram till en C180. 412 kr för Ate-belägg från Taxiteile. Brukar hålla 5000 mil cirka för mig.
Men det var ju lite prisskillnad: 1270kr för EBC greenstuff, fram till en C180. 412 kr för Ate-belägg från Taxiteile. Brukar hålla 5000 mil cirka för mig.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Den årliga ritualen inför besiktning - att byta tillbaka till halogen i projektorerna
Och tog bort klistret från solfilmen i bakfönstret. En hel flaska nagellacksborttagning gick åt:
Det var det enda som bet, T-röd, lacknafta, tändvätska och andra tips lyckades inte lösa klistret alls.
Och tog bort klistret från solfilmen i bakfönstret. En hel flaska nagellacksborttagning gick åt:
Det var det enda som bet, T-röd, lacknafta, tändvätska och andra tips lyckades inte lösa klistret alls.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Ang solfilmen så är 3M's citrus-spray ett tips..
Löser limmet utan att förstöra gummilister el. inredning.
Löser limmet utan att förstöra gummilister el. inredning.
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Re: T-Å:s andra S203 C180++
SUMO wrote:Ang solfilmen så är 3M's citrus-spray ett tips..
Löser limmet utan att förstöra gummilister el. inredning.
Acetonfri nagellacksborttagning är faktiskt ganska snäll, och inte luktar den så faligt heller. Har också använt den till att ta bort skyddslack på kretskort före omlödning.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Bromssköldar får man väl betrakta som slitdelar, men lite irriterande att de inte håller mer än 10 år. På andra bilar jag haft har bromssköldarna fortfarande fyllt sin funktion även efter dubbla tiden.
Nu hade de rostat upp så att handbromsens backar släppte och gav diverse obehagliga missljud
Ska byta dem på båda sidor, samt beläggen både för parkering och färdbroms, och så såg jag att ena oket hade börjat kärva så det skall jag försöka få att släppa och motionera lite. Alla bromsdelar kommer från Taxiteile till bra pris (Ate) men irriterande nog måste man hosta upp 800-1000kr för två plåttallrikar från Mercedes, verkar inte finnas pirat.
Nu hade de rostat upp så att handbromsens backar släppte och gav diverse obehagliga missljud
Ska byta dem på båda sidor, samt beläggen både för parkering och färdbroms, och så såg jag att ena oket hade börjat kärva så det skall jag försöka få att släppa och motionera lite. Alla bromsdelar kommer från Taxiteile till bra pris (Ate) men irriterande nog måste man hosta upp 800-1000kr för två plåttallrikar från Mercedes, verkar inte finnas pirat.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
inte bästa kvaliteten direkt. Men generation W220, W211 och W203(och S203) hör definitivt till de snyggaste bilar som MB tillverkat. Totalt sett snyggare än W221, W204 och W212. Bara en sån sak kan ju göra en bil värd att äga...
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Frugan har haft den här bilen hela hösten och finkört ungarna till dagis och några mindre shoppingturer. När jag nu får tillbaka den ett par hundra mil senare så har hjulinställningen rubbats och bilen vibrerar och känns ostadig när man bromsar. Tog av hjulen och undersökte hjulupphängningarna lite. Ser ni felet?
Höger sida
Vänster sida
Bra kvalitet det där... Men bilen är å andra sidan 11 år gammal och har gått 22.500. Man kanske inte skall förvänta sig W126-kvalitet.
Höger sida
Vänster sida
Bra kvalitet det där... Men bilen är å andra sidan 11 år gammal och har gått 22.500. Man kanske inte skall förvänta sig W126-kvalitet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 37 guests