(Jag strukturerad om lite här och lägger de senaste bilderna här i första inlägget. Det som var här tidigare här jag lagt i mitt andra inlägg längre ned)
Bilen är en Cubanitsilvermetallic C 180 Kompressor 2003, med första varianten av M271, som är överladdad med en variant av Eaton M45. Manuell 6-vxl låda.
Extrautrustning från fabrik utöver standard i utförande Classic är
* Regnsensor
* Svart läderklädsel/MB-tex
* Integrerade barnstolar i baksätet
Sen har någon tidigare ägare försett den med backsensorer, dragkrok och en navigator/multimediaenhet av kinesiskt ursprung.
Grillen har jag bytt mot en i pre-facelift avantgarde-stil. Jag har bytt ut originalstrålkastarna med fresnel-linser mot facelift klarglas med H1-projektorer. Xenon 4300K från MBSCA sitter i. Dels ser det mycket bättre ut, jämför gärna med bilderna i ett inlägg längre ned, och dels blir det *mycket* bättre ljus tack vare bixenonfunktion OCH samtidigt originalhalogen.
(Observera att högerstrålkastaren inte är korrekt injusterad mot huven/skärmen)
I kontoret har jag bytt till eftermarknads läderratt samt hel läderdamask på växelspaken
Motorns ECU har jag låtit anpassa efter mina önskemål av Tuningchip på kungsholmen, och den lämnar nu 166 hk istället för original 138 (143 fabriksuppgift). Bänkat hos Rolf i bandhagen, där Teknikens värld bänkar alla sina testbilar.
Bränsleförbrukningen är väl i nivå med de nyare bilarna på marknaden, är ingen konst att köra under 0,75 blandad körning i Stockholmsområdet och på landsvägarna i t.ex. Roslagen runt 0,6
Bilen börjar närma sig så bra en bruks-S203:a kan bli, alla fel och slitage jag hittat är åtgärdade och utrustningsmässigt saknas bara motorvärmare. På önskelistan finns också en Becker GP 7990.
T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
Last edited by torake on Sun 16 Mar, 2014 18:09, edited 6 times in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
hoppas du kan ge mig inspiration att få fixat min nu då:)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
glidaren wrote:PO
Pre Owner tolkar jag det som.
Ser ju riktigt trevlig ut. Grattis till förvärvet
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
går inte att se bilderna
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
pasi wrote:går inte att se bilderna
Hos mig funkar det, kul att du äntligen hittat en bil, T-Å!
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
En 2003:a med 143-hästars kompressormotorn (M271), 6vxl manuell och skinnklädsel. Den vanliga S203-rosten på bakluckan fick jag på köpet.
Här skall det bytas grill och strålkastare till lite fräsigare grejer
The office. Ny shaltknauf+manschette ska dit, skinnratt med, och multimediamontaget är l*dermässigt så det måste snyggas till.
I övrigt en helt vanlig Classic. Rost i bakluckan som sagt, lacksläpp i skärmkanterna. I övrigt välhållen 19.000 mil, tight och tyst i alla hjulupphängningar. Lite trötta bakfjädrar ser det ut som. Tre märkliga grejer:
1. SRS-lampan lyser, Hedin bil hade sagt till PO att det var pga stereon?!? Skall in på diagnos på måndag innan bilen levereras till mig.
2. Tempen går inte upp till mer än 70 grader när man kör landsväg, 75 när man står på tomgång. Termostat?
3. Kamkedjan byttes i höstas av Hedin, utan förklaring varför?!? De bjöd PO på arbetet eftersom han relativt nyliigt köpt bilen av dem. Allt man vet var att motorlampan lös, men det sades bero på en tempgivare.
Bilen levererad idag. Det ska ju aldrig få gå bra heller, så Hedin hade förstås inte tid att ta in bilen för diagnos, så SRS-felet är fortfarande okänt. Så i skitvädret som var pajade ena torkarbladet och har hunnit dra några fina repor i vindrutan. Ett nytt stenskott kom dit sen i lördags också
Men har bilen i garaget nu för att bättra lacksläppen i skärmkant nummer ett och undersöka bilen lite närmare, och på det stora hela verkar den ok. Har beställt en lederlenkrad och avantgarde kühlergrill.
Tempmätaren... 65-70 grader visar den mest hela tiden. Men bränsleförbrukningen är ok ändå, typ 0,68 hem från jobbet, där V6:an tar 0,95 till litern.
Här skall det bytas grill och strålkastare till lite fräsigare grejer
The office. Ny shaltknauf+manschette ska dit, skinnratt med, och multimediamontaget är l*dermässigt så det måste snyggas till.
I övrigt en helt vanlig Classic. Rost i bakluckan som sagt, lacksläpp i skärmkanterna. I övrigt välhållen 19.000 mil, tight och tyst i alla hjulupphängningar. Lite trötta bakfjädrar ser det ut som. Tre märkliga grejer:
1. SRS-lampan lyser, Hedin bil hade sagt till PO att det var pga stereon?!? Skall in på diagnos på måndag innan bilen levereras till mig.
2. Tempen går inte upp till mer än 70 grader när man kör landsväg, 75 när man står på tomgång. Termostat?
3. Kamkedjan byttes i höstas av Hedin, utan förklaring varför?!? De bjöd PO på arbetet eftersom han relativt nyliigt köpt bilen av dem. Allt man vet var att motorlampan lös, men det sades bero på en tempgivare.
Bilen levererad idag. Det ska ju aldrig få gå bra heller, så Hedin hade förstås inte tid att ta in bilen för diagnos, så SRS-felet är fortfarande okänt. Så i skitvädret som var pajade ena torkarbladet och har hunnit dra några fina repor i vindrutan. Ett nytt stenskott kom dit sen i lördags också
Men har bilen i garaget nu för att bättra lacksläppen i skärmkant nummer ett och undersöka bilen lite närmare, och på det stora hela verkar den ok. Har beställt en lederlenkrad och avantgarde kühlergrill.
Tempmätaren... 65-70 grader visar den mest hela tiden. Men bränsleförbrukningen är ok ändå, typ 0,68 hem från jobbet, där V6:an tar 0,95 till litern.
Last edited by torake on Sun 09 Sep, 2012 12:14, edited 1 time in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
203orna är ganska trevliga att köra (när man väl klämt sig in i dem) på nåt vis faktiskt även om det nu dunsar lite mer i hjulupphängningarna än på 123an, att det nu är kompressormotorn och inte en 180 sugis lär ju inte göra saken sämre.... Lycka till med nya bilen, alltid lika kul med ett färskt objekt att ta sig an.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Har hittat två nya problem, ett visslande susande som kommer från klimatanläggningen (alltså den stora lådan bakom instrumentpanelen, inte reglagen), misstänker att det är dåligt med gas i AC:n, eftersom den inte kyler något vidare.
När jag sedan stängde av ACn fick jag problem med hög tomgång som inte var där förut. Den smyger upp till typ 15-1700 och så kan den hoppa ned till normalt 800, sen upp igen. Mkt irriterande.
Finns en del som behöver fixas på denna alltså, men idag gick den till och från jobbet samt en sväng ner till tv-huset på eftermiddagen totalt 65km på c:a 0,7 då känns det lite bättre.
Vid närmare inspektion verkar det också som att någon tidigare ägare satt i kortare fjädrar också, så då slipper jag göra det med. Och nej, det verkar inte vara fjäderbrott.
När jag sedan stängde av ACn fick jag problem med hög tomgång som inte var där förut. Den smyger upp till typ 15-1700 och så kan den hoppa ned till normalt 800, sen upp igen. Mkt irriterande.
Finns en del som behöver fixas på denna alltså, men idag gick den till och från jobbet samt en sväng ner till tv-huset på eftermiddagen totalt 65km på c:a 0,7 då känns det lite bättre.
Vid närmare inspektion verkar det också som att någon tidigare ägare satt i kortare fjädrar också, så då slipper jag göra det med. Och nej, det verkar inte vara fjäderbrott.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Medan primern torkade i skärmkant nr 2 rev jag ned mitten av instrumentpanelen för att diagnosticera det usla multimediamontaget.
Här är en bild från tidigare - det ser ju inte så j#$%&a ut på bilden, men hela skiten sitter löst och skramlar upp och ned... Och svart tejp döljer något...
När jag skruvat loss panelen visar det sig att den som monterat ur originalstereon förmodligen inte tagit reda på hur man skall ta isär grejerna, utan brutit och sågat av grejer med typ bågfil för att få ut den gamla stereon. Öronen från den gamla monteringsramen sitter kvar, avsågade.
Jag rev bort den svarta tejpen också , och mycket riktigt ser det ut som en rabieshund tuggat i öppningen. Hursomhelst, jag skruvade ihop allt på någorlunda rätt sätt men snyggare än så här går inte att få det utan att köpa lite nya grejer:
Nu börjar jag fatta vad det är för typ av ägare som haft hand om denna bilen, hoppas de inte varit och "lagat" något viktigt.
Här är en bild från tidigare - det ser ju inte så j#$%&a ut på bilden, men hela skiten sitter löst och skramlar upp och ned... Och svart tejp döljer något...
När jag skruvat loss panelen visar det sig att den som monterat ur originalstereon förmodligen inte tagit reda på hur man skall ta isär grejerna, utan brutit och sågat av grejer med typ bågfil för att få ut den gamla stereon. Öronen från den gamla monteringsramen sitter kvar, avsågade.
Jag rev bort den svarta tejpen också , och mycket riktigt ser det ut som en rabieshund tuggat i öppningen. Hursomhelst, jag skruvade ihop allt på någorlunda rätt sätt men snyggare än så här går inte att få det utan att köpa lite nya grejer:
Nu börjar jag fatta vad det är för typ av ägare som haft hand om denna bilen, hoppas de inte varit och "lagat" något viktigt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Ny sarg är på väg!
Sakta men säkert ska jag nog få ordning på den här kärran.
EDIT letade lite på tyska och engelska forum och hittade ledtrådar till den höga tomgången - förmodligen suger den tjuvluft bakom LMM:en genom spruckna slangar till vevhusventen. Hittade en tråd med beskrivning hur man byter: http://mbworld.org/forums/c-class-w203/ ... ement.html
Sakta men säkert ska jag nog få ordning på den här kärran.
EDIT letade lite på tyska och engelska forum och hittade ledtrådar till den höga tomgången - förmodligen suger den tjuvluft bakom LMM:en genom spruckna slangar till vevhusventen. Hittade en tråd med beskrivning hur man byter: http://mbworld.org/forums/c-class-w203/ ... ement.html
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Tråkigt när klåpare varit i farten, vill du köpa mina SE-743 högtalare för att matcha den fina installationen?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Cpt Tuttle wrote:Tråkigt när klåpare varit i farten, vill du köpa mina SE-743 högtalare för att matcha den fina installationen?
Är det bra ljudåtergivning när man lyssnar på P1?
Nej allvarligt, den här kina-stereon skulle man kasta till skogs, verkar som att nått hänt med GPS-antennen också, enheten hävdar att jag står på storgatan i Linköping oavsett var jag är.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Kul å följa...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: T-Å:s andra S203 [ny bil]
Kom ett paket från Polen idag, ny kringla.
Ut med den slitna plastratten.
In med en läderratt.
Det är en begagnad originalratt som de klätt om. Mbsca-shopen har såna här, och då får man välja lädertyp och färg. Det är inte jag så noga med, men jag fick eksem i händerna av hondans gamla plastratt, det försvann så fort jag återgick till en strikt diet av läderkringlor. Vill inte chansa igen.
Skruven som håller ratten krävde lite övertalning.
Ut med den slitna plastratten.
In med en läderratt.
Det är en begagnad originalratt som de klätt om. Mbsca-shopen har såna här, och då får man välja lädertyp och färg. Det är inte jag så noga med, men jag fick eksem i händerna av hondans gamla plastratt, det försvann så fort jag återgick till en strikt diet av läderkringlor. Vill inte chansa igen.
Skruven som håller ratten krävde lite övertalning.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 79 guests