T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 27 Jan, 2013 12:14

Jovani wrote:
torake wrote:
De senaste tankningarna har varit 0,75, på färddatorn 0,71 alltså 5% felvisning. På rutten berga-morgongåva som är lika delar 90 och 110 tar den cirka 0,67, alltså 0,63-0,64 på färddatorn. Tidigare visade den 0,67-0,68 på färddatorn.
Det konstiga är att jag tycker felvisningen på datorn ökat, det skall inte en mappning kunna göra...

Slutsats: på ren landsväg något snålare, kanske 3-5%, men på blandad körning ungefär samma.


Ser ut som bilen går snålare än vad du trodde!


Nej, det är nog snarare att jag justerade körstilen efter att Feliks utmanade mig i snålkörning. Jämfört med siffrorna ovan har jag börjat att med kall motor ta det ännu försiktigare, och vid varm motorn växla vid c:a 2300 istf c:a 2700, samt rulla i friläge i möjligaste mån istället för att motorbromsa.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kimpa86
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 332
Joined: Tue 06 Dec, 2005 01:16
Location: Malmö
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby kimpa86 » Sun 27 Jan, 2013 14:00

torake wrote:
Jovani wrote:
torake wrote:
De senaste tankningarna har varit 0,75, på färddatorn 0,71 alltså 5% felvisning. På rutten berga-morgongåva som är lika delar 90 och 110 tar den cirka 0,67, alltså 0,63-0,64 på färddatorn. Tidigare visade den 0,67-0,68 på färddatorn.
Det konstiga är att jag tycker felvisningen på datorn ökat, det skall inte en mappning kunna göra...

Slutsats: på ren landsväg något snålare, kanske 3-5%, men på blandad körning ungefär samma.


Ser ut som bilen går snålare än vad du trodde!


Nej, det är nog snarare att jag justerade körstilen efter att Feliks utmanade mig i snålkörning. Jämfört med siffrorna ovan har jag börjat att med kall motor ta det ännu försiktigare, och vid varm motorn växla vid c:a 2300 istf c:a 2700, samt rulla i friläge i möjligaste mån istället för att motorbromsa.



att rulla i friläge ger högre siffror än motorbroms. bränsletillförseln stryps vid motorbroms och förbrukningen blir noll fram tills dess att varvtalet är nere på tomgång. att bara släppa gaspedalen och låta bilen rulla med växeln i och kopplingen uppe, då rullar man med 0 i förbrukning.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 27 Jan, 2013 14:11

kimpa86 wrote:
torake wrote:Nej, det är nog snarare att jag justerade körstilen efter att Feliks utmanade mig i snålkörning. Jämfört med siffrorna ovan har jag börjat att med kall motor ta det ännu försiktigare, och vid varm motorn växla vid c:a 2300 istf c:a 2700, samt rulla i friläge i möjligaste mån istället för att motorbromsa.



att rulla i friläge ger högre siffror än motorbroms. bränsletillförseln stryps vid motorbroms och förbrukningen blir noll fram tills dess att varvtalet är nere på tomgång. att bara släppa gaspedalen och låta bilen rulla med växeln i och kopplingen uppe, då rullar man med 0 i förbrukning.


Ja det är den vedertagna sanningen. Men verkligheten säger annorlunda. Jag ligger väsentligt under deklarerad bränsleförbrukning för modellen, vad har du själv för förbrukning?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kimpa86
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 332
Joined: Tue 06 Dec, 2005 01:16
Location: Malmö
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby kimpa86 » Sun 27 Jan, 2013 14:28

har inte kollat närmare på förbrukningssiffrorna när jag själv kör, utbildar nämligen i det själv och har kört med mätutrustning så kallad ECOnen för att få mer precis förbrukning än bilens färddator. jag har då märkt att "rullar" man med bilen utan att frikoppla så har bilen 0 i förbrukning

inget fel på din förbrukning men du kanske kan få ner den ytterligare, verkar som det var ditt mål :-)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 27 Jan, 2013 15:11

kimpa86 wrote:har inte kollat närmare på förbrukningssiffrorna när jag själv kör, utbildar nämligen i det själv och har kört med mätutrustning så kallad ECOnen för att få mer precis förbrukning än bilens färddator. jag har då märkt att "rullar" man med bilen utan att frikoppla så har bilen 0 i förbrukning

inget fel på din förbrukning men du kanske kan få ner den ytterligare, verkar som det var ditt mål :-)


Jag har kört ecodriving i drygt 5 år, så jag kan den väg som lärs ut. Den är dock lite förenklad för att passa många förare och många olika bilmodeller. Överkursen kallas Hypermiling och kräver lite mer engagemang från föraren. Till att börja med måste man veta hur den specifika bilen fungerar.

Bränsleavstängningen på M271 är aktiv när spjället är helt stängt över vissa varvtal och bara när motorn är varm. Kall motor skall således aldrig motorbromsas kan vi konstatera. Inte heller i låg fart på hög växel.

En avgörande nackdel med att motorbromsa är att bilen tappar fart. Att motorbromsa på landsväg är alltså för det mesta uteslutet, skall vara en bra nedförsbacke för att hålla farten med spjället stängt. Däremot finns det massor av svaga nedförslut där bilen orkar hålla farten bara genom att rulla. Om man har motorn inkopplad i ett sånt läge går den i ett extremt ineffektivt driftläge, netto ut till hjulen är noll, men motorn och alla hjälpaggregaten snurrar i tredubbla tomgångsvarvtalet.

Min nuvarande körning härstammar från hur ånglok körs för att hushålla med ångan - man drar på rejält när man drar på, för att ha ett bra tryck på kolvarna, och annars frihjular man. Givetvis motorbromsar även jag om det är lämpligt med hänseende till trafiksituationen, men om jag får bestämma tempot själv så rullar jag fram till korsningen.

Hastighetsgränsen försöker jag att inte överskrida med mer än 20Km/h i nedförslut men inte heller underskrida så man hindrar bakomvarande.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kimpa86
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 332
Joined: Tue 06 Dec, 2005 01:16
Location: Malmö
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby kimpa86 » Sun 27 Jan, 2013 16:59

ligger säkert mkt i det du säger, är inte speciellt insatt i hur specifika motorer fungerar.

det finns en massa faktorer som spelar in och varje situation är inte lik den andra (som du nämnde motlut, medlut, trafiken runt omkring, om motorn är varm....)

att man bara motorbromsar ner till ett viss varvtal innan den börjar förbruka bränsle igen gäller väl de flesta bilar...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 11 Jul, 2013 10:14

Nu är 126:an i ett stadie där vidare renovering kräver omfattande nedplockning, så nu skall jag försöka ta tag i denna bil.

Det är lacksläpp i fyra skärmkanter som är bättrade sedan innan, de skall ses över och kompletteras innan vintern.

Värst är bakluckan, den är upprostad på standardstället, mellan stjärnan och nummerskyltbelysningen. Där skall jag försöka byta ut plåten i en halvmeterbred sektion. Försvårande omständighet är att plåten är dubbelkrökt och bakrutan sitter limmad bara 15cm därifrån.
Begagnade luckor finns inte att tillgå (iallafall inte rostfria) och nytt plåtskal från mercedes kostar 7000kr, glasjobb tillkommer.

Image

Jag planerar ta loss luckan från bilen, strippa den från alla detaljer utom rutan och sedan klippa till nya plåtremsor och försöka lappa ihop något som liknar originalformen, sist skära ut hål för nummerskyltbelysning och handtag.

Ny stjärna och kanske även emblemen "C 180" och "KOMPRESSOR" skall monteras.

Tips mottages tacksamt! Är speciellt intresserad av att försöka bevara rutan utan att skära loss den.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby pasi » Thu 11 Jul, 2013 18:56

Det där med bakluckan kommer inte bli enkelt! Gäller att få till nya plåten exakt rätt och inte värma för mycket så att den slår sig.. jag tvivlar inte på ditt kunnande alls, men jag skulle faktiskt köpt en ny lucka..eller övervägt det starkt..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 11 Jul, 2013 19:39

pasi wrote:Det där med bakluckan kommer inte bli enkelt! Gäller att få till nya plåten exakt rätt och inte värma för mycket så att den slår sig.. jag tvivlar inte på ditt kunnande alls, men jag skulle faktiskt köpt en ny lucka..eller övervägt det starkt..


Det är starkt övervägt, men luckan kostar 7 lappar olackad och utan glas, varför inte försöka laga den befintliga först?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby pasi » Thu 11 Jul, 2013 19:56

torake wrote:
pasi wrote:Det där med bakluckan kommer inte bli enkelt! Gäller att få till nya plåten exakt rätt och inte värma för mycket så att den slår sig.. jag tvivlar inte på ditt kunnande alls, men jag skulle faktiskt köpt en ny lucka..eller övervägt det starkt..


Det är starkt övervägt, men luckan kostar 7 lappar olackad och utan glas, varför inte försöka laga den befintliga först?

Absolut,försök laga den gamla först! Va inte så jag mena :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 11 Jul, 2013 20:06

Funderar på om man kan jigga den för att undvika att den slår sig? klippa till spant av karosseriplåt som har luckans böjning och sedan försiktigt men tätt punkta fast dom så att de strävar efter att behålla formen? Är tyvärr ganska trångt på insidan, men jag kanske kan göra det på utsidan?

Först när jiggen är fäst skär jag bort den ruttna plåten och börjar fästa den nya...

Jiggen skär man bort när allt är klart.

Vad tror ni?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby frankbuick » Fri 12 Jul, 2013 08:42

gör som mig. Sälj skrotet :wink:

Är det hål? annars kanske 1 blästring håller några år :?:
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 12 Jul, 2013 09:52

frankbuick wrote:gör som mig. Sälj skrotet :wink:

Är det hål? annars kanske 1 blästring håller några år :?:


Det är en bra bruksbil, är mer kostnadseffektiv för mig än en W204 än så länge. Enda egentliga felet på den är just den sönderrostade bakluckan.

Det går inte att blästra eftersom den rostar där plåt är punktsvetsad mot plåt, i spalten mellan. Där frodas den brune djävulen och äter successivt upp luckan. Det måste skäras bort och ersättas. Och där är några hål redan, strax ovanför plasten.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby frankbuick » Fri 12 Jul, 2013 20:43

okej. hade rost där på min oxå..
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 12 Jul, 2013 21:08

frankbuick wrote:okej. hade rost där på min oxå..


Helt övertygad om att ALLA S203 i hela Sverige har rost där, det är en så korkad konstruktion och saknas helt rostskydd. Har inte heller med salt att göra utan det är kondensvatten från varma kupeluften mot kalla luckan/rutan som rinner ner och ligger mot en punktsvetsad skarv.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests