T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Ursäkta om jag inte ids läsa hela tråden, men det är alltså enbart mappning ingen ändrad utväxling på kompressorn?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Scorpio wrote:Ursäkta om jag inte ids läsa hela tråden, men det är alltså enbart mappning ingen ändrad utväxling på kompressorn?
Mappning plus ändring av parametern "tillåten luftmassa" vilken normalt gör att laddtrycket dalar efter 4000.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Ok. Det var ju rätt anmärkningsvärt vad stor skillnaden blev över 4400 rpm.
Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?
Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Scorpio wrote:Ok. Det var ju rätt anmärkningsvärt vad stor skillnaden blev över 4400 rpm.
Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?
Det är ju helt klart någon form av strypning - om motorn klarar 0,7 i laddtryck vid 4000rpm bör den ju rimligtvis klara samma laddtryck i 6000rpm. Men man tyckte väl det var för mycket att ha över 160Hk i instegsmodellen, kanske?
När det gäller 200:an med M271 har den 10% mer i vrid trots lägre kompressionsförhållande (andra kolvar), så visst lär kompressorn snurra fortare i den...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Figgz wrote:Det där blev riktigt bra, ser fram emot en recension av ljusbilden med nya lamporna efter lite mörkerkörning.
Bi-xenon FTW*
Körde i "mörka skogen", svinninge, nu i kväll. Halvljuset är bra som man förväntar sig med projektorer, väldigt brett och inte för mycket ljus precis framför bilen, på vägen. Lite läskigt med så skarp kant mellan mörkt och ljust, man ser ju inte bättre med reflektorstrålkastare, men eftersom det är så diffus kant inbillar man sig kanske att man ser lite längre än man gör.
Men helljuset... har aldrig haft bixenon förut, bara på halv, och alltid tyckt originalhelljus är lite tunt på längden. Bredden är bra men blir liksom dör ut mitt på vägen efter nått hundratal meter.
Nu när både projarna öppnar fullt och original H7 lyser så blir det som att ha två extrastrålkastare utöver helljus, inte "pencil" då, utan flodljus tror jag det kallas.
Kanske inte så pälsen krullar sig på älgarna, men ljust blir det!
Jag är nöjd.
*FTW = For the Win
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Bjuder på en bild på ljusbilden jag knäppte i går kväll:
Står lite snett mot väggen men "stegen" i ljusbilden är exakt rakt framför respektive strålkastare.
Glömde så klart att tända helljuset och knäppa, kom på det när jag redan åkt därifrån.
Står lite snett mot väggen men "stegen" i ljusbilden är exakt rakt framför respektive strålkastare.
Glömde så klart att tända helljuset och knäppa, kom på det när jag redan åkt därifrån.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
torake wrote:Scorpio wrote:Ok. Det var ju rätt anmärkningsvärt vad stor skillnaden blev över 4400 rpm.
Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?
Det är ju helt klart någon form av strypning - om motorn klarar 0,7 i laddtryck vid 4000rpm bör den ju rimligtvis klara samma laddtryck i 6000rpm. Men man tyckte väl det var för mycket att ha över 160Hk i instegsmodellen, kanske?
När det gäller 200:an med M271 har den 10% mer i vrid trots lägre kompressionsförhållande (andra kolvar), så visst lär kompressorn snurra fortare i den...
Ok.
Ja E200 facelift har ju också lägre kompression(8,5:1) men har ändå både högre effekt och vridmoment än innan, så kompressorn måste helt klart snurra fortare(eller vara större).
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Gick igenom besiktningen förrförra veckan med nya lyktorna, utan så mycket som en kommentar.
Däremot nedslag på en styrled och en nedre bakre spindelled i framvagnen, beställde grejer från taxiteile, styrleden hade de Lemförder av, men inte staget med spindelleden i. 270 för styrleden och c:a 450 för
Snorenkelt att byta, hade in bilen i garaget och pillade lite på lediga stunder mellan middag och sagoläsning så var det klart, typ 45 minuter per sida. Har ett par gamla ramper jag byggt av breda plank så jag kan komma åt att dra åt muttrarna när den står på hjulen.
Men misstänker att jag måste ställa toe eftersom jag bytt grejer på båda sidorna... Åker och kör några mil så bussningarna får sätta sig först.
Däremot nedslag på en styrled och en nedre bakre spindelled i framvagnen, beställde grejer från taxiteile, styrleden hade de Lemförder av, men inte staget med spindelleden i. 270 för styrleden och c:a 450 för
Snorenkelt att byta, hade in bilen i garaget och pillade lite på lediga stunder mellan middag och sagoläsning så var det klart, typ 45 minuter per sida. Har ett par gamla ramper jag byggt av breda plank så jag kan komma åt att dra åt muttrarna när den står på hjulen.
Men misstänker att jag måste ställa toe eftersom jag bytt grejer på båda sidorna... Åker och kör några mil så bussningarna får sätta sig först.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Så här kan man grovinställa toe efter att ha bytt grejer i framvagnen. Kräver lite noggrannhet och en miniräknare.
Framför Bakom +/1
1942 1940 +2
1943 1940 +3
1942 1944 -2
1942 1941 +1
Repeternoggrannheten verkar alltså vara +/-2,5mm. Det är inget vidare, helst bör den vara mindre än eller lika med toleransen på det mått man skall mäta, men jag fortsätter ändå för exemplets skull, och kastar den största och den minsta mätningen. Kvar blir +1 och +2
WIS säger: W203 utom 4-matic, toe in 0 grader 6 minuter +/- 6 minuter
På avståndet 450mm ger tangens för vinkeln att avvikelsen skall vara cirka -1 +/- 1mm alltså mellan 0 och 2 mm kortare mått på framsidan.
Avståndet mellan rotationscentrum och styrleden är c:a 150mm, så 1,5mm in på totalmåttet blir 0,5mm kortning på styrstaget, jag siktar alltså på 0 grader toe in.
Gängstigningen på styrstaget är 1,5mm/varv, så jag skall korta ena styrstaget ett tredjedels varv. Eftersom ratten pekat något åt vänster vid körning rakt fram, kortar jag höger styrstag.
Ny mätserie:
Framför Bakom +/-
1941 1939 +2
1940 1943 -3
1942 1943 -1
1941 1943 -2
Kassera högsta och minsta värdet, kvar blir -1 och -2, det är inom WIS intervall, så jag lämnar det så, annars är det bara att justera till måtten stämmer.
- Hissa upp bilen och kolla att du kan lossa båda styrstagen och låsmuttern från styrstaget
- Hissa ned bilen och kör iväg några meter så att fjädringen sätter sig efter upphissningen
- Parkera bilen på ett slätt golv med hjulen rakt fram
- Lägg plankbitar på klossar så de kommer upp över fälgens nederkant och mät sedan strax bakom och strax framför hjulet (mätning 1)
- Rulla fram bilen ett kvarts hjulvarv ungefär, flytta efter plankorna och mät igen (mätning 2)
- Vänd på plankbitarna så att bak blir fram (på båda sidor av bilen), mät igen (mätning 3)
- Rulla fram bilen ett kvarts hjulvarv, mät igen (mätning 4)
Framför Bakom +/1
1942 1940 +2
1943 1940 +3
1942 1944 -2
1942 1941 +1
Repeternoggrannheten verkar alltså vara +/-2,5mm. Det är inget vidare, helst bör den vara mindre än eller lika med toleransen på det mått man skall mäta, men jag fortsätter ändå för exemplets skull, och kastar den största och den minsta mätningen. Kvar blir +1 och +2
WIS säger: W203 utom 4-matic, toe in 0 grader 6 minuter +/- 6 minuter
På avståndet 450mm ger tangens för vinkeln att avvikelsen skall vara cirka -1 +/- 1mm alltså mellan 0 och 2 mm kortare mått på framsidan.
Avståndet mellan rotationscentrum och styrleden är c:a 150mm, så 1,5mm in på totalmåttet blir 0,5mm kortning på styrstaget, jag siktar alltså på 0 grader toe in.
Gängstigningen på styrstaget är 1,5mm/varv, så jag skall korta ena styrstaget ett tredjedels varv. Eftersom ratten pekat något åt vänster vid körning rakt fram, kortar jag höger styrstag.
Ny mätserie:
Framför Bakom +/-
1941 1939 +2
1940 1943 -3
1942 1943 -1
1941 1943 -2
Kassera högsta och minsta värdet, kvar blir -1 och -2, det är inom WIS intervall, så jag lämnar det så, annars är det bara att justera till måtten stämmer.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Vad hjälper det om toe är rätt om inte fram och bakhjulen går i samma spår?
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Dieselpower wrote:Vad hjälper det om toe är rätt om inte fram och bakhjulen går i samma spår?
Vadå hjälper? Olika hjulvinklar påverkar olika saker. Toe riktningsstabilitet men främst däckslitage och även rullmotstånd.
Om bakhjulen pekar rätt från början och man byter delar i framvagnen pekar bakjulen fortfarande rätt. Om man bara bytt styrlederna och justerar in toe så spårar bilen exakt likadant som innan.
Nu har jag bytt ganska mycket delar både bak och fram så det kan vara dags för en fyrhjulsinställning vid lämpligt tillfälle. Men hittills har den slitit däcken exakt jämnt och ligger fint på vägen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Har du fått fram några förbruknings siffror sedan mappningen?
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jovani wrote:Har du fått fram några förbruknings siffror sedan mappningen?
De senaste tankningarna har varit 0,75, på färddatorn 0,71 alltså 5% felvisning. På rutten berga-morgongåva som är lika delar 90 och 110 tar den cirka 0,67, alltså 0,63-0,64 på färddatorn. Tidigare visade den 0,67-0,68 på färddatorn.
Det konstiga är att jag tycker felvisningen på datorn ökat, det skall inte en mappning kunna göra...
Slutsats: på ren landsväg något snålare, kanske 3-5%, men på blandad körning ungefär samma.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Passade på och kolla spårningen också, eftersom Dieselpower nämnde det.
WIS: Toe bak för W203 skall vara -33 gradminuter +/- 15 gradminuter
WIS: Spårningen (skillnad mellan toe vänster och höger bakhjul) skall vara max 30 gradminuter (det är mycket!)
Eftersom mina fälgar är raka får jag väldigt bra repeternogrannhet. Mätningarna:
F B (vänster)
8 7
7,5 7
medelavvikelse +0,75mm
F B (höger)
8,5 7
8,5 7
medelavvikelse +1,5mm
Skillnaden mellan höger och vänster är alltså 0,75 och mätfelet är mindre än +/- 0,5mm. Avståndet mellan mätpunkterna var 250mm. Arctan för kvoten är c:a 10 gradminuter +/- mätfelet mindre än 7 gradminuter.
Behöver alltså inte justera nånting bak, den spårar tillräckligt bra.
WIS: Toe bak för W203 skall vara -33 gradminuter +/- 15 gradminuter
WIS: Spårningen (skillnad mellan toe vänster och höger bakhjul) skall vara max 30 gradminuter (det är mycket!)
- Jag börjar med att kontrollera toe på samma sätt som på framhjulen
- Spänner ett snöre längs bilen så att det nuddar bakkanten på bakhjulet och bakkanten på framhjulet (om jag hade haft större spårvidd bak, tvärtom, spelar ingen roll eftersom det är skillnaden vä/hö jag skall mäta) Obs framhjulen skall stå rakt!
- Mäter avståndet mot fälgkanten längst bak
- Mäter längst fram likadant
- Mäter avståndet på fälgen mellan bakre och främre mätpunkten
- Rulla fram bilen ett kvarts hjulvarv och mät igen
- Upprepa på andra sidan
Eftersom mina fälgar är raka får jag väldigt bra repeternogrannhet. Mätningarna:
F B (vänster)
8 7
7,5 7
medelavvikelse +0,75mm
F B (höger)
8,5 7
8,5 7
medelavvikelse +1,5mm
Skillnaden mellan höger och vänster är alltså 0,75 och mätfelet är mindre än +/- 0,5mm. Avståndet mellan mätpunkterna var 250mm. Arctan för kvoten är c:a 10 gradminuter +/- mätfelet mindre än 7 gradminuter.
Behöver alltså inte justera nånting bak, den spårar tillräckligt bra.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
torake wrote:Jovani wrote:Har du fått fram några förbruknings siffror sedan mappningen?
De senaste tankningarna har varit 0,75, på färddatorn 0,71 alltså 5% felvisning. På rutten berga-morgongåva som är lika delar 90 och 110 tar den cirka 0,67, alltså 0,63-0,64 på färddatorn. Tidigare visade den 0,67-0,68 på färddatorn.
Det konstiga är att jag tycker felvisningen på datorn ökat, det skall inte en mappning kunna göra...
Slutsats: på ren landsväg något snålare, kanske 3-5%, men på blandad körning ungefär samma.
Ser ut som bilen går snålare än vad du trodde!
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 90 guests