T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Scorpio » Fri 31 Aug, 2012 12:05

Ursäkta om jag inte ids läsa hela tråden, men det är alltså enbart mappning ingen ändrad utväxling på kompressorn?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 31 Aug, 2012 13:09

Scorpio wrote:Ursäkta om jag inte ids läsa hela tråden, men det är alltså enbart mappning ingen ändrad utväxling på kompressorn?


Mappning plus ändring av parametern "tillåten luftmassa" vilken normalt gör att laddtrycket dalar efter 4000.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Scorpio » Fri 31 Aug, 2012 14:20

Ok. Det var ju rätt anmärkningsvärt vad stor skillnaden blev över 4400 rpm.

Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 31 Aug, 2012 16:10

Scorpio wrote:Ok. Det var ju rätt anmärkningsvärt vad stor skillnaden blev över 4400 rpm.

Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?


Det är ju helt klart någon form av strypning - om motorn klarar 0,7 i laddtryck vid 4000rpm bör den ju rimligtvis klara samma laddtryck i 6000rpm. Men man tyckte väl det var för mycket att ha över 160Hk i instegsmodellen, kanske?

När det gäller 200:an med M271 har den 10% mer i vrid trots lägre kompressionsförhållande (andra kolvar), så visst lär kompressorn snurra fortare i den...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 02 Sep, 2012 23:15

Figgz wrote:Det där blev riktigt bra, ser fram emot en recension av ljusbilden med nya lamporna efter lite mörkerkörning.


Bi-xenon FTW* :!:

Körde i "mörka skogen", svinninge, nu i kväll. Halvljuset är bra som man förväntar sig med projektorer, väldigt brett och inte för mycket ljus precis framför bilen, på vägen. Lite läskigt med så skarp kant mellan mörkt och ljust, man ser ju inte bättre med reflektorstrålkastare, men eftersom det är så diffus kant inbillar man sig kanske att man ser lite längre än man gör.
Men helljuset... har aldrig haft bixenon förut, bara på halv, och alltid tyckt originalhelljus är lite tunt på längden. Bredden är bra men blir liksom dör ut mitt på vägen efter nått hundratal meter.
Nu när både projarna öppnar fullt och original H7 lyser så blir det som att ha två extrastrålkastare utöver helljus, inte "pencil" då, utan flodljus tror jag det kallas.
Kanske inte så pälsen krullar sig på älgarna, men ljust blir det!

Jag är nöjd.

*FTW = For the Win

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 13 Sep, 2012 11:21

Bjuder på en bild på ljusbilden jag knäppte i går kväll:
Image

Står lite snett mot väggen men "stegen" i ljusbilden är exakt rakt framför respektive strålkastare.

Glömde så klart att tända helljuset och knäppa, kom på det när jag redan åkt därifrån.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Scorpio » Thu 13 Sep, 2012 12:25

torake wrote:
Scorpio wrote:Ok. Det var ju rätt anmärkningsvärt vad stor skillnaden blev över 4400 rpm.

Är "tillåten luftmassa" är någon form av strypning jämfört med 200 K(163 hk)? Eller är det mer snurr på kompressorn också?


Det är ju helt klart någon form av strypning - om motorn klarar 0,7 i laddtryck vid 4000rpm bör den ju rimligtvis klara samma laddtryck i 6000rpm. Men man tyckte väl det var för mycket att ha över 160Hk i instegsmodellen, kanske?

När det gäller 200:an med M271 har den 10% mer i vrid trots lägre kompressionsförhållande (andra kolvar), så visst lär kompressorn snurra fortare i den...


Ok.

Ja E200 facelift har ju också lägre kompression(8,5:1) men har ändå både högre effekt och vridmoment än innan, så kompressorn måste helt klart snurra fortare(eller vara större).
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sat 06 Oct, 2012 14:08

Gick igenom besiktningen förrförra veckan med nya lyktorna, utan så mycket som en kommentar.

Däremot nedslag på en styrled och en nedre bakre spindelled i framvagnen, beställde grejer från taxiteile, styrleden hade de Lemförder av, men inte staget med spindelleden i. 270 för styrleden och c:a 450 för

Snorenkelt att byta, hade in bilen i garaget och pillade lite på lediga stunder mellan middag och sagoläsning så var det klart, typ 45 minuter per sida. Har ett par gamla ramper jag byggt av breda plank så jag kan komma åt att dra åt muttrarna när den står på hjulen.

Men misstänker att jag måste ställa toe eftersom jag bytt grejer på båda sidorna... Åker och kör några mil så bussningarna får sätta sig först.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sat 06 Oct, 2012 20:54

Så här kan man grovinställa toe efter att ha bytt grejer i framvagnen. Kräver lite noggrannhet och en miniräknare.

  • Hissa upp bilen och kolla att du kan lossa båda styrstagen och låsmuttern från styrstaget
  • Hissa ned bilen och kör iväg några meter så att fjädringen sätter sig efter upphissningen
  • Parkera bilen på ett slätt golv med hjulen rakt fram
  • Lägg plankbitar på klossar så de kommer upp över fälgens nederkant och mät sedan strax bakom och strax framför hjulet (mätning 1)
  • Rulla fram bilen ett kvarts hjulvarv ungefär, flytta efter plankorna och mät igen (mätning 2)
  • Vänd på plankbitarna så att bak blir fram (på båda sidor av bilen), mät igen (mätning 3)
  • Rulla fram bilen ett kvarts hjulvarv, mät igen (mätning 4)
Mätserie 1:
Framför Bakom +/1
1942 1940 +2
1943 1940 +3
1942 1944 -2
1942 1941 +1

Repeternoggrannheten verkar alltså vara +/-2,5mm. Det är inget vidare, helst bör den vara mindre än eller lika med toleransen på det mått man skall mäta, men jag fortsätter ändå för exemplets skull, och kastar den största och den minsta mätningen. Kvar blir +1 och +2

WIS säger: W203 utom 4-matic, toe in 0 grader 6 minuter +/- 6 minuter

På avståndet 450mm ger tangens för vinkeln att avvikelsen skall vara cirka -1 +/- 1mm alltså mellan 0 och 2 mm kortare mått på framsidan.

Avståndet mellan rotationscentrum och styrleden är c:a 150mm, så 1,5mm in på totalmåttet blir 0,5mm kortning på styrstaget, jag siktar alltså på 0 grader toe in.

Gängstigningen på styrstaget är 1,5mm/varv, så jag skall korta ena styrstaget ett tredjedels varv. Eftersom ratten pekat något åt vänster vid körning rakt fram, kortar jag höger styrstag.

Ny mätserie:
Framför Bakom +/-
1941 1939 +2
1940 1943 -3
1942 1943 -1
1941 1943 -2

Kassera högsta och minsta värdet, kvar blir -1 och -2, det är inom WIS intervall, så jag lämnar det så, annars är det bara att justera till måtten stämmer.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Dieselpower » Sat 06 Oct, 2012 21:17

Vad hjälper det om toe är rätt om inte fram och bakhjulen går i samma spår?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sat 06 Oct, 2012 23:41

Dieselpower wrote:Vad hjälper det om toe är rätt om inte fram och bakhjulen går i samma spår?


Vadå hjälper? Olika hjulvinklar påverkar olika saker. Toe riktningsstabilitet men främst däckslitage och även rullmotstånd.

Om bakhjulen pekar rätt från början och man byter delar i framvagnen pekar bakjulen fortfarande rätt. Om man bara bytt styrlederna och justerar in toe så spårar bilen exakt likadant som innan.

Nu har jag bytt ganska mycket delar både bak och fram så det kan vara dags för en fyrhjulsinställning vid lämpligt tillfälle. Men hittills har den slitit däcken exakt jämnt och ligger fint på vägen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Jovani » Sun 07 Oct, 2012 09:02

Har du fått fram några förbruknings siffror sedan mappningen?
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 07 Oct, 2012 10:49

Jovani wrote:Har du fått fram några förbruknings siffror sedan mappningen?


De senaste tankningarna har varit 0,75, på färddatorn 0,71 alltså 5% felvisning. På rutten berga-morgongåva som är lika delar 90 och 110 tar den cirka 0,67, alltså 0,63-0,64 på färddatorn. Tidigare visade den 0,67-0,68 på färddatorn.
Det konstiga är att jag tycker felvisningen på datorn ökat, det skall inte en mappning kunna göra...

Slutsats: på ren landsväg något snålare, kanske 3-5%, men på blandad körning ungefär samma.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 07 Oct, 2012 13:18

Passade på och kolla spårningen också, eftersom Dieselpower nämnde det.

WIS: Toe bak för W203 skall vara -33 gradminuter +/- 15 gradminuter

WIS: Spårningen (skillnad mellan toe vänster och höger bakhjul) skall vara max 30 gradminuter (det är mycket!)

  • Jag börjar med att kontrollera toe på samma sätt som på framhjulen
  • Spänner ett snöre längs bilen så att det nuddar bakkanten på bakhjulet och bakkanten på framhjulet (om jag hade haft större spårvidd bak, tvärtom, spelar ingen roll eftersom det är skillnaden vä/hö jag skall mäta) Obs framhjulen skall stå rakt!
    Image
  • Mäter avståndet mot fälgkanten längst bak
    Image
  • Mäter längst fram likadant
  • Mäter avståndet på fälgen mellan bakre och främre mätpunkten
  • Rulla fram bilen ett kvarts hjulvarv och mät igen
  • Upprepa på andra sidan

Eftersom mina fälgar är raka får jag väldigt bra repeternogrannhet. Mätningarna:
F B (vänster)
8 7
7,5 7
medelavvikelse +0,75mm
F B (höger)
8,5 7
8,5 7
medelavvikelse +1,5mm

Skillnaden mellan höger och vänster är alltså 0,75 och mätfelet är mindre än +/- 0,5mm. Avståndet mellan mätpunkterna var 250mm. Arctan för kvoten är c:a 10 gradminuter +/- mätfelet mindre än 7 gradminuter.

Behöver alltså inte justera nånting bak, den spårar tillräckligt bra.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Jovani » Sun 27 Jan, 2013 11:20

torake wrote:
Jovani wrote:Har du fått fram några förbruknings siffror sedan mappningen?


De senaste tankningarna har varit 0,75, på färddatorn 0,71 alltså 5% felvisning. På rutten berga-morgongåva som är lika delar 90 och 110 tar den cirka 0,67, alltså 0,63-0,64 på färddatorn. Tidigare visade den 0,67-0,68 på färddatorn.
Det konstiga är att jag tycker felvisningen på datorn ökat, det skall inte en mappning kunna göra...

Slutsats: på ren landsväg något snålare, kanske 3-5%, men på blandad körning ungefär samma.


Ser ut som bilen går snålare än vad du trodde!
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests