T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 12 Jul, 2013 22:22

1st strippad baklucka, har backat ut kabelhärvan och spolarslangen.
Image

Invärtes i ganska dåligt skick, hjälpligt tätad med glasfiberspackel
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sat 13 Jul, 2013 22:12

Nu är luckan borta från bilen. Den var inte så tung när man väl fått bort alla pinaler. För att få bort luckan från bilen lossar man först takspoilern inifrån, sedan tar man bort gasfjädrarna och stänger luckan. Skruvarna till gångjärnen är nu åtkomliga uppifrån, så det är bara att lossa dem, sedan lyfta ned luckan.

Jag lägger luckan på ett par målarbockar för bekväm arbetshöjd, få se om jag lyckas jobba med den utan att vräka ned den på golvet. :shock:

Image

Trångt i garaget, men jag får köra ut bilen när jag skall jobba med luckan.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sun 14 Jul, 2013 17:05

Myrsteg framåt. Har attackerat luckan med stålborste i vinkelslip.

Image

Hela den övre punktsvetsade skarven måste bort, den är angripen inifrån. Men jag funderar fortfarande på hur jag skall angripa problemet. Kanske jag tar den i mindre sektioner för att den skall behålla formen så väl som möjligt? En sektion i mitten som går i princip mitt för handtaget, två stycken mitt för vardera skyltlyktan, sedan två yttre sektioner. Det är bara vid högra skyltlyktan jag behöver gå upp i den synliga delen av luckan...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Tue 16 Jul, 2013 00:09

Så här nånting har jag tänkt mig gå tillväga:
Image

Jag har stagat ytterskalet med en konturklippt plåt som går vinkelrätt mot skalet. Skär sedan försiktigt bort och byter bit för bit mot en plåt som jag handbockar. Kan det funka månntro? På bilden har jag tagit en 19cm lång sektion i mitten, men inte svetsat fast den ännu.

Här är plåten jag klippt bort. Konstruktören hade nog "glömt" fenomenet kondens och fenomenet gravitation. Jag vågar sätta pengar på att ALLA S203 i nordeuropa är sönderrostade här. Detta är konstruktionsfel och borde klockrent täckas av rostskyddsgarantin... nä just ja, det står ju att angreppet inte får börja vid en kant eller fläns. Tough shit. :P

Image

I min hoplappade lucka kommer kondensvatten inte kunna lägga sig där, men det kommer att rinna vidare och lägga sig mot belysningen och handtaget precis som på originalet, så det får bli karosseritätning där *note to self*

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby @ndreas » Wed 17 Jul, 2013 16:07

Tjena!
Det du gör är ju mycket bättre än inget! stagningen menar jag... och om du bara tar det lugnt så
kommer det fungera (hade nog gjort samma lika).

Viktigast är ju att få bort värmen som genereras. Har du anhåll/mothåll i mässing/koppar el dyligt kan du ju med fördel använda det på bak alt framsida. Där du kommer åt lättast. Kom ihåg att ta bort det efter du svetsat så att ämnet värmer lika bra som det suger åt sig. Kyl i hinken med kallvatten mellan svetsningarna. Och inte för mycket svetsning. Kyl med tryckluft funkar ju oxå annars.

Kul att se din flit!
Hatten av...

Vänligen Andreas

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 19 Jul, 2013 11:55

Ett ganska tråkigt pysslande med små plåtlappar :-| Det hade varit grejt om kanten funnits som ekonomiplåt

Image

Det har allt slagit sig lite om man tittar på reflektionen av fönstret på ytan ovanför... Det är lite vågigt, men det fixar lackeraren :wink:

Image

Det är bara att pussla på, här har jag loppat fast biten ovanför vänstra skyltlyktan.

Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sat 20 Jul, 2013 18:51

Eftermiddagens jobb, hörnbiten:
Image

Vad skall jag avfetta plåten med innan jag lägger epoxigrunden? Har använt t-röd innan men jag tycker den lämnar en hinna... Sist jag använde epoxigrund släppte den i stora flagor, vill inte att det skall upprepas.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Cpt Tuttle » Sat 20 Jul, 2013 18:57

Skumt, jag har då alltid använt T-doja till ändamålet och har varken varit med om att det flagnat eller blivit någon hinna utan har snarare tyckt det avfettat riktigt bra...

Fast då kan jag råkats slå någon slurk i mig själv också då och då så det är kanske inte tillförlitliga uppgifter jag ger... :drinking:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby V70tdi » Sat 20 Jul, 2013 20:11

Cpt Tuttle wrote:Skumt, jag har då alltid använt T-doja till ändamålet och har varken varit med om att det flagnat eller blivit någon hinna utan har snarare tyckt det avfettat riktigt bra...

Fast då kan jag råkats slå någon slurk i mig själv också då och då så det är kanske inte tillförlitliga uppgifter jag ger... :drinking:


:lol:
Använd förtunning i stället. Tom Biltemas förtunning är bättre än T-röd http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Fortunning-361612/
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Sat 20 Jul, 2013 20:12

Cpt Tuttle wrote:Skumt, jag har då alltid använt T-doja till ändamålet och har varken varit med om att det flagnat eller blivit någon hinna utan har snarare tyckt det avfettat riktigt bra...

Fast då kan jag råkats slå någon slurk i mig själv också då och då så det är kanske inte tillförlitliga uppgifter jag ger... :drinking:


Hm... Jag har ju ett helt barskåp med grejer som står och dammar (vi har småbarn så det finns ingen tid att grogga), kanske Smirnoff eller nån annan blanksprit kan vara bra till avfettning? :drinking: :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 01 Aug, 2013 15:52

Efter att äntligen fått tid att svetsa färdigt så har jag finjusterat hålen så att belysning och handtag går att montera.
Image

Skrapade lite färgflagor vid låset och vad hittade jag där om inte en stressfraktur (spricka) som jag passade på att svetsa ihop.
Image

Och här är en kulör som ni bör känna igen från andra trådar - Hagmans CA-primer.
Image

Jag har primat insidan också, det var inte helt lätt men med en tandborste och lite fingergymnastik så gick det. Nästa steg är att lägga topplack på insidan, sedan skall jag faktiskt montera luckan på bilen :o Behöver använda bilen om ett par veckor, och yttre spackling går faktiskt bäst med luckan monterad.
Så får jag ju kvitto på att den fortfarande passar också, innan jag skickar iväg luckan på lack...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Uky » Thu 01 Aug, 2013 18:54

Risken med T-röd är att denatureringen bildar en hinna vilket inte är bra.
Vill/behöver man använda alkohol är isopropylakohol bättre.

En bekant som var polis berättade att en del av de som söp värst
i staden hade fått kroppen att acceptera denatureringen. Värre var
det med det röda färgämnet. När någon ringde om att det låg ett fyllo
i diket fick patrullen rycka ut och samtidigt larma vårdcentralen.

Väl i tillnyktringscellen när de våta kläderna skulle av visade det sig att
färgämnet går ur kroppen via armhålorna och skrevet. Hade stackaren
vita underkläder på sig var dom knallröda på dessa ställen.

Så om underkläderna börjar bli rödfärgade efter ett pass i garaget
är det dags att fundera på dryckesvanorna...


:robot:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 01 Aug, 2013 20:25

Uky wrote:Risken med T-röd är att denatureringen bildar en hinna vilket inte är bra.
Vill/behöver man använda alkohol är isopropylakohol bättre.



Ja det kanske inte bara var inbillning då. Jag råkar ha isopropylalkohol på hyllan också, köpte det från bollnäs bilvård när jag skulle polera bilen.

Men frågan är kan man grogga på det då? :drinking: :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Cpt Tuttle » Fri 02 Aug, 2013 08:03

Uky wrote:Risken med T-röd är att denatureringen bildar en hinna vilket inte är bra.
Vill/behöver man använda alkohol är isopropylakohol bättre.

En bekant som var polis berättade att en del av de som söp värst
i staden hade fått kroppen att acceptera denatureringen. Värre var
det med det röda färgämnet. När någon ringde om att det låg ett fyllo
i diket fick patrullen rycka ut och samtidigt larma vårdcentralen.

Väl i tillnyktringscellen när de våta kläderna skulle av visade det sig att
färgämnet går ur kroppen via armhålorna och skrevet. Hade stackaren
vita underkläder på sig var dom knallröda på dessa ställen.

Så om underkläderna börjar bli rödfärgade efter ett pass i garaget
är det dags att fundera på dryckesvanorna...




:robot:


Tack för tipset. Ja om isopropylalkoholen då eftersom jag nästan uteslutande har mörka underkläder.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby V70tdi » Fri 02 Aug, 2013 09:21

Cpt Tuttle wrote:Tack för tipset. Ja om isopropylalkoholen då eftersom jag nästan uteslutande har mörka underkläder.


Du har väl inte glömt det gamla välbeprövare:
20l vatten 6kg socker 2pkt jäst och lite hjorthornsalt.......sen sakta i 78C och så genom lite kol :lol:
Så mycket bättre än produkterna du hittar på bensinmacken :wink: :lol: :drinking:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests