T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby frankbuick » Thu 23 Aug, 2012 17:59

är denna lösning billigare än att beställa "färdiga"?
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 23 Aug, 2012 19:40

frankbuick wrote:är denna lösning billigare än att beställa "färdiga"?


Nej, tvärtom rätt mycket dyrare!

Men morimoto-projarna lovordas ju högt & lågt, medan de Depo-tillverkade projektorstrålkastarna med C55-look sågas jämns med fotknölarna på amerikanska forum.

Dessa blir dessutom bi-xenon dvs man har original H7-lampan PLUS xenonlampan med helljusbild på helljus, det får man ju annars inte i eftermarknadsstrålkastare.

Återstår att se om de uppfyller mina högt ställda förväntningar...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Fri 24 Aug, 2012 02:20

Nu har jag provmonterat en strålkastare (pust, vilket jobb!) för att kolla funktionen, och det föll väl ut, ljusbilden gick att justera in till samma som originalstrålkastaren, och höjdjusteringen med vakuum funkade precis som den skall.

Jobbigt nog gick inte Philips Halogen H1-lampor i, provade som tur var innan jag skruvat fast strålkastaren på bilen. De har bara tänkt sig att man skall ha Xenon-lampor i projektorn, så jag fick dremla ut ett spår c:a 1mm i godset i reflektorn, sen gick det bra.

Jag hade inte fattat heller att man måste justera in strålkastarens fästen också för att få snygga karosspringor, så blev ännu mer extrajobb vid monteringen.

Sen som lök på laxen upptäckte jag att det kommit damm på insidan av glaset, så när Chris får hem ett xenonkit åt mig blir det att riva ur strålkastaren jag just monterat, fixa dammet och injusteringen samt fästa ballasten på undersidan. Sedan är det bara att kopiera proceduren till den andra strålkastaren...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Wed 29 Aug, 2012 11:17

Så, nu har jag dammat ur den första strålkastaren samt skruvat fast ballaster under båda.

Tog c:a 3 timmar att montera dem på bilen, lite komplicerad procedur:
1. Hissa upp bilen på pallbockar fram
2. Lossa plasten framför framhjulen
3. Lossa stötfångaren, två klämmor vid framskärmarna, fyra skruvar framtill
4. Tryck fram och ned stötfångaren så att den nedre yttre skruven till strålkastarna blir synliga
5. Lossa de två övre och den yttre skruven och ta ut strålkastaren framåt.

Passade på att borsta rent och linolja skärmen där den ansluter mot stötfångaren. Var lite ytrost där så klart.

Så här såg det ut kl 00:30 när jag justerat in ljusbilden hjälpligt:
Image

Och här sitter ballasterna, fastskruvade under strålkastarna:
Image

Liite för blingigt för min smak, men nästan allt är bättre än de gamla fresnel-glasen:
Image

Sparade själva inkopplingen av xenonet till senare, men jag testade att det tändes fint och inte larmade.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Chris Mbsca » Wed 29 Aug, 2012 11:21

Självklart att det inte larmar när jag säger det... :P Nu behöver du bara lite led lampor till parkljuset åxå. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Figgz
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 188
Joined: Thu 26 Mar, 2009 22:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Figgz » Wed 29 Aug, 2012 11:58

Det där blev riktigt bra, ser fram emot en recension av ljusbilden med nya lamporna efter lite mörkerkörning.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...

ImageImageImage

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Jovani » Wed 29 Aug, 2012 12:13

Jag vill ha en update på hur det gick till på mappningen och en körupplevelse rapport :wink:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Wed 29 Aug, 2012 12:28

Jovani wrote:Jag vill ha en update på hur det gick till på mappningen och en körupplevelse rapport :wink:


Är på väg till Bandhagen för att bänka bilen just nu, faktiskt. Men såg du bränsleförbrukningen? 0,58 landsväg!

Bilen är rappare på låg och mellangas tack vare högre förtändning, men jag tror de misslyckades på toppen, känns inte som att den går optimalt där.

//T-Å

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Wed 29 Aug, 2012 14:24

Summa summarum: från 139hk original, upp till 166hk och en klart märkbar skillnad både i bränsleförbrukning och acc, speciellt på högre varv. Receptet heter "programvara special" från Tuningchip på kungsholmen.

Tror jag avslutar mitt effektsökeri nu, Rolf gav mig MÄNGDrabatt på den här sista körningen. :lol:

Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Jovani » Wed 29 Aug, 2012 14:39

Ja, de var ju fina jämna kurvor!
Du har inte från en orginalbil så man kan jämföra?
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Wed 29 Aug, 2012 15:03

Jovani wrote:Ja, de var ju fina jämna kurvor!
Du har inte från en orginalbil så man kan jämföra?

Visst.
Ignorera den tunna linjen.
Image

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Pälle » Wed 29 Aug, 2012 15:07

Hmm, åt vilket håll förändrades bränsleförbrukningen? Funderar på om det är möjligt att snålchippa min 200K?
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Wed 29 Aug, 2012 15:50

Pälle wrote:Hmm, åt vilket håll förändrades bränsleförbrukningen? Funderar på om det är möjligt att snålchippa min 200K?


Naturligtvis är det möjligt, men du kommer inte att tjäna in det innan bilen är utsliten. :wink: 5% på landsväg = 0,04l/mil = 60 öre per mil -> det tar 8300 mil innan man betalat av programvaran.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby Jovani » Wed 29 Aug, 2012 19:20

torake wrote:Image

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro, men kurvan med den lilla puckeln på är altså orginal vridmomentskurva?
Hur kan det komma sig att efter 4800rpm lämnar din mappade motor mindre vrid upp till 6200 än orginal?

Du vinner ju en hel del effekt, typ +30hk från 4800-> nu iaf. 8)
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: T-Å:s andra S203 C180++

Postby torake » Thu 30 Aug, 2012 12:41

Jovani wrote:Nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro, men kurvan med den lilla puckeln på är altså orginal vridmomentskurva?
Hur kan det komma sig att efter 4800rpm lämnar din mappade motor mindre vrid upp till 6200 än orginal?


Nej, så är det inte. Som jag sade - ignorera den tunna linjen. Det är de feta linjerna som gäller.

Vi sätter dom bredvid varandra. Original till vänster, mappad till höger:
ImageImage

Vid 4400 börjar vridmomentet sjunka drastiskt, original, medan med mappen ligger den kvar över 200-strecket ända till 5800. Skillnaden blir markant vid t.ex omkörningar, där original sackar rejält när man når 5000 tuffar den här på jämnt hela vägen från 3000 till 6000.

Skulle man få dit en header också skulle nog vridmomentet hålla i ännu bättre, så man hade 220 Nm hela vägen istället för att det dalar långsamt ned till 200. Får bli efter vintern i så fall.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 86 guests