T-Å:s andra S203 C180 Kompressor bruksbil
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 C180++
är denna lösning billigare än att beställa "färdiga"?
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: T-Å:s andra S203 C180++
frankbuick wrote:är denna lösning billigare än att beställa "färdiga"?
Nej, tvärtom rätt mycket dyrare!
Men morimoto-projarna lovordas ju högt & lågt, medan de Depo-tillverkade projektorstrålkastarna med C55-look sågas jämns med fotknölarna på amerikanska forum.
Dessa blir dessutom bi-xenon dvs man har original H7-lampan PLUS xenonlampan med helljusbild på helljus, det får man ju annars inte i eftermarknadsstrålkastare.
Återstår att se om de uppfyller mina högt ställda förväntningar...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Nu har jag provmonterat en strålkastare (pust, vilket jobb!) för att kolla funktionen, och det föll väl ut, ljusbilden gick att justera in till samma som originalstrålkastaren, och höjdjusteringen med vakuum funkade precis som den skall.
Jobbigt nog gick inte Philips Halogen H1-lampor i, provade som tur var innan jag skruvat fast strålkastaren på bilen. De har bara tänkt sig att man skall ha Xenon-lampor i projektorn, så jag fick dremla ut ett spår c:a 1mm i godset i reflektorn, sen gick det bra.
Jag hade inte fattat heller att man måste justera in strålkastarens fästen också för att få snygga karosspringor, så blev ännu mer extrajobb vid monteringen.
Sen som lök på laxen upptäckte jag att det kommit damm på insidan av glaset, så när Chris får hem ett xenonkit åt mig blir det att riva ur strålkastaren jag just monterat, fixa dammet och injusteringen samt fästa ballasten på undersidan. Sedan är det bara att kopiera proceduren till den andra strålkastaren...
Jobbigt nog gick inte Philips Halogen H1-lampor i, provade som tur var innan jag skruvat fast strålkastaren på bilen. De har bara tänkt sig att man skall ha Xenon-lampor i projektorn, så jag fick dremla ut ett spår c:a 1mm i godset i reflektorn, sen gick det bra.
Jag hade inte fattat heller att man måste justera in strålkastarens fästen också för att få snygga karosspringor, så blev ännu mer extrajobb vid monteringen.
Sen som lök på laxen upptäckte jag att det kommit damm på insidan av glaset, så när Chris får hem ett xenonkit åt mig blir det att riva ur strålkastaren jag just monterat, fixa dammet och injusteringen samt fästa ballasten på undersidan. Sedan är det bara att kopiera proceduren till den andra strålkastaren...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Så, nu har jag dammat ur den första strålkastaren samt skruvat fast ballaster under båda.
Tog c:a 3 timmar att montera dem på bilen, lite komplicerad procedur:
1. Hissa upp bilen på pallbockar fram
2. Lossa plasten framför framhjulen
3. Lossa stötfångaren, två klämmor vid framskärmarna, fyra skruvar framtill
4. Tryck fram och ned stötfångaren så att den nedre yttre skruven till strålkastarna blir synliga
5. Lossa de två övre och den yttre skruven och ta ut strålkastaren framåt.
Passade på att borsta rent och linolja skärmen där den ansluter mot stötfångaren. Var lite ytrost där så klart.
Så här såg det ut kl 00:30 när jag justerat in ljusbilden hjälpligt:
Och här sitter ballasterna, fastskruvade under strålkastarna:
Liite för blingigt för min smak, men nästan allt är bättre än de gamla fresnel-glasen:
Sparade själva inkopplingen av xenonet till senare, men jag testade att det tändes fint och inte larmade.
Tog c:a 3 timmar att montera dem på bilen, lite komplicerad procedur:
1. Hissa upp bilen på pallbockar fram
2. Lossa plasten framför framhjulen
3. Lossa stötfångaren, två klämmor vid framskärmarna, fyra skruvar framtill
4. Tryck fram och ned stötfångaren så att den nedre yttre skruven till strålkastarna blir synliga
5. Lossa de två övre och den yttre skruven och ta ut strålkastaren framåt.
Passade på att borsta rent och linolja skärmen där den ansluter mot stötfångaren. Var lite ytrost där så klart.
Så här såg det ut kl 00:30 när jag justerat in ljusbilden hjälpligt:
Och här sitter ballasterna, fastskruvade under strålkastarna:
Liite för blingigt för min smak, men nästan allt är bättre än de gamla fresnel-glasen:
Sparade själva inkopplingen av xenonet till senare, men jag testade att det tändes fint och inte larmade.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Självklart att det inte larmar när jag säger det... Nu behöver du bara lite led lampor till parkljuset åxå.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Det där blev riktigt bra, ser fram emot en recension av ljusbilden med nya lamporna efter lite mörkerkörning.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jag vill ha en update på hur det gick till på mappningen och en körupplevelse rapport
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jovani wrote:Jag vill ha en update på hur det gick till på mappningen och en körupplevelse rapport
Är på väg till Bandhagen för att bänka bilen just nu, faktiskt. Men såg du bränsleförbrukningen? 0,58 landsväg!
Bilen är rappare på låg och mellangas tack vare högre förtändning, men jag tror de misslyckades på toppen, känns inte som att den går optimalt där.
//T-Å
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Summa summarum: från 139hk original, upp till 166hk och en klart märkbar skillnad både i bränsleförbrukning och acc, speciellt på högre varv. Receptet heter "programvara special" från Tuningchip på kungsholmen.
Tror jag avslutar mitt effektsökeri nu, Rolf gav mig MÄNGDrabatt på den här sista körningen.
Tror jag avslutar mitt effektsökeri nu, Rolf gav mig MÄNGDrabatt på den här sista körningen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Ja, de var ju fina jämna kurvor!
Du har inte från en orginalbil så man kan jämföra?
Du har inte från en orginalbil så man kan jämföra?
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jovani wrote:Ja, de var ju fina jämna kurvor!
Du har inte från en orginalbil så man kan jämföra?
Visst.
Ignorera den tunna linjen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Hmm, åt vilket håll förändrades bränsleförbrukningen? Funderar på om det är möjligt att snålchippa min 200K?
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Pälle wrote:Hmm, åt vilket håll förändrades bränsleförbrukningen? Funderar på om det är möjligt att snålchippa min 200K?
Naturligtvis är det möjligt, men du kommer inte att tjäna in det innan bilen är utsliten. 5% på landsväg = 0,04l/mil = 60 öre per mil -> det tar 8300 mil innan man betalat av programvaran.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: T-Å:s andra S203 C180++
torake wrote:
Nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro, men kurvan med den lilla puckeln på är altså orginal vridmomentskurva?
Hur kan det komma sig att efter 4800rpm lämnar din mappade motor mindre vrid upp till 6200 än orginal?
Du vinner ju en hel del effekt, typ +30hk från 4800-> nu iaf.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: T-Å:s andra S203 C180++
Jovani wrote:Nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro, men kurvan med den lilla puckeln på är altså orginal vridmomentskurva?
Hur kan det komma sig att efter 4800rpm lämnar din mappade motor mindre vrid upp till 6200 än orginal?
Nej, så är det inte. Som jag sade - ignorera den tunna linjen. Det är de feta linjerna som gäller.
Vi sätter dom bredvid varandra. Original till vänster, mappad till höger:
Vid 4400 börjar vridmomentet sjunka drastiskt, original, medan med mappen ligger den kvar över 200-strecket ända till 5800. Skillnaden blir markant vid t.ex omkörningar, där original sackar rejält när man når 5000 tuffar den här på jämnt hela vägen från 3000 till 6000.
Skulle man få dit en header också skulle nog vridmomentet hålla i ännu bättre, så man hade 220 Nm hela vägen istället för att det dalar långsamt ned till 200. Får bli efter vintern i så fall.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 86 guests