Mb compakt 220D -75

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby FMG » Tue 04 Dec, 2012 19:38

Tänkte jag skulle börja snickra på mina fästen nu i veckan.. Får man räkna med att motorkuddarna sjunker ihop nåt när man lägger på motorn?
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Mb compakt 220D -75

Postby kentapenta » Tue 04 Dec, 2012 23:54

Bra jobbat!
Kul tråd att följa, lärorik och bra bilder :-D
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mb compakt 220D -75

Postby huckstar » Thu 06 Dec, 2012 21:39

Kuddarna sjunker ihop en del ja, men mina var inte direkt nya heller.

Problemet med den satans pendlande tomgången återstår... sliten kamkedja? :?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby FMG » Wed 19 Dec, 2012 18:43

Jag lyfte i min OM605 i min compakt idag...
Har dock inte kapat ur nåt ur framvagnsbalken (nån sa att det går ändå)
Det gjorde det inte... Har inte mätt nåt vidare på kardan men det känns som att motorn ligger högt.
Men även om jag får ner den en del så känns det som det kommer ta i lite varstans.
Hur mkt plats har du vid generatorn ungefär?
Sen känns det som att jag inte får ner motorn mer för att insuget tar i bromscylindern.
Du har inte nåt kort på hur du ligger till där ungefär?
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mb compakt 220D -75

Postby huckstar » Thu 20 Dec, 2012 22:37

Nej det går inte utan att kapa ur balken, kolla tråden innan du gör nåt som någon svammelpälle har drömt om och sen är bombsäker på att det är så. :wink:

Vid generatorn är det bra trångt, men det funkar med lite lirk att byta den om den skulle gå sönder.
Insuget får du ta loss och sätta dit efter att du monterat motorn, jag kapade ur en bit av hörnet på mitt insug och plastade om det som en inbuktande skål eller hur man ska beskriva det, annars tar det i bromsserrvot ja.

Kort kan jag ordna nån gång när jag har tillgång till en kamera, det har aldrig blivit av att köpa en sådan. :roll:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby FMG » Thu 20 Dec, 2012 23:18

Gött...

Idag har jag kapat och svetsat hejvilt...
Imorgon ska det slipas till så det ser lagom snyggt ut så inte bilprovningen märker nåt...
Kan tänka mig att ett sånt ingrepp är mindre populärt...
Fundera på att grisa på lite spillolja och gammalt bös så det ser gammelt ut...
Du behöver inte ta nåt kort... Det ska nog gå bra. Men tack ändå..
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby FMG » Fri 21 Dec, 2012 21:02

Fasen... Jag får inte ner motorn där jag vill ha den.....
Det är en bultskalle som tar i det tvärgående styrstaget...
Går bra när hjulen står rakt men rattar jag över åt ena hållet så tar det i.
Hade du inga problem med det?
Ser ut på dina kort som att du fick din motor längre bak än min...
Får inte bak min motor mer för då tar det i den falsen i framkant på framvagnsbalken.
Den lilla läppen som var i framkant har jag kapat bort men man kanske måste ta mer???
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mb compakt 220D -75

Postby huckstar » Tue 25 Dec, 2012 17:34

Nu har jag bytt dieselpumpen från EL-dyngan till mekanisk och vipps så var allt krångel borta, bilen vandrar inte längre på tomgång och den blev lättstartad som aldrig förr! :mrgreen:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby FMG » Sun 30 Dec, 2012 19:31

Som vanligt så överskattade jag hur bra jag är på att komma ihåg saker....
2 frågor:
Vilken bränsleledning var tur/retur?
Vilken servoslang gick vart på servopumpen?
Annars så är motorn på plats...
Nästa steg är att fixa till batterihyllan o sen börja snygga till ledningarna....
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby aroncbds » Sun 30 Dec, 2012 21:27

huckstar wrote:Nu har jag bytt dieselpumpen från EL-dyngan till mekanisk och vipps så var allt krångel borta, bilen vandrar inte längre på tomgång och den blev lättstartad som aldrig förr! :mrgreen:
Våga vägra el! ;-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mb compakt 220D -75

Postby huckstar » Wed 02 Jan, 2013 22:11

aroncbds wrote:
huckstar wrote:Nu har jag bytt dieselpumpen från EL-dyngan till mekanisk och vipps så var allt krångel borta, bilen vandrar inte längre på tomgång och den blev lättstartad som aldrig förr! :mrgreen:
Våga vägra el! ;-)


Oja, aldrig mera en elstyrd motor. 8)
Förutom v8 då förstås. :roll:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mb compakt 220D -75

Postby huckstar » Fri 04 Jan, 2013 19:14

Nu har jag oljetrycket inkopplat, härligt när alla mätare fungerar. 8)
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Mb compakt 220D -75

Postby Cpt Tuttle » Fri 04 Jan, 2013 22:29

Känns som en rätt viktig mätare med. :|
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

impaladiesel
Proffs
Proffs
Posts: 246
Joined: Sun 27 Nov, 2011 21:38

Re: Mb compakt 220D -75

Postby impaladiesel » Sun 06 Jan, 2013 19:34

om602 går vist sätta i compakt utan att kapa i framvagnsbalken och de är inget ja hört utan compakten hemma som jag och far lagt i motorn själva är det så i. men vet inte om det blir samma med 605 men det bör gå då det är samma tråg och allt

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mb compakt 220D -75

Postby huckstar » Fri 11 Jan, 2013 17:47

Hur blir vinkeln då, och du är säker att det inte gnager mot minsta ställe när det börjar guppa och vrida i motorn vid körning?

Jag provade alla möjliga sätt innan balken var kapad och det gick inte få en bra vinkel utan att det tar i på något litet ställe, speciellt inte att få motorn fri från att ta i när det börjar bli skakigt.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests