Ok, då förstår jag varför.....
Kan se flera potentiella problem men de löser du säkert.
Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Nylackad och bromsad!
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
Kapaciteten på vattenpumpen är inge vidare så sätt dit en eller ett par elpumpar på en gång så slipper du göra det sen.
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
Dieselpower wrote:Kapaciteten på vattenpumpen är inge vidare så sätt dit en eller ett par elpumpar på en gång så slipper du göra det sen.
Tack för tipset, det ska jag göra.
240D -75
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
OM kylaren får problem att hålla tempen nere så kommer inte det expensionskärlet att räcka eftersom systemvolymen kommer att öka med ca 7 liter pga rörens volym....... Innerbär att du får luft i systemet vilket driver på problemet vid nästa start.
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
Det var också ett bra tips som jag ska ta till mig av.
240D -75
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
Nu äntligen så är kylarflytten klar. Ska provfylla systemet och ta en tur imorgon.
Två st Bosch-pumpar från ebensprecher (20 mm inlopp). Verkar vara bra ös i dem, funkar det bra så kan jag skriva upp numret här.
40 mm rör har jag använt.
Jag har ingen aning om detta kommer att fungera, men det märks väl.
Två st Bosch-pumpar från ebensprecher (20 mm inlopp). Verkar vara bra ös i dem, funkar det bra så kan jag skriva upp numret här.
40 mm rör har jag använt.
Jag har ingen aning om detta kommer att fungera, men det märks väl.
240D -75
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
Du kommer nog att behöva sätta en avluftningsnippel på slangen som går över motorn.
Jag personligen skulle ha dragit slangarna neråt istället för uppåt.
Jag personligen skulle ha dragit slangarna neråt istället för uppåt.
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Behov av väghållning
Jo jag har en slang kopplad från högsta nivån till expansionskärlet fram i motorrummet. Blir det luft ändå så får jag sätta dit en luftnippel som man kan pysa ut luften med.
Jag hoppas helt enkelt på att det ska funka, jag har bara dragit rören enklaste vägen.
Jag hoppas helt enkelt på att det ska funka, jag har bara dragit rören enklaste vägen.
240D -75
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Kylarflytt
Nu så funkar det, dock inget hål i bagageluckan ännu så flödet genom kylet är ju sådär bra
Fick sätta luftare på högsta punkterna, och stressad som man är så hade jag ju kopplat fel så mina elpumpar pumpade vattnet tillbaks in i toppen.
Var ju bara att byta plats på slangarna i motorrummet, men en kom lite väl högt.
Får prova detta nu ett tag och om det blir luft i rören varje gång så får jag ju ändra på placeringen.
240D -75
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Kylarflytt
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Kylarflytt
Bra drag i den men e inte det omoget/onödigt att förstöra allmänna vägar på det sättet, men jag är väl ändå här som tycker så. Grymt projekt annars
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Kylarflytt
Ja jäklar så omoget att rita lakrits så där på allmänna vägar.
- smurfenglubb
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 125
- Joined: Sat 17 Feb, 2007 12:01
- Location: Uddevalla
- Contact:
Re: Sladdprojekt W123 -83 OM603 Mynä. Kylarflytt
Hehe, jo det är omoget. Sånt håller inte jag på med.
Regummerade däck är ju inget att ha, se vad som hände när jag körde runt på en allmän väg!?
Skämt å sido så har jag iaf fått gjort en ny krängningshämmare bak. 29 mm 2541 stång med plattjärn påsvetsade.
Gjorde skillnad! Blev goare när det inte kränger så man nästan välter.
Kylaren däremot (skyline original) funkar ju inge vidare. Har gått upp i 110 grader när jag gasat ett tag.
Tempen sjunker när man får upp lite fart, men jag kanske har för lite hål i bagageluckan.
Regummerade däck är ju inget att ha, se vad som hände när jag körde runt på en allmän väg!?
Skämt å sido så har jag iaf fått gjort en ny krängningshämmare bak. 29 mm 2541 stång med plattjärn påsvetsade.
Gjorde skillnad! Blev goare när det inte kränger så man nästan välter.
Kylaren däremot (skyline original) funkar ju inge vidare. Har gått upp i 110 grader när jag gasat ett tag.
Tempen sjunker när man får upp lite fart, men jag kanske har för lite hål i bagageluckan.
240D -75
-
- Proffs
- Posts: 254
- Joined: Thu 02 Dec, 2010 18:49
- Location: PITEE!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 87 guests