SL600 R129

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Tue 22 Oct, 2013 21:43

doolar wrote:Så snyggt!


Tack Thomas! Ja, det blev ett lyft för bilen

Mvh
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 R129

Postby GUS » Wed 23 Oct, 2013 08:58

Uky wrote:Mycket vacker bil. Alltid roligt att se dessa skina
ikapp med sina ägare när man någon gång möter dom
på sommarsoliga vägar.

Appropå diodramp:

Min 215 hade "ganska" korroderad skyltbelysning.
Först bytte jag armaturerna, men vid ett senare tillfälle
upptäckte jag fukt i de nya, och såg då att det fanns
en glipa mellan bakluckan och den röda diodrampsplasten
där vatten kunde tränga in.

Den lilla gummipackningen gjorde inte sitt jobb.

Så ner/ut åkte dioderampen. Kretskortet tvättades
med isopropylalkohol. Några lysdioder löddes om
och kortet fick därefter en omgång
"Conformal Coating" Tropikskydd (ELFA 80-799-56)
som skyddar mot galvanisk korrosion om/när fukt
fälls ut och när det hela återmonterades tätade jag
springan med tunnflytande siliconemassa.


:robot:


Japp, kan bara hålla med, tätningen vid tredje bakljuset är under all kritik...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Thu 31 Oct, 2013 01:20

Avställd... tack alla som har kommenterat och tittat! Hoppas man kan hänga på någon träff nästa säsong!

Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Wed 23 Jul, 2014 15:40

Har under det senaste året noterat att det läckt ut lite olja under motorn och har misstänkt packningen i oljetråget. Hörde för några månader sedan att Leif Andersson på Hedin Bil skulle gå i pension till sommaren och han är ju smått legendarisk och jobbat med Mercedes i över 40 år. De sista 1,5 åren har han jobbat på AMG Performance Center i Sisjön där jag lämnade in bilen. Han tog sig en titt för att dels kolla oljeläckaget men gjorde även en allmän översyn på min begäran. Han konstaterade en spricka i oljetråget så det byttes tillsammans med packning och olja. I övrigt såg allt mycket bra ut vilket var roligt och skönt att få bekräftat från honom. Så nu är hon tät och fin igen.

Känner ni igen er i följande känsla: Har under de senaste fem åren stukat bilen på ett i mina ögon sett smakfullt sätt och uppgraderat den i lagom takt och samtidigt kunnat njuta av den på somrarna. Nu har SL'n det stuk som jag siktade på och då är det inte lika roligt längre när man inte har något att göra på den... Hoppas det är en tillfällig känsla! :-( :wink:

Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL600 R129

Postby Lasse-SL-500 » Wed 23 Jul, 2014 23:24

Faktiskt inte - har haft min 040-svarta R129 500 SL i tio år och känner inte att det är mindre roligt, även om jag har gjort det mesta för att "stuka till den" enligt egen smak: fälgar, sänkning, nya strålkastare, ny inredning etc.

Jag tycker den är en "cool ride", en bit över det vanliga, och det tycker andra också. Det roligaste är när gamla damer i 80-årsåldern kommer fram och säger att "det är en så fin bil du har!". Det är extra kul, för man vet att de inte bryr sig det minsta om bilar i vanliga fall. 23-tums kromfälgar är det sista som imponerar på dem, och jag tar det verkligen som en komplimang att de tycker bilen är "trevlig". Den är verkligen inget speciellt dyr - det kryllar av svindyra Ferrari, Bugatti, Mercedes-Benz etc, men folk gillar min gamla SL och jag med.

Det gick så långt en sommar för ett par år sedan, på en av de större bensinstationerna här i Tokholm: det stod en röd, ny (troligen kolossalt svindyr) Ferrari inne på stationen också, med någon form av finans-typ bakom ratten; och på väg in till kassorna för att betala så kunde jag inte hålla mig, utan lutade mig in mot Ferrari-föraren och sa:

- Hur känns det att ha stationens näst snyggast bil just nu?

Jag vet - otroligt omoget sagt - och det är nästan så jag skäms lite. Men bara lite, för det var rätt kul, :fadein: och just den dagen var den verkligen snygg: nypolerad, den kolsvarta 040 gnistrade som svartaste olja i solen.

Vet inte vad det är med den bilen, för den är inte perfekt. Men det är något - tjejer kommer fram och bönar och ber om att få åka med, för de äääääälskar den där bilen (har aldrig hänt mig med andra bilar, och jag har iaf en betydligt modernare och "fräsigare" SL55 också). Jo en gång förresten, när jag lånade min kompis gamla Porsche 356 (en sådan som James Dean körde ihjäl sig i - föregångaren till 911. Hans var också kolsvart, och jag minns fortfarande hur paff jag blev när jag stannade till vid en korsning, och två skitsöta tjejer SKRIKER - Får vi åka med, snälla?!?!!

Min slutsats är att det är inte hur ny eller dyr bil som avgör hur omtyckt den blir.

Jag vet att du fixat mycket med din bil, och fått den grym. Men har du låtit sy om inredningen med nytt, mjukt skinn? Om inte - kan rekommendera. Det gör mycket för bilen.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL600 R129

Postby Lasse-SL-500 » Wed 23 Jul, 2014 23:37

Friskade just upp minnet genom att bläddra bakåt i tråden, och vad fin den är med panorama och allt. Och särskilt snygg med Brabus Monoblock IV som du hade. Det är ju en smaksak, men Keskin och MAE kommer inte riktigt upp till samma nivå, enligt mig. Kan vara för att Brabus-fälgarna är ovanligare, mer personliga, samt även att de är så fruktansvärt tidsrätt. Sorry. :oops:

Jättefin kärra!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL600 R129

Postby Lasse-SL-500 » Wed 23 Jul, 2014 23:43

Om du känner att det inte finns ngt att göra på den: köp en annan bil, något kul, småslitet som behöver kärlek, föreslår jag. Då får du utlopp för din kreativitet - något nytt att ta tag i.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Wed 23 Jul, 2014 23:59

Tack för "peppen" Lasse-SL-500!! :-D Kul att du tar dig tid att skriva. Det är som sagt första gången jag känner så här och det infann sig lagom till att bilen är "färdig"... Kanske har känslan något att göra med dåligt samvete att den inte går lika mycket som jag skulle önska då jag är mitt uppe i åren där de små barnen kräver mycket uppmärksamhet...

Kul att du nämner det här med inredningen. Har tittat på din naturligtvis och även funderat på att klä om inredning och klädsel samt detaljer som i nuläget är klätt i filt som skulle ha varit läckert med läder eller mocka. Har än så länge inte kommit längre än tankar. Angående Brabus Monoblock IV så tyckte jag personligen att de var snygga i vissa vinklar medan i andra vinklar såg de inte lika bra ut och kanske lite mycket gummi i min smak i 18"...

Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: SL600 R129

Postby petgre » Thu 24 Jul, 2014 09:23

Om den inte går så mycket, häng på oss nästa år :-D

För egen del, det brukar bli en 700-900 mil per år.

Vi brukar ta en repa i Europa varje försommar. Förra året blev det Moseldalen, Stuttgart och museet samt Romatische strasse (perfekt för 2 gubbar...) tillbaks via Danmark. Ca 400 mil.
I år blev det Rostock, Berlin och 3 nätter i Polen istället. ca 300 mil. Mycket trevligt land.
Köra bil, äta gott, bo billigt, god öl. Å så på det igen morgonen därpå!

Vi kanske skulle fixa en tripp till Tyskland, se om man kan möta upp med lite R129 folk någonstans osv?
Det kanske finns fler som vill hänga på?

//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Fri 25 Jul, 2014 10:26

petgre wrote:Om den inte går så mycket, häng på oss nästa år :-D

För egen del, det brukar bli en 700-900 mil per år.

Vi brukar ta en repa i Europa varje försommar. Förra året blev det Moseldalen, Stuttgart och museet samt Romatische strasse (perfekt för 2 gubbar...) tillbaks via Danmark. Ca 400 mil.
I år blev det Rostock, Berlin och 3 nätter i Polen istället. ca 300 mil. Mycket trevligt land.
Köra bil, äta gott, bo billigt, god öl. Å så på det igen morgonen därpå!

Vi kanske skulle fixa en tripp till Tyskland, se om man kan möta upp med lite R129 folk någonstans osv?
Det kanske finns fler som vill hänga på?

//Peter



Låter lockande det här Peter! :-D

Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: SL600 R129

Postby MKE560 » Fri 25 Jul, 2014 17:18

Hej

Kan känna igen känslan av att tröttna på en bil man ägt en längre tid och fixat och trixat med för att få den som man vill och du har ju lyckats mycket bra med din 600:a.
Har känt samma sak kring den C126 som jag ägt i snart 15 år faktum är att den skulle lagts ut till försäljning för ett par år sedan men min sambo mer eller mindre förbjöd mig och skulle jag lagt ut den skulle hon köpa den :-D
Men nu har gnistan återkommit igen och jag är nöjd med att ha den kvar även om den inte rullar mycket om året, den kostar en del att hålla igång men det är det värt och jag har i nuläget plats att husa den vettigt.
Men gifta sig med sina bilar ska nog inte göra utan har man bestämt sig för ett nytt projekt av kanske platsmässiga och andra skäl så kan det väl vara rätt att köra på det och än så länge finns det ju relativt gott om hyfsade 129:or om andan att fixa till en sådan skulle falla på igen 8)

129:an jag har känns däremot "rätt" än så länge även om jag kikat åt 230 hållet en hel del och kanske det blir en sådan framöver, när så blir fallet så får 129:an maka på så är det, man har ju tyvärr inte obegränsat med garage och plånbok.

Vad gäller en tur till Tyskland eller liknade som Petgre föreslog så är jag på om det finns möjlighet.

Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: SL600 R129

Postby petgre » Fri 25 Jul, 2014 20:55

Låter kanon, fixar en ny tråd i vår om en resa, sen får de som vill hänga på.
Vet inte hur många man kan vara men en 4-5 bilar borde kunna fungera.
Är vi fler, inte en susning om hur det kan bli, men men!

Det blir antingen Tjeckien eller Grossglockner vägen i vår. Problemet med sistnämnda är att det tar ett tag att komma dit, och vi vill ju inte bara åka bil hela tiden...
http://www.grossglockner.at/en/

Så, ska inte sabba tråden mer, men om du hänger på Björnsam så lovar jag att du behåller bilen.
Efteråt har du en diger lista med saker som kan bli bättre :shock:

//peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Fri 25 Jul, 2014 23:03

Tack Peter! Vad roligt! Hakar på tråden direkt,

Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: SL600 R129

Postby bjornsam » Mon 04 Aug, 2014 21:33

Tog SL'n på en sväng till Ystad i helgen. Fantastiskt väder och fin jazzfestival där. Bilen fick sträcka ut ordentligt särskilt på vägen hem då det inte var mycket trafik...

Image

Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: SL600 R129

Postby Lasse Bender » Mon 04 Aug, 2014 22:09

bjornsam wrote:Tog SL'n på en sväng till Ystad i helgen. Fantastiskt väder och fin jazzfestival där. Bilen fick sträcka ut ordentligt särskilt på vägen hem då det inte var mycket trafik...

Image

Mvh Björn


Ser ut som kustvägen Ystad-Trelleborg.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests