E300 DT -1999 - avställd för sässongen
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
82700 idag . Fick ny olja filter i helgen;)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Nu är även AC-anläggningen påfylld med gas och fungerar. Kondensorn visade sig dock vara OK! Stort tack till Markaryds Motorcentrum för kanonbra service!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Godkväll!
Var på väg hem från jobbet häromveckan och såg att motortemperaturen började stiga oroväckande snabbt. Med nålen fortfarande på rätt sida om 100-gradersstrecket stannade jag till på vägkanten och väntade på att maskinen skulle kallna lite innan jag "limpade hem" den sista sträckan. Under tiden försökte jag identifiera problemet och insåg att samtliga kylarslangar var varma förutom den som går till expansionskärlen, så jag beställde en ny termostat utan att blinka.
När jag sedan fick termostaten insåg jag att det inte passar ("trattröret" som sitter på pumphuset förekommer tydligen i flera olika utföranden, och min version hade själva termostathuset sammangjutet i rörstycket där endast termostatinsatsen gick att montera bort). Blev att beställa ett nytt trattrör, vartefter jag kunde montera termostaten. Även efter detta moment blev glädjen kortvarig då motortempen steg rekordsnabbt vid provstarten.
Plockade bort fläktremmen varefter jag insåg att pumpen var sopslut, vilket i mina ögon var lite oväntat då alla (OM601-606) pumpar är skottsäkra konstruktioner med aluminiumturbin.
Så här såg det ut när jag klöv pumpen. Men ALLA OM60x-vattenpumpar har väl helgjutna turbinhjul i aluminium....ELLER??? Antar att min pump har varit bytt med någon eftertillverkad exemplar. Varför i h-e sätter man dit ett skovelhjul i plast i en så vital del som en vattenpump?
Tack vare min trogna, supersnabba och exemplariska leverantör, Motorcentrum i Markaryd har jag redan fått hem en ny pump och skruvat på den i kväll. Tack för kanonbra service!
Ska bli skönt att få köra trehundran igen i veckan!
Var på väg hem från jobbet häromveckan och såg att motortemperaturen började stiga oroväckande snabbt. Med nålen fortfarande på rätt sida om 100-gradersstrecket stannade jag till på vägkanten och väntade på att maskinen skulle kallna lite innan jag "limpade hem" den sista sträckan. Under tiden försökte jag identifiera problemet och insåg att samtliga kylarslangar var varma förutom den som går till expansionskärlen, så jag beställde en ny termostat utan att blinka.
När jag sedan fick termostaten insåg jag att det inte passar ("trattröret" som sitter på pumphuset förekommer tydligen i flera olika utföranden, och min version hade själva termostathuset sammangjutet i rörstycket där endast termostatinsatsen gick att montera bort). Blev att beställa ett nytt trattrör, vartefter jag kunde montera termostaten. Även efter detta moment blev glädjen kortvarig då motortempen steg rekordsnabbt vid provstarten.
Plockade bort fläktremmen varefter jag insåg att pumpen var sopslut, vilket i mina ögon var lite oväntat då alla (OM601-606) pumpar är skottsäkra konstruktioner med aluminiumturbin.
Så här såg det ut när jag klöv pumpen. Men ALLA OM60x-vattenpumpar har väl helgjutna turbinhjul i aluminium....ELLER??? Antar att min pump har varit bytt med någon eftertillverkad exemplar. Varför i h-e sätter man dit ett skovelhjul i plast i en så vital del som en vattenpump?
Tack vare min trogna, supersnabba och exemplariska leverantör, Motorcentrum i Markaryd har jag redan fått hem en ny pump och skruvat på den i kväll. Tack för kanonbra service!
Ska bli skönt att få köra trehundran igen i veckan!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Bra att du inte va på långresa då:-) har aldrig fattat d där med plast i vattenpumpar heller..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
I helgen blev den tvättad, utrustad med fuktslukare och avställd för vinterförvaring... Det var en trevlig säsong med många sköna mil!
Tre småprojekt väntar på horisonten:
- Byta glödstift
- Ta ner dragkroksbalken för blästring & lackering (ser ut som skit, till skillnad från resten av bilen)
- Montera den nya slutdämparen
Tre småprojekt väntar på horisonten:
- Byta glödstift
- Ta ner dragkroksbalken för blästring & lackering (ser ut som skit, till skillnad från resten av bilen)
- Montera den nya slutdämparen
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Snart dags att ta fram denna pärla?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Stämmer bra, det. Ska bli skönt att glida runt i den när våren kommer!pasi wrote:Snart dags att ta fram denna pärla?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Får ta ett kik på den med B-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
tjena kommer du ihåg vad bränsle ledningarna (dem i genomsynligt plast) kostar med alla oringar? :)
Diesel ska en bil drivas på...
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Hej! Ursäkta fördröjningen. Hela kittet gick väl på någon hundralapp, har jag för mig. Ska ta ett kik bland kvittona om jag inte glömmer bort det i kväll!pinewood wrote:tjena kommer du ihåg vad bränsle ledningarna (dem i genomsynligt plast) kostar med alla oringar? :)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Tackar vore schyst, vetu möjligen var du köpte det:)?
Diesel ska en bil drivas på...
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Ursäkta fördröjningen, men har helt glömt bort att kolla upp detta. Kostnaden gick väl på runt 300kr inklusive o-ringar och packningar. Helt klart värt att byta alla så slipper man otrevliga överraskningar ett bra tag i alla fall.pinewood wrote:Tackar vore schyst, vetu möjligen var du köpte det:)?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Börjar snart bli dags att plocka fram pärlan så då har man varit och inhandlat en uppsättning glödstift till spisen.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Längtar att se den live sen i sommar
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren
Ska bli kul att se din kärra med, efter allt jobb du har lagt ner på den!pasi wrote:Längtar att se den live sen i sommar
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 68 guests