E300 DT -1999 - avställd för sässongen
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Har du provat Sunny förut, eller var det priset som avgjorde?
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Japp, jag har kört Sunny i över fyra år och det har fungerat utmärkt, så jag kör vidare på det! Det låga priset gör heller inte valet svårare...Hynboholm wrote:Har du provat Sunny förut, eller var det priset som avgjorde?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Det kan jag inte direkt påstå. Eller det beror på vad man definierar som fort. Men de har i alla fall inte nötts fortare än farsans Yokohama eller Good Year-däck på hans 320CDI.Mattileinen wrote:Nöts fort?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
intressant me däcken. har testat sunew och goodride. och inge vidare. men kanske skulle prova sunny nångång oxå då:)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Hej på er!
Nu har det hänt lite i garaget...
De nya sulorna krängda, balanserade och monterade!
De nya dimljusen har också anlänt!
...och är på plats...
...blev en rejäl skillnad mot innan...
Nitade också dit en gummiflärp på båda plastinnerskärmarna där bös fritt kunde sippra in och lägga sig mellan skärmen och tröskellådan...
...Och allra sist monterade jag tillbaka tätningslisterna på högra dörrarnas nedre kant...
Nu har det hänt lite i garaget...
De nya sulorna krängda, balanserade och monterade!
De nya dimljusen har också anlänt!
...och är på plats...
...blev en rejäl skillnad mot innan...
Nitade också dit en gummiflärp på båda plastinnerskärmarna där bös fritt kunde sippra in och lägga sig mellan skärmen och tröskellådan...
...Och allra sist monterade jag tillbaka tätningslisterna på högra dörrarnas nedre kant...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Hej på er!
I helgen har jag testat min fjäderspännare som jag fick hem under förra veckan. 210:an blev ett perfekt objekt att testa på då jag tänkte inspektera fjädersätena invändigt. Verktyget är hur smidigt som helst och fjädern var borta på typ knappt tio minuter! Galet skönt att inte behöva demontera spindellederna för att få bort fjädern!! Så tack för tipset, HåkanJ!
Synen som väntade mig var dock föga rolig. Såhär såg det ut under karosserikitet på fjäderskålen vänster fram:
Jag inspekterade båda fjäderskålarna och ovansidan har rostat genom på flera ställen på båda sidor. En starkt bidragande orsak till detta i min mening är att gummikudden i fjäderskålen håller kvar fukten på ett effektivt sätt.
Plastringen i mitten har avrinningshål men brukar sättas igen med bös, så vattnet kan inte längre rinna ut.
...varför jag har borrat ut hålen på nytt (med lite större borr), samt gjort dräneringsspår i gummimellanlägget så att vattnet kan rinna ner. Ganska enkla saker vars frånvaro från fabrik är desto svårare att förstå...
Sedan var det bara att svetsa på en förstärkning i dubbelplåt tills fjäderskålarna bytes mot nya...
I helgen har jag testat min fjäderspännare som jag fick hem under förra veckan. 210:an blev ett perfekt objekt att testa på då jag tänkte inspektera fjädersätena invändigt. Verktyget är hur smidigt som helst och fjädern var borta på typ knappt tio minuter! Galet skönt att inte behöva demontera spindellederna för att få bort fjädern!! Så tack för tipset, HåkanJ!
Synen som väntade mig var dock föga rolig. Såhär såg det ut under karosserikitet på fjäderskålen vänster fram:
Jag inspekterade båda fjäderskålarna och ovansidan har rostat genom på flera ställen på båda sidor. En starkt bidragande orsak till detta i min mening är att gummikudden i fjäderskålen håller kvar fukten på ett effektivt sätt.
Plastringen i mitten har avrinningshål men brukar sättas igen med bös, så vattnet kan inte längre rinna ut.
...varför jag har borrat ut hålen på nytt (med lite större borr), samt gjort dräneringsspår i gummimellanlägget så att vattnet kan rinna ner. Ganska enkla saker vars frånvaro från fabrik är desto svårare att förstå...
Sedan var det bara att svetsa på en förstärkning i dubbelplåt tills fjäderskålarna bytes mot nya...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Har äntligen hittat/köpt mig ett fräschare lock till mittarmstödet!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Nu kanske jag är gammal och fördomsfull
Men jag fattar bara inte att ni lägger ned enormt med jobb, massor av pengar på att skapa fina bilar och så sätter ni på (ursäkta uttrycket) skitdäck på era premium bilar. Ok, i senaste Auto Motor & Sport fick faktiskt både ett Kinesiskt och ett Indiskt däck bra betyg. MEN - det var första gången betyget var något annat än rent bedrövligt. Förhoppningsvis kommer det billigare premiumdäck från andra länder men resan är lång...
Skillnaden på bilen är mycket stor med riktiga däck vs. alla billiga no name däck. Spara en tusenlapp på lustiga däck jämför med "riktiga" däck - inte värt besparingen i mina ögon.
Svar Ja - jag har provat och slängt bort. Värst var det när frun kom hem med regummerade sommardäck för massor med år sedan till hennes E46 BMW.
Skrämmande. På min SL satt det några tjokohamadäck när jag köpte den, de kasade tom i kurvorna. På med Michelin Pilot Sport, sen fungerade det.
Men som sagt, jag kanske är gammal?
Samt - var och en ska alltid göra det han/hon vill göra med just sin bil, oavsett alla andras kommentarer
Bara en liten reflekterande undran, ta inte illa upp ...
//Peter
Men jag fattar bara inte att ni lägger ned enormt med jobb, massor av pengar på att skapa fina bilar och så sätter ni på (ursäkta uttrycket) skitdäck på era premium bilar. Ok, i senaste Auto Motor & Sport fick faktiskt både ett Kinesiskt och ett Indiskt däck bra betyg. MEN - det var första gången betyget var något annat än rent bedrövligt. Förhoppningsvis kommer det billigare premiumdäck från andra länder men resan är lång...
Skillnaden på bilen är mycket stor med riktiga däck vs. alla billiga no name däck. Spara en tusenlapp på lustiga däck jämför med "riktiga" däck - inte värt besparingen i mina ögon.
Svar Ja - jag har provat och slängt bort. Värst var det när frun kom hem med regummerade sommardäck för massor med år sedan till hennes E46 BMW.
Skrämmande. På min SL satt det några tjokohamadäck när jag köpte den, de kasade tom i kurvorna. På med Michelin Pilot Sport, sen fungerade det.
Men som sagt, jag kanske är gammal?
Samt - var och en ska alltid göra det han/hon vill göra med just sin bil, oavsett alla andras kommentarer
Bara en liten reflekterande undran, ta inte illa upp ...
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Ni har en poäng där, i alla fall ur ett radikalt perspektiv. Bilarna vi skapar gör vi dock för oss själva, vilket innebär att de är anpassade och avstämda för ett visst brukmönster, körsätt och liknande faktorer. På denna bil har jag kört med "no-name" Sunny-däck de senaste åren och det har funkat så pass bra att jag inte har funnit någon orsak att byta till ett dyrare märke. Det innebär naturligtvis inte att jag någonsin skulle låta snåltarmarna bestämma och köra på regummerade däck, men har helt enkelt funnit detta märke gott nog.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Hej på er!
Börjar nu dra ihop sig för måndagens besiktning (och därmed även körsässong) för dieselskeppet. Skönt att ha hunnit med all planerad underhåll under vinterhalvåret! Närmast på listan står nu svetsning av högra tröskelns främre gavel samt bakre nedre del (där den går ihop med hjulhusets nedre kant, som för övrigt verkar vara en vanlig rosthärd). Detta får jag ta löpande under sommaren.
Idag tvättades garagedammet av och i morgon blir det en liten sväng!
Bilder på väg!
Börjar nu dra ihop sig för måndagens besiktning (och därmed även körsässong) för dieselskeppet. Skönt att ha hunnit med all planerad underhåll under vinterhalvåret! Närmast på listan står nu svetsning av högra tröskelns främre gavel samt bakre nedre del (där den går ihop med hjulhusets nedre kant, som för övrigt verkar vara en vanlig rosthärd). Detta får jag ta löpande under sommaren.
Idag tvättades garagedammet av och i morgon blir det en liten sväng!
Bilder på väg!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - vinterunderhåll i lugn och ro! - småfix
Hej på er!
Då var man igång med trehundran igen. Denna gången är det dags att lackera om tröskellådorna för att bli kvitt de fula fläckarna och stenskotten som har samlats över åren.
Innan det kan bli verklighet behöver jag dock rostlaga litegrann. Man jobbar dock betydligt bättre till musik, så jag tog ett ryck och byggde/installerade rediga högtalaren i verkstaden! 19" och 350W RMS i denna specifika tappning ger snarare kvantitet än kvalitet, men duger alldeles utmärkt för ändamålet!!
Börjar då med att kapa bort sidan
Ganska murket var det, precis som befarat, så det blir att byta det mesta (även biten ovanför linjen)
Det var allt för den här gången! Planen är att fortsätta arbetet i kväll. Fortsättning följer!
Då var man igång med trehundran igen. Denna gången är det dags att lackera om tröskellådorna för att bli kvitt de fula fläckarna och stenskotten som har samlats över åren.
Innan det kan bli verklighet behöver jag dock rostlaga litegrann. Man jobbar dock betydligt bättre till musik, så jag tog ett ryck och byggde/installerade rediga högtalaren i verkstaden! 19" och 350W RMS i denna specifika tappning ger snarare kvantitet än kvalitet, men duger alldeles utmärkt för ändamålet!!
Börjar då med att kapa bort sidan
Ganska murket var det, precis som befarat, så det blir att byta det mesta (även biten ovanför linjen)
Det var allt för den här gången! Planen är att fortsätta arbetet i kväll. Fortsättning följer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - tröskeljobb
Hej på er!
Här kommer några bilder på gårdagens resultat...
Tillverkar en pappersmall för gaveln och river bort den gamla
Knackar fram en ny gavel i 1,5mm plåt enligt pappersmallen
...för att sedan passa in bitarna på plats
I kväll tänkte jag tillverka bottendelen samt insidan, sedan blir det att svetsa alltsammans på plats!
Här kommer några bilder på gårdagens resultat...
Tillverkar en pappersmall för gaveln och river bort den gamla
Knackar fram en ny gavel i 1,5mm plåt enligt pappersmallen
...för att sedan passa in bitarna på plats
I kväll tänkte jag tillverka bottendelen samt insidan, sedan blir det att svetsa alltsammans på plats!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: E300 DT -1999 - tröskeljobb
Snyggt!
Keep the work flowing.
Vänligen Andreas
Keep the work flowing.
Vänligen Andreas
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 90 guests