Page 1 of 11

E300 DT -1999 - avställd för sässongen

Posted: Thu 22 Mar, 2012 16:42
by aroncbds
Att-göra listan för min 300DT har blivit allt längre på senare tid, till förmån för mitt W114-coupéprojekt. Nu har det dock dykt upp problem som gör att jag inte kan använda bilen ö.h.t, så jag kan inte skjuta på detta längre... Har ändå tänkt att använda bilen en hel del i sommar så det är ett ypperligt tillfälle att göra den i ordning inför sommaren. Tänkte passa på och blogga lite om detta sidoprojekt...

Mina planer är följande:
[] - Fixa bränsleläckage (byte av packningar och o-ringar)
[] - Renovera samtliga bromsok och byta alla packningar (1 färdig, 3 kvar)
[] - Fixa strålkastarjusteringen (brusten länkage på lägesgivaren för länkarmen)
[] - Byta bränslefilter
[] - Byta fläktrem
[] - Justera bakkjolen (jag blev påbackad förra året och lackeringsfirman har monterat tillbaka kjolen felaktigt)
[] - Ta reda på vart kylvattnet har tagit vägen efter att jag ställde av bilen i höstas... :shock:
[] - Byta alla oljor och vätskor
[] - Rostskyddsbehandling i samtliga hålrum
[] - Fixa AC-anläggningen (gasen har läckt, boven är troligtvis kondensorn)
[] - Skruva på en slutdämpare från KL-Racing
[] - Byta höger styrspindel (inget glapp i den egentligen, men gummidamasken är slut)
- Byta kupéfilter

Image

Undrar vems påfund snabbkopplingarna var... :roll:
Image

Image

Image

Cylindrarna bak satt ganska ordentligt...
Image

...så jag knåpade ihop denna specialare :-)
Image

Flera bilder kommer inom kort!

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Thu 22 Mar, 2012 20:03
by pasi
Kul att någon annan också fixar med en W/S210 :lol: Vad är det för färg på bilen? lycka till!! mvh pasi

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Thu 22 Mar, 2012 21:39
by dodgen
Om du vill ha en lite enklare lösning på att få isär ett bromsok som inte går isär med tryckluft är att använda en vanlig fettspruta och montera en fettnippel med rätt gänga. En vanlig fettspruta kan ge upp till 300Bar så då kommer det mesta :-) men ditt sätt verkar ju funka också men en fettsprua är ju lite lättare att rigga. Annars ett fantastiskt jobb du lägger på coupen, stora applåder. Jag har själv en 280 coupe 74 så jag vet hur rostiga de kan vara :-D lycka till.

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Fri 23 Mar, 2012 10:48
by aroncbds
pasi wrote:Kul att någon annan också fixar med en W/S210 :lol: Vad är det för färg på bilen? lycka till!! mvh pasi
Haha, vi förbättrar statistiken, Pasi! :-)

Bilen är röksilverfärgad (kan inte färgkoden på rak arm) och ser ut som följer.
Image

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Fri 23 Mar, 2012 10:53
by aroncbds
dodgen wrote:Om du vill ha en lite enklare lösning på att få isär ett bromsok som inte går isär med tryckluft är att använda en vanlig fettspruta och montera en fettnippel med rätt gänga. En vanlig fettspruta kan ge upp till 300Bar så då kommer det mesta :-) men ditt sätt verkar ju funka också men en fettsprua är ju lite lättare att rigga.
Det har jag faktiskt inte tänkt på,men ska testa detta. Det vore smidigt med ett verktyg som kan riggas upp snabbt då jag också tänkte renovera oken på mina andra bilar när man ändå håller på...
dodgen wrote:Annars ett fantastiskt jobb du lägger på coupen, stora applåder. Jag har själv en 280 coupe 74 så jag vet hur rostiga de kan vara :-D lycka till.
Tackar så mycket, kul att du gillar det! :-) Det vore roligt med ett par bilder på din 74-a!

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Fri 23 Mar, 2012 10:59
by aroncbds
Fick packningarna igår så jag satte genast igång med att montera de. Två o-ringar saknades dock, men jag får nog de idag.
Image

Passade på att lumpa upp insuget med lite värmebeständig aluminiumfärg när jag ändå har den nere
Image

Image

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Fri 23 Mar, 2012 18:14
by pasi
Snygg bil och insuget blev ju riktigt snyggt 8)

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Sat 24 Mar, 2012 23:26
by aroncbds
pasi wrote:Snygg bil och insuget blev ju riktigt snyggt 8)
Tackar! :-)

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Sat 24 Mar, 2012 23:29
by aroncbds
Lyckades hinna med att blästra oken i fredags

Sandblästern... Den bästa uppfinningen sedan ölen... 8)
Image

Image

...som fick lite färg idag...
Image

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Sat 24 Mar, 2012 23:34
by aroncbds
Det var kanonväder idag så jag tog ut bilen och monterade bränslerören med de nya packningarna men när jag provstartade motorn hittade jag den riktiga källan till bränsleläckaget...

Det var denna rackare som sitter på bränslepumpen och läckte rejält med diesel. Verkar vara någon slags solenoid. Någon som vet vad den gör för nytta?
Image

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Sun 25 Mar, 2012 04:47
by torake
Heter "avstängningsventil - diesel" enligt artikelnumret, kanske har något att göra med avstängningen av motorn?

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Sun 25 Mar, 2012 14:53
by Bandit
torake wrote:Heter "avstängningsventil - diesel" enligt artikelnumret, kanske har något att göra med avstängningen av motorn?

"Ding ding ding...what we got for him johnny"

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Sun 25 Mar, 2012 16:20
by MBetoile
Bandit wrote:
torake wrote:Heter "avstängningsventil - diesel" enligt artikelnumret, kanske har något att göra med avstängningen av motorn?

"Ding ding ding...what we got for him johnny"

:?:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Wed 28 Mar, 2012 09:37
by aroncbds
Här kommer en liten update från veckan...

Fick hem resterande packningar till bränslerören m.m. Jag ska testa att byta o-ring på avstängningsventilen o se om det hjälper. En ny ventil ligger en bit på fel sida om tusenkronorssträcket... :shock:
Image

Bromsoken ihopsatta med fräscha packningar och klara för montering
Image

Trehundrans främre bromsok var då rätt kraftiga saker...
Image

Fräsch bromsvätska inhandlad
Image

Liksom en ny fläktrem
Image

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Posted: Wed 04 Apr, 2012 08:36
by aroncbds
Som en liten miniupdate kan jag glatt berätta att jag har fått stopp på bränsleläckaget genom att också byta o-ringen på avstängningsventilen. Jag luftade bränslesystemet igår och provstartade motorn, som gick igång snällt efter att jag har fyllt på bränslefiltret en extra gång.

Luftade även bromsarna igår och idag blir det nog att montera insuget och byta fläktremmen. :-)