E300 DT -1999 - avställd för sässongen

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby pasi » Sat 21 Apr, 2012 11:54

aroncbds wrote:
pasi wrote:Såklart att d uppskattas:-) jag kommer fortsätta renoveringen av min i slutet av maj:-)
Släng gärna upp lite bilder på din bil när det blir aktuellt! :-) Vad är det du ska renovera på den?


Hej! Följande ska jag göra på min bil:

1.Byte av alla stag i bakvagnen samt bussningar (inre och yttre) för under bärarmar

2.Byte av bakvagnsbryggans gummikuddar

3.Byte av olja i bak-klumpen

4.Ta ner hela framvagnsbryggan (framaxelbalken rostskadad undertill), har köpt undre delen från mb, men tar loss hela bryggan för att få till det bättre med svetsen samt att det inte ligger spänningar kvar i balken om den skulle vara kvar (när fjädrar och dämpare spänner)

5.Byte av alla stag,leder och bärarmar i framvagnen

6.Höja upp högra sidobaljan i bagaget då jag svetsade den lite för lågt tidigare(sticker nedanför stötfångaren)

7.Laga värmesätesslingorna fram,båda sidor

8.4-hjulsinställning

9.Fixa ytrost under dörrhandtaget passagerardörr

10.rostskyddsbehandling av underredet samt alla hålrum

11.Separera automatoljekylningen från motorkylet (sätta dit en extern kylare)

kommer säkert bli mer grejer under resans gång :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby aroncbds » Sat 21 Apr, 2012 23:11

pasi wrote:Kanonbra jobbat,verkligen seriöst och det ska man ju vara när det gäller rosten framförallt! Vad är det gula medlet för nåt, är det epoxy eller?
Tackar, tackar! :-) Ja, försöker vara så seriös som det går under rådande omständigheter. Har egentligen tänkt kapa lite mera från början (främre tröskelgaveln har också sett sina bättre dagar), men hade lite ont om tid den här gången. Trösklarna har nog aldrig varit rostskyddsbehandlade innan, så det bör klara sig ett bra tag nu tror jag, med tanke på all rostskydd jag har lagt på. :-)

Det gula är Hagmans epoxy, vilket jag har penslat på efter att ha borstat/frätt bort rosten med Smedjans 20%-procentiga fosforsyra. Inte perfekt, men helt klart bättre än utan...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby aroncbds » Sat 21 Apr, 2012 23:17

pasi wrote:
aroncbds wrote:
pasi wrote:Såklart att d uppskattas:-) jag kommer fortsätta renoveringen av min i slutet av maj:-)
Släng gärna upp lite bilder på din bil när det blir aktuellt! :-) Vad är det du ska renovera på den?


Hej! Följande ska jag göra på min bil:

1.Byte av alla stag i bakvagnen samt bussningar (inre och yttre) för under bärarmar

2.Byte av bakvagnsbryggans gummikuddar

3.Byte av olja i bak-klumpen

4.Ta ner hela framvagnsbryggan (framaxelbalken rostskadad undertill), har köpt undre delen från mb, men tar loss hela bryggan för att få till det bättre med svetsen samt att det inte ligger spänningar kvar i balken om den skulle vara kvar (när fjädrar och dämpare spänner)

5.Byte av alla stag,leder och bärarmar i framvagnen

6.Höja upp högra sidobaljan i bagaget då jag svetsade den lite för lågt tidigare(sticker nedanför stötfångaren)

7.Laga värmesätesslingorna fram,båda sidor

8.4-hjulsinställning

9.Fixa ytrost under dörrhandtaget passagerardörr

10.rostskyddsbehandling av underredet samt alla hålrum

11.Separera automatoljekylningen från motorkylet (sätta dit en extern kylare)

kommer säkert bli mer grejer under resans gång :lol:
Det verkar som att du har en del att göra på din bil, du med. Ska bli kul att följa! :-) Jag har heller inte tänkt att lägga ner så mycket tid på min sommarkärra för tillfället (lägger all min vakna fritid på coupén), men det ena förde med sig det andra... :-)

Ska se om jag hinner fixa AC-anläggningen den närmaste tiden. Lite jobbigt att åka på sommarsemester utan luftkonditionering... :?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby pasi » Sun 22 Apr, 2012 10:05

aroncbds wrote:
pasi wrote:Kanonbra jobbat,verkligen seriöst och det ska man ju vara när det gäller rosten framförallt! Vad är det gula medlet för nåt, är det epoxy eller?
Tackar, tackar! :-) Ja, försöker vara så seriös som det går under rådande omständigheter. Har egentligen tänkt kapa lite mera från början (främre tröskelgaveln har också sett sina bättre dagar), men hade lite ont om tid den här gången. Trösklarna har nog aldrig varit rostskyddsbehandlade innan, så det bör klara sig ett bra tag nu tror jag, med tanke på all rostskydd jag har lagt på. :-)

Det gula är Hagmans epoxy, vilket jag har penslat på efter att ha borstat/frätt bort rosten med Smedjans 20%-procentiga fosforsyra. Inte perfekt, men helt klart bättre än utan...


hej! var har du köpt epoxyn nånstans? lägger man det direkt på plåtena ytor eller ska man ha nån annan grund först? Jag har hittils lagt zinkspray i 3-4lager och sen topplack på det också.
Det bör väl räcka som jag har gjort hittils att jag har tagit först och slipat bort all rost och sen tar jag ordentlig repa med blästern också, sen direkt på med rostskyddsfärg, eller måsta man ha syra? mvh pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby pasi » Sun 22 Apr, 2012 10:07

[/quote]Det verkar som att du har en del att göra på din bil, du med. Ska bli kul att följa! :-) Jag har heller inte tänkt att lägga ner så mycket tid på min sommarkärra för tillfället (lägger all min vakna fritid på coupén), men det ena förde med sig det andra... :-)

Ska se om jag hinner fixa AC-anläggningen den närmaste tiden. Lite jobbigt att åka på sommarsemester utan luftkonditionering... :?[/quote]

Har du läckage på ac:n eller varför fungerar den inte? Det finns annars påfyllningsflaskor att köpa via ebay om du vill fylla på själv, gjorde det på min passat jag hade förut, fungerade bra och vart riktigt bra kyla :) men om du har läckage så ska det ju kollas upp innan du fyller på..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby aroncbds » Sun 22 Apr, 2012 11:08

pasi wrote:Har du läckage på ac:n eller varför fungerar den inte? Det finns annars påfyllningsflaskor att köpa via ebay om du vill fylla på själv, gjorde det på min passat jag hade förut, fungerade bra och vart riktigt bra kyla :) men om du har läckage så ska det ju kollas upp innan du fyller på..

Vet inte än, men befarar detta. Kondensorn tycks vara ett väldigt vanligt problem på W210. Farsans 320CDI led också av kondensordöden... :?

Vet inte vad en sådan påfyllningsflaska kostar, men på Mercedes tar man 1500kr för att kolla läckaget och fylla på samtidigt. En begagnad kondensor på bildelsbasen finns för 1200kr och uppåt, så det känns nästan bättre att chansa och byta kondensorn än att åka hem med prognosen "läckande kondensor"...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby pasi » Sun 22 Apr, 2012 12:10

då är det klart värt att göra som du sa, byta kondensor och sen åka o fylla på det hos tex mb. :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby aroncbds » Wed 02 May, 2012 12:44

Nu har jag kört en sväng till Öland med trehundran. Blev rätt mycket farthållarkörning med snitthastigheter runt 100km/h i valborgstrafiken. Fick då smått otroliga milförbrukningen på 0,67l (körde 699,2 km på 46,78l innan jag tankade inför hemresan)! :shock:

Och Toyota Prius ska vara en miljöbil med sin snittförbrukning på 0,7-0,75l... Pffft... :fist: ;-)

Den har förresten precis slagit om till 30k mil förra veckan, vilket jag lyckades föreviga. :-)

Image
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby torake » Wed 02 May, 2012 12:58

aroncbds wrote:Nu har jag kört en sväng till Öland med trehundran. Blev rätt mycket farthållarkörning med snitthastigheter runt 100km/h i valborgstrafiken. Fick då smått otroliga milförbrukningen på 0,67l (körde 699,2 km på 46,78l innan jag tankade inför hemresan)! :shock:

Och Toyota Prius ska vara en miljöbil med sin snittförbrukning på 0,7-0,75l... Pffft... :fist: ;-)

Den har förresten precis slagit om till 30k mil förra veckan, vilket jag lyckades föreviga. :-)


Är väl inte sådär jätteimponerande lågt, kör utan problem samma förbrukning på bensin på lite längre turer. Brukar bli 0,65-0,67. C180 Kompressor M271, manuell låda. Körde jord- och sandsläp 8-900kg från hagbytippen i helgen, snittförbrukning 0,85 på de resorna :shock:

Toyota auris HSD (med priusens drivlina) har en kollega, han rapporterar att den går på ungefär 0,48 i snitt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby pasi » Wed 02 May, 2012 13:56

Men då ska man komma ihåg att 210:an e större och tyngre oxå,jag tycker Arons förbrukning va låg..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby torake » Wed 02 May, 2012 14:39

pasi wrote:Men då ska man komma ihåg att 210:an e större och tyngre oxå,jag tycker Arons förbrukning va låg..


15kg tyngre är själva bilen. Motorn är tyngre också, så totalen blir drygt hundra kg till W210:ans nackdel. Men visst, den har mer plåtyta, det märker man om inte annat när man skall handpolera en 210:a :wink:

Face it, den gamla hederliga sortens dieslar är inte speciellt snåla. Har man inte billig diesel att tillgå är det ingen mening att ha en, för bruksvärdet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby pasi » Wed 02 May, 2012 18:16

nja, beror på vad man jämför med, ta tex min e240 som drar 1,2lit/mil blandad, årskatt på 3600kr, så nog blir Arons diesel billigare att köra plus att den är roligare att köra än min 240 :shock:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby aroncbds » Thu 03 May, 2012 11:36

Det är klart att 0,67l för landsvägskörning ligger över dagens snitt, men om man beaktar det faktum att vi pratar om Mercedes dieselmotorteknik från senare hälften av 80-talet (förkammardiesel) så kan man faktiskt kalla detta snålt idag. Det är ändå en bastant sexa på 3l som jag anser går mycket bra även med dagens mått mätt (då jämför jag med pappas 320CDI). :-)

Och nej, E300 DT är inte den snålaste dieseln man kan äga idag, men jag bryr mig inte heller så mycket om förbrukningen då detta är något av en entusiastbil för mig. Det finns mycket jag gillar i den, både designmässigt och konstruktionsmässigt trots att w210 i sin helhet kräver mera service än t.ex. w124 (tag snabbkopplingarna i plast för bränsleledningarna som exempel i kontrast mot w124:ans stålrör med gängade kopplingar).
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby frankbuick » Thu 03 May, 2012 21:22

är allt plastledningar på senare 124a dieslar oxå.Men byter man bara o-ringarna så kostar det ju inte mer än en 100ing för alla. sen kör man lätt 15-20 tusen mil till med bara huv öppning för att fylla på spolarvätska och oljebyte var 1000-1200de mil :wink:
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: E300 DT -1999 får genomgång innan sommaren

Postby Hynboholm » Thu 03 May, 2012 21:26

frankbuick wrote:är allt plastledningar på senare 124a dieslar oxå.Men byter man bara o-ringarna så kostar det ju inte mer än en 100ing för alla. sen kör man lätt 15-20 tusen mil till med bara huv öppning för att fylla på spolarvätska och oljebyte var 1000-1200de mil :wink:


Ja, din har väl gått en 80' eller nåt sånt, va?


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests