Mercedes W140, 400SE 1992

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Marie » Mon 16 Apr, 2012 13:14

Nicho wrote:Kul läsning!
Är färgen måhända Barolo rot?

Nej, färgen heter Pajettrot, nr 587.

Jag ber om ursäkt att det dröjde med det senaste avsnittet, men efter påsk blev det lite stressigt. Jag skall försöka komma med nya avsnitt efterhand som detta är praktiskt möjligt. Det är ju lite pyssel med att tänka igenom texten och leta upp passande bilder. :wink:

Kul att det uppskattas!

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby kentapenta » Mon 16 Apr, 2012 18:19

Mycket trevlig läsning.
När det gäller "ståplattor", om det är bra och kanske dyra däck kan man prova att pumpa i 5-6 kilo och låta det stå typ ett halvår.
Så räddade jag fyra nästan nya BF Goodrich en gång. Klart, det gäller att man har extrafälgar.
Färgen på din bil är ju bara sååå snygg.
Otroligt mycket bil för pengarna, svårt att "byta upp sej", finns det bättre bil??
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Mercedes-Benz » Mon 16 Apr, 2012 18:25

kentapenta wrote:Mycket trevlig läsning.
När det gäller "ståplattor", om det är bra och kanske dyra däck kan man prova att pumpa i 5-6 kilo och låta det stå typ ett halvår.
Så räddade jag fyra nästan nya BF Goodrich en gång. Klart, det gäller att man har extrafälgar.
Färgen på din bil är ju bara sååå snygg.
Otroligt mycket bil för pengarna, svårt att "byta upp sej", finns det bättre bil??


Ståplattor har jag fått på alla tunga bilar jag någonsin ägt (S600an undantagen) trotts rekomenderade lastindex på däcken.
Ståplattorna uppkommer redan efter några timmars stillastående och är värre ju varmare däcken körts innan parkering.
Man får gå upp i tryck för att undvika det problemet, men då får man ju ett annat problem nämligen komforten.
Men det är väl inget som folk i allmänhet har problem med då dom flesta kör med stenhårt pumpade däck (3+kilo)
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby kentapenta » Mon 16 Apr, 2012 19:48

Mercedes-Benz wrote:
kentapenta wrote:Mycket trevlig läsning.
När det gäller "ståplattor", om det är bra och kanske dyra däck kan man prova att pumpa i 5-6 kilo och låta det stå typ ett halvår.
Så räddade jag fyra nästan nya BF Goodrich en gång. Klart, det gäller att man har extrafälgar.
Färgen på din bil är ju bara sååå snygg.
Otroligt mycket bil för pengarna, svårt att "byta upp sej", finns det bättre bil??


Ståplattor har jag fått på alla tunga bilar jag någonsin ägt (S600an undantagen) trotts rekomenderade lastindex på däcken.
Ståplattorna uppkommer redan efter några timmars stillastående och är värre ju varmare däcken körts innan parkering.
Man får gå upp i tryck för att undvika det problemet, men då får man ju ett annat problem nämligen komforten.
Men det är väl inget som folk i allmänhet har problem med då dom flesta kör med stenhårt pumpade däck (3+kilo)


I mitt fall handlade det om en bil jag köpte som stått länge med lite luft. Däckfirman sa att det var bara att kasta.
När det gäller mina bilar trycker jag alltid i ca 3 kg vid typ vinterförvaring, aldrig några problem.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Marie » Mon 16 Apr, 2012 21:05

Ståplattor har jag aldrig haft problem med sedan, den rullar ju i stort sett dagligen, och då blir det knappast några mera permanenta ståplattor.

Sen tyckte ju jag att det skulle vara vansinnig överkurs att försöka rädda en sats halvslitna Falken. Det är ju knappast ett däckmärke jag frivilligt monterar på en bil.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Jojjet » Thu 26 Apr, 2012 23:04

Verkligt kul tråd att läsa. :-D

För nyfikenhetens skull så undrar jag vars i Österrike du "håller till"?
Kom precis hem från Wolfsberg, där jag vart och jobbat ett par dagar. Hann med en snabbvisit uppe på Koralpe också. Helt underbart fantastiskt vackert land. Tänkte på din 400se när jag åkte upp mot koralpe, och förstår verkligen att man vill ha möjligheten att motorbromsa.... :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Marie » Fri 27 Apr, 2012 00:32

Jojjet wrote:Verkligt kul tråd att läsa. :-D

För nyfikenhetens skull så undrar jag vars i Österrike du "håller till"?
Kom precis hem från Wolfsberg, där jag vart och jobbat ett par dagar. Hann med en snabbvisit uppe på Koralpe också. Helt underbart fantastiskt vackert land. Tänkte på din 400se när jag åkte upp mot koralpe, och förstår verkligen att man vill ha möjligheten att motorbromsa.... :mrgreen:


Ja då var du sådär sjutton mil längre österut, men i samma delstat...
Tackar för berömmet! Jag skall försöka knåpa ihop ett nytt avsnitt nu när den stressiga deklarationsperioden tar slut.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 82 guests