Mercedes W140, 400SE 1992

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Marie » Thu 05 Apr, 2012 08:29

Jag har ju så här långt spridit ut mina småfix på min "tjockis" (fri översättning av W140:s tyska smeknamn) i diverse trådar. Jag har tänkt att jag skall försöka hålla mig lite mera samlad framöver, och dokumentera hur jag försöker bibehålla en fin gammal S-klass i gott skick trots att den fortfarande är i ganska hård drift som bruksbil (över 2500 mil/år), vid en ålder då de flesta bilar intagit sin plats i kön till skrotpressen.

Eftersom jag ser mina bilar som personligheter brukar jag ge dem namn. Den här heter "Helmut", uppkallad efter dr Helmut Kohl, den storvuxne mannen som var förbundskansler i Tyskland vid den tid då min bil tillverkades. Helmut är en verklig personlighet. Han har åsikter om mycket, och gör jag något som inte behagar honom så reagerar han med att tjura, och gå sönder på något vis. Det krävdes ganska lång tid i början av vår samvaro innan han kunde acceptera att parkeras utanför Biltema. Idag har han fått större förtroende för mig, så han accepterar även denna förnedrande behandling eftersom han idag litar på att det inte får negativa konsekvenser för honom, i form av att jag kommer ut med delar som skall monteras på honom eller ännu värre otäcka vätskor som han skall behöva få sig ihällda...

Ett lustigt faktum är att Helmut levererades till sin förste ägare exakt på min 35-årsdag, men det skulle dröja ytterligare nästan sjutton år innan hans och mina vägar skulle korsas. Det var faktiskt Mimmi som var kontaktförmedlerskan, hon hittade honom hos Volvohandlaren Rejmes i Halmstad, och från en så förnedrande plats kände jag mig tvingad att rädda honom snarast möjligt. Förvisso kunde det varit betydligt värre; många av hans syskon återfinns ju, då de blir till salu, på någon grusplan hos en biltattare, en sån där "köper-byter-säljer" med flaggspel och kontoret i en byscha.

Nu när vårsolen börjat lysa på allvar har jag varit i Markaryd hos min Hov- och Livleverantör av originaldelar och handlat lite pryttlar som skall hamna i- eller på bilen....

Image

* Här finns hela "Leuchtband" (listen i tre delar tvärs över hela bakstammen) Den nuvarande har det krupit in lite spindlar i, och där finns tyvärr även en del kondens.
* Vidare hade stjärnan på koffertluckan sett sina allra bästa dagar, så även där vill det till en ny.
* En annan liten krassighet jag upptäckt under vintern, var att uppvärmningen av nederkanten av vindrutan inte fungerade som den skulle. Alltså inköptes en ny termostatventil till vattencirkulationen i denna uppvärmningskrets.
* Oljetrycksmätaren har tidvis visat lite skumma värden, och varningslampan för oljetrycket lyser inte vid uppstart efter oljebyte, så en ny oljetrycksgivare kan nog också vara på sin plats.
* för ett par dagar sedan drabbades Helmut dessutom av någonting som liknade en vårförkylning. Han blev lite hes. Alltså införskaffade jag två styck nya signalhorn till honom.
* Sist och slutligen så fick jag för en tid sedan en sonson, så för alla eventualiteter har jag anskaffat ett motstånd så att jag kan koppla bort luftkudden på passagerarplatsen.

Alltsammans är ju -givetvis- originalreservdelar. Jag byter inte bort min Mercedes bit för bit.

En liten film om dr Helmut Kohl, och det förekommer emellanåt några W140 i bakgrunden.
http://youtu.be/4Uh0vkQyXmo

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Pärlan » Thu 05 Apr, 2012 09:26

Trevligt med en S-klasstråd. Vi är alldelses för få! :lol:
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby psycho » Thu 05 Apr, 2012 09:34

Sä äntligen en tråd om denna mytomspunna bil :-) Lite bilder är ju trevligt.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Bullmerca » Thu 05 Apr, 2012 21:55

Mycket trevligt med en tråd för oss som sitter i samma båt. :thumbright:

Dessa Leuchtband kollade jag upp i veckan då jag också har kondens där, trodde att de gick dela och fräscha upp men verkar inte så :?

Besiktigade min förra veckan och det var mycket beröm men en framfjäder hade gett upp så de är nu inköpta på Hedins och ska bytas nästa vecka, annars var det rent papper.

Ser framemot fortsättningen på denna tråd.
CLS350CDI 4Matic

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Uky » Fri 06 Apr, 2012 11:51

Kul med litet "småpyssel". Det finns inget roligare (?)
än att hålla en gammal klassiker vid liv. Har man haft tur
har tidigare ägare vårdat den väl, vilket är en bra grund
att arbeta vidare på. Jämfört med det eländet man får
när man upptäcket tusen och en detaljer som måste åtgärdas
pga att någon slarvat eller helt enkelt struntat i underhållet.

Jag tror på Animism (=att Tingen har liv), vilket innebär
att ett objekt svarar på kärlek. Således belönar bilen sin ägare om denne
tar väl hand om den genom att fungera längre och skänka föraren
ett glädjefyllt ägande. Åtskilliga bevis på detta såväl positiva
som negativa finns bara man ser sig om. Här i grannskapet rullar
ett antal fina äldre MB's nogsamt skötta av förarna. Kul att se
att inte alla hamnar i skrotpressen.

Min egen fick en svindyr genomgång i veckan. Förutom alla vätskor
och filter byttes även en hög leder i framvagnen vilket inte blev billigt,
och jag hade en känsla av att bilen vart gladare under hemresan.

(Om bara vädret ville bli litet varmare skall jag
jag också byta CD-växlaren i min springare. Fick tag på en som förhoppningsvis
inte kärvar vid själva skivbytet.)

Angående Helmut Kohl som på sin tid fick avgå efter diverse oegentligheter.

Der Spiegel kallade honom "Don Kohleone" i en ledare.

För den som vill läsa mer kul på tyska rekommenderas http://www.der-postillon.com.

Även tyskarna lider av det höga bensinpriset:

Berlin, Hamburg, München (dpo) - Der für das Osterwochenende erwartete
Sprung bei den Benzinpreisen bleibt nicht folgenlos. Millionen Menschen aus
der gesamten Bundesrepublik haben jetzt angekündigt, aufgrund des teuren
Sprits sei es ihnen finanziell leider völlig unmöglich, ihre Schwiegereltern
während der Feiertage zu besuchen.


Glad Påsk!

:robot:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Marie » Fri 06 Apr, 2012 13:21

Uky wrote:Kul med litet "småpyssel". Det finns inget roligare (?)
än att hålla en gammal klassiker vid liv. Har man haft tur
har tidigare ägare vårdat den väl, vilket är en bra grund
att arbeta vidare på. Jämfört med det eländet man får
när man upptäcket tusen och en detaljer som måste åtgärdas
pga att någon slarvat eller helt enkelt struntat i underhållet.


Jo så är det.
Beträffande Helmut så har jag forskat i hans historia en del, och faktiskt talat med samtliga tidigare brukande ägare, i synnerhet den förste.

Han såldes alltså ny 5/9 1991 hos Thitusons i Värnamo, och förste ägaren, en direktör i Helsingborg med bl.a. fryshus i sin ägo hade honom i ungefär tio år. Han hade handlat i Värnamo eftersom han hade lite horn i sidan till Philipsons lokala representantation. Ganska kort efter att garantin gått ut var ACn tom pga en mindre läcka i förångaren. Av någon anledning gick inte Mercedes med på goodwillåtagande, varför den enkla lösningen för en som hade fryshus och egna kyltekniker var att beordra en av kylteknikerna att några gånger per år fylla på R134a i direktörens bil. Efter hand gled också servicen över från aukt MB till verkstan runt hörnet.

Hösten år 2000 var det dags för bilbyte, och direktören bytte in bilen mot en W220 hos Hedins i Göteborg. Efter någon månad (in på våren 2001) köptes bilen av en bilintresserad äldre man i Oskarström, att ha som hobbybil, och han kostade på bilen en hel del reparationer och näst intill renovering. All service sköttes av Thitusons i Värnamo, däribland även byte av den läckande förångaren. Tyvärr lyckades inte Thitusons få AC-anläggningen riktigt tät, utan det tarvades ganska täta fyllningar med R134a. Det läcksöktes och läcksöktes men ingen kunde hitta läckan trots spårmedel och UV-lampa. Andre ägaren tröttnade och bilen byttes våren 2004 in mot en Volvo C70 hos Rejmes i Halmstad. Inbytesvärdet var enligt kontraktet 160.000. Eftermälet hos andre ägaren var "Den värsta skitbil jag någonsin ägt!" och då hade han haft både Jaguar och Citroën :wink: :oops:

En W140 var nog inte riktigt rätt kaliber på bil för Reimes att sälja. Det dröjde till 2006 innan de lyckades bli av med den. Nästa "offer" var en minkfarmare norr om Falkenberg. Bara ett par veckor efter att han köpt bilen råkade han ut för omfattande sabotage på sina anläggningar från militanta veganer och annat elände, som han sammanfattade som "de djäkla ullhararna från Borås, som bor i sommarstugeområdet och på campingen i närheten". Hans ekonomi gick i princip i däck, och han kunde inte klara avbetalningsplanen. Totalt hann han köra knappt 50 mil innan Rejmes återtog bilen. Därför är tredje brukande ägaren bara en ytterst kort parentes som jag knappt räknar i historiken.

Som jag redan sagt var inte Rejmes fena på att sälja W140, så två dagar före midsommar 2008 hittade Mimmi en vinröd W140 på Blocket, nedsatt från 79.000 till 49.900, och dagen före midsommarafton var hon och jag iväg till Halmstad för att närmre beskåda fyndet. När vi frågade efter den utannonserade S-klassmercan så blev det rena hönsgården på Rejmes. Man hade problem att hitta nycklarna, och folk sprang kors och tvärs och det ropades "Det är några här som vill titta på Den Stora Mercedesen, var är nycklarna?"
Efter en stund var nycklarna lokaliserade och en förväntansfull bilförsäljare lotsade ut oss på gårdsplanen. Där stod BILEN. Den såg fin ut utvändigt, utan minsta antydan till rost någonstans, men när den skulle startas så var den stendöd. Inte ett uns ström i batteriet. En skamsen säljare gick och hämtade ett hjälpstartaggregat, och snart spann motorn. Listan över fel som jag och Mimmi hittade vid provkörningen var lång....

(forts en annan gång)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Cpt Tuttle » Fri 06 Apr, 2012 15:20

Du är ju en riktig klippa på att skriva, mycket bra plitat ihop, man blir nyfiken och vill läsa fortsättningen! :-D
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

trucker85
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Mon 26 Dec, 2011 22:52
Location: Gällivare

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby trucker85 » Fri 06 Apr, 2012 18:22

Mycket välskrivet, hur gick de med ac läkaget?
300TDT 4-matic - 92
W115 250D - 72

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Marie » Fri 06 Apr, 2012 22:17

Det är roligt att skriva när man får se att det uppskattas! Tackar för kommentarerna!

Att det blev en paus i skrivandet berodde på att det var dags att åka till kyrkan för Långfredagsliturgin. (Hade jag nämnt detta på BMW-mcforumet så hade ett antal hätska tirader från en aktiv forumist därstädes, tillika inbiten ateist, angående katolska präster och hans personliga uppfattning om dessas sexuella preferenser varit förprogrammerade, men det hoppas jag att vi kan vara vuxna nog att låta bli här. :wink: )

Allt nog, detta var vad vi hittade på Rejmes gårdsplan:

Image

Image

Den långa listan av fel bestod av en massa förtretliga bagatellfel, som slocknade belysningar bland instrument och reglage och saknat bensintankslock, men framför allt tre lite dyrare fel.

1) AC ur funktion.
2) Ståplattor på alla fyra däcken.
3) Automatlådan växlade mycket konstigt. Hoppade över tvåan, ja tvåan kunde inte ens tvingas i med väljarspaken.

Däremot var bilen i princip totalt rostfri, vilket man ju inte precis förväntar på en nästan sjutton år gammal Mercedes :oops: och med en fantastiskt väl bibehållen lackering och interiör.

Av felen var ju ACn och automatlådan de riktigt stora jokrarna så jag behövde några dagars betänketid. Första och tredje ägarna var lätta att få kontakt med per telefon, och vad första ägaren berättade om läckande förångare bådade inte så värst gott för reparationskostnaden. Ett par tiotusingar var nog en rimlig gissning eftersom hela panelen måste ut för att få ut värmepaketet.

Ståplattorna på däcken var ju lätta att komma tillrätta med, och mycket lätta att fastställa kostnaden för. Fyra nya däck helt enkelt.

Sen var det ju den skumma automatlådan. Att den ständigt startade på ettan hur lite gas man än gav, fick mig att tänka i banorna reglerfel, så helrenovering borde det inte behöva bli. Det var ju inte heller att den tappade drivet när det var dags för tvåan, utan den växlade upp två steg, direkt till trean. Uppskattad kostnad mellan två och femton tusen...

Kanske var det tur att jag inte fick tag på andre ägaren då, för hans haranger om värsta skitbilen han haft, hade nog skrämt slag på mig i det läget, men å andra sidan skulle jag ju blivit lite lugnad med att förångaren faktiskt var bytt.

Alltnog, jag gissade på att smärtgränsen för Rejmes borde ligga mellan tjugofem och trettiofem när man begärde fyrtionio och nio. Lägre än så, borde avyttring till upphuggare eller biltattare vara ett relevant alternativ, och det tyckte jag att den bilen var alldeles för fin för. Jag kände hur den viskade till mig: "Rädda mig härifrån, dom mördar mig snart!"

Jag åkte alltså till banken och köpte en postväxel på tjugofem tusen utställd på mig själv, och tog ut femtontusen i kontanter. Så åkte jag till Halmstad för att börja förhandla. Jag började med ett bud på tjugofem med hänsyn till den tunga fellistan. Det var man inte ens beredda att fundera kring. Inte tjugoåtta heller. Vid trettio såg jag en liten tveksamhet hos försäljaren. Jag lade upp postväxeln och och fem tusenlappar på skrivbordet. Kontanterna hade jag fördelade i olika fickor och fack i handväskan så att jag inte behövde ta och blada av från en sedelbunt. Det resulterade efter en stunds diskussion i att försäljaren ringde upp försäljningschefen för instruktioner, och efter avslutat samtal meddelade han "Trettiofem, och inte ett öre mindre". Då tackade jag för mig, samlade ihop postväxeln och de fem tusenlapparna, stoppade ned dem i fickan, tog min väska och lämnade försäljarens kontor. Fortsatte mot, och ut genom ytterdörren. Då kom försäljaren springande och hade ångrat sig. Trettio, men inte minsta form av garanti och jag skulle ta den med mig direkt.

Jag hade kört dit med farsans S124, och Mimmi var hemma i Kinna för att betala räkningar inför månadsskiftet, så för mig uppstod ett smärre logistiskt problem, eftersom jag planerat att hämta och betala bilen någon dag senare, och då ta tåget dit. Men nu var det så lyckligt att jag har en son som bor i Halmstad, så jag ringde honom och bad honom komma och hjälpa mig. Efter att jag och säljaren avslutat pappersexercisen var min son på plats och vi anträdde hemtransporten av bilen.

(fortsättning följer)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Lasse-SL-500 » Fri 06 Apr, 2012 22:36

Bra!!! Kul läsning! :)
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby MBetoile » Fri 06 Apr, 2012 23:11

Läser med spänning och nyfikenhet. :-D
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Mercedes-Benz » Sat 07 Apr, 2012 12:20

Kul med en tråd som handlar om att vårda en gamal pärla och inte handlar om hur man kan fusklaga diverse grejer så pengarna räcker till sjukt stora fälgar med billiga Kina däck och klarglaslampor!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Cpt Tuttle » Sat 07 Apr, 2012 12:28

DÄR träffade du verkligen huvudet på spiken, Tor!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Uky » Sat 07 Apr, 2012 12:37

+1

Följer tråden och väntar på fortsättningen...

:robot:

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Mercedes W140, 400SE 1992

Postby Fotografen » Sat 07 Apr, 2012 17:25

Intressant och underhållande läsning, mer tack!!
Hård prisförhandling, pengarna på bordet och sedan sätta sig i bilen och köra är mina takter, har köpt de flesta bilar på det sättet.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests