CLk 230K -98, vardagsracern

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Wed 03 Oct, 2012 17:13

Passade på att beställa ny lambda från USA samt fläktmotstånd. Dock är det denna lilla grej som jag ser fram emot mest.

För att få ut gnällbussningarna bak så underlättar det med riktiga verktyg, så jag beställde ett sådan, 1080 in frakt, inte gratis men har man 5 mercor som alla snart kommer att behöva byta kändes det helt rätt att skaffa det.

Image
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

KOWALSKI 1

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby KOWALSKI 1 » Sat 06 Oct, 2012 13:56

är det svårt att byta dessa gnällbussningar med rätt verktyg?
tar det lång tid för en sida?
måste man skruva av mycket grejer förutom fälgarna för att komma åt dessa bussningar?

jag får mina gnällisar bytta bak samt alla andra stag o bussningar, inte för att dom är dåliga utan jag vill ha synergi med framvagnen som fick nya gummin o länkarmar förra året.
13 år å 10 tusen mil senare kändes c43an inte sådär hurtig vid snabb kurvtagning, så den har nu fått en vitaminkick med nya gummin all around.
enda som är kvar att byta är nya o äckligt dyra Bilsten/AMG dämpare.
skall man införskaffa dessa eller Koni gelb yttre justerbara som är betydligt billigare i inköp år 2013 dvs nästa säsong?

finns inte mycket eftermarknadsdämpare av högsta kvalitet att välja på eller?
nån som hört om PENSKE dämpare, säljs dom i Sverige?
Låter som racingdämpare på namnet.

ett säkert tips för att få lång livslängd på bakdäcken är att köpa justerbara camberarmar till bakaxeln, med ny fyrhjulsinställning har du längre livslängd på däcken.
mina har funkat perfekt hittills utan problem eller oljud.
vet ej om det säljs sånna i Sverige, men i USA finns det företag som säljer dessa.
dessa har jag på bilen, de svarta stagen.
besiktningen har inte klagat då dom inte vet vad dessa är för något.

http://www.ebay.com/itm/MB-Arts-Mercede ... 42&vxp=mtr

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Mon 08 Oct, 2012 08:55

Hej, nej det ska inte vara något direkt, förutom lossa på bärarmen då, återkommer med bilder så fort verktyget kommer hem.

Bra idé att byta allt, har stagen kvar att byta i bakvaggan, men det får bli senare. Camberstag har jag inte CLKn men min 190 Evo då den är så låg så är det svårt att få till rätt vinklar.

Bilstein finns ju prisvärda, tex B6 eller B8, H&R har också, sen finns ju tyska KW som är riktigt bra grejer. Finns ju en del andra men någon av dom tre märkena hade jag satsa på.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Sat 13 Oct, 2012 22:22

Det har visat sig att högre främre fjäderfästet hade spruckit och var helt sönderrostat. Ett nytt fick beställas från Tyskland tillsammans med det lite andra saker som jag postat tidigare:


Översiktsbild med det som jag trodde skulle hinnas med idag, men så blev det inte riktigt:

Nya bärmar från Taxiteile, Eibach Sportline fjädrar med att byta ut mina Vogtland/Sachs som jag tyckte var på tok för stötiga, Lemförder gnällbussningar, lambda, fläktmotstånd, fjöderkopp, motorkuddar, samt ny Bosch MAF
Image

Detaljbilder på fjäderfästet, är i framkant som det spruckit
Image

Image

Image

Nya fästet snart på plats, ska på lite grund och lite body
Image

Svarta är Vogtland, den röda är Eibach, sklijer exakt ett varv mellan do
Image

Min nya bästa vän, tog typ 1minut att få ur gnällbussningen med detta
Image

I läge, nu ska bara bulten dras åt och bussningen tryck in i verktyget, när hela bussningen är ute ur spindeln så trillar även verktygen ut. Superenkelt
Image

Här sitter den bussninen i hylsan inuti verktyget
Image

Ny och gammal, den gamla ser ju inte för sjabbig ut
Image

Johan vill förstås ta isär den gamla och det var inte så mycket fett kvar...
Image


Mer än så blev det inte, Eibach fjädrarna fick ner bilen ca 1cm till fram vilket blev för lågt, så imorgon ska det i mer gummi fram så jag får upp den den en bit till. Bak hoppas jag sätter sig lite till.

Imorgon kommer en ny update, då ska iaf lambda, MAF och fläktmotstånd.

Sen har en tant i garaget backa på bilen, så kofångaren bak ska på lack. Men jag hoppas att försäkringsbolaget går med på att lacka min AMG kofångare istället
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby frankbuick » Sun 14 Oct, 2012 12:58

nice. alltid intressant att se reparations bilder:) har oxå spanat in det verktyget till gnällbussningen. Gick efter torakes DIY när jag bytte på s203an. men detta ser ju aningen lättare/smidigare ut:)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

KOWALSKI 1

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby KOWALSKI 1 » Sun 14 Oct, 2012 14:19

var det lemförder länkarmar du köpte?
kan du kolla om den stora bussningen är ihålig, dvs ej full solid med gummi?
Clk208 cabben har tydligen solida bussningar, vilket hade varit susen på övriga bilmodeller när det gäller vägstabilitet.

när du monterat länkarmarna rostskydda dom sen, dom kommer annars att börja rosta snabbt.

Vogtland fjädrarna sänker väl ca 35mm har jag för mig, då sänker Eibach ännu mer eller?
Brukar inte alla sortens fjädrar tappa stinget efter ett tag och sen sjunker ihop eller har jag fel?
H&R skall tydligen sjunka ihop mycket och var inte att rekommendera till AMG enligt andra?
Vet inte vad man skall tro om eftermarknads sänkfjädrar?

bra verktyg du köpte till gnällisarna.
kan du länka sidan till mig?

Du får ett bättre uppträdande på bilen när du gjort en fyrhjulsinställning

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Sun 14 Oct, 2012 18:01

Hej jag minns faktiskt inte hur bussningen såg ut, tänkte faktiskt inte på det.

Jo länkarmarna ska få ett lager rostskydd.

Vet inte vad Vogtland ska sänka, men dom var ett varv längre. Om nån vill testa så är dom salu för 500kr, gått 200 mil.

Här är länk på verktyget:
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... OC:US:3160

Annars blev det mycket gjort idag på relativt kort tid.

Fick upp framvagnen 18mm, vilket blir bra tror jag, är kanske lite mycket luft mellan framdäck och skärm, runt 2cm tippar jag på men nu går hjulet fritt och den klarar stadens alla tusen fartgupp.

Vi gjorde 6mm mellanlägg i plast till framkopparna, då jag redan hade 4 pluppars gummin och däcket gick in under skärmen.

Varje mellanlägg är 6mm, så vi gjorde tre till varje sida.
Image

Sen byttes även fläktmotståndet, har haft problem med att fläkten gått upp och ner. Dessutom har det varit dåligt blås i den. Så ett nytt motstånd inhandlades, då dessa ofta gått.

Väldigt enkelt att byta, på passagersidan tar man först bort den stora kåpan, sitter med tre skruv. Sen finns det två luckor att öppna. Den högra är för åtkomst till fläktmotorn. Bara att öppna luckan så blottas relät som sitter med två torx. Bara att skruva loss så och sätta tillbaka det nya. Klart:

Här sitter det gamla, som var ett Behr tillverkat 97, så det lär aldrig varit bytt.
Image

Hade inga felkoder på MAFen, men då bilen gått snart 23k mil tyckte jag det var lika bra att byta. Vet aldrig när den lägger av. Visserligen är bilen fullt dokumentera, men jag hittade inte i pappren att den var bytt:

Också väldigt enkelt att byta, en slangklämma att lossa och sen bara spänna loss metallspännena. Är den aldrig bytt kan det behövas lirkas lite för att den lossna. Sen är det bara att lossa kontaktstycket och plugga in den nya. Ta bort batterikabeln innan , just in case. Har kvar den gamla om nån behöver
Image

Sen har jag stört mig så något fruktansvärt att det dunkat fram så fort man kört över ett gupp. Efter allt annat var bytt fram fanns det bara motorkuddarna kvar att byta. Vänstra är relativt lätt att byta, men höger är lite jobbigare. Men är man två tar det inte mer än en 45min för båda sidor:

Dom gamla var tokslut, och detta bytet gjorde stor skillnad, nu är den tyst fram i alla fal. Dock skakar bilen till fortfarande när man stänger av motorn så antagligen är det växellådsfästet som också är slut.
Image

Sist men inte minst så byttes lambdan ut, det är en Bosch universal, men det är rätt modell för bilen. Köpte i USA för 235 kr, polaren som bor i New Jersey fick skicka hem den.

Då den är universal så sitter det inte kontaktstyckte på. Dock har Bosch ett smart skarvsystem, så allt man behöver för att installera ingår i satsen.

Så bara att kapa den gamla kabeln, som var en NGK och antagligen bytt, och sen installera den nya. Sparade en liten extra bit, ifall mitt Supersprint grenrör som fortfarande ligger på hyllan, har en positions för lambdan.
Image

Så helgen summerat, har fått sjukt mycket gjort, dock finns vissa symptom kvar, som är störande.

Fick bort dunket från framvagnen, men bilen skakar till när man stänger av den, så antagligen måste även växellådsgummit bytas också. Sen är allt bytt i framvagnen förutom krängarebussningar.

Bytte gnällbussningarna bak, men har fortfarande ett knakande och gnällande ljud bak. Har bytt gnällbussningar samt vaggans bussningar, stötdämpare och fjädrar. Kvar är:
-Alla stag.
- Inre bärarmsbussning.
- Bussningar till diffen
- Krängarbussningar plus droplinksen

Andra saker som jag ska titta på är hardyskivor och stödlager, då det viner lite när man håller på gasen, men slutar så fort man släpper upp

Så nästa gång blir det väl att att titta på detta, inga direkt dyra grejer. Men byta stagen har jag gjort på Evon en gång och helrenoverat vaggan mm och det tar ju sin tid.

Sen har man ju lite tuning prylar som ska på någon gång. Ligger AMG paket, saknar dock framkofångare, har Superspint grenrör och Lorinser slutdämpare. Så blir väl att bytta nytt mellan grenrör och slutdämpare. Kanske hittar man en Supersprint mellendämpare också.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

KOWALSKI 1

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby KOWALSKI 1 » Sun 14 Oct, 2012 18:49

tack för länken.
det var ett dyrt verktyg

märkligt att dina vogtland kunde sjunka ihop så fort efter så kort tid?
dessa får ju mycket beröm på US forumen från C43 ägarna.
Jag hade tänkt införskaffa dessa 952079 heter dom.

luftspalten mellan däck o hjulhuskant på min C43 original är 1½ finger fram samt 2 fingrar bak.
Fram är snyggt men bak borde oxå gå ned till 1½ för att få bort mellanrummet tror jag.
Kan man slipa ned tjockleken på gummit bak och få till samma som fram?

MAF-en är luriga då vi inte har motorsymbol i instrumentet.
Dessa kan ju å sönder närsomhelst.
En usel reservdel som MB har monterat i.
Billigare att byta sensorn bara.

Lambdan är oxå lurig.
Utan motorsymbol är det svårt att veta att denna är trasig när man inte har STAR att läsa ut koder med.
Jag har 2 på min.
Dessa skall hålla ca. 16 tusen mil enligt tillv. min pajjade vid 6000 mil, skitkvalitet på grejerna.

Vilka är dessa bussningar du beskriver, jag tror jag har köpt alla men är inte säker på det, jag vet inte hur alla ser ut riktigt.
Har du bild på dom?
Kvar är:
- Inre bärarmsbussning. = sitter denna på nedre största länkarm som är täckt med en plastkåpa?
Är det denna bussning?
http://www.autohausaz.com/search/imagee ... 500206.jpg
- Bussningar till diffen
- droplinksen


Vaggan menar du är bryggan med 2 bussningar i främre delen o i 2 bakre?

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Sun 14 Oct, 2012 19:47

Jo det är inte gratis, men det spar tid, har samma bussningar på min Evo så jag kan använda på den med. Polaren och jag delade på det och han två bilar samt, två till familjen. Så det kändes värt det.

Kan vara så att dom passar bättre för w202 med större motorer. Men på min CLK funkade dom inte, därför sätter jag nu ut dom för försäljning. Kan kolla vad dom hade för art. nr stämplat på dom.

Jag har kopplat upp min mot diagnosverktyget och hade inga fel på MAFen, men lika bra att byta, har bra rabatter så original Bosch kostar knapp en tusing.

I min satt det en NGK, oklart om det är den som satt där från fabrik. Men nu är den iaf bytt.

Dom som jag menar med dom är inre är dom du ser på bilden på länkarmen, här är en närbild:
Image

Yup bussningarna till vaggan är dom två stora främre och bakre.

KOWALSKI 1 wrote:tack för länken.
det var ett dyrt verktyg

märkligt att dina vogtland kunde sjunka ihop så fort efter så kort tid?
dessa får ju mycket beröm på US forumen från C43 ägarna.
Jag hade tänkt införskaffa dessa 952079 heter dom.

luftspalten mellan däck o hjulhuskant på min C43 original är 1½ finger fram samt 2 fingrar bak.
Fram är snyggt men bak borde oxå gå ned till 1½ för att få bort mellanrummet tror jag.
Kan man slipa ned tjockleken på gummit bak och få till samma som fram?

MAF-en är luriga då vi inte har motorsymbol i instrumentet.
Dessa kan ju å sönder närsomhelst.
En usel reservdel som MB har monterat i.
Billigare att byta sensorn bara.

Lambdan är oxå lurig.
Utan motorsymbol är det svårt att veta att denna är trasig när man inte har STAR att läsa ut koder med.
Jag har 2 på min.
Dessa skall hålla ca. 16 tusen mil enligt tillv. min pajjade vid 6000 mil, skitkvalitet på grejerna.

Vilka är dessa bussningar du beskriver, jag tror jag har köpt alla men är inte säker på det, jag vet inte hur alla ser ut riktigt.
Har du bild på dom?
Kvar är:
- Inre bärarmsbussning. = sitter denna på nedre största länkarm som är täckt med en plastkåpa?
Är det denna bussning?
http://www.autohausaz.com/search/imagee ... 500206.jpg
- Bussningar till diffen
- droplinksen


Vaggan menar du är bryggan med 2 bussningar i främre delen o i 2 bakre?
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

KOWALSKI 1

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby KOWALSKI 1 » Sun 14 Oct, 2012 19:59

ser ingen länkad bild.

vogtlands fjädrar har ett annat nummer till din än matchande 952079 som skall passa till amrikanska C43.
dessa vogtland 952079 är inte ämnade för europeiska C43?
Knepigt!

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Sun 14 Oct, 2012 20:28

Ok, här är bilden iaf:

Image
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

KOWALSKI 1

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby KOWALSKI 1 » Sun 14 Oct, 2012 20:30

RS 1800 wrote:Ok, här är bilden iaf:

Image


denna bussning sitter väl i den länkarm från länkade bilden jag posta från autohausaz eller?

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Sun 14 Oct, 2012 20:39

Jo precis
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

KOWALSKI 1

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby KOWALSKI 1 » Sun 14 Oct, 2012 20:41

RS 1800 wrote:Jo precis


ja då har jag dom

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: CLk 230K -98, vardagsracern

Postby RS 1800 » Sun 14 Oct, 2012 20:45

Sweet, köpte du helt nya länkarmar? Tror jag gör samma, för mina var såg rätt trötta ut
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests