w201 300e turbo -----> 300ce turbo

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

w201 300e turbo -----> 300ce turbo

Postby viktorp » Sun 22 Apr, 2012 11:06

hej. jag har köpt en mercedes 190e 2.6 -88 som jag ska turbokonvertera.

målet är att hinna få den maskinellt körklar och mappad innan september (då jag fyller 18) så jag hinner köra lite innan vintern.

planer:
ska lyfta i en m103 3.0 12v och den ska fixas lite innan.
köpt en holset hx40 19avgashus och en extern WG 60mm
har tänkt köra med VEMS styrsystem och e85
har köpt turbobanditen pump och BTR.
ska bygga eget grenrör och insug.
har tänkt köra med sachs 765 och en 6pucks sinter.
ska köra med original växellåda 717 435 tills jag hittar en 717 404.
har tänkt svetsa diffen till att börja med, senare blir de asd och bromscylinder.



bilen då jag köpte den, måste fixas till utseendemässigt!
Image

Turbon och WG
Image

fick hem lite delar i veckan, TB soppa pump, TB BTR, lite grenrörsdelar.
Image

fick även hem ett triggerhjul i veckan
Image
Last edited by viktorp on Tue 14 Aug, 2012 10:35, edited 3 times in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: w201 300e turbo projekt

Postby torake » Sun 22 Apr, 2012 11:15

Lite gubbvarning på den här kommentaren, men är det verkligen lämpligt fordon för en med nytaget körkort, med 350hk turbomotor och svetsad diff? Tror man behöver lite erfarenhet för att inte snabbt ända sitt liv mot en stor tall med det fordonet.

Men du kanske inte tänkt åka med den på gatan?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w201 300e turbo projekt

Postby viktorp » Sun 22 Apr, 2012 11:23

typ mycket gubbvarning!=) men har tänkt få ut runt 450-550hk. bor i piteå, norrland föresten.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: w201 300e turbo projekt

Postby Fotografen » Sun 22 Apr, 2012 11:31

Jo, vi är några gubbar här :mrgreen:
Stel diff e typ odrägligt i normal trafik.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: w201 300e turbo projekt

Postby vic viper » Sun 22 Apr, 2012 11:42

Varför bygga nytt insug?, originalinsuget funkar fint med överladd trots att plenum är lite litet..
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w201 300e turbo projekt

Postby viktorp » Sun 22 Apr, 2012 13:52

jo ja vet att svetsdiff e inte bra! men ska försöka hinna göra som vic viper med asd ;) jag ska bygga nytt insug bara för att! nämen har läst att original funkar bra å man gör bara en spacerplatta å fräser ner lite så tps passar, men jag har tillgång till alu och ac/dc tig svetsar på både skolan och jobbet. och så ser de bättre ut med ett hemmagjort än original! ja tror att jag ska sätta ingången/spjället mitt under pleneumet mellan 3 å 4, så jag har plats för tryckrör. jag har abs på skiten, så de rymms dåligt att dra upp bakom vänster framlyse. är det ingen som vet av en 404 låda till salu?! en kompis kör med 717 401 getrag och den värkar hålla bra? håller på att ta ner original just nu.

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: w201 300e turbo projekt

Postby Mas_74 » Sun 22 Apr, 2012 16:26

Härligt med fler MB turbo här uppe i norr...vi får mötas och duellera på någon gata efter mörkret fallit :mrgreen:

Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w201 300e turbo projekt

Postby viktorp » Mon 23 Apr, 2012 00:24

igår gjorde jag klart för att bygga grenrör och insug. idag tog jag ner växellådan. köpte även en 16v vinge igår.
jag beställde nyss koppling,ic,dump,avgasfläns,å lite småsaker från kl racing, så jag borde få de innan helgen så ja kan börja med grenröret. kopplinen blev en 765 med 6 pucks sinter. men 765 plattan är gjord gör 9.2mm lamell å sintern är 8.1mm. så jag får försänka tryckplattan 1.1mm i svänghjulet.

mitt "garage" bakom pappas motor firma där jag har tillgång till svarv,fräs,svets,billyft,mira-fräs,maskin för att provtrycka toppar,ballanseringsmaskin, bläster skåp och press.
Image

16v vingen
Image

blir för trångt för att dra tryckrör där, så jag ska nog sätta spjället på undersidan av insuget och dra en annan väg än den "vanliga"
Image

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: w201 300e turbo projekt

Postby vic viper » Mon 23 Apr, 2012 06:10

Varför inte bara fimpa ABS.en? bilen kommer ju ändå inte gå att besiktiga.
Fast jag måste erkänna att jag ibland kan sakna ABS i min turbo190
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w201 300e turbo projekt

Postby viktorp » Mon 23 Apr, 2012 07:01

behöver inte tabort den då jag hitta en annan väg att dra röret :) sen så har jag tänkt besikta den som e85 sugis.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: w201 300e turbo projekt

Postby torake » Mon 23 Apr, 2012 08:53

viktorp wrote:sen så har jag tänkt besikta den som e85 sugis.


:thumbup: nu börjar det låta bättre. Då tänker du inte kompsänka heller till att börja med?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: w201 300e turbo projekt

Postby vic viper » Mon 23 Apr, 2012 09:30

Körs det på E85 behöver han defenitivt inte kompsänka
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: w201 300e turbo projekt

Postby torake » Mon 23 Apr, 2012 10:03

vic viper wrote:Körs det på E85 behöver han defenitivt inte kompsänka

Men laddar man på luft för 550Hk, blir det inte ohälsosamt högt förbränningstryck med så litet förbränningsrum? Eller räcker det med att sätta något lägre förtändning för att inte kröka vevstakar och skjuta blockpackningen? Skärringar?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: w201 300e turbo projekt

Postby vic viper » Mon 23 Apr, 2012 10:30

Ja tändningen är kritisk på dessa effekter, man få börja safe och gå uppåt, men om jag inte minns fel ligger M103 för Svenska marknaden kring 9:1 i komp och det är inga problem, så länge allt är ok mappat behövs inga stöddigare packningar eller oringade block, en originalpackning räcker bra länge.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

viktorp
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 93
Joined: Tue 13 Mar, 2012 22:14
Location: piteå

Re: w201 300e turbo projekt

Postby viktorp » Mon 23 Apr, 2012 14:46

jag ska plana toppen och sätta ny original packning. m103 har 9.2:1 i kompförhållande enligt rephandboken. m104 har 10.0:1.

roman skrev i ett mail till mig: Har själv kört över 2 år på 2 bar på en oöppnad motor som gått 40k innan turbokonverteringen med e85 m103

så motorerna värkar stoppa rätt så bra.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests