hej. jag har köpt en mercedes 190e 2.6 -88 som jag ska turbokonvertera.
målet är att hinna få den maskinellt körklar och mappad innan september (då jag fyller 18) så jag hinner köra lite innan vintern.
planer:
ska lyfta i en m103 3.0 12v och den ska fixas lite innan.
köpt en holset hx40 19avgashus och en extern WG 60mm
har tänkt köra med VEMS styrsystem och e85
har köpt turbobanditen pump och BTR.
ska bygga eget grenrör och insug.
har tänkt köra med sachs 765 och en 6pucks sinter.
ska köra med original växellåda 717 435 tills jag hittar en 717 404.
har tänkt svetsa diffen till att börja med, senare blir de asd och bromscylinder.
bilen då jag köpte den, måste fixas till utseendemässigt!
Turbon och WG
fick hem lite delar i veckan, TB soppa pump, TB BTR, lite grenrörsdelar.
fick även hem ett triggerhjul i veckan
w201 300e turbo -----> 300ce turbo
w201 300e turbo -----> 300ce turbo
Last edited by viktorp on Tue 14 Aug, 2012 10:35, edited 3 times in total.
Re: w201 300e turbo projekt
Lite gubbvarning på den här kommentaren, men är det verkligen lämpligt fordon för en med nytaget körkort, med 350hk turbomotor och svetsad diff? Tror man behöver lite erfarenhet för att inte snabbt ända sitt liv mot en stor tall med det fordonet.
Men du kanske inte tänkt åka med den på gatan?
Men du kanske inte tänkt åka med den på gatan?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: w201 300e turbo projekt
typ mycket gubbvarning!=) men har tänkt få ut runt 450-550hk. bor i piteå, norrland föresten.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: w201 300e turbo projekt
Jo, vi är några gubbar här
Stel diff e typ odrägligt i normal trafik.
Stel diff e typ odrägligt i normal trafik.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: w201 300e turbo projekt
Varför bygga nytt insug?, originalinsuget funkar fint med överladd trots att plenum är lite litet..
Re: w201 300e turbo projekt
jo ja vet att svetsdiff e inte bra! men ska försöka hinna göra som vic viper med asd jag ska bygga nytt insug bara för att! nämen har läst att original funkar bra å man gör bara en spacerplatta å fräser ner lite så tps passar, men jag har tillgång till alu och ac/dc tig svetsar på både skolan och jobbet. och så ser de bättre ut med ett hemmagjort än original! ja tror att jag ska sätta ingången/spjället mitt under pleneumet mellan 3 å 4, så jag har plats för tryckrör. jag har abs på skiten, så de rymms dåligt att dra upp bakom vänster framlyse. är det ingen som vet av en 404 låda till salu?! en kompis kör med 717 401 getrag och den värkar hålla bra? håller på att ta ner original just nu.
Re: w201 300e turbo projekt
Härligt med fler MB turbo här uppe i norr...vi får mötas och duellera på någon gata efter mörkret fallit
Mvh Mas
Mvh Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg
Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*
Magnus Sandberg
Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*
Re: w201 300e turbo projekt
igår gjorde jag klart för att bygga grenrör och insug. idag tog jag ner växellådan. köpte även en 16v vinge igår.
jag beställde nyss koppling,ic,dump,avgasfläns,å lite småsaker från kl racing, så jag borde få de innan helgen så ja kan börja med grenröret. kopplinen blev en 765 med 6 pucks sinter. men 765 plattan är gjord gör 9.2mm lamell å sintern är 8.1mm. så jag får försänka tryckplattan 1.1mm i svänghjulet.
mitt "garage" bakom pappas motor firma där jag har tillgång till svarv,fräs,svets,billyft,mira-fräs,maskin för att provtrycka toppar,ballanseringsmaskin, bläster skåp och press.
16v vingen
blir för trångt för att dra tryckrör där, så jag ska nog sätta spjället på undersidan av insuget och dra en annan väg än den "vanliga"
jag beställde nyss koppling,ic,dump,avgasfläns,å lite småsaker från kl racing, så jag borde få de innan helgen så ja kan börja med grenröret. kopplinen blev en 765 med 6 pucks sinter. men 765 plattan är gjord gör 9.2mm lamell å sintern är 8.1mm. så jag får försänka tryckplattan 1.1mm i svänghjulet.
mitt "garage" bakom pappas motor firma där jag har tillgång till svarv,fräs,svets,billyft,mira-fräs,maskin för att provtrycka toppar,ballanseringsmaskin, bläster skåp och press.
16v vingen
blir för trångt för att dra tryckrör där, så jag ska nog sätta spjället på undersidan av insuget och dra en annan väg än den "vanliga"
Re: w201 300e turbo projekt
Varför inte bara fimpa ABS.en? bilen kommer ju ändå inte gå att besiktiga.
Fast jag måste erkänna att jag ibland kan sakna ABS i min turbo190
Fast jag måste erkänna att jag ibland kan sakna ABS i min turbo190
Re: w201 300e turbo projekt
behöver inte tabort den då jag hitta en annan väg att dra röret :) sen så har jag tänkt besikta den som e85 sugis.
Re: w201 300e turbo projekt
viktorp wrote:sen så har jag tänkt besikta den som e85 sugis.
nu börjar det låta bättre. Då tänker du inte kompsänka heller till att börja med?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: w201 300e turbo projekt
Körs det på E85 behöver han defenitivt inte kompsänka
Re: w201 300e turbo projekt
vic viper wrote:Körs det på E85 behöver han defenitivt inte kompsänka
Men laddar man på luft för 550Hk, blir det inte ohälsosamt högt förbränningstryck med så litet förbränningsrum? Eller räcker det med att sätta något lägre förtändning för att inte kröka vevstakar och skjuta blockpackningen? Skärringar?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: w201 300e turbo projekt
Ja tändningen är kritisk på dessa effekter, man få börja safe och gå uppåt, men om jag inte minns fel ligger M103 för Svenska marknaden kring 9:1 i komp och det är inga problem, så länge allt är ok mappat behövs inga stöddigare packningar eller oringade block, en originalpackning räcker bra länge.
Re: w201 300e turbo projekt
jag ska plana toppen och sätta ny original packning. m103 har 9.2:1 i kompförhållande enligt rephandboken. m104 har 10.0:1.
roman skrev i ett mail till mig: Har själv kört över 2 år på 2 bar på en oöppnad motor som gått 40k innan turbokonverteringen med e85 m103
så motorerna värkar stoppa rätt så bra.
roman skrev i ett mail till mig: Har själv kört över 2 år på 2 bar på en oöppnad motor som gått 40k innan turbokonverteringen med e85 m103
så motorerna värkar stoppa rätt så bra.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 35 guests