Compakt om603 Turbo

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
oldsmobile48
Medlem
Medlem
Posts: 61
Joined: Wed 22 Feb, 2012 12:14
Location: Täfteå

Re: Compakt om603 Turbo

Postby oldsmobile48 » Thu 12 Mar, 2015 22:25

Försöker uppdatera men det går inte, får ett felmeddelande om ett sql error varje gång jag försöker.
Något tips?
Mercedes compakt 220d-75 mycket fin originalare
Mercedes compakt 200-75 med om603 inte original alls..
Oldsmobile-48 Kustom
Scania LBS 111-77

Nybörjare i mercedesvärlden.....

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Compakt om603 Turbo

Postby aroncbds » Sun 22 Mar, 2015 22:02

Hej Mats! Hur har det gått här? Har du fortfarande problem med bilduppladdningen? Slå gärna en signal så hjälper jag gärna till om så är fallet! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

oldsmobile48
Medlem
Medlem
Posts: 61
Joined: Wed 22 Feb, 2012 12:14
Location: Täfteå

Re: Compakt om603 Turbo

Postby oldsmobile48 » Tue 03 May, 2016 10:14

Långtidsprojektet börjar bli klart, 1 månad till regbesiktning och allt är klart förutom en krånglande blinkers som tokblinkar??
Det mesta fungerar bra men utväxlingen måste bytas, från 3.92 til 3,46 eller 3,07 lite osäker på hur den senare lirar med 5vxl låda?
Turbon är demonterad för besiktningen och större ljuddämpare installerad.

Men utmaning.. Bilprovningen vill ha ett intyg från MB på vad bilmodellen klarar i vrid, det då jag ökar vridet med mer än 10% från 200 bensinmotorn. Mercedes i Umeå är ointresserade av att hjälpa till med det.
230/ 4 bensin samt 240-3,0 Dieseln har samma bromsar och skulle klara ökningen av vrid.

1. Finns det någon av er som har eller vet någon som har ett sådant intyg?
2. Finns det någon som kan ordna ett sådant intyg ( givetvis mot betalning)

3. Jag är mycket intresserad av att köpa chassieplåtar och papper till 230 bensinare eller 240-3,0 d 73-75 känner att jag av någon anledning vill ha sådana... :-D

070-3471037
Mercedes compakt 220d-75 mycket fin originalare
Mercedes compakt 200-75 med om603 inte original alls..
Oldsmobile-48 Kustom
Scania LBS 111-77

Nybörjare i mercedesvärlden.....

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Compakt om603 Turbo

Postby aroncbds » Tue 03 May, 2016 10:25

oldsmobile48 wrote:Långtidsprojektet börjar bli klart, 1 månad till regbesiktning och allt är klart förutom en krånglande blinkers som tokblinkar??
Det mesta fungerar bra men utväxlingen måste bytas, från 3.92 til 3,46 eller 3,07 lite osäker på hur den senare lirar med 5vxl låda?
Turbon är demonterad för besiktningen och större ljuddämpare installerad.

Men utmaning.. Bilprovningen vill ha ett intyg från MB på vad bilmodellen klarar i vrid, det då jag ökar vridet med mer än 10% från 200 bensinmotorn. Mercedes i Umeå är ointresserade av att hjälpa till med det.
230/ 4 bensin samt 240-3,0 Dieseln har samma bromsar och skulle klara ökningen av vrid.

1. Finns det någon av er som har eller vet någon som har ett sådant intyg?
2. Finns det någon som kan ordna ett sådant intyg ( givetvis mot betalning)

3. Jag är mycket intresserad av att köpa chassieplåtar och papper till 230 bensinare eller 240-3,0 d 73-75 känner att jag av någon anledning vill ha sådana... :-D

070-3471037
Kolla med Mercedes i Lund. Om jag inte missminner mig kunde de ta fram papper- och dispans. Testa att söka runt lite här på forumet, har för mig att det är här jag läste om att MB i Lund kunde hjälpa till med sådant. Det var dock några år sedan, så jag har ingen länk till inlägget... :-( Någon som kan kommentera?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Compakt om603 Turbo

Postby Etoda » Tue 03 May, 2016 16:18

Förr i världen vände man sig direkt till Mercedes Sverige och betalade någon tusing eller två för ett papper med relevant information på. Iofs är min erfarenheter från förra milleniet, men det kan ju vara värt att kolla med ett samtal eller två dit. MB borde på ett generellt plan vara intresserat av att bilhobbyutövarna gillar märket och bara de får lite stålar för pillet med pappren borde de inte krångla.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Compakt om603 Turbo

Postby aroncbds » Tue 03 May, 2016 16:38

Etoda wrote:Förr i världen vände man sig direkt till Mercedes Sverige och betalade någon tusing eller två för ett papper med relevant information på. Iofs är min erfarenheter från förra milleniet, men det kan ju vara värt att kolla med ett samtal eller två dit. MB borde på ett generellt plan vara intresserat av att bilhobbyutövarna gillar märket och bara de får lite stålar för pillet med pappren borde de inte krångla.
Precis! Vill bara tillägga att du kanske kan kontakta de gamla rävarna på svenska Mercedesklubben (MBKS) och kolla om de har några kontakter. En annan kontakt är Motorcentrum i Markaryd (http://motorcentrummarkaryd.se/), som är riktigt duktiga på MB. Flertalet av de som jobbar där är riktiga MB-nördar, så kanske kan vägleda dig vidare?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

keiler
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 92
Joined: Fri 28 Oct, 2005 09:06
Location: Laisvall

Re: Compakt om603 Turbo

Postby keiler » Tue 03 May, 2016 17:53

Hej! Beställde själv hos den här herrn.....rickard.bjorkman@daimler.com Inga problem och snabb leverans. Lycka till! MVH Thomas

oldsmobile48
Medlem
Medlem
Posts: 61
Joined: Wed 22 Feb, 2012 12:14
Location: Täfteå

Re: Compakt om603 Turbo

Postby oldsmobile48 » Thu 05 May, 2016 20:20

Tack alla för mycket bra hjälp!
Så här blir det:
Mycket riktigt kunde Mercedes Sverige skriva ut intyget. Keilers kontakt var själva gurun på området.
jag köper intyget och byter bromsar fram till de som satt på bilar med 6 cyl motor ( större skiva och kolv).Det är kravet för att intyget ska gälla.

Utväxlingen måste som jag skrev tidigare bytas, valet står mellan 3,46 och 3,07. Aron, du kör väl med 3,46, tycker du det fungerar bra?
Är det någon som testat 3,07 och 5 växlat med 0,8 på femman?
Det finns ju gott med vrid tänker jag..

Tror ni en standard klump klarar 200-250 hk om man kör som en gubbe?

Sedan måste jag byta kopplingen här behöver jag er hjälp , det sitter ett enkelmasse som är omsvarvat till en 240 mm lamell som är stum , fungerar i sig bra men den skramlar ordentligt , när det går lätt. Frun godkänner inte :-D .
Då funderar jag lite, ska jag byta lamellen till en fjädrad modell? Vart hittar jag en sådan som kan fungera.
Eller ska jag byta till ett dubbelmassesvänghjul och passande lamell till den? Vilken modell och varifrån? Kommer det att slira?
Om jag ökar farten sakta rycker och gungar bilen , som om drivlinan var lös så att säga, men den sitter fast :-D , så jag tänker att det kan dels bero på att utväxlingen gör att det går för lätt och att ryckutjämingen i kopplingen saknas.

Övrigt så sitter allt ihop förutom listerna på dropplisterna och trösklarna.

Ska gör ett försök med att lägga upp bilder igen..

Tack igen !
Mercedes compakt 220d-75 mycket fin originalare
Mercedes compakt 200-75 med om603 inte original alls..
Oldsmobile-48 Kustom
Scania LBS 111-77

Nybörjare i mercedesvärlden.....

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Compakt om603 Turbo

Postby Mattileinen » Thu 05 May, 2016 20:34

oldsmobile48 wrote:Är det någon som testat 3,07 och 5 växlat med 0,8 på femman?
Det finns ju gott med vrid tänker jag..


Det tror jag inte är något problem alls. Kör själv med om617 med 3.06 klump och typ 0.83 på femman.
Inga problem att köra om på femman, men vill man ha det extra knuffet så får man gå ner på 4:an (trimmad motor med gissningsvis 200-250hk)

oldsmobile48 wrote:Tror ni en standard klump klarar 200-250 hk om man kör som en gubbe?

Svar ja! Du behöver inte ens köra som en gubbe.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Compakt om603 Turbo

Postby aroncbds » Mon 16 May, 2016 15:49

oldsmobile48 wrote:Tack alla för mycket bra hjälp!
Utväxlingen måste som jag skrev tidigare bytas, valet står mellan 3,46 och 3,07. Aron, du kör väl med 3,46, tycker du det fungerar bra?
Är det någon som testat 3,07 och 5 växlat med 0,8 på femman?
Det finns ju gott med vrid tänker jag..
Japp, jag kör med 3,46 och tycker att den känns alldeles lagom (i alla fall med min setup med sugmotor). 3,07 kan nog bli bra/bättre med just din setup där du ändå tänker plocka ut 200-250hk. :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests