Mercedes benz w124

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Mercedes benz w124 - lackering på gång

Postby V70tdi » Sat 22 Sep, 2012 13:55

Röddiesel wrote:
Dieselpower wrote:Stirra dig inte blind på tankstorleken kolla vilken kapacitet kompressorna har och om den räcker till för ditt behov.
Om du inte har tryckjustering på kompressorn så får du sätta en tryckreducering på slangen.
Om du enbart för denna lackering har behov av en större kompressor så kanske det är ett alternativ att låna/hyra en?


Kommer ju ha behov av en kompressor då jag kommer fortsätta lackera och blästra. Men hade nog vart ett alternativ att hyra en, dock tror jag inte vi har några ställen här i stan som hyr ut. Eventuellt hyrse men det är nog bara till företag.

Jag behöver alltså en vattenavskiljare, tryckjustering är det något annat man bör ha till? Ny slang ska man väl ändå inte behöva.


En bra tryckregulator är ett måste fär annars kommer du få varierande tryck ute i sprutan. Finns sådana med kombinerad vattenavskiljare :wink: Varför du fått tipps om slangen beror på att en slang som använts till luftverktyg kan innehålla olja om man använt dimmoljesmörjare vid kompressorn som följer med ut och saboterar lackresultatet.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering på gång

Postby Röddiesel » Sun 23 Sep, 2012 03:13

impaladiesel wrote:vad kostade lyktlisterna?


400 kr hos mb

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering på gång

Postby Röddiesel » Sun 23 Sep, 2012 03:15

frankbuick wrote:jag har denna. haft den i 4,5år utan problem http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=49

Men är ju 3fas 400v.


Tackar för tipsen, får nog bli något i den stilen. Blir ju bra för blästring också 8)

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering på gång

Postby Röddiesel » Tue 25 Sep, 2012 22:43

V70tdi wrote:
Röddiesel wrote:
Dieselpower wrote:Stirra dig inte blind på tankstorleken kolla vilken kapacitet kompressorna har och om den räcker till för ditt behov.
Om du inte har tryckjustering på kompressorn så får du sätta en tryckreducering på slangen.
Om du enbart för denna lackering har behov av en större kompressor så kanske det är ett alternativ att låna/hyra en?


Kommer ju ha behov av en kompressor då jag kommer fortsätta lackera och blästra. Men hade nog vart ett alternativ att hyra en, dock tror jag inte vi har några ställen här i stan som hyr ut. Eventuellt hyrse men det är nog bara till företag.

Jag behöver alltså en vattenavskiljare, tryckjustering är det något annat man bör ha till? Ny slang ska man väl ändå inte behöva.


En bra tryckregulator är ett måste fär annars kommer du få varierande tryck ute i sprutan. Finns sådana med kombinerad vattenavskiljare :wink: Varför du fått tipps om slangen beror på att en slang som använts till luftverktyg kan innehålla olja om man använt dimmoljesmörjare vid kompressorn som följer med ut och saboterar lackresultatet.


Då är jag med :lol: En tryckregulator och vattenavskiljare "liten modell till slang" är beställt.

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering på gång

Postby Röddiesel » Tue 25 Sep, 2012 22:51

Har fått tag i en 50 liters kompressor, så kommer köra med den och nuvarande 25 liter. Tänkte koppla ihop dem till en slang så bägge matar luft hela tiden till slangen där jag har en tryckregulator, har även beställt en vattenavskiljare till slangen.

Kommer göra lackeringen i följande steg.

- Matta ner allting med 360 slippapper.
- Spruta på grundfiller, tänkte att jag hoppar plastprimer då allting är lackerat innan.
- Matta ner grunden med 360 slipapper.
- Spruta på basen metallic.
- Spruta på klarlacken 2 komponent.

Kommer använda en 200 kronor spruta till fillern med 1,8 munstycke. Har beställt en bättre budget spruta för basen, iwata AZ3 med 1,3 munstycke.

Några synpunkter på det? :roll: All hjälp uppskattas :)

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby frankbuick » Wed 26 Sep, 2012 17:28

skulle nog ha ha lagt till mattning med minst 500 före du blåser på mettalic.
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Wed 26 Sep, 2012 19:01

frankbuick wrote:skulle nog ha ha lagt till mattning med minst 500 före du blåser på mettalic.


Synd att vi bara har 360 på jobbet får ju skit billigt där 8) Får åka förbi någon annan butik och inhandla lite 500 papper då.

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Wed 26 Sep, 2012 19:04

Kopplade ihop bägge kompressorena och det fungerade utmärkt, kommer lätt räcka med lufttryck nu.
Image

Förhoppningsvis kommer lackeringssprutan och vattenavskiljaren till helgen som jag beställt från England :-D Bara det som återstår innan jag kan lackera :P

User avatar
moffa699
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 330
Joined: Sun 13 May, 2007 22:41
Location: Tidan

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby moffa699 » Wed 26 Sep, 2012 20:59

http://lackering.forum24.se/

Där finns det massor att läsa om lackering.

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Thu 27 Sep, 2012 23:10

moffa699 wrote:http://lackering.forum24.se/

Där finns det massor att läsa om lackering.


Tackar :P

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Thu 27 Sep, 2012 23:16

Ikväll har man städat garaget inför kommande lackering, har även kopplat klart tryckluften. La in kompressorena i förrådet och drog in en slang genom väggen, tyst och skönt nu :-D Var inga problem att köra 5 bar konstant så nu blir ju trycket inga problem, då lacksprutan bara ska ha ca 2 bar.

Image

Har försökt få ägaren till garaget att sälja saaben men kommer inte på frågan, och jag som vill ha en lackbox där 8)
Image

Rent och fint :angel:
Image

Image

Blev lite fundersam över vattenavskiljaren, så här mycket vatten kom det ut på 5 minuter.
Vet inte om det var nå skit jag köpte men fick betala 500 kr för den på hydroscand.
Image
Image

Pälle
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Thu 25 Jun, 2009 19:05
Location: Örnsköldsvik

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Pälle » Fri 28 Sep, 2012 07:49

Du hade säkert en massa gammalt kondensvatten i tanken som nu ska ut.

Kolla om du har en dränering på tanken, innan jag skaffade vattenavskiljare så fick jag tömma tanken på härligt rostvatten var och varannan gång jag använde kompressorn.
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Mon 01 Oct, 2012 23:46

Pälle wrote:Du hade säkert en massa gammalt kondensvatten i tanken som nu ska ut.

Kolla om du har en dränering på tanken, innan jag skaffade vattenavskiljare så fick jag tömma tanken på härligt rostvatten var och varannan gång jag använde kompressorn.


Det hade jag :lol: Nu kommer det bara rent luft.

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Mon 01 Oct, 2012 23:46

Röddiesel wrote:
Pälle wrote:Du hade säkert en massa gammalt kondensvatten i tanken som nu ska ut.

Kolla om du har en dränering på tanken, innan jag skaffade vattenavskiljare så fick jag tömma tanken på härligt rostvatten var och varannan gång jag använde kompressorn.


Det hade jag :lol: Nu kommer det bara rent luft.

Röddiesel
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 186
Joined: Wed 15 Feb, 2012 15:27

Re: Mercedes benz w124 - lackering hjälp uppskattas

Postby Röddiesel » Mon 01 Oct, 2012 23:51

Har lackerat lite ikväll.

Grundat med slipgrund.
Image

Färdiglackerat.
Image
Image
Image

Dock blev det sliprepor, det slog mig rätt fort att det inte var så smart att först våtslipa med 360 papper sedan gå över till 1500 torrslip. Man lär ju sig :wink:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests