Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20V
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
köpte även en AMG front till den för någon vecka sedan men vet inte riktigt vilken jag ska använda AMG eller BBS spoiler fram,ingen föresten som ligger på nå sidokjolar eller spoiler till bagageluckan till kombi
Re: Renovering W123 komb samt motorbyte till 250Turbodiesel
Precis, låt en W123 förbli just en W123!Hynboholm wrote:Ska bli kul att följa!
Låt det ta den tiden det tar...
Passa på att montera tillbaks orginal lampor fram och bak också,
dom som var på bilderna var ingen höjdare...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Nice nu blev det ju ännu svårare å välja färg
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Det beror egentligen på vilka möjligheter du har rent logistiskt. Den bästa metoden för detta bör vara kolsyreisblästring under förutsättning att du kan transportera bort hela karossen till blästringen. Den tar effektivt bort rostskyddsmassan utan att skada plåten undertill.rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Värmepistol och spackelspade funkar också bra i allmänhet, men är rätt tidskrävande. Alternativt köper du en tvinnad trådrondell till vinkelslipen och tar bort det mesta av massan, sedan tvättar du bort resten med lacknafta och thinner...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Svetsa som f-n och gå loss med borrmaskin och ståltrissor.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
aroncbds wrote:Det beror egentligen på vilka möjligheter du har rent logistiskt. Den bästa metoden för detta bör vara kolsyreisblästring under förutsättning att du kan transportera bort hela karossen till blästringen. Den tar effektivt bort rostskyddsmassan utan att skada plåten undertill.rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Värmepistol och spackelspade funkar också bra i allmänhet, men är rätt tidskrävande. Alternativt köper du en tvinnad trådrondell till vinkelslipen och tar bort det mesta av massan, sedan tvättar du bort resten med lacknafta och thinner...
jo bästa vore ju blästra men hittar ingen i närheten som håller på med det så det lutar ju mot borrmaskin å ståltrissa
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
huckstar wrote:rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Svetsa som f-n och gå loss med borrmaskin och ståltrissor.
jo blir nog att gå loss med ståltrissor
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Ut med bilen i snön!
Absolut lättaste sättet att få bort underredsmassa är när bilen är riktigt kall. Allt som krävs då är en spackelspade. Massan regnar bort med liten ansträngning eftersom kylan tar bort klibbigheten.
Enkel och helt oslagbar metod!
Absolut lättaste sättet att få bort underredsmassa är när bilen är riktigt kall. Allt som krävs då är en spackelspade. Massan regnar bort med liten ansträngning eftersom kylan tar bort klibbigheten.
Enkel och helt oslagbar metod!
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Leon wrote:Ut med bilen i snön!
Absolut lättaste sättet att få bort underredsmassa är när bilen är riktigt kall. Allt som krävs då är en spackelspade. Massan regnar bort med liten ansträngning eftersom kylan tar bort klibbigheten.
Enkel och helt oslagbar metod!
Okej lät ju enkelt å smidigt får testa det
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Nytt problem hur fasen får man lös kromet på dropplisten som går längs taket?jag har tagit lös dom 3skruvarna jag hittade i framkant men man vill ju kunna återanvända listen efteråt så kom med förslag på bästa sätt att ta lös utan å knövla å böja sönder den
Last edited by rikard on Sat 09 Feb, 2013 23:35, edited 1 time in total.
Re: Renovering S123 & motorbyte till 250DT 20V Bilder 13-02-
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Bra att du gör jobbet grundligt!
Men nu har du allt en del att bita i...
Men nu har du allt en del att bita i...
Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20
Hynboholm wrote:Bra att du gör jobbet grundligt!
Men nu har du allt en del att bita i...
Hehe man är ju lite pedant och vill göra det så bra som möjligt
jo de blev lite mer å göra än vad jag trodde men den har ju gått 61000mil så den har ju klarat sig ganska bra ändå
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 85 guests