Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20V

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Sun 03 Feb, 2013 18:46

köpte även en AMG front till den för någon vecka sedan men vet inte riktigt vilken jag ska använda AMG eller BBS spoiler fram,ingen föresten som ligger på nå sidokjolar eller spoiler till bagageluckan till kombi

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Renovering W123 komb samt motorbyte till 250Turbodiesel

Postby aroncbds » Mon 04 Feb, 2013 10:08

Hynboholm wrote:Ska bli kul att följa!
Låt det ta den tiden det tar... :wink:

Passa på att montera tillbaks orginal lampor fram och bak också,
dom som var på bilderna var ingen höjdare...
Precis, låt en W123 förbli just en W123! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby Mercafreaket » Mon 04 Feb, 2013 19:46

En otippad färg i sammanhanget. Almadinschwartz metallic.

Image
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Mon 04 Feb, 2013 19:57

Mercafreaket wrote:En otippad färg i sammanhanget. Almadinschwartz metallic.

Image


Nice nu blev det ju ännu svårare å välja färg :lol:

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Fri 08 Feb, 2013 12:52

Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby aroncbds » Fri 08 Feb, 2013 15:18

rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Det beror egentligen på vilka möjligheter du har rent logistiskt. Den bästa metoden för detta bör vara kolsyreisblästring under förutsättning att du kan transportera bort hela karossen till blästringen. Den tar effektivt bort rostskyddsmassan utan att skada plåten undertill.
Värmepistol och spackelspade funkar också bra i allmänhet, men är rätt tidskrävande. Alternativt köper du en tvinnad trådrondell till vinkelslipen och tar bort det mesta av massan, sedan tvättar du bort resten med lacknafta och thinner...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby huckstar » Fri 08 Feb, 2013 20:04

rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?


Svetsa som f-n och gå loss med borrmaskin och ståltrissor. :lol:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Sat 09 Feb, 2013 08:37

aroncbds wrote:
rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?
Det beror egentligen på vilka möjligheter du har rent logistiskt. Den bästa metoden för detta bör vara kolsyreisblästring under förutsättning att du kan transportera bort hela karossen till blästringen. Den tar effektivt bort rostskyddsmassan utan att skada plåten undertill.
Värmepistol och spackelspade funkar också bra i allmänhet, men är rätt tidskrävande. Alternativt köper du en tvinnad trådrondell till vinkelslipen och tar bort det mesta av massan, sedan tvättar du bort resten med lacknafta och thinner...

jo bästa vore ju blästra men hittar ingen i närheten som håller på med det så det lutar ju mot borrmaskin å ståltrissa

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Sat 09 Feb, 2013 08:40

huckstar wrote:
rikard wrote:Någon som har ett bra tips på hur man får bort rostskyddsmassan under och i hjulhusen?


Svetsa som f-n och gå loss med borrmaskin och ståltrissor. :lol:


jo blir nog att gå loss med ståltrissor :P

User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby Leon » Sat 09 Feb, 2013 10:18

Ut med bilen i snön! :-D
Absolut lättaste sättet att få bort underredsmassa är när bilen är riktigt kall. Allt som krävs då är en spackelspade. Massan regnar bort med liten ansträngning eftersom kylan tar bort klibbigheten.
Enkel och helt oslagbar metod!

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Sat 09 Feb, 2013 12:25

Leon wrote:Ut med bilen i snön! :-D
Absolut lättaste sättet att få bort underredsmassa är när bilen är riktigt kall. Allt som krävs då är en spackelspade. Massan regnar bort med liten ansträngning eftersom kylan tar bort klibbigheten.
Enkel och helt oslagbar metod!

Okej lät ju enkelt å smidigt får testa det

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Sat 09 Feb, 2013 12:27

Nytt problem hur fasen får man lös kromet på dropplisten som går längs taket?jag har tagit lös dom 3skruvarna jag hittade i framkant men man vill ju kunna återanvända listen efteråt så kom med förslag på bästa sätt att ta lös utan å knövla å böja sönder den
Last edited by rikard on Sat 09 Feb, 2013 23:35, edited 1 time in total.

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 & motorbyte till 250DT 20V Bilder 13-02-

Postby rikard » Sat 09 Feb, 2013 16:27

monterat bort rutorna bak,stötfångare,dragkrok och lite lister
Image

hittade även en del rost bakom rutlisterna
Image
Image
Image

skruvade även ner innertaket och takluckan och så klart fanns det mera rost :evil:
Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby Hynboholm » Sat 09 Feb, 2013 16:44

Bra att du gör jobbet grundligt!
Men nu har du allt en del att bita i... :wink:

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Renovering S123 kombi & motorbyte till 250Turbodiesel 20

Postby rikard » Sat 09 Feb, 2013 16:53

Hynboholm wrote:Bra att du gör jobbet grundligt!
Men nu har du allt en del att bita i... :wink:


Hehe man är ju lite pedant och vill göra det så bra som möjligt :wink:
jo de blev lite mer å göra än vad jag trodde men den har ju gått 61000mil så den har ju klarat sig ganska bra ändå :-D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests