Psychos B 180 NGT

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby Cpt Tuttle » Tue 19 Jun, 2012 19:01

Jag vet inte hur du räknar, för kollar man på första sidan i projektdelen så finns det 31 trådar som INTE handlar om W123 eller W124, förvisso finns det 14 stycken W124-trådar, men W123 finns det bara 4 av, att till exempel jämföra med 10 stycken W201.... :roll: :wink:

Att det är kul med en udda fågel som en B-klass emellanåt håller jag dock med om.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby Chris Mbsca » Tue 19 Jun, 2012 21:57

OK..W201 då...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Psychos B 180 NGT

Postby Bullmerca » Tue 27 Nov, 2012 00:40

Hur är erfarenheten av detta bilägande efter ett halvår?
CLS350CDI 4Matic

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby psycho » Tue 27 Nov, 2012 16:44

Bullmerca wrote:Hur är erfarenheten av detta bilägande efter ett halvår?


Jotack bra :-) Hade tänkt mig från början att gå på direkt med lack och inredning, men jag håller på att avsluta min doktorsavhandling så den måste få sin tid just nu. Bilen har rullat ca 1000 mil sedan köp. Jag kommer ca 26-30 mil på 20m3 gas. (ca 260kr) Då är det 80% motsvarande stadstrafik. En smekning för plånboken jämfört med snytingen från W220...
Min fru gillar B-klassen skapt, vilket är viktigt. Man sitter högt, automat, integrerade barnsitsar, blåtandsfunktionen och lastkapaciteten får många +. På minussidan noteras en "trygg styrkänsla". Hela upplevelsen bakom ratten är lite vadderad, låg ljudnivå, nästan som i W220, samt kontakten med omvärlden via chassiet är diffus, lägg till den mysko variomatiklådan som effektivt tar bort känslan att man är med och påverkar framfarten. Så som familjefraktare fungerar B-klass riktigt bra och jag är riktigt nöjd, utifrån ett transportbehov.
Utlägg såhär långt är en service, velourmattor, velourmatta till bagaget, rollo, takbågar, motorvärmare, dubbfria vinterdäck.

Enda felet såhär långt är problem med kallstarter vid 0 gradigt och kallare. hackar rejält och tänder inte på alla cylindrar. Det går över på någon minut. Får felmeddelande på injektor 4. Samtidigt vill bilen att man byter ett bränslefilter som sitter på bränslepumpen. Kände inte för att lägga ut 8000:- + arbete på en servicekod. Men kan det vara filtret som gör att det blir störningar på cylinder 4? Kör man mycket på biogas, vilket jag nästan uteslutande gör, så blir det mer beläggningar och föroreningar jämfört med naturgasen som är renare (och mer högoktanig). Någon som vet nått? Kanske är det läge att byta injektorer och filter vid 26000 mil :wink:

Jag var lite taggad på att greja med B-klassen förut men den ger mig väldigt lite tillbaka. Jag är bara väldigt nöjd och inget annat. Det kommer en lack, sänkningssats och lite större sommarhjul så får vi se om jag hittar inspiration.

Abstinens efter annan Mercedes med mer personlighet är stort, W123 280E, W124 036, W126, W221 samt W220 är bilar jag kollar på. Priserna är ju sjukt låga nu.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby Chris Mbsca » Wed 28 Nov, 2012 10:05

Håller tummarna för en W221... :fadein:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby aroncbds » Thu 29 Nov, 2012 12:58

Nädu, dessa är inga bilar för motorhobbister. Vi har både en A- och en B-klass i familjen (diesel). Motorerna är en mardröm att skruva i (har bytt kamkedja på två st OM640) och elektroniken tycks krångla stup i kvarten (har själv bytt hela elsystemet på A-klassen). Det är ett fortskaffningsmedel med bra bränsleekonomi, varken mer eller mindre. Det är okej om andra tycker om modellen, men den tillhör inte mina personliga favoriter. :-)

Så jag håller tummarna för en W124! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

marcusli
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Fri 11 Jun, 2010 08:28

Re: Psychos B 180 NGT

Postby marcusli » Thu 29 Nov, 2012 15:10

"Enda felet såhär långt är problem med kallstarter vid 0 gradigt och kallare. hackar rejält och tänder inte på alla cylindrar. Det går över på någon minut. Får felmeddelande på injektor 4. Samtidigt vill bilen att man byter ett bränslefilter som sitter på bränslepumpen. Kände inte för att lägga ut 8000:- + arbete på en servicekod. Men kan det vara filtret som gör att det blir störningar på cylinder 4? Kör man mycket på biogas, vilket jag nästan uteslutande gör, så blir det mer beläggningar och föroreningar jämfört med naturgasen som är renare (och mer högoktanig). Någon som vet nått? Kanske är det läge att byta injektorer och filter vid 26000 mil "

-> Jag hade problem med att min motor stannade några gånger på tomgång samt gick orent varefter gasdriften stängde av sig. Mercedes felsökte och bytte efter flera omgångar på verkstaden vad de kallade 'inblåsningsventiler' antar att det är injektorerna. Funkat utan anmärkning sedan dess, gick på goodwill efter att jag levt rövare lite grann men var nog en ganska dyr operation efter vad jag förstår...... Bilen hade gått 5-6000 mil då de pajade.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby psycho » Mon 03 Dec, 2012 09:56

marcusli wrote:"Enda felet såhär långt är problem med kallstarter vid 0 gradigt och kallare. hackar rejält och tänder inte på alla cylindrar. Det går över på någon minut. Får felmeddelande på injektor 4. Samtidigt vill bilen att man byter ett bränslefilter som sitter på bränslepumpen. Kände inte för att lägga ut 8000:- + arbete på en servicekod. Men kan det vara filtret som gör att det blir störningar på cylinder 4? Kör man mycket på biogas, vilket jag nästan uteslutande gör, så blir det mer beläggningar och föroreningar jämfört med naturgasen som är renare (och mer högoktanig). Någon som vet nått? Kanske är det läge att byta injektorer och filter vid 26000 mil "

-> Jag hade problem med att min motor stannade några gånger på tomgång samt gick orent varefter gasdriften stängde av sig. Mercedes felsökte och bytte efter flera omgångar på verkstaden vad de kallade 'inblåsningsventiler' antar att det är injektorerna. Funkat utan anmärkning sedan dess, gick på goodwill efter att jag levt rövare lite grann men var nog en ganska dyr operation efter vad jag förstår...... Bilen hade gått 5-6000 mil då de pajade.


I dag höll jag knappt på att komma ur garaget, B-klassen gick bara på 3 burkar... Körde ner den till MB-service så dom får kolla över detta med injektorer. Detta är min första Mercedes som jag inte gillar och det blir inte bättre med hackande motor, två kids som lever rövare i baksätet och lagom sen till dagis och skola och dessutom -17 grader... Har haft bättre starter på veckan.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

marcusli
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Fri 11 Jun, 2010 08:28

Re: Psychos B 180 NGT

Postby marcusli » Mon 03 Dec, 2012 11:35

Samma på min bil, den skickade felkod på att en cyl inte tänt - verkstaden höll på att byta tändstift et.c. innan de gick på injektorerna.

Du borde kunna köra den på bensin fullt ut om en nödlösning.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby psycho » Mon 03 Dec, 2012 12:24

marcusli wrote:Samma på min bil, den skickade felkod på att en cyl inte tänt - verkstaden höll på att byta tändstift et.c. innan de gick på injektorerna.

Du borde kunna köra den på bensin fullt ut om en nödlösning.


Det är det som är problemet, den går uselt även på bensin!! Men sedan får jag ett felmeddelande att det inte går att köra på gas och att jag ska kontakta verkstad? Det är ju samma injektor till bensin och gas så som jag tolkar det. Någon som har EPC och kan se detta?

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby Chris Mbsca » Mon 03 Dec, 2012 17:23

Fattade aldrig att du inte gillade den??
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby psycho » Mon 03 Dec, 2012 20:48

Chris Mbsca wrote:Fattade aldrig att du inte gillade den??


Jag tänkte då, att det borde gå att göra nått roligt med en B-klass. Har väl inte gett upp helt men... Får se vad Lennart på MB service säger i morgon.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Psychos B 180 NGT

Postby Hynboholm » Mon 03 Dec, 2012 21:18

psycho wrote:
Jag tänkte då, att det borde gå att göra nått roligt med en B-klass. Har väl inte gett upp helt men... Får se vad Lennart på MB service säger i morgon.

Psycho


Herr Karlsson fixar nog detta ska du se :wink:

marcusli
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Fri 11 Jun, 2010 08:28

Re: Psychos B 180 NGT

Postby marcusli » Fri 07 Dec, 2012 13:16

NGT systemet är inte rocket science, du har i princip 4 saker som kan paja:

- Tändstift, bilen är känslig för dessa - kolla när de är bytta senast och vilken typ som är monterade.
- Tryckreduceringsventilen (jfr den som sitter mellan flaskan och brännaren på an vanlig grill...)
- Gasfilter
- Inblåsningsventiler eller vad de kan tänkas heta (einblasdüsen på tyska)

Sök 'erdgasbetrieb NGT mercedes probleme' på google så har du lite att läsa på tyska :-)


www.erdgasfahrer-forum.de har bra info.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Psychos B 180 NGT

Postby psycho » Fri 07 Dec, 2012 14:35

marcusli wrote:NGT systemet är inte rocket science, du har i princip 4 saker som kan paja:

- Tändstift, bilen är känslig för dessa - kolla när de är bytta senast och vilken typ som är monterade.
- Tryckreduceringsventilen (jfr den som sitter mellan flaskan och brännaren på an vanlig grill...)
- Gasfilter
- Inblåsningsventiler eller vad de kan tänkas heta (einblasdüsen på tyska)

Sök 'erdgasbetrieb NGT mercedes probleme' på google så har du lite att läsa på tyska :-)


http://www.erdgasfahrer-forum.de har bra info.


Det problem som är nu är att så fort det är under 0 grader så går den dåligt. Och då är det ju bensin den går på vid kallstarter. ändå får jag felmeddeladet att det är fel på gassystemet? data från bilen säger att injektorn är dålig. Men skulle det kunna vara så enkelt att det är ett spökande tändstift?In bensininjektor kostar ju bara 400:- så det är ju inget att snack om men jobbet är ca 2500.- med rabatter. När motorn väl är varm går den normalt, dock med små ryckningar i bland. Ska googla lite mer.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 86 guests