Jag vet inte hur du räknar, för kollar man på första sidan i projektdelen så finns det 31 trådar som INTE handlar om W123 eller W124, förvisso finns det 14 stycken W124-trådar, men W123 finns det bara 4 av, att till exempel jämföra med 10 stycken W201....
Att det är kul med en udda fågel som en B-klass emellanåt håller jag dock med om.
Psychos B 180 NGT
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Psychos B 180 NGT
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Psychos B 180 NGT
OK..W201 då...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: Psychos B 180 NGT
Bullmerca wrote:Hur är erfarenheten av detta bilägande efter ett halvår?
Jotack bra Hade tänkt mig från början att gå på direkt med lack och inredning, men jag håller på att avsluta min doktorsavhandling så den måste få sin tid just nu. Bilen har rullat ca 1000 mil sedan köp. Jag kommer ca 26-30 mil på 20m3 gas. (ca 260kr) Då är det 80% motsvarande stadstrafik. En smekning för plånboken jämfört med snytingen från W220...
Min fru gillar B-klassen skapt, vilket är viktigt. Man sitter högt, automat, integrerade barnsitsar, blåtandsfunktionen och lastkapaciteten får många +. På minussidan noteras en "trygg styrkänsla". Hela upplevelsen bakom ratten är lite vadderad, låg ljudnivå, nästan som i W220, samt kontakten med omvärlden via chassiet är diffus, lägg till den mysko variomatiklådan som effektivt tar bort känslan att man är med och påverkar framfarten. Så som familjefraktare fungerar B-klass riktigt bra och jag är riktigt nöjd, utifrån ett transportbehov.
Utlägg såhär långt är en service, velourmattor, velourmatta till bagaget, rollo, takbågar, motorvärmare, dubbfria vinterdäck.
Enda felet såhär långt är problem med kallstarter vid 0 gradigt och kallare. hackar rejält och tänder inte på alla cylindrar. Det går över på någon minut. Får felmeddelande på injektor 4. Samtidigt vill bilen att man byter ett bränslefilter som sitter på bränslepumpen. Kände inte för att lägga ut 8000:- + arbete på en servicekod. Men kan det vara filtret som gör att det blir störningar på cylinder 4? Kör man mycket på biogas, vilket jag nästan uteslutande gör, så blir det mer beläggningar och föroreningar jämfört med naturgasen som är renare (och mer högoktanig). Någon som vet nått? Kanske är det läge att byta injektorer och filter vid 26000 mil
Jag var lite taggad på att greja med B-klassen förut men den ger mig väldigt lite tillbaka. Jag är bara väldigt nöjd och inget annat. Det kommer en lack, sänkningssats och lite större sommarhjul så får vi se om jag hittar inspiration.
Abstinens efter annan Mercedes med mer personlighet är stort, W123 280E, W124 036, W126, W221 samt W220 är bilar jag kollar på. Priserna är ju sjukt låga nu.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Psychos B 180 NGT
Håller tummarna för en W221...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: Psychos B 180 NGT
Nädu, dessa är inga bilar för motorhobbister. Vi har både en A- och en B-klass i familjen (diesel). Motorerna är en mardröm att skruva i (har bytt kamkedja på två st OM640) och elektroniken tycks krångla stup i kvarten (har själv bytt hela elsystemet på A-klassen). Det är ett fortskaffningsmedel med bra bränsleekonomi, varken mer eller mindre. Det är okej om andra tycker om modellen, men den tillhör inte mina personliga favoriter.
Så jag håller tummarna för en W124!
Så jag håller tummarna för en W124!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Psychos B 180 NGT
"Enda felet såhär långt är problem med kallstarter vid 0 gradigt och kallare. hackar rejält och tänder inte på alla cylindrar. Det går över på någon minut. Får felmeddelande på injektor 4. Samtidigt vill bilen att man byter ett bränslefilter som sitter på bränslepumpen. Kände inte för att lägga ut 8000:- + arbete på en servicekod. Men kan det vara filtret som gör att det blir störningar på cylinder 4? Kör man mycket på biogas, vilket jag nästan uteslutande gör, så blir det mer beläggningar och föroreningar jämfört med naturgasen som är renare (och mer högoktanig). Någon som vet nått? Kanske är det läge att byta injektorer och filter vid 26000 mil "
-> Jag hade problem med att min motor stannade några gånger på tomgång samt gick orent varefter gasdriften stängde av sig. Mercedes felsökte och bytte efter flera omgångar på verkstaden vad de kallade 'inblåsningsventiler' antar att det är injektorerna. Funkat utan anmärkning sedan dess, gick på goodwill efter att jag levt rövare lite grann men var nog en ganska dyr operation efter vad jag förstår...... Bilen hade gått 5-6000 mil då de pajade.
-> Jag hade problem med att min motor stannade några gånger på tomgång samt gick orent varefter gasdriften stängde av sig. Mercedes felsökte och bytte efter flera omgångar på verkstaden vad de kallade 'inblåsningsventiler' antar att det är injektorerna. Funkat utan anmärkning sedan dess, gick på goodwill efter att jag levt rövare lite grann men var nog en ganska dyr operation efter vad jag förstår...... Bilen hade gått 5-6000 mil då de pajade.
Re: Psychos B 180 NGT
marcusli wrote:"Enda felet såhär långt är problem med kallstarter vid 0 gradigt och kallare. hackar rejält och tänder inte på alla cylindrar. Det går över på någon minut. Får felmeddelande på injektor 4. Samtidigt vill bilen att man byter ett bränslefilter som sitter på bränslepumpen. Kände inte för att lägga ut 8000:- + arbete på en servicekod. Men kan det vara filtret som gör att det blir störningar på cylinder 4? Kör man mycket på biogas, vilket jag nästan uteslutande gör, så blir det mer beläggningar och föroreningar jämfört med naturgasen som är renare (och mer högoktanig). Någon som vet nått? Kanske är det läge att byta injektorer och filter vid 26000 mil "
-> Jag hade problem med att min motor stannade några gånger på tomgång samt gick orent varefter gasdriften stängde av sig. Mercedes felsökte och bytte efter flera omgångar på verkstaden vad de kallade 'inblåsningsventiler' antar att det är injektorerna. Funkat utan anmärkning sedan dess, gick på goodwill efter att jag levt rövare lite grann men var nog en ganska dyr operation efter vad jag förstår...... Bilen hade gått 5-6000 mil då de pajade.
I dag höll jag knappt på att komma ur garaget, B-klassen gick bara på 3 burkar... Körde ner den till MB-service så dom får kolla över detta med injektorer. Detta är min första Mercedes som jag inte gillar och det blir inte bättre med hackande motor, två kids som lever rövare i baksätet och lagom sen till dagis och skola och dessutom -17 grader... Har haft bättre starter på veckan.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Psychos B 180 NGT
Samma på min bil, den skickade felkod på att en cyl inte tänt - verkstaden höll på att byta tändstift et.c. innan de gick på injektorerna.
Du borde kunna köra den på bensin fullt ut om en nödlösning.
Du borde kunna köra den på bensin fullt ut om en nödlösning.
Re: Psychos B 180 NGT
marcusli wrote:Samma på min bil, den skickade felkod på att en cyl inte tänt - verkstaden höll på att byta tändstift et.c. innan de gick på injektorerna.
Du borde kunna köra den på bensin fullt ut om en nödlösning.
Det är det som är problemet, den går uselt även på bensin!! Men sedan får jag ett felmeddelande att det inte går att köra på gas och att jag ska kontakta verkstad? Det är ju samma injektor till bensin och gas så som jag tolkar det. Någon som har EPC och kan se detta?
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Psychos B 180 NGT
Fattade aldrig att du inte gillade den??
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: Psychos B 180 NGT
Chris Mbsca wrote:Fattade aldrig att du inte gillade den??
Jag tänkte då, att det borde gå att göra nått roligt med en B-klass. Har väl inte gett upp helt men... Får se vad Lennart på MB service säger i morgon.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Psychos B 180 NGT
psycho wrote:
Jag tänkte då, att det borde gå att göra nått roligt med en B-klass. Har väl inte gett upp helt men... Får se vad Lennart på MB service säger i morgon.
Psycho
Herr Karlsson fixar nog detta ska du se
Re: Psychos B 180 NGT
NGT systemet är inte rocket science, du har i princip 4 saker som kan paja:
- Tändstift, bilen är känslig för dessa - kolla när de är bytta senast och vilken typ som är monterade.
- Tryckreduceringsventilen (jfr den som sitter mellan flaskan och brännaren på an vanlig grill...)
- Gasfilter
- Inblåsningsventiler eller vad de kan tänkas heta (einblasdüsen på tyska)
Sök 'erdgasbetrieb NGT mercedes probleme' på google så har du lite att läsa på tyska
www.erdgasfahrer-forum.de har bra info.
- Tändstift, bilen är känslig för dessa - kolla när de är bytta senast och vilken typ som är monterade.
- Tryckreduceringsventilen (jfr den som sitter mellan flaskan och brännaren på an vanlig grill...)
- Gasfilter
- Inblåsningsventiler eller vad de kan tänkas heta (einblasdüsen på tyska)
Sök 'erdgasbetrieb NGT mercedes probleme' på google så har du lite att läsa på tyska
www.erdgasfahrer-forum.de har bra info.
Re: Psychos B 180 NGT
marcusli wrote:NGT systemet är inte rocket science, du har i princip 4 saker som kan paja:
- Tändstift, bilen är känslig för dessa - kolla när de är bytta senast och vilken typ som är monterade.
- Tryckreduceringsventilen (jfr den som sitter mellan flaskan och brännaren på an vanlig grill...)
- Gasfilter
- Inblåsningsventiler eller vad de kan tänkas heta (einblasdüsen på tyska)
Sök 'erdgasbetrieb NGT mercedes probleme' på google så har du lite att läsa på tyska
http://www.erdgasfahrer-forum.de har bra info.
Det problem som är nu är att så fort det är under 0 grader så går den dåligt. Och då är det ju bensin den går på vid kallstarter. ändå får jag felmeddeladet att det är fel på gassystemet? data från bilen säger att injektorn är dålig. Men skulle det kunna vara så enkelt att det är ett spökande tändstift?In bensininjektor kostar ju bara 400:- så det är ju inget att snack om men jobbet är ca 2500.- med rabatter. När motorn väl är varm går den normalt, dock med små ryckningar i bland. Ska googla lite mer.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests