190 2.3 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
jol-
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Mon 25 Jun, 2012 14:01
Location: Luleå

190 2.3 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby jol- » Fri 13 Jul, 2012 21:42

Jag skruvar åt en professor på universitetet som kommer från Spanien, i hans Saab 9-5 som han brukar här uppe.
En dag när vi kom att prata om hans bilar han har stående sa han att han tyckte det var synd att skrota sin Merca då de inte betingar nåt värde här uppe. Han har en Alfa 166 2002 som han hellre kör de två månaderna han är där.
Så jag föreslog att han skulle ta upp den och köra den på vintern, men efter att ha kört en fin 740 sin första vinter här uppe vill han inte längre spaka bakhjulsdrivet :)
Så dealen blev att jag får den, om jag hämtar den själv. Flyget går på måndag och resplanen ser ni nedan.
Två bilder på bilen har jag fått mailade :)

Image

Image

Manuell, AC och rostfri.

Vi har inte lagt ut så stora planer mer än ett par dagar i Barcelona, ett par dagar i Zaragoza som han kommer från, och sen passera frankrike och tysklands vindistrikt på vägen upp. Nurburgring blir det också och några stopp i Sverige hos släkt och vänner.

Karta med resplan, intressepunkter finns här:
Europasvängen
Barcelona
Zaragoza

Jag har tänkt byta detta innan vi åker, kom gärna med synpunkter och tips innan vi börjar rulla.
Olja + filter, luftfilter, tändstift tändkablar rotor fördelarlock. Kolla upp värmeslangar efter sprickor och pumpa däcken.
Last edited by jol- on Fri 20 Jul, 2012 09:06, edited 1 time in total.
Peter Strandberg
En hel del Alfa Romeo, bland annat. Snart en w201 hämtad från Spanien.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Hynboholm » Fri 13 Jul, 2012 22:21

Spännande tripp!
Lycka till!
Ta med kameran, och lägg upp lite bilder här sen :wink:

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby doolar » Sat 14 Jul, 2012 00:39

Byt olja i växellåda och klump också, billig investering när du ändå har den uppe!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Uky » Sat 14 Jul, 2012 10:52

När Du "ändå är" i Barcelona; Tag en sväng några mil norrut efter kusten
och sväng av AutoPistan vid Lloret de Mar. Väl i samhället, kör norrut och sväng till höger vid
Canyelles och ner till Platjan. Badkläder medtages, och efter badet kan Du käka
i restaurangen som ligger precis nere vid stranden.

Dit har jag styrt kosan i 20+ år på vårkanten innan turistströmmarna
har börjat dyka upp. 2 veckor vid stranden, i bland helt ensam med korsord
eller en bok.

Nu i Juli är det ganska hett där nere. Hoppas AC'n funkar...

:robot:

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Jovani » Sat 14 Jul, 2012 11:19

Jag skulle säga som så här:

Kör bilen å går det bra efter ca 45min körning så:
1. Byt olja å filter
2. Kontrollera stift, rotor, förderlar (rengör de sista om oxid finns)
3. Kolla olja i lådan, samt diff.

Tuta å kör! Å ta resterande hemma.. De är ändå en w201 :wink:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby MB_Star » Mon 16 Jul, 2012 09:48

Jovani wrote:Jag skulle säga som så här:

Kör bilen å går det bra efter ca 45min körning så:
1. Byt olja å filter
2. Kontrollera stift, rotor, förderlar (rengör de sista om oxid finns)
3. Kolla olja i lådan, samt diff.

Tuta å kör! Å ta resterande hemma.. De är ändå en w201 :wink:



Är lite inne på det spåret jag med! "Laga inte sånt som inte är trasigt" =)
fråga när oljan är bytt? kanske inte kört så långt sen senast ?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

jol-
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Mon 25 Jun, 2012 14:01
Location: Luleå

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby jol- » Mon 16 Jul, 2012 10:59

MB_Star wrote:
Jovani wrote:Jag skulle säga som så här:

Kör bilen å går det bra efter ca 45min körning så:
1. Byt olja å filter
2. Kontrollera stift, rotor, förderlar (rengör de sista om oxid finns)
3. Kolla olja i lådan, samt diff.

Tuta å kör! Å ta resterande hemma.. De är ändå en w201 :wink:



Är lite inne på det spåret jag med! "Laga inte sånt som inte är trasigt" =)
fråga när oljan är bytt? kanske inte kört så långt sen senast ?


Han är i staden två sommarmånader och har två bilar så nog ska oljan bytas :) kan väl kolla transmissionsoljan med. Tändningsdelar och luftfilter tjänar man igen på bränsleförbrukningen

Sitter på flyget till Arlanda nu, räknar med att se bilen första gången på onsdag
Peter Strandberg
En hel del Alfa Romeo, bland annat. Snart en w201 hämtad från Spanien.

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby TheMPG » Tue 17 Jul, 2012 01:44

Grym resa! Jag skulle inte ha bangat en sekund på ett sånt här äventyr!
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

jol-
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Mon 25 Jun, 2012 14:01
Location: Luleå

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby jol- » Wed 18 Jul, 2012 23:55

Man måste ju spara på Italien så man kan ta en till tripp på samma tema senare :)

Image

Kassaskåpet hämtat och inlämnat på service. Byte olja, filter, luftfilter och alla tändningsdelar. Koll/fyll av transmissionsolja kylar- spolar- och bromsvätska. Alla delar och material INKL fylla upp AC och arbetskostnad landar på under 3000kr :2cents: billigare än om man gjort det själv föfan

Idag fick jag höra, fast jag undersöka det närmare innan jag vågar tro det, att han tagit över den efter sin farfar(flygmilitär) som haft den sen ny. Tydligen har han varit på ETA:s dödslista och därför fått mercan specialanpassad med skydd/bepansring... så tydligen har den vägt uppemot två ton, med chassie, bromsar och motor därefter. Det står 2.6 på bakluckan men det är en fyra under huven, jag är lite förbryllad och för dåligt insatt i mercas motorfamilj. Ska fota motorrummet vid senare tillfälle.

Imorrn ska vi shoppa efter att mercan gått igenom besiktningen, tydligen måste bilarna besiktas så fort de varit ur- och tas i trafik igen... men då har bilprovningen öppet till 21:45 också.
Peter Strandberg
En hel del Alfa Romeo, bland annat. Snart en w201 hämtad från Spanien.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Mercafreaket » Thu 19 Jul, 2012 00:49

Vilken kul tripp du har åkt iväg på, hoppas det går bra att ta dig hem utan missöden!

Det går att kolla mot chassinumret, de 6 första siffrorna, vilken motor bilen byggts med från första början.

WDB 201018=1,8 insprutning (4-cyl) samtliga fyror heter M102 till MB 190
xxx xxx022/023=2,0 förgasare (4-cyl)
xxx xxx024=2,0 insprutning (4-cyl)
xxx xxx028=2,3 insprutning (4-cyl)
xxx xxx029=2,6 insprutning (lilla sexan M103)
xxx xxx034=2,3 16 ventiler (4-cyl)
xxx xxx035=2,5 16 ventiler (4 cyl) men med samtliga 16-ventilare ska det vara kjolpaket, vinge, sportlineinredning etc.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

jol-
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Mon 25 Jun, 2012 14:01
Location: Luleå

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby jol- » Thu 19 Jul, 2012 01:28

Mercafreaket wrote:Vilken kul tripp du har åkt iväg på, hoppas det går bra att ta dig hem utan missöden!

Det går att kolla mot chassinumret, de 6 första siffrorna, vilken motor bilen byggts med från första början.

WDB 201018=1,8 insprutning (4-cyl) samtliga fyror heter M102 till MB 190
xxx xxx022/023=2,0 förgasare (4-cyl)
xxx xxx024=2,0 insprutning (4-cyl)
xxx xxx028=2,3 insprutning (4-cyl)
xxx xxx029=2,6 insprutning (lilla sexan M103)
xxx xxx034=2,3 16 ventiler (4-cyl)
xxx xxx035=2,5 16 ventiler (4 cyl) men med samtliga 16-ventilare ska det vara kjolpaket, vinge, sportlineinredning etc.

Misstänkt dekaltrim med andra ord... men varför kan man undra.
Image
Peter Strandberg
En hel del Alfa Romeo, bland annat. Snart en w201 hämtad från Spanien.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Jovani » Thu 19 Jul, 2012 08:54

En bepansrad w201 tror jag mig aldrig ha sett eller läst om.. w124&126 därimot ja.

Kanske detta var en spansk eftermontering med plåtar under bilen å "skyddsvästar" i dörrarna,
men att "lillen" skulle gjorts hos mercedes är nog osanolikt.

Lika så, sådan utrustning sätter ju sina spår både in och utvändigt, så de borde du se direkt, typ fästen
och knappar/elektronik.

Men troligast är nog att detta är en std 2,3-8v i ett väldigt bra skick!

Glöm inte att rostskydda den innan hösten :wink:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Uky » Thu 19 Jul, 2012 11:29

Solen där nere brukar gå hårt åt inredningar, "plastglas" i strålkastare, blinkers mm
men den här ser ganska fin ut för sin ålder.

Låter som ett spännande sommaräventyr på de fina kontinentaleuropéiska
vägarna. Litet avis är jag. Har aldrig vågat ta min 215 ner i Europa.

Följer tråden med intresse!

:P

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Zed » Thu 19 Jul, 2012 11:34

Uky wrote:Har aldrig vågat ta min 215 ner i Europa.


Warum? Det är ju där den kommer till sin rätt.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: 190 2.6 -89, en liten tripp Spanien-Luleå

Postby Uky » Thu 19 Jul, 2012 16:29

Jo, jag märker hur den "längtar" efter Autobahn
eller varför inte de fina Franska eller Spanska
betalmotorvägarna...

Det tycks vara en folksport i vissa länder
där jag har sett en hel del vackra bilar som folk "märkt"
med grova repor utefter dörrar och skärmar.

Förvisso händer detta även i Sverige, men här
har jag aldrigt behövt parkera på en offentlig
plats kvällar/nätter.

Anonyma bilar funkar bäst nerigenom - tyvärr.

:robot:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests