Page 4 of 7

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Wed 12 Jun, 2013 09:31
by DieselThomsen
Nog finns väl sportline även i blått skinn, satt iaf de i MikeBike's 500a "Blåmesen" :-)

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Wed 12 Jun, 2013 11:54
by doolar
DieselThomsen wrote:Nog finns väl sportline även i blått skinn, satt iaf de i MikeBike's 500a "Blåmesen" :-)


Fast det är ju en annan sak, det är 500E-klädsel. Sportline-option 653 fanns mig veterligen inte att beställa till 124036.

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sun 30 Jun, 2013 11:32
by rikard
Ja fyfan nu är det bara problem med denhär biljäveln verkar ju bara ha varit några amatör skruvare som har så kallat "renoverat" denhär skiten jag syftar inte på tidigare ägare utan firmorna som har renoverat lådan och toppen..först lådras fast lådan är renoverad och igår så rasslade det till i motorn och den började vitryka från avgassystemet något så fruktansvärt rökfyllde hela e4an typ..någon som har någon ide på vad de kan vara som gör att den vitryker avgaserna luktar även av någon anledning typ bränd elkabel?

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sun 30 Jun, 2013 11:34
by Cpt Tuttle
Hade inte 24V-motorerna problem med toppackningarna? Vit rök brukar ju vara vatten...

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sun 30 Jun, 2013 11:41
by rikard
jo dom hade ju det problemet men toppen är ju renoverad för några år sedan och ha inte rullat mycket sedan dess

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sun 30 Jun, 2013 13:11
by Jojjet
rikard wrote:jo dom hade ju det problemet men toppen är ju renoverad för några år sedan och ha inte rullat mycket sedan dess


:shock:

Riktigt trist! Som du kanske har sett i kvitto-högen så är den ju inte lite påkostad direkt...
Hade jag vart dig så hade jag slagit en signal till den Auktoriserade MB verkstaden som renoverade motorn, även om det är ett tag sedan det gjordes så kanske de är intresserade av att få veta att det inte funkade så bra. Som jag förstod det så använder de en annan firma för själva planingen av toppar, så de kanske är intresserade av att få lite feedback. :?

Som sagt, riktigt tråkigt att du är missnöjd med bilen. Hoppas det löser sig!

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sun 30 Jun, 2013 14:17
by rikard
Jojjet wrote:
rikard wrote:jo dom hade ju det problemet men toppen är ju renoverad för några år sedan och ha inte rullat mycket sedan dess


:shock:

Riktigt trist! Som du kanske har sett i kvitto-högen så är den ju inte lite påkostad direkt...
Hade jag vart dig så hade jag slagit en signal till den Auktoriserade MB verkstaden som renoverade motorn, även om det är ett tag sedan det gjordes så kanske de är intresserade av att få veta att det inte funkade så bra. Som jag förstod det så använder de en annan firma för själva planingen av toppar, så de kanske är intresserade av att få lite feedback. :?

Som sagt, riktigt tråkigt att du är missnöjd med bilen. Hoppas det löser sig!



Jo de känns tråkigt att den ha strulat så mycket då jag gillar bilen som f-n men ska ringa till dom som ha repat den å se vad dom säger annars så blir de väll toppackningsbyte å topp renovering igen å lådan ska ju renoveras än en gång :-(

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sun 07 Jul, 2013 21:28
by rikard
hmm lite småskumt ha kört med bilen idag några timmar och den har inte minskat på vattnet och den ryker inte lika mycket nästan ingenting nu men avgaserna luktar fortfarande bränd el typ fattar inte vad de kan vara :?

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Mon 08 Jul, 2013 19:42
by pasi
rikard wrote:hmm lite småskumt ha kört med bilen idag några timmar och den har inte minskat på vattnet och den ryker inte lika mycket nästan ingenting nu men avgaserna luktar fortfarande bränd el typ fattar inte vad de kan vara :?


att det luktar bränd el i avgaserna tyder på att den antagligen bränner glykol, men konstigt att inte nivån för den har sjunkit då?

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Mon 08 Jul, 2013 19:42
by pasi
Kör ett komptest på den då, det ger lite vägvisning vad som är fel..

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Mon 08 Jul, 2013 20:51
by dodgen
Du kan börja med att demontera tändstiften och jämföra färgen på stiften, den cylindern som man befarar att toppackningen är trasig på brukar stiftet vara märkbart renare på. Komptest tycker jag inte brukar synas något på om inte packningen har gått mellan två cylindrar men då brukar de gå lite skumt ( detta är min personliga åsikt så jag ska inte mästra andra) får du något högt tryck i expansionskärlet eller? Jag har ett svagt minne om att AMG-mercorna har ett extra expansionskärl innanför höger framskärm som brukar bli fullt om tex toppackningen har gått sönder. Lycka till med en cool bil.

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Thu 11 Jul, 2013 21:57
by rikard
okej får kolla tändstiften å se hur dom ser ut,,den bygger inte upp nå tryck i expansionskärlet de är som vanligt där,kom på att jag hade ett liknande problem med min e420 då de va typ samma lukt om avgaserna å lite vitrök då bytte jag katalysatorerna å då slutade det,kan de möjligen va katten som är slut?

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sat 13 Jul, 2013 11:32
by dekewi
Riktigt tråkigt, tänk så mycket fel det kan bli även på en Mercedes.. Jojjes gamla, trodde den skulle vara problemfri efter att ha kostats på mycket, men men..

Tycker verkligen Du skall försöka hålla bilen i originalskick. Skulle aldrig byta färg, tänk på att det är en 21 år gammal bil som inte kommer bli vanligare på vägarna. Och värdet påverkas ju extremt negativt av att inte hålla originalstuket. Men det är givetvis Ditt val.
Skulle definitivt inte byta växellåda till manuell. Även en sådan operation sänker värdet ordentligt.

Lycka till med att lösa de trista, och förmodligen dyra, problem Du drabbats av.

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Mon 29 Jul, 2013 22:49
by 201 035
fördelen med dessa mercor är att det går byta låda till manuell UTAN att "förstöra" originalstuket.
När man nu vill ha tillbaka automaten så skiftar man enkelt utan att det behöver synas, Allt finns redan när det gäller skruvhål och plats till allt, "bara" att skaffa delar :roll:

Jag har faktiskt varit med om att ventiltätningar släppt och bilen rök vitt med en aning blått i, luktade rent ........!
Min personliga uppfattning är att INGEN vet nått om dessa guldklimpar till motorer om man inte renoverat den själv...därför hade jag själv tittat till läget så ingen tabbat sig genom att originalrenoverat och förstört nått.

om du lyfter loss höger framskärm så har du ett "extra" expansionskärl som på alla sexor i 124-serien som tar upp glykol vid lite extra expansion vid varvning (helt normalt) och vid kylning sen kan man höra att det sugs tillbaka sakta men säkert.

Re: Projekt 300Ce 24V 3.4 AMG

Posted: Sat 09 Nov, 2013 01:43
by rikard
nu är bilen bortställd inför vintern men har börjat att söka lite grejer till den och skulle behöva nya fjärrljus som sitter i frontspoilern bosch pilot 150 någon som har ett par i bra skick då varken mekonomen eller autoparts kan få tag i dom :-(