21st century 190E by w201-16
Posted: Tue 31 Jul, 2012 18:52
Da kommer det en tråd om den siste bilen min som er blitt kalt 190K 2.3-16
Jeg fikk en idè om å lage en 190 slik som MB kansje hadde laget den hvis den hadde blit lansert i dag. Å så lenge w201 har jubileum i år så passer det med en jubileumsutgave :)
Det begynte med innkjøp av en bruksbil i ca. desember 2006. Hadde da lenge sett etter en s124 i fargen bornitt som jeg skulle sette V8 i,men da jeg fant en bra nok bil så fant jeg ut at selger var en mildt sagt kriminell som drev med mye fanteri å har svindlet flere innen MB miljøet å ikke minst stjålet å slaktet masse bil,mest MB. Så da ble det lagt litt på is,men en bruksbil kunne jeg tenke meg så da det sto en grei 190 på finn så fikk jeg litt trua på enda en slik gobil. Etter ca en uke på nett begynte prisen å dale. Mener den to til 12 000 sist jeg sjekket å en telefon til selger ble tatt. Bilen sto hos MB-forhandleren i Elverum å de hadde gitt den gravide damen kjøreforbud pga. mange mangler. Jeg fikk en beskrivelse av bilen å hu leste opp manglene. Etter det jeg mente så var alt bagateller å ikke grunnlag for 24 000 i påkost slik merkeverkstedet forlangte. En ansatt hadde bydd 5 eller 6 tusen noe selger syntes var lite. Jeg sa at hu kunne få 8000 hvis den var slik som hu sa(ikke rust bortsett fra to steinsprut på den ene siden og strøken inv. bortsett fra et hakk i ett dørtrekk.
Jeg avtalte med en i nærheten om at jeg kunne få låne biltralle så lenge det var kjøreforbud på den. Vi avtalte et kjapt møte hos forhandleren å da jeg kom dit såg jeg kun en 190. Den bar ikke preg av noe påkost å var veldig bra, så jeg måtte ringe eier å høre hvor den egetlig sto. Da eier kom viste det seg at dette var den gjeldene bilen. Da satt pengene løst å salgsmelding ble skrevet. Jeg tok en runde rundt bilen med obligatorisk dekksparking å jeg konkluderte med at det ikke var så alvorlig som hun hadde fått beskjed om. Da biltilsynet er vegg i vegg så gikk jeg innom for å sjekke hva dette med kjøreforbud var, noe som viste seg at kun var oppspinn fra merkeforhandleren Elverum sport bilsalg.
Vel hjemme:
Bilen er en 91mod. 190E 2.0. 5gir, ABS, 2veis takluke, el.ant og hengerfeste. Vinduene var manuelle, så den som kjøpte den ny gikk ikke bananas da han bestilte bilen i tyskland. Bilen ble importert sommeren 1996. Mener jeg har sett en annonse i papirene som fulgte med der den sto til salgs i norge etter at den var importert til over 220 000,-
Det ble ganske raskt begynt på mangellappen.
En bakfjær var knekt så ett senkesett fra 16v'n ble satt på.
Hjullagerene forran ble strammet å ikke byttet slik verkstedet sa måtte gjøres.
En delebil donerte en styredemper.
Begge endeleddene ble byttet da ett var på mangellappen
Alle styrestaggene + foringene i hjelpesnekke ble byttet.
Eksospotte ble sveiset + noen småting rundt om.
Selv med "alt" i forstillinga nytt å en drøy arbeidsdag ink oljeskift++ så endte påkostet på ca 1000,- utenom de delene jeg hadde på loftet.
Så med ca 23000,- mindre enn på pristilbudet så var dette en kjempebra bil som tot. kom på 9000,- ink bil og deler.
Jeg har ingen grunn til å tro det har vært byttet deler på denne noen gang, å da jeg fikk den så hadde den gått ca 280 000km.
Det ble satt på 16" avantgardefelgene og "avantgarde" grillen fra 16v'n også å da ble det slik:
Bildene er faktisk tatt midt i desember. Bilen ble reg på meg 28.12.06, rett etter at bildene ble tatt.
Bilen ble flittig brukt i noen år, å var med på 2 vålertreff.
Da evoen var ferdig så begynte det å klø i fingrene å da var denne bilen veldig utsatt.
Jeg hadde satt inn en m111 motor i evoen å hadde funnet ut at det var en kurrant motor så planen om en 230kompressormotor var klar veldig tidlig.
Å da det ble lagt en clk på kalosjen i romhjula på sørlandet ble det handlet inn motor.
Da dette ble en tot.ombygging ble det sendt søknad til Biltilsynet der jeg beskrev ca. hva planene mine var + masse dok. på bil og deler. Etter 2 uker fikk jeg svar om at dette var en ombygging de kunne akseptere så lenge jeg brukte de delene jeg hadde beskrevet å at bilprodusentens rettningslinjer ble fulgt. Jeg antydet i søknaden at selv om bremser fra 16v holdt så ønsket jeg å bruke "større" bremser enn dette. Så de skrev at hvis jeg benyttet andre bremser så skulle det fremlegges dok på disse å at hvis motoren ikke forble org. så skulle bremsepapir fremvises ved visning.
Planen rundt bilen var å lage en bil som skulle holde i minst 50år så den måtte gåes skikkelig i sømmene.
Jeg hadde flere biler stående å blandt dem var det en 2.3-16 å masse deler fra 2.3-16 og 2.5-16 så det ble tatt fram deler fra disse.
En subframe ble tatt inn å demontert. Foringer ble presset ut i subframe og stagg å spindlene ble ribbet.
Så ble subframe å alle delene levert på sandblåsing. Da subframe var ren hentet jeg den å sveiste opp igjen sveiser og skjøter.
Org. så er dette bare delvist sveiset,men jeg helsveiset + at jeg sveiset på begge sider av skjøtene.
I tillegg la jeg inn en forsterkning til det bakerste feste til bruene.
Så ble subframe sendt til ny sandlåsing å pulverlakkering. Jeg valgte en mørk gråfarge + klarlakk.
Navene ble lakkert i lys grå + klarlakk.
Stikkakslinger og diff fra 2.3-16(3.07) ble også sandblåst. Da det er fett + masse rart på disse delene så måtte jeg sandblåse de selv å lakkere de i vanlig våtlakk da disse delene ikke tålte herdinga på 280grader som pulverlakk må ha.
Knutene ble skikkelig rengjort å smurt inn med nytt drivleddfett å fikk nye mansjetter.
I lenkearmene bak satte jeg inn pollyforinger.
I bruene bak brukte jeg justerbare foringer slik at jeg kan justere camberen.
Så var det endelig tid for å montere subframe. Til monteringen så hadde jeg fått galvanisert en god del gammle å noen nye deler.
Bremseskjoldene fra E500 ble kjøpt nye å sendt rett på sandblåsing og pulverlakkert sort + klarlakk.
Nye org. bremsesko, bremsevaiere og hjullager. Nytt montasjesett til bremsebåndene,men selve justeringene er gammle som er galvanisert.
Lagde justerbar lenkearm i rustfritt til stabbstagget som er fra 16v.
Forran ble det samme jobb.
Så var det tid for litt karosseriarbeid.
Da motor og gir var demontert så bar det opp på tralla å bort på en skikkelig understellsvask.
Bilen ble helt ribba å det eneste som var igjen var dører, dashbord, varmeapp., og bensintank.
Så gikk vasket jeg litt ekstra på steder det var igjen noe møkk. Over bakstillinga er det ikke sprøytet med understellsmasse fra fabrikk så her var det noen punkter jeg sandblåste før jeg hadde på epoxygrunning. Så sprøytet jeg hele bilen under med understelsmasse. Først tenkte jeg å bruke tynnstoff slik de gjør på de fleste biler,men så lenge det ikke var noe rust på bilen å den ble helt ren så valgte jeg å bruke slik masse som det er org. Jeg fikk også tips om at løsemiddelene i tynnstoffet kunne bryte ned gummibelegget så da styrte jeg unna det.
Så var det tid for lakkering. Denne hadde jeg ventet på en stund,men november/desember 2011 ble det klart.
Jeg klosset bilen først igjennom klarlakk å noen steder ned på org.grunning. Dette for at den skulle bli så rett som mulig.Så litt med rondel før sidene ble grunnet med epoxygrunning.
Så ble dette pusset med kloss å så rondel.
Så ble motorrommet lakkert før bilen ble lett grunnet og lakkert.
Vel hjemme igjen rett før jul så begynte monteringen.
Det første på lista var å bremserør og understell.
I subframe brukte jeg org. foringer fra 16v. Disse har fått et overgangsnummer fra da disse bilene ble laget så nå var det de samme som på c43(w202 med 4.3L v8). M.t.p. støy++ så ønsket jeg ikke polly her. Men da jeg skulle sette bakstillinga oppi passet den ikke, den var altfor løs. Så jeg sjekket å fant ut at tappen på bilen var mindre en hullet i foringa. Eller litt forskning så fant jeg ut at 16v har større tapp enn de andre så en hylse ble dreiet.
Så kappet jeg bort litt av gummien på foringa å lagde en egen skive i gummi (alla det som er med i kittet til pollyforingene) så bakstillinga ikke skal hoppe med harde starter+++++ :D
Jeg hadde før jeg begynte på prosjektet helt klare meninger om åssen bilen skulle bli så jeg har lenge samlet litt deler. Jeg kjøpte bl.a. en sveitsisk 2.5-16 som donerte stylingen. I tillegg så ønsket jeg et ekstra bremselys bak, å da jeg ikke synes de orginale hella greiene som settes under vingen er noe fint så vurderte jeg å sveise inn ett i bagasjelokket fra facelift SL(129),men slo dette ifra meg å gikk for en kopivinge til 16v med bremselys.
Lagde meg noen trepinner som jeg brukte for å justere dører og skjermer
Der fangere å deksler ligger inntil karosserideler ligger det klar beskyttelsestape
Tenkte å bestille breddekit fra AMG,men utolmodigheten tok overhånd så jeg lagde noen.
Da det meste under og utenpå var montert klødde jeg i fingra etter å få inn motor og gir.
Motoren hadde tidligere blitt gjort klart. Blokka var lakkert, oljetrykksgiver og motorvarmer ble montert.
Bunnpanne ble glassblåst å jeg sveiste inn litt mere gods slik at jeg fikk montert oljetempføler. Org. i 190 sitter denne i oljefilterhuset,men m111 motorene har ikke noe slik fancy utstyr. Egentlig ganske skuffende.
Termostathuset ble også glassblåst å gjenget opp til å huse tempføler til viseren inne i bilen.
Braketter fra s124 E220 ble innkjøpt å glassblåst.
De org. hydr. motorfesten ryker før første oljeskift så jeg prøvde meg på å lage noen. Etter en lang samtale med ing. hos importøren på slik kom vi fram til noen som skal tåle dette. Disse var litt for lave så det ble litt dreing i alu.
Girkassen jeg fant fram er en 6tr.kasse. Giroverføringene var 7.5cm for lange så disse måtte kappes å sveises.
Kassa ble etter en prøvemontering for en stund siden sandblåst å lakker sølv. Den fikk også girolje fra omega, den samme som diffen fikk.
Måtte lage et feste som ble pulverlakkert.
Den største hodepina med hele prosjektet var vaieren som blir benyttet da du tar girstanga sideveis. Tror jeg fant ut at det hadde gått med ca 50 timer til dette. Jeg trodde først at jeg hadde fikset dette med å bruke en håndbrekkvaier. Det gikk bra en stund,men da jeg skulle av tralla hos dem som skulle sette inn frontrute så hadde jeg ikke revers, 1 og 2gir. Det bar hjem å fikk laget noe av det orginale,men ikke fonøyd med det heller.
Til slutt ble det å dra innom gresklipperverkstedet å få en vaier til en raider med pedal for framover og bakover da disse har stiv vaier som tåer å trykkes å trekkes. Etter en dag så hadde jeg en løsning jeg tror funker.
Hullet til giroverføringen ble kun bittelitt modifisert. Skulle noe gå feil er hullene til org overføring der så jeg lett kan sette inn en w201kasse.
Gikule og mansjett passet nesten å ble bra etter litt klipp og lim.
Med motor og gir klart for montering var det bare å begynne med motorrommet.
Bensin og bremserør låg ferdig lakkerte, pakninger, gummier var kjøpt nytt eller godt rengjort å klart til å brukes.
ABS-pumpa ble pusset litt før montering å komplett luftfilterboks fra 190D 2.5TD ble kjøpt inn. Ny ekspangsjonstang fra samme bil ble det å.
Delen mellom inner og ytterskjerm til luftfilterboksen.
Så på tide å få inn motor og kasse.
Mellomakslingen passet ikke så jeg tok fremste delen som hørte til kassa å fikk powertrain til å skjøtet den 7cm med en bit fra en 190 aksling.
En universal Intercooler fikk nye 90grades bend som var støpt i alu.
For at lufta ikke skal ta en snarvei på siden lagde jeg to deksler
Da begyne jobben med å koble til slanger og ledninger. Ledningene som satt på motoren var litt for korte så istedenfor å skjøte de så bestemte jeg meg for å legge opp alt på nytt så det passet bilen så godt som jeg fikk til. Det ene drog med seg det andre så jeg endte opp med å lage oppigjen alt el.nettet på bilen. Dette begynte jeg heldigvis med for lenge siden så dette var klart da bilen var lakkert.
Jeg bestilte alle kontaktene og stikkerene fra MB å en eske med kabler i div størrelser og farger fra elfa. Det ble også bestilt krympestrømper med og uten lim i div.størrelser + det samme i fletta strømpe.
Alle skjøter og stikkere er loddet i tillegg til krympet på.
Nett til dyser og coiler
Nett til div følere.
Jeg har sammlet på alt av kontakter, strips og gummier fra div biler som er blitt hugget oppigjennom årene. Dette viste seg å gjøre jobben en del lettere.
For å få det så ryddig som mulig så prøvde jeg å bruke opp igjen så mye som mulig fra 190'n å heller flette inn deler fra clk++
For å bevare litt av sjelen i bilen så beholdt jeg ett av det største hodebryet med el.nett på 190. Jeg beholdt OVP relèet som fremdeles styrer ABS og hjernen + noen andre komponenter.
Det er noen flere komponenter som bruker strøm på en slik motor + at jeg har ettermontert en del org. ekstrautstyr.
Relèer og sikringer til dette har jeg satt i den ekstra orginale boksen.
Sikringsboksen ble vasket å fjørene pusset før det ble satt inn nye og riktige sikringer.
Luftfilterboksen ble koblet til veivhusventilasjonen.
Det var ikke plass til luftfilterboksen fra CLK'n å det har et spjeld jeg egentlig trenger,men etter et år med leting etter bl.a. elektrisk dumpvalve(som jeg faktisk fant til slutt) så ble det en dumpventil med resirkfunksjon slik at det fremdeles er forskriftsmessig lovlig.
Kompressoren har en clutch på remhjulet org,men dette er en feilkilde på disse. Året etter denne modellen så kom de med fast hjul som igjen er litt mindre. Først kjøpte jeg et nytt hjul til den nye modellen,men dette passet ikke da de er festet forskjellig på akslingen. Jeg fant helt på tampen et firma som som lagde et ombyggingskit som gjør at en får brukt fast hjul på gammel kompressor. Dette er også litt mindre slik som de nye så turtallet på kompressoren økte ca 2000omdr/min. Smertegrensen på disse kompressorene er 14000omdr/min å denne går på rett over det på 6000omdr/min,men det er aldri noe problem så lenge turtallsperra på disse motorene er på 5800omdr/min.
Gass-spjeldet på m111 har å sine svakheter. Å da jeg måtte finne en løsning på å bruke det org. potmeteret som igjen skulle styre motoren i gass-spjeldet som skulle drive spjeldet som igjen skulle styre et potmeter(som ofte ryker) som ga signal til hjernen så la jeg en plan.
Rive bort alt dette å sette inn et skikkelig potmeter som gir signal til hjernen å la vaieren styre spjeldet.
Org:
Nå:
På spjeldhuset ble det throttle by wire. Gassvaier fra c180 + noen ekstra deler.
Da den innebygde motoren står for tomgangsreguleringa så måtte det til med en settskrue.
Mellom spjeld og intercooler måtte jeg lage et rør
Bensinpumpa tenkte jeg først å ha org,men ganske tidlig fikk jeg idèen om å lage en "miljøvennlig" bil så planen rundt E85 begynte å svinge. Å da sier noen at org pumpe blir for liten så en 044 kopi ble kjøpt. Denne har samme dim som den orginale så den passer på org.plass. Racket ble galvanisert, ventil pusset å nytt filter kjøpt.
Eksosanlegget er 2.5" rustfritt å består bl.a. av deler fra Simons, Walker og Vibrant å er skrudd isammen av flenser jeg fikk laget hos et lokalt firma.
Dieselstuk på utblåsen.
Så var det tid for å sette inn ruter. Ingen jeg snakket med ga uttrykk for at de kunne å sette inn bakruter så måtte ta dette selv. Jeg fikk antagelig i nok tettemasse på både rute og karosseri.
Med ny frontrute blir det ny pusser.
Så hadde jeg av alle ting bestemt meg for å våtslipe bilen for så å polere den opp igjen. Dette kunne jeg ikke å resultatet ble ikke bra. Men er mange erfaringer rikere å det er håp om at det blir bra da jeg får igjen noe arbeidslyst.
Bakskjerm pusset og polert mens dørene kun er slipt.
Hjulbuelistene er limt på å ikke skrudd.
Rutene fikk seg å en omgang.
Jeg kjøpte i vår en 2.5-16 som var under bygging. Den skulle bygges opp med turbomotor++, men prosjektet hadde strandet. Denne bilen hadde bl.a. skinnint med el.seter som var noe jeg hadde litt lyst på, samt solskjermer med lys, SRS++ å det var med nye 300x28mm skiver + redstuff klosser og en ny caliper. Dette er deler fra 500E/evo som jeg hadde planer om selv, å jeg hadde allerede nye bremseskjold til disse liggende.
Så den resterende caliperen forran + matchende calipere, klosser og skviver bak ble bestilt. Disse ble sendt rett på lakkering.
Forran er det halvborra og slissa skiver fra EBC i 300x28mm og bak er det "glatte" fra EBC i 300x22mm(ventilerte).
Klossene er redstuff rundt det hele. Det dukket plutselig opp et sett med nye goodridge stålomspundene bremseslanger på et av forumene til 400,- så disse ble mine. Nye monteringssett var å på sin plass.
Med slike bremser blir å utvalget til felger litt redusert. Min erfaring er at det kun er org mb felger i 16" som passer. Så et org.mb reservehjul ble skodd med 205/50x16
Å denne dimmen forlangte plate og teppe fra 16v
Innv så tenkte jeg å prøve å fornye bilen litt. En pose med chrome stasj ble kjøpt. Det var å såg billig ut så litt mods måtte til. Istedenfor å lime disse utenpå vriderene i varmeapp. så lagde jeg et sentereringsverktøy å freste opp hullene så jeg fikk felt ringene ned i plata så det ser litt mere org ut.
Treverket ble trukket med carbonfolie.
Til instrumentene ble det å ringer + et speedometer fra 500E så lenge den nye girkassa ikke har vaier så speedometeret må drives av en impuls.
Lettere modifisert instrumentpanel
Fikk å en idè om å ha dioden til alarmen i låsepinnene. Tenkte å lage noen selv,men fant noen på ebay. Disse var skikkelig enorme så de endte opp i dreiebenken for justering.
Det ble å belysning i dørhåndtakene. Det blir beinbelysning da de riktige stolene blir montert. Disse får to lysstyrker. En dempet belysning under kjøring å sterkere da døra åpnes. Håndtakbelysning under testing.
Har begynt litt med steroanlegg i tillegg til å legge kabler. Høytallere i dashbord å dører er mont.
Speilhusdeksel fra w203 ble litt tilpasset. Det passet nesten perfekt slik det gjorde,men litt mods gjorde godt.
4" i dashbordet
Har fått tak i dørtrekk til soundsystem så det blir å sette inn en 6 eller 6.5" der
I hattehylla har jeg org plast hus som jeg har satt inn 5 1/4" coakshøytaller i. Jeg venter stadig på å få igjen hattehylle som er på flokking.
Etter hvert blir det en kasse med to 12" tror jeg.
Lørdag helga før treffet på Gol solgte jeg 17" felgene mine å hadde tenkt å bruke vinterhjula opp dit,men på søndag fant jeg noen felger jeg likte i oslo.
Dette var av nyere type AMG-look 5-spoke, å er av det enste av de 20talls typene jeg har sett på som jeg liker.
Disse var 8.5"x18" ET 30 å jeg var veldig spendt på om de passet med 215/40x18,men det gikk greit.
Torsdag før treffet på gol bar det til BOS så stian fikk tatt 4hjulskontroll.
Da hadde det vært jobbing på spreng i ca. en måned å bilen var uprøvd. Motoren hadde startet,men da jeg ventet på bremsedeler så hadde jeg hverken bremser eller clutch. Så jeg kjørte rett opp på tralla å til BOS. Da jeg kom hjem dle det en bitte liten prøvetur før det bar hjem for å pakke til treff. Fredagen kom å det var bare å satse all in å dra på treff. Det var med blandene følelser jeg dro ifra verkstedet, spes da prøveturen dagen før viste at motoren ble sykt varm. Men etter en times kjøring da jeg passerte gjøvik i godt driv så fikk jeg trua som innbød til litt "aktiv",men sivilisert kjøring. Jeg låg i jevn fart å prøvde å ligge på 2000omdr/min hele tiden så motoren gikk lett å kompressoren ikke jobbet å utvikklet varme. Dette medførte i at jeg nesten ikke bruke 6.gir. Mener den ligger på 1700omdr/min i 80km/t på 6'an.
Vel framme på Gol konstanterte jeg at det hadde gått veldig lite bensin å at alt var som det skulle.
Hjemturen på søndagen krevde litt mere suppe da vi var flere biler i følge å det kan innby til morro. Turen ned var kjempefin med noen festlig innslag og stopp. Riktig nok så var det noen som ikke var fullt så imponert over 2.5" rustfrittanlegg da jeg var innom turtallsperra flere ganger så fort vi passerte en fjellvegg eller en tunnel.
Vel hjemme så ble bilen parkert i påvente av time på bremsing. Dagen før jeg fikk bremsing så satte jeg på nytt drev på kompressoren å satte bilen på tralla å drog til trondheim. Jeg ville i benk å få en statusraport da jeg har parret masse forskjellige deler. Bensintrykk skulle sjekkes å skulle se om den sensoren som skal korrigere hjernen ved bruk av E85 virket som den skulle.
Film fra bremsing:
Jeg har et relativt avslappet forhold til effekt å er ikke av de som får 5hk mere ved bytte av luftfilter, 10hk mere med tuperturbopotte, 5hk mere med røde calipere og terninger i speilet så jeg satset på at de 193hk ble til 215hk. Jeg stilte meg uforstående til de som leverer drevkit til disse å som annongserer med 245hk.Jeg vet jo at bl.a.kleemann har brendt seg på å annonsere med for høy effekt tidligere så jeg hadde ingen forhåpninger her.
Jeg hadde kun kjørt opp på tralla med det nye hjulet så jeg viste ingen ting om hva trykket var heller. Etter å ha tatt noen drag med 98okt prøvde vi å tømme tanken for å fylle på 20L E85. Hadde liten sukssè med dette så det ble nesten halvblandet så vi endte opp på E48.
Bremsepapiret sier sitt. Prikkette strek med 98okt å hel farge med E85:
A/F var jeg å fornøyd med:
På tur hjem ringte jeg Statens veivesen for å bestille time for godkjenning av ombygging. De hadde time nesten med det samme å det kom litt brått på så jeg sjekket om de hadde senere,men det var lenge til neste mulighet. Så det var bare å opp på tralla igjen å til oslo på tirsdag denne uka. Med en perm full av papirer å godt mot losset jeg bilen på risløkka trafikkstasjon på økern. Kl.9 å bilen vel inne i hallen så sjekket de først brannveggen å chassinummer. Plata ble nøye sjekket i sømmene,men da den ikke er byttet så ble chassinummer sjekket opp mot vognkort. En lett sjekk på bil og papirer ble gjennomført å en kontrolør fyrte opp bilen å kjørte den rundt å på vekta.
Foraksel veide 710kg(mot 680 som jeg veide før jeg rørte bilen) Selve motoren uten svinghjul veier 0.5kg mere enn den som satt der. Begge motorene ble veid på tur inn/ut å da veide 2literen med alt utstr 177kg å kompressormotoren veide 182kg. en 16v motor veier til sammenligning 187kg.
Bak veide den 600kg mot 580kg tidligere. Vektøkningene skyldes grunning og lakk, understellsmasse div. ekstrautstyr(ikke minst masse stereokabel) å de nye bremsene. Disse bremsene veier en del mere enn de orginale. Det ble så noen test runder rundt bygget å da var jeg noe smånærvøs for det var til tider våt asfalt der, å jeg hadde ikke lyst til at en noe uvøren sjøfør skulle få inntrykk av at dette var noen dødsmaskin,men det gikk greit å vi endte opp inne i hallen igjen. Først en bremsetest å så opp på buken så de fikk lyst å tatt bilder. Så tok de med seg papirene på kontoret å sa jeg måtte vente en stund. Etter ca tusen runder rundt på plassen (eller 9.50)kom de ut igjen med en mangellapp. Der sto det at speedometeret ikke virket da dette ikke var kobblet til så lenge jeg ikke hadde noe skjema å ikke rukket å måle meg fram så det var greit,men så sto det slitt ratt(?). Grunnen var at postringa var litt løs på toppen. Men ellers var bilen godkjent,men en liten diskusjon på det rattet kostet jeg på meg. Hadde allerede tatt en telefon så nytt ratt var på gang.
Han fortalte også at sitteplasser var redusert til 4. Jeg har belte i midten bak da jeg helst ville ha 2+3,men slik ble det. Forklaringen er at de fleste biler ligger på grensen da en typegodkjent bil gjerne har lite utstyr så hvis en veier en bil så er det ofte at de tallene ikke stemmer med det i vognkortet.
På tur hjem så bestilte jeg EU-kontroll å drog innom Cato på kløfta etter et nytt ratt til w124 med airbag.
Da jeg kom hjem hadde den etterlengtede kjølevifta kommet. Denne ville jeg plassere i ei org. viftekappe for at det skulle se org ut å for at det enkelt skal gå ann å ta den inn/ut hvis det trengs å gjøre noe forran på motoren. Litt tenking å en tur i skuffen der "alt mulig ukurrant" ligger ble det saker.
Hjemme så koblet jeg opp speedometeret å byttet ratt. Bilen fikk stå på tralla så lenge eu-kontrollen var dagen etter, dåg litt sent. Kontrollen var kl.15 å trafikkstasjonen stengte 15.15 så her var det ingen muligheter for å evt få skiltene samme dag(å ja, jeg prøvde å forhandle på både verksted å trafikkstasjonen). Bilen gikk igjennom med 0-hull å det bar opp på tralla igjen. Nå for siste gang på lenge, håper jeg da.
Så i dag var det siste store målet nådd da skiltene kom på bilen. Nå gjenstår det å få igjen bakrutesenkeren fra lakk å hattehylle fra flokking + div. småplukk innv. Så nå er det forhåpentlig vis greie småprosjekter igjen.
Bilder fra i dag
Spec på 91mod.Mercedes-Benz 190K 2.3-16
Motor og drivverk:
Motor(m111) fra 99mod.CLK 230Kompressor. 2.5'' rustfritt eksosanlegg, intercoler i alu.(450x300x75). Luftfilterboks med tilbehør fra 190D 2.5TD. Ø75mm.komp.pulley. Bosch 044 bensinpumpe,550ccm dyser, E85 sensor, Turbosmart dumpvalve(resirk). Effekt: 220hk/360nm.
6tr.man.girkasse fra w203. LSD diff fra 2.3-16(3.07). 1750omdr/min @ 80km/t.Toppfart 260km/t.
Bremser og understell:
Frambremser:300mm.x28mm.med 4stemple caliper. Bakbremser:300mm.x22mm.med 2stemple caliper. Bremseskiver og Redstuff bremseklosser fra EBC. Stålomspundende slanger fra Goodrige.
40mm.Senkesett fra V-maxx. Dempere fra Bilstein(B8). Stabbstagg fra 190E 2.6(Forran) og 16v(Bak).
Understellsdelene er sandblåst å pulverlakkert å gummiforinger er erstattet med noen i polyurethane.
Hjul:8.5''x18'' ET30 AMG 5 Spoke med 215/35x18
Karosseri:
Styling fra 2.5-16 med integrert bremselys i vinge+Rieger bakrutesenker. Framskjermer utbygget 1.5cm.
V.framskjerm er fra 190D2.5TD med luftinntak. Fargen er org. 481 Bornite Blackberry
Interiør:
Sort skinint. med el.seter fra 2.5-16. Bein- og døråpnerbelysning i blått led. Hvite inst.skiver + Autometermålere(Volt,Boost,Oiljetemp.). Pærer byttet ut med led. Led alarmlys i låsepinnene forran. Hattehylle med org. høyt.deksler er flokket. Tilpasset speilhusdeksler med diskant fra w203.
Orginalt utstyr levert med bilen:
224 Luggage compartment lighting
412 Electric sliding roof with tilting device
466 Central locking system
506 outside rear view mirror, left and right, heated (right electrically adjustable).
531 Automatic antenna
591 Heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass)
620 Emission control system ECE version with catalyst technique
Ettermontert orginalutstyr fra Mercedes-Benz:
236 Special lamp switching - daytime running lamps
240 Outside temperature gauge
241 Left front seat electrically adjustable with memory feature
247 Right front seat, electrically adjustable
430 Headrests in the rear
442 Airbag/SRS in steeringwheel
507 Outside rear view mirror, left and right, heated (left electrically adjustable).
531 Automatic antenna, Remoted
543 Sun visor with vanity mirror, illuminated
584 4x powerwindows (front and rear)
682 Fire extinguisher
774 body shell modified for AMG wheels
812 Rear-mounted loudspeaker
873 Seat heater for left and right front seats
876 rear door contaCTS and lamp above rear window
soundystem, front doors
16v-styling,
LSD Limited Slip Diferensial 3.07
Ettermontert uorg. utstyr:
Defa alarm m/fjernstyrt sentrallås
Ekstra bremselys intergrert i 16v vinge
Motorvarmer fra Defa
Led beinbelysning forran og bak
Interiørbelysning byttet ut til led
Cromeringer rundt instrumenter, girspak og varmeapp.justeringer
Instrumenter i midtkonsoll fra autometer; Oljetemperatur,Ladetrykk,Voltmeter
Custom instrumentskiver som matcher Autometermålerene
Jeg fikk en idè om å lage en 190 slik som MB kansje hadde laget den hvis den hadde blit lansert i dag. Å så lenge w201 har jubileum i år så passer det med en jubileumsutgave :)
Det begynte med innkjøp av en bruksbil i ca. desember 2006. Hadde da lenge sett etter en s124 i fargen bornitt som jeg skulle sette V8 i,men da jeg fant en bra nok bil så fant jeg ut at selger var en mildt sagt kriminell som drev med mye fanteri å har svindlet flere innen MB miljøet å ikke minst stjålet å slaktet masse bil,mest MB. Så da ble det lagt litt på is,men en bruksbil kunne jeg tenke meg så da det sto en grei 190 på finn så fikk jeg litt trua på enda en slik gobil. Etter ca en uke på nett begynte prisen å dale. Mener den to til 12 000 sist jeg sjekket å en telefon til selger ble tatt. Bilen sto hos MB-forhandleren i Elverum å de hadde gitt den gravide damen kjøreforbud pga. mange mangler. Jeg fikk en beskrivelse av bilen å hu leste opp manglene. Etter det jeg mente så var alt bagateller å ikke grunnlag for 24 000 i påkost slik merkeverkstedet forlangte. En ansatt hadde bydd 5 eller 6 tusen noe selger syntes var lite. Jeg sa at hu kunne få 8000 hvis den var slik som hu sa(ikke rust bortsett fra to steinsprut på den ene siden og strøken inv. bortsett fra et hakk i ett dørtrekk.
Jeg avtalte med en i nærheten om at jeg kunne få låne biltralle så lenge det var kjøreforbud på den. Vi avtalte et kjapt møte hos forhandleren å da jeg kom dit såg jeg kun en 190. Den bar ikke preg av noe påkost å var veldig bra, så jeg måtte ringe eier å høre hvor den egetlig sto. Da eier kom viste det seg at dette var den gjeldene bilen. Da satt pengene løst å salgsmelding ble skrevet. Jeg tok en runde rundt bilen med obligatorisk dekksparking å jeg konkluderte med at det ikke var så alvorlig som hun hadde fått beskjed om. Da biltilsynet er vegg i vegg så gikk jeg innom for å sjekke hva dette med kjøreforbud var, noe som viste seg at kun var oppspinn fra merkeforhandleren Elverum sport bilsalg.
Vel hjemme:
Bilen er en 91mod. 190E 2.0. 5gir, ABS, 2veis takluke, el.ant og hengerfeste. Vinduene var manuelle, så den som kjøpte den ny gikk ikke bananas da han bestilte bilen i tyskland. Bilen ble importert sommeren 1996. Mener jeg har sett en annonse i papirene som fulgte med der den sto til salgs i norge etter at den var importert til over 220 000,-
Det ble ganske raskt begynt på mangellappen.
En bakfjær var knekt så ett senkesett fra 16v'n ble satt på.
Hjullagerene forran ble strammet å ikke byttet slik verkstedet sa måtte gjøres.
En delebil donerte en styredemper.
Begge endeleddene ble byttet da ett var på mangellappen
Alle styrestaggene + foringene i hjelpesnekke ble byttet.
Eksospotte ble sveiset + noen småting rundt om.
Selv med "alt" i forstillinga nytt å en drøy arbeidsdag ink oljeskift++ så endte påkostet på ca 1000,- utenom de delene jeg hadde på loftet.
Så med ca 23000,- mindre enn på pristilbudet så var dette en kjempebra bil som tot. kom på 9000,- ink bil og deler.
Jeg har ingen grunn til å tro det har vært byttet deler på denne noen gang, å da jeg fikk den så hadde den gått ca 280 000km.
Det ble satt på 16" avantgardefelgene og "avantgarde" grillen fra 16v'n også å da ble det slik:
Bildene er faktisk tatt midt i desember. Bilen ble reg på meg 28.12.06, rett etter at bildene ble tatt.
Bilen ble flittig brukt i noen år, å var med på 2 vålertreff.
Da evoen var ferdig så begynte det å klø i fingrene å da var denne bilen veldig utsatt.
Jeg hadde satt inn en m111 motor i evoen å hadde funnet ut at det var en kurrant motor så planen om en 230kompressormotor var klar veldig tidlig.
Å da det ble lagt en clk på kalosjen i romhjula på sørlandet ble det handlet inn motor.
Da dette ble en tot.ombygging ble det sendt søknad til Biltilsynet der jeg beskrev ca. hva planene mine var + masse dok. på bil og deler. Etter 2 uker fikk jeg svar om at dette var en ombygging de kunne akseptere så lenge jeg brukte de delene jeg hadde beskrevet å at bilprodusentens rettningslinjer ble fulgt. Jeg antydet i søknaden at selv om bremser fra 16v holdt så ønsket jeg å bruke "større" bremser enn dette. Så de skrev at hvis jeg benyttet andre bremser så skulle det fremlegges dok på disse å at hvis motoren ikke forble org. så skulle bremsepapir fremvises ved visning.
Planen rundt bilen var å lage en bil som skulle holde i minst 50år så den måtte gåes skikkelig i sømmene.
Jeg hadde flere biler stående å blandt dem var det en 2.3-16 å masse deler fra 2.3-16 og 2.5-16 så det ble tatt fram deler fra disse.
En subframe ble tatt inn å demontert. Foringer ble presset ut i subframe og stagg å spindlene ble ribbet.
Så ble subframe å alle delene levert på sandblåsing. Da subframe var ren hentet jeg den å sveiste opp igjen sveiser og skjøter.
Org. så er dette bare delvist sveiset,men jeg helsveiset + at jeg sveiset på begge sider av skjøtene.
I tillegg la jeg inn en forsterkning til det bakerste feste til bruene.
Så ble subframe sendt til ny sandlåsing å pulverlakkering. Jeg valgte en mørk gråfarge + klarlakk.
Navene ble lakkert i lys grå + klarlakk.
Stikkakslinger og diff fra 2.3-16(3.07) ble også sandblåst. Da det er fett + masse rart på disse delene så måtte jeg sandblåse de selv å lakkere de i vanlig våtlakk da disse delene ikke tålte herdinga på 280grader som pulverlakk må ha.
Knutene ble skikkelig rengjort å smurt inn med nytt drivleddfett å fikk nye mansjetter.
I lenkearmene bak satte jeg inn pollyforinger.
I bruene bak brukte jeg justerbare foringer slik at jeg kan justere camberen.
Så var det endelig tid for å montere subframe. Til monteringen så hadde jeg fått galvanisert en god del gammle å noen nye deler.
Bremseskjoldene fra E500 ble kjøpt nye å sendt rett på sandblåsing og pulverlakkert sort + klarlakk.
Nye org. bremsesko, bremsevaiere og hjullager. Nytt montasjesett til bremsebåndene,men selve justeringene er gammle som er galvanisert.
Lagde justerbar lenkearm i rustfritt til stabbstagget som er fra 16v.
Forran ble det samme jobb.
Så var det tid for litt karosseriarbeid.
Da motor og gir var demontert så bar det opp på tralla å bort på en skikkelig understellsvask.
Bilen ble helt ribba å det eneste som var igjen var dører, dashbord, varmeapp., og bensintank.
Så gikk vasket jeg litt ekstra på steder det var igjen noe møkk. Over bakstillinga er det ikke sprøytet med understellsmasse fra fabrikk så her var det noen punkter jeg sandblåste før jeg hadde på epoxygrunning. Så sprøytet jeg hele bilen under med understelsmasse. Først tenkte jeg å bruke tynnstoff slik de gjør på de fleste biler,men så lenge det ikke var noe rust på bilen å den ble helt ren så valgte jeg å bruke slik masse som det er org. Jeg fikk også tips om at løsemiddelene i tynnstoffet kunne bryte ned gummibelegget så da styrte jeg unna det.
Så var det tid for lakkering. Denne hadde jeg ventet på en stund,men november/desember 2011 ble det klart.
Jeg klosset bilen først igjennom klarlakk å noen steder ned på org.grunning. Dette for at den skulle bli så rett som mulig.Så litt med rondel før sidene ble grunnet med epoxygrunning.
Så ble dette pusset med kloss å så rondel.
Så ble motorrommet lakkert før bilen ble lett grunnet og lakkert.
Vel hjemme igjen rett før jul så begynte monteringen.
Det første på lista var å bremserør og understell.
I subframe brukte jeg org. foringer fra 16v. Disse har fått et overgangsnummer fra da disse bilene ble laget så nå var det de samme som på c43(w202 med 4.3L v8). M.t.p. støy++ så ønsket jeg ikke polly her. Men da jeg skulle sette bakstillinga oppi passet den ikke, den var altfor løs. Så jeg sjekket å fant ut at tappen på bilen var mindre en hullet i foringa. Eller litt forskning så fant jeg ut at 16v har større tapp enn de andre så en hylse ble dreiet.
Så kappet jeg bort litt av gummien på foringa å lagde en egen skive i gummi (alla det som er med i kittet til pollyforingene) så bakstillinga ikke skal hoppe med harde starter+++++ :D
Jeg hadde før jeg begynte på prosjektet helt klare meninger om åssen bilen skulle bli så jeg har lenge samlet litt deler. Jeg kjøpte bl.a. en sveitsisk 2.5-16 som donerte stylingen. I tillegg så ønsket jeg et ekstra bremselys bak, å da jeg ikke synes de orginale hella greiene som settes under vingen er noe fint så vurderte jeg å sveise inn ett i bagasjelokket fra facelift SL(129),men slo dette ifra meg å gikk for en kopivinge til 16v med bremselys.
Lagde meg noen trepinner som jeg brukte for å justere dører og skjermer
Der fangere å deksler ligger inntil karosserideler ligger det klar beskyttelsestape
Tenkte å bestille breddekit fra AMG,men utolmodigheten tok overhånd så jeg lagde noen.
Da det meste under og utenpå var montert klødde jeg i fingra etter å få inn motor og gir.
Motoren hadde tidligere blitt gjort klart. Blokka var lakkert, oljetrykksgiver og motorvarmer ble montert.
Bunnpanne ble glassblåst å jeg sveiste inn litt mere gods slik at jeg fikk montert oljetempføler. Org. i 190 sitter denne i oljefilterhuset,men m111 motorene har ikke noe slik fancy utstyr. Egentlig ganske skuffende.
Termostathuset ble også glassblåst å gjenget opp til å huse tempføler til viseren inne i bilen.
Braketter fra s124 E220 ble innkjøpt å glassblåst.
De org. hydr. motorfesten ryker før første oljeskift så jeg prøvde meg på å lage noen. Etter en lang samtale med ing. hos importøren på slik kom vi fram til noen som skal tåle dette. Disse var litt for lave så det ble litt dreing i alu.
Girkassen jeg fant fram er en 6tr.kasse. Giroverføringene var 7.5cm for lange så disse måtte kappes å sveises.
Kassa ble etter en prøvemontering for en stund siden sandblåst å lakker sølv. Den fikk også girolje fra omega, den samme som diffen fikk.
Måtte lage et feste som ble pulverlakkert.
Den største hodepina med hele prosjektet var vaieren som blir benyttet da du tar girstanga sideveis. Tror jeg fant ut at det hadde gått med ca 50 timer til dette. Jeg trodde først at jeg hadde fikset dette med å bruke en håndbrekkvaier. Det gikk bra en stund,men da jeg skulle av tralla hos dem som skulle sette inn frontrute så hadde jeg ikke revers, 1 og 2gir. Det bar hjem å fikk laget noe av det orginale,men ikke fonøyd med det heller.
Til slutt ble det å dra innom gresklipperverkstedet å få en vaier til en raider med pedal for framover og bakover da disse har stiv vaier som tåer å trykkes å trekkes. Etter en dag så hadde jeg en løsning jeg tror funker.
Hullet til giroverføringen ble kun bittelitt modifisert. Skulle noe gå feil er hullene til org overføring der så jeg lett kan sette inn en w201kasse.
Gikule og mansjett passet nesten å ble bra etter litt klipp og lim.
Med motor og gir klart for montering var det bare å begynne med motorrommet.
Bensin og bremserør låg ferdig lakkerte, pakninger, gummier var kjøpt nytt eller godt rengjort å klart til å brukes.
ABS-pumpa ble pusset litt før montering å komplett luftfilterboks fra 190D 2.5TD ble kjøpt inn. Ny ekspangsjonstang fra samme bil ble det å.
Delen mellom inner og ytterskjerm til luftfilterboksen.
Så på tide å få inn motor og kasse.
Mellomakslingen passet ikke så jeg tok fremste delen som hørte til kassa å fikk powertrain til å skjøtet den 7cm med en bit fra en 190 aksling.
En universal Intercooler fikk nye 90grades bend som var støpt i alu.
For at lufta ikke skal ta en snarvei på siden lagde jeg to deksler
Da begyne jobben med å koble til slanger og ledninger. Ledningene som satt på motoren var litt for korte så istedenfor å skjøte de så bestemte jeg meg for å legge opp alt på nytt så det passet bilen så godt som jeg fikk til. Det ene drog med seg det andre så jeg endte opp med å lage oppigjen alt el.nettet på bilen. Dette begynte jeg heldigvis med for lenge siden så dette var klart da bilen var lakkert.
Jeg bestilte alle kontaktene og stikkerene fra MB å en eske med kabler i div størrelser og farger fra elfa. Det ble også bestilt krympestrømper med og uten lim i div.størrelser + det samme i fletta strømpe.
Alle skjøter og stikkere er loddet i tillegg til krympet på.
Nett til dyser og coiler
Nett til div følere.
Jeg har sammlet på alt av kontakter, strips og gummier fra div biler som er blitt hugget oppigjennom årene. Dette viste seg å gjøre jobben en del lettere.
For å få det så ryddig som mulig så prøvde jeg å bruke opp igjen så mye som mulig fra 190'n å heller flette inn deler fra clk++
For å bevare litt av sjelen i bilen så beholdt jeg ett av det største hodebryet med el.nett på 190. Jeg beholdt OVP relèet som fremdeles styrer ABS og hjernen + noen andre komponenter.
Det er noen flere komponenter som bruker strøm på en slik motor + at jeg har ettermontert en del org. ekstrautstyr.
Relèer og sikringer til dette har jeg satt i den ekstra orginale boksen.
Sikringsboksen ble vasket å fjørene pusset før det ble satt inn nye og riktige sikringer.
Luftfilterboksen ble koblet til veivhusventilasjonen.
Det var ikke plass til luftfilterboksen fra CLK'n å det har et spjeld jeg egentlig trenger,men etter et år med leting etter bl.a. elektrisk dumpvalve(som jeg faktisk fant til slutt) så ble det en dumpventil med resirkfunksjon slik at det fremdeles er forskriftsmessig lovlig.
Kompressoren har en clutch på remhjulet org,men dette er en feilkilde på disse. Året etter denne modellen så kom de med fast hjul som igjen er litt mindre. Først kjøpte jeg et nytt hjul til den nye modellen,men dette passet ikke da de er festet forskjellig på akslingen. Jeg fant helt på tampen et firma som som lagde et ombyggingskit som gjør at en får brukt fast hjul på gammel kompressor. Dette er også litt mindre slik som de nye så turtallet på kompressoren økte ca 2000omdr/min. Smertegrensen på disse kompressorene er 14000omdr/min å denne går på rett over det på 6000omdr/min,men det er aldri noe problem så lenge turtallsperra på disse motorene er på 5800omdr/min.
Gass-spjeldet på m111 har å sine svakheter. Å da jeg måtte finne en løsning på å bruke det org. potmeteret som igjen skulle styre motoren i gass-spjeldet som skulle drive spjeldet som igjen skulle styre et potmeter(som ofte ryker) som ga signal til hjernen så la jeg en plan.
Rive bort alt dette å sette inn et skikkelig potmeter som gir signal til hjernen å la vaieren styre spjeldet.
Org:
Nå:
På spjeldhuset ble det throttle by wire. Gassvaier fra c180 + noen ekstra deler.
Da den innebygde motoren står for tomgangsreguleringa så måtte det til med en settskrue.
Mellom spjeld og intercooler måtte jeg lage et rør
Bensinpumpa tenkte jeg først å ha org,men ganske tidlig fikk jeg idèen om å lage en "miljøvennlig" bil så planen rundt E85 begynte å svinge. Å da sier noen at org pumpe blir for liten så en 044 kopi ble kjøpt. Denne har samme dim som den orginale så den passer på org.plass. Racket ble galvanisert, ventil pusset å nytt filter kjøpt.
Eksosanlegget er 2.5" rustfritt å består bl.a. av deler fra Simons, Walker og Vibrant å er skrudd isammen av flenser jeg fikk laget hos et lokalt firma.
Dieselstuk på utblåsen.
Så var det tid for å sette inn ruter. Ingen jeg snakket med ga uttrykk for at de kunne å sette inn bakruter så måtte ta dette selv. Jeg fikk antagelig i nok tettemasse på både rute og karosseri.
Med ny frontrute blir det ny pusser.
Så hadde jeg av alle ting bestemt meg for å våtslipe bilen for så å polere den opp igjen. Dette kunne jeg ikke å resultatet ble ikke bra. Men er mange erfaringer rikere å det er håp om at det blir bra da jeg får igjen noe arbeidslyst.
Bakskjerm pusset og polert mens dørene kun er slipt.
Hjulbuelistene er limt på å ikke skrudd.
Rutene fikk seg å en omgang.
Jeg kjøpte i vår en 2.5-16 som var under bygging. Den skulle bygges opp med turbomotor++, men prosjektet hadde strandet. Denne bilen hadde bl.a. skinnint med el.seter som var noe jeg hadde litt lyst på, samt solskjermer med lys, SRS++ å det var med nye 300x28mm skiver + redstuff klosser og en ny caliper. Dette er deler fra 500E/evo som jeg hadde planer om selv, å jeg hadde allerede nye bremseskjold til disse liggende.
Så den resterende caliperen forran + matchende calipere, klosser og skviver bak ble bestilt. Disse ble sendt rett på lakkering.
Forran er det halvborra og slissa skiver fra EBC i 300x28mm og bak er det "glatte" fra EBC i 300x22mm(ventilerte).
Klossene er redstuff rundt det hele. Det dukket plutselig opp et sett med nye goodridge stålomspundene bremseslanger på et av forumene til 400,- så disse ble mine. Nye monteringssett var å på sin plass.
Med slike bremser blir å utvalget til felger litt redusert. Min erfaring er at det kun er org mb felger i 16" som passer. Så et org.mb reservehjul ble skodd med 205/50x16
Å denne dimmen forlangte plate og teppe fra 16v
Innv så tenkte jeg å prøve å fornye bilen litt. En pose med chrome stasj ble kjøpt. Det var å såg billig ut så litt mods måtte til. Istedenfor å lime disse utenpå vriderene i varmeapp. så lagde jeg et sentereringsverktøy å freste opp hullene så jeg fikk felt ringene ned i plata så det ser litt mere org ut.
Treverket ble trukket med carbonfolie.
Til instrumentene ble det å ringer + et speedometer fra 500E så lenge den nye girkassa ikke har vaier så speedometeret må drives av en impuls.
Lettere modifisert instrumentpanel
Fikk å en idè om å ha dioden til alarmen i låsepinnene. Tenkte å lage noen selv,men fant noen på ebay. Disse var skikkelig enorme så de endte opp i dreiebenken for justering.
Det ble å belysning i dørhåndtakene. Det blir beinbelysning da de riktige stolene blir montert. Disse får to lysstyrker. En dempet belysning under kjøring å sterkere da døra åpnes. Håndtakbelysning under testing.
Har begynt litt med steroanlegg i tillegg til å legge kabler. Høytallere i dashbord å dører er mont.
Speilhusdeksel fra w203 ble litt tilpasset. Det passet nesten perfekt slik det gjorde,men litt mods gjorde godt.
4" i dashbordet
Har fått tak i dørtrekk til soundsystem så det blir å sette inn en 6 eller 6.5" der
I hattehylla har jeg org plast hus som jeg har satt inn 5 1/4" coakshøytaller i. Jeg venter stadig på å få igjen hattehylle som er på flokking.
Etter hvert blir det en kasse med to 12" tror jeg.
Lørdag helga før treffet på Gol solgte jeg 17" felgene mine å hadde tenkt å bruke vinterhjula opp dit,men på søndag fant jeg noen felger jeg likte i oslo.
Dette var av nyere type AMG-look 5-spoke, å er av det enste av de 20talls typene jeg har sett på som jeg liker.
Disse var 8.5"x18" ET 30 å jeg var veldig spendt på om de passet med 215/40x18,men det gikk greit.
Torsdag før treffet på gol bar det til BOS så stian fikk tatt 4hjulskontroll.
Da hadde det vært jobbing på spreng i ca. en måned å bilen var uprøvd. Motoren hadde startet,men da jeg ventet på bremsedeler så hadde jeg hverken bremser eller clutch. Så jeg kjørte rett opp på tralla å til BOS. Da jeg kom hjem dle det en bitte liten prøvetur før det bar hjem for å pakke til treff. Fredagen kom å det var bare å satse all in å dra på treff. Det var med blandene følelser jeg dro ifra verkstedet, spes da prøveturen dagen før viste at motoren ble sykt varm. Men etter en times kjøring da jeg passerte gjøvik i godt driv så fikk jeg trua som innbød til litt "aktiv",men sivilisert kjøring. Jeg låg i jevn fart å prøvde å ligge på 2000omdr/min hele tiden så motoren gikk lett å kompressoren ikke jobbet å utvikklet varme. Dette medførte i at jeg nesten ikke bruke 6.gir. Mener den ligger på 1700omdr/min i 80km/t på 6'an.
Vel framme på Gol konstanterte jeg at det hadde gått veldig lite bensin å at alt var som det skulle.
Hjemturen på søndagen krevde litt mere suppe da vi var flere biler i følge å det kan innby til morro. Turen ned var kjempefin med noen festlig innslag og stopp. Riktig nok så var det noen som ikke var fullt så imponert over 2.5" rustfrittanlegg da jeg var innom turtallsperra flere ganger så fort vi passerte en fjellvegg eller en tunnel.
Vel hjemme så ble bilen parkert i påvente av time på bremsing. Dagen før jeg fikk bremsing så satte jeg på nytt drev på kompressoren å satte bilen på tralla å drog til trondheim. Jeg ville i benk å få en statusraport da jeg har parret masse forskjellige deler. Bensintrykk skulle sjekkes å skulle se om den sensoren som skal korrigere hjernen ved bruk av E85 virket som den skulle.
Film fra bremsing:
Jeg har et relativt avslappet forhold til effekt å er ikke av de som får 5hk mere ved bytte av luftfilter, 10hk mere med tuperturbopotte, 5hk mere med røde calipere og terninger i speilet så jeg satset på at de 193hk ble til 215hk. Jeg stilte meg uforstående til de som leverer drevkit til disse å som annongserer med 245hk.Jeg vet jo at bl.a.kleemann har brendt seg på å annonsere med for høy effekt tidligere så jeg hadde ingen forhåpninger her.
Jeg hadde kun kjørt opp på tralla med det nye hjulet så jeg viste ingen ting om hva trykket var heller. Etter å ha tatt noen drag med 98okt prøvde vi å tømme tanken for å fylle på 20L E85. Hadde liten sukssè med dette så det ble nesten halvblandet så vi endte opp på E48.
Bremsepapiret sier sitt. Prikkette strek med 98okt å hel farge med E85:
A/F var jeg å fornøyd med:
På tur hjem ringte jeg Statens veivesen for å bestille time for godkjenning av ombygging. De hadde time nesten med det samme å det kom litt brått på så jeg sjekket om de hadde senere,men det var lenge til neste mulighet. Så det var bare å opp på tralla igjen å til oslo på tirsdag denne uka. Med en perm full av papirer å godt mot losset jeg bilen på risløkka trafikkstasjon på økern. Kl.9 å bilen vel inne i hallen så sjekket de først brannveggen å chassinummer. Plata ble nøye sjekket i sømmene,men da den ikke er byttet så ble chassinummer sjekket opp mot vognkort. En lett sjekk på bil og papirer ble gjennomført å en kontrolør fyrte opp bilen å kjørte den rundt å på vekta.
Foraksel veide 710kg(mot 680 som jeg veide før jeg rørte bilen) Selve motoren uten svinghjul veier 0.5kg mere enn den som satt der. Begge motorene ble veid på tur inn/ut å da veide 2literen med alt utstr 177kg å kompressormotoren veide 182kg. en 16v motor veier til sammenligning 187kg.
Bak veide den 600kg mot 580kg tidligere. Vektøkningene skyldes grunning og lakk, understellsmasse div. ekstrautstyr(ikke minst masse stereokabel) å de nye bremsene. Disse bremsene veier en del mere enn de orginale. Det ble så noen test runder rundt bygget å da var jeg noe smånærvøs for det var til tider våt asfalt der, å jeg hadde ikke lyst til at en noe uvøren sjøfør skulle få inntrykk av at dette var noen dødsmaskin,men det gikk greit å vi endte opp inne i hallen igjen. Først en bremsetest å så opp på buken så de fikk lyst å tatt bilder. Så tok de med seg papirene på kontoret å sa jeg måtte vente en stund. Etter ca tusen runder rundt på plassen (eller 9.50)kom de ut igjen med en mangellapp. Der sto det at speedometeret ikke virket da dette ikke var kobblet til så lenge jeg ikke hadde noe skjema å ikke rukket å måle meg fram så det var greit,men så sto det slitt ratt(?). Grunnen var at postringa var litt løs på toppen. Men ellers var bilen godkjent,men en liten diskusjon på det rattet kostet jeg på meg. Hadde allerede tatt en telefon så nytt ratt var på gang.
Han fortalte også at sitteplasser var redusert til 4. Jeg har belte i midten bak da jeg helst ville ha 2+3,men slik ble det. Forklaringen er at de fleste biler ligger på grensen da en typegodkjent bil gjerne har lite utstyr så hvis en veier en bil så er det ofte at de tallene ikke stemmer med det i vognkortet.
På tur hjem så bestilte jeg EU-kontroll å drog innom Cato på kløfta etter et nytt ratt til w124 med airbag.
Da jeg kom hjem hadde den etterlengtede kjølevifta kommet. Denne ville jeg plassere i ei org. viftekappe for at det skulle se org ut å for at det enkelt skal gå ann å ta den inn/ut hvis det trengs å gjøre noe forran på motoren. Litt tenking å en tur i skuffen der "alt mulig ukurrant" ligger ble det saker.
Hjemme så koblet jeg opp speedometeret å byttet ratt. Bilen fikk stå på tralla så lenge eu-kontrollen var dagen etter, dåg litt sent. Kontrollen var kl.15 å trafikkstasjonen stengte 15.15 så her var det ingen muligheter for å evt få skiltene samme dag(å ja, jeg prøvde å forhandle på både verksted å trafikkstasjonen). Bilen gikk igjennom med 0-hull å det bar opp på tralla igjen. Nå for siste gang på lenge, håper jeg da.
Så i dag var det siste store målet nådd da skiltene kom på bilen. Nå gjenstår det å få igjen bakrutesenkeren fra lakk å hattehylle fra flokking + div. småplukk innv. Så nå er det forhåpentlig vis greie småprosjekter igjen.
Bilder fra i dag
Spec på 91mod.Mercedes-Benz 190K 2.3-16
Motor og drivverk:
Motor(m111) fra 99mod.CLK 230Kompressor. 2.5'' rustfritt eksosanlegg, intercoler i alu.(450x300x75). Luftfilterboks med tilbehør fra 190D 2.5TD. Ø75mm.komp.pulley. Bosch 044 bensinpumpe,550ccm dyser, E85 sensor, Turbosmart dumpvalve(resirk). Effekt: 220hk/360nm.
6tr.man.girkasse fra w203. LSD diff fra 2.3-16(3.07). 1750omdr/min @ 80km/t.Toppfart 260km/t.
Bremser og understell:
Frambremser:300mm.x28mm.med 4stemple caliper. Bakbremser:300mm.x22mm.med 2stemple caliper. Bremseskiver og Redstuff bremseklosser fra EBC. Stålomspundende slanger fra Goodrige.
40mm.Senkesett fra V-maxx. Dempere fra Bilstein(B8). Stabbstagg fra 190E 2.6(Forran) og 16v(Bak).
Understellsdelene er sandblåst å pulverlakkert å gummiforinger er erstattet med noen i polyurethane.
Hjul:8.5''x18'' ET30 AMG 5 Spoke med 215/35x18
Karosseri:
Styling fra 2.5-16 med integrert bremselys i vinge+Rieger bakrutesenker. Framskjermer utbygget 1.5cm.
V.framskjerm er fra 190D2.5TD med luftinntak. Fargen er org. 481 Bornite Blackberry
Interiør:
Sort skinint. med el.seter fra 2.5-16. Bein- og døråpnerbelysning i blått led. Hvite inst.skiver + Autometermålere(Volt,Boost,Oiljetemp.). Pærer byttet ut med led. Led alarmlys i låsepinnene forran. Hattehylle med org. høyt.deksler er flokket. Tilpasset speilhusdeksler med diskant fra w203.
Orginalt utstyr levert med bilen:
224 Luggage compartment lighting
412 Electric sliding roof with tilting device
466 Central locking system
506 outside rear view mirror, left and right, heated (right electrically adjustable).
531 Automatic antenna
591 Heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass)
620 Emission control system ECE version with catalyst technique
Ettermontert orginalutstyr fra Mercedes-Benz:
236 Special lamp switching - daytime running lamps
240 Outside temperature gauge
241 Left front seat electrically adjustable with memory feature
247 Right front seat, electrically adjustable
430 Headrests in the rear
442 Airbag/SRS in steeringwheel
507 Outside rear view mirror, left and right, heated (left electrically adjustable).
531 Automatic antenna, Remoted
543 Sun visor with vanity mirror, illuminated
584 4x powerwindows (front and rear)
682 Fire extinguisher
774 body shell modified for AMG wheels
812 Rear-mounted loudspeaker
873 Seat heater for left and right front seats
876 rear door contaCTS and lamp above rear window
soundystem, front doors
16v-styling,
LSD Limited Slip Diferensial 3.07
Ettermontert uorg. utstyr:
Defa alarm m/fjernstyrt sentrallås
Ekstra bremselys intergrert i 16v vinge
Motorvarmer fra Defa
Led beinbelysning forran og bak
Interiørbelysning byttet ut til led
Cromeringer rundt instrumenter, girspak og varmeapp.justeringer
Instrumenter i midtkonsoll fra autometer; Oljetemperatur,Ladetrykk,Voltmeter
Custom instrumentskiver som matcher Autometermålerene