Tycker det är helt rätt. Kanske är att jag börjar bli gammal och snurrig men tycker det är mer och mer så att i alla fall jag vill använda det som jag redan har, om det är funktionsdugligt om än inte i perfekt visuellt skick. Att bara byta allt som går mot nytillverkat hela tiden ger inte samma tillfredsställelse längre. Drar man det till sin spets är det att till att traska in på bilaffären och hämta en ny bil, och det känns det som man provat redan. Det är lite mer känsla i att få puts på något som är 30-40 år gammalt än att bara köpa nytt hela tiden.
Jag ser redan framför mig hur jag om sisådär 25 år kommer att bara gå i gamla kläder jag lappat själv, åka gammal trampmoped och ta med mig egna kassar till mataffären. Och så massor med kosing på banken som bara ligger där och väntar på att ärvas.
Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
aroncbds wrote:Främst för att jag redan hade de liggandes och det kostade inget extra att få de blästrade. Varför inte ta vara på något man redan har?Cpt Tuttle wrote:För mig får du göra det om du vill, jag är bara nyfiken på varför man sparar nåt så billigt och lättillgängligt som 124-skivor "att ha i reserv"?
För att man resonerar annorlunda när man varit tvungen att leta sakerna man behövt bland totalt utnötta bromsbelägg, 5 stycken kilometerräknare, hoprostade båtmotorer av förkrigsmodell och trasiga lyktglas till den Volvo 240 som han som tyckte det var världens viktigaste sak att spara detsamma aldrig kommer äga.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Trasiga lyktglas är fresnellinser i, det går att göra saker av dem! Kanske packningen var kvar på glasen också? Onödigt att kasta! Se på kentapenta, han hade säkert kunnat göra något av de där båtmotorerna också. Lite elektrolys, stålborste och nya kolvringar så hade de kunnat användas till nått!
Jag fick låna min fars gamla motorsåg, säkert 45 år gammal, fyfan vad han är duktigt på att ta hand om sina grejer tänkte jag - 45 år gammal såg startar på andra rycket!
Entusiasmen gick snabbt över när jag provade såga och fanskapet inte orkade igenom en armstjock körsbärsgren... Motorn, kedjan, svärdet - alltihopa slut. Och läcker kedjeolja överallt.
Jag fick låna min fars gamla motorsåg, säkert 45 år gammal, fyfan vad han är duktigt på att ta hand om sina grejer tänkte jag - 45 år gammal såg startar på andra rycket!
Entusiasmen gick snabbt över när jag provade såga och fanskapet inte orkade igenom en armstjock körsbärsgren... Motorn, kedjan, svärdet - alltihopa slut. Och läcker kedjeolja överallt.
Last edited by torake on Sun 03 May, 2015 00:43, edited 2 times in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Undrar just var jag hört det där förr...
Men visst, är bromsskivorna användbara och man har plats för dem, så visst förstår jag resonemanget.
Men visst, är bromsskivorna användbara och man har plats för dem, så visst förstår jag resonemanget.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Om jag nu skall öppna klykan, så är det bäst att först erkänna att jag är värre än en renrasig hamster på att samla på "bra-att-ha".
Men att offra färg på de skivorna tror jag ändå inte att jag skulle kunnat sänka mig till. Först av allt skulle de behövt en svarvning för att bli av med rostkratrarna på bromsytorna, men jag misstänker att man efter den svarvningen - med tanke på rostskadornas djup - hade funnit att skivorna kommit under minimitjockleken, och då skulle de bara duga till samma sak som mina avlagda W140-framskivor, nämligen som vikter för att hindra pressenningar o.dyl. att blåsa bort....
Men att offra färg på de skivorna tror jag ändå inte att jag skulle kunnat sänka mig till. Först av allt skulle de behövt en svarvning för att bli av med rostkratrarna på bromsytorna, men jag misstänker att man efter den svarvningen - med tanke på rostskadornas djup - hade funnit att skivorna kommit under minimitjockleken, och då skulle de bara duga till samma sak som mina avlagda W140-framskivor, nämligen som vikter för att hindra pressenningar o.dyl. att blåsa bort....
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Hahah!!torake wrote:Jag fick låna min fars gamla motorsåg, säkert 45 år gammal, fyfan vad han är duktigt på att ta hand om sina grejer tänkte jag - 45 år gammal såg startar på andra rycket!
Entusiasmen gick snabbt över när jag provade såga och fanskapet inte orkade igenom en armstjock körsbärsgren... Motorn, kedjan, svärdet - alltihopa slut. Och läcker kedjeolja överallt.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Skönt att vi är olika, det hade varit så tråkigt annars!!!Marie wrote:Om jag nu skall öppna klykan, så är det bäst att först erkänna att jag är värre än en renrasig hamster på att samla på "bra-att-ha".
Men att offra färg på de skivorna tror jag ändå inte att jag skulle kunnat sänka mig till. Först av allt skulle de behövt en svarvning för att bli av med rostkratrarna på bromsytorna, men jag misstänker att man efter den svarvningen - med tanke på rostskadornas djup - hade funnit att skivorna kommit under minimitjockleken, och då skulle de bara duga till samma sak som mina avlagda W140-framskivor, nämligen som vikter för att hindra pressenningar o.dyl. att blåsa bort....
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Hej på er!
I helgen har jag jobbat lite med bakvagnen. Eftersom det var kanonväder så har har jag bland annat monterat ner en diff samt två fjädrar och lite övriga bra-att-ha-delar från min andra donatorbil.
Diffen (en 3,46 från en W124 300D manuell)
Den såg lite ledsen ut, men känns helt glappfri och frisk till skillnad från den som sitter på bilen nu (där kan man snurra på kardanen ett par grader innan pinjongen angriper kronhjulet och hjulen börjar snurra!).
Målat till den lite. Vit Hammerite är det enda jag hade på hyllan, så det fick bli den...
Fjädrarna från donatorn syns längst ner på bilden. De var nog ganska nyligen bytta på donatorn då de är rätt fräscha.
Jag har också köpt hjullagren och en uppsättning nya upphängningsbussningar är på väg för diffens främre infästning. Det som kvarstår nu är att lägga ett lager topplack på hjulnaven, bromssköldarna samt de nya länkarmarna innan monteringen.
I helgen har jag jobbat lite med bakvagnen. Eftersom det var kanonväder så har har jag bland annat monterat ner en diff samt två fjädrar och lite övriga bra-att-ha-delar från min andra donatorbil.
Diffen (en 3,46 från en W124 300D manuell)
Den såg lite ledsen ut, men känns helt glappfri och frisk till skillnad från den som sitter på bilen nu (där kan man snurra på kardanen ett par grader innan pinjongen angriper kronhjulet och hjulen börjar snurra!).
Målat till den lite. Vit Hammerite är det enda jag hade på hyllan, så det fick bli den...
Fjädrarna från donatorn syns längst ner på bilden. De var nog ganska nyligen bytta på donatorn då de är rätt fräscha.
Jag har också köpt hjullagren och en uppsättning nya upphängningsbussningar är på väg för diffens främre infästning. Det som kvarstår nu är att lägga ett lager topplack på hjulnaven, bromssköldarna samt de nya länkarmarna innan monteringen.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Alltid lika kul att fräscha upp gamla rostiga skitiga bildelar
Vad har du för "stift" på lufttrycksverktyget?
Vad har du för "stift" på lufttrycksverktyget?
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Det är en roterande fil som jag använde för att få bort de bortrostade, flagnande godsbitarna innan jag satte trådborstrondellen i arbete. Avverkar riktigt effektivt!Mattileinen wrote:Alltid lika kul att fräscha upp gamla rostiga skitiga bildelar
Vad har du för "stift" på lufttrycksverktyget?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Kontrollera funktionen eller byt avluftningsventilen uppe på klumpen när du ändå har den lös.
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Okej, tack för tipset! Kanske en dum fråga, men eftersom jag aldrig har reflekterat över ventilens funktion på diffen, är min fråga: Hur/när funkar den?Hynboholm wrote:Kontrollera funktionen eller byt avluftningsventilen uppe på klumpen när du ändå har den lös.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
aroncbds wrote:Okej, tack för tipset! Kanske en dum fråga, men eftersom jag aldrig har reflekterat över ventilens funktion på diffen, är min fråga: Hur/när funkar den?Hynboholm wrote:Kontrollera funktionen eller byt avluftningsventilen uppe på klumpen när du ändå har den lös.
Det är en avluftning.
Och om den är tät, så andas inte volymen inuti bakväxeln, och då utsätts packboxarna för tryck.
Och tryck brukar dom inte gilla...
Exakt när/hur trycket ändras vet jag inte, men det är väl olika hastigheter, temp.skillnader o.dyl.
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Syns imorgon kompis
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenove
Japp, du är välkommen!pasi wrote:Syns imorgon kompis
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 80 guests