Page 1 of 18

Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!

Posted: Fri 10 Aug, 2012 09:30
by aroncbds
Hej på er!
Tänkte slänga upp en tråd där ni kan följa renoveringen av min vinterbil (W124 200D) som har varit i min ägo i snart 13 år. Jag har gått i säljtankar flera gånger tidigare men har ångrat mig varje gång. Kanske inte den mest spännande 124:an rent motoriskt, men jag blir "kär" varje gång jag sätter mig i den. Man blir tagen av den obevekliga gedigenheten, enkelheten och designmässiga tidlösheten.

Bilen är privatimporterad från Tyskland, har automatisk växellåda och har i skrivande stund gått 45k mil. De senaste 2 åren har den dock fått för lite kärlek till favör för mitt 250CE-projekt. Nu har jag alltså bestämt mig för att behålla bilen trots alla dess skavanker, så jag ska renovera den rullande i små steg när tid finns. Om än ekonomiskt oförsvarbart så känns det som ett kul projekt iaf. :-)

Image

Image

Image

I stora drag finns följande skavanker (grön text=fixat):
- Rostfläck under höger baklykta
- Rostskada på högra tröskelns bakre gavel/hjulhus
- Rostfläck under höger taklist
- Framskärmar rostiga, ska bytas mot två friska
- Skadad tanklock på grund av inbrottsförsök (bytes mot en annan)
- Sjungande bakaxel, ska byta slutväxeln mot en annan jag har liggandes
- En eller flera läckande spridaren, motorn svårstartad i kyla (startar ej på alla burkar) och slamrar. Spridarna ska skickas till Dieselmeken för renovering!
- Startproblem (går ej att starta om spaken inte är i N-läge), antagligen fel på växelspakens mikrobrytare
- Kärvande bältesmekanism på förarsidan (måste ta i ordentligt för att fästa bältet i låsbygeln)
- Installera motorvärmare
- Rosthärd vid antennhålet

Övriga tänkta servicepunkter:
- Lackrengöring (rubbing) på återstående ställen. Har kört det på t.ex. motorhuv med gott resultat!
- Rostskyddsbehandling av trösklar
- Byte av bromsrör
- Byte av främre stötdämparen
- Helrenovering av samtliga bromsok
- Rostlagning av bakstammen under höger lykta
- Rostlagning av vänster hjulhus bak
- Rostlagning av vänster reservhjulsbalja
- Rostlagning av golv vänster bak


Fortsättning & bilder följer!

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 11:03
by MB S-KLASSE
Intressant projekt !

Är själv en stor beundrare av OM601 och dess robusta enkelhet
Ingen fartraket som sagt men en välbyggd "evighetsmaskin" utan känslig elektronik som också
är väldigt bränslesnål
Kör själv en 190D 2.0 dagligen ( kör 2500-3000 mil/år med den).Supernöjd med den bilen ! :P

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 12:41
by Diesellinus
Kul projekt! Detta ska följas! Tycker det är kul att se när folk snyggar till sina bruksbilar. Givetvis hoppas vi på många bilder :P Har själv haft några om601, både i w124 och w201. Blir dom inte olidligt slöa med automat? Tycker dom gick kanon bra med manuell :-D Och bränsleförbrukningen kan man inte klaga på!

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 13:56
by -Mackan-
Vad ligger förbrukningen på med dessa maskiner?

W201 AUT/Manuell
W124 AUT/Manuell

Sugen på något att åka billigt med :)

/Markus

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 14:09
by MB S-KLASSE
Min 190D 2.0 1990 4vxl man (31000 mil , kört den själv 17000 mil ) :
Långkörning 90-110 km/h 0.50-0.55 l/mil
Ren stadskörning 0.65-0.73 l/mil
Hamnar ofta kring 0.6 l/mil blandad körning
Högsta förbrukning jag mätt upp var ren stadskörning vid -25 grader ute = 0.82 l/mil

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 14:11
by Diesellinus
W124 200d låg runt 0.6 :-)

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 14:39
by torake
W202 fanns ju också med om601, hade en manuell femväxlad - blandad körning på (kalla) vintern 0.63

Däremot var den törstigare när man pressade på lite på motorväg i 120, upp och över 0,7.

Tiderna har gått framåt lite, har bara obetydligt mer bränsleförbrukning i W203 180 kompressor trots bensindrift och mer än dubbla effekten.

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 15:26
by aroncbds
torake wrote:W202 fanns ju också med om601, hade en manuell femväxlad - blandad körning på (kalla) vintern 0.63
Däremot var den törstigare när man pressade på lite på motorväg i 120, upp och över 0,7.
Ja, OM601 drar onekligen minst med en manuell låda i en W201 och upp till 90km/h. :-) Jag kommer aldrig under 0,65l/milen med min W124. Ska dock bli intressant att se skillnaden med renoverade spridaren.
torake wrote:Tiderna har gått framåt lite, har bara obetydligt mer bränsleförbrukning i W203 180 kompressor trots bensindrift och mer än dubbla effekten.
Förvisso. Men då är det också svårt att föreställa sig att dessa klarar 80-100k mil utan renovering. Styrkan med OM60X är just överdimensioneringen i förhållande till effektuttaget, samt minimalismen (befriad från både elektriskt och mekaniskt onödigt lullull) = robusthet & driftsäkerhet. :-)

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 16:03
by Scorpio
aroncbds wrote:
torake wrote:W202 fanns ju också med om601, hade en manuell femväxlad - blandad körning på (kalla) vintern 0.63
Däremot var den törstigare när man pressade på lite på motorväg i 120, upp och över 0,7.
Ja, OM601 drar onekligen minst med en manuell låda i en W201 och upp till 90km/h. :-) Jag kommer aldrig under 0,65l/milen med min W124. Ska dock bli intressant att se skillnaden med renoverade spridaren.
torake wrote:Tiderna har gått framåt lite, har bara obetydligt mer bränsleförbrukning i W203 180 kompressor trots bensindrift och mer än dubbla effekten.
Förvisso. Men då är det också svårt att föreställa sig att dessa klarar 80-100k mil utan renovering. Styrkan med OM60X är just överdimensioneringen i förhållande till effektuttaget, samt minimalismen (befriad från både elektriskt och mekaniskt onödigt lullull) = robusthet & driftsäkerhet. :-)


OM60X tillhör den gamla skolan dieselbilar på gott och ont.

Oslagbart robusta och driftsäkra. Och framförallt de fyrcylindriga är också snåla på bränsle. De behöver också minimalt med underhåll och service jämfört med samtida bensinare.

Nackdelen är utsläpp/miljö och fordonsskatten. Och att de är duktigt trötta(vilket till viss del kompenseras med låg utväxling = höga varvtal i högre hastighet).

Moderna dieslar är lika pigga och har samma eller lägre utsläpp/miljö och fordonsskatt som bensinare. Men kräver å andra sidan lika mycket service och underhåll som bensinare.

Man kan förstå att dessa gamla dieslar i en del fall har närmast fanatiska anhängare.

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 16:09
by Fotografen
Scorpio wrote:
Man kan förstå att dessa gamla dieslar i en del fall har närmast fanatiska anhängare.


Ja.
Jag har haft 220D -77 och 250D -88, när det blev dags för nästa generation motorer blev det bensin.
Speciellt 250D gör anspråk på att vara det närmsta evighetsmaskinen bilindustrin har kommit. Hyfsat pigg jmf med föregångarna, snål på soppa, byggd med den gamla hederliga kvaliten och när det behöver skruvas, var 35-tusende mil eller så, är det enkelt.

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 19:22
by Cpt Tuttle
Diesellinus wrote:Kul projekt! Detta ska följas! Tycker det är kul att se när folk snyggar till sina bruksbilar. Givetvis hoppas vi på många bilder :P Har själv haft några om601, både i w124 och w201. Blir dom inte olidligt slöa med automat? Tycker dom gick kanon bra med manuell :-D Och bränsleförbrukningen kan man inte klaga på!


Duktigt slöa är bara förnamnet med automat ja.....men hyggliga med manuell.
(Notera att jag är automatfrälst då, det finns bara gränser för vilka motorer de är lämpliga bakom...)

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Fri 10 Aug, 2012 20:37
by Diesellinus
Cpt Tuttle wrote:
Duktigt slöa är bara förnamnet med automat ja.....men hyggliga med manuell.
(Notera att jag är automatfrälst då, det finns bara gränser för vilka motorer de är lämpliga bakom...)


Håller helt med dej! Hade en w123 240td med automat för ett litet tag sen, men det funkade inge vidare bra :? Man fick "kämpa" för att motorn va för liten. w123 300d och automat tycker jag funkar klockrent! :-D Men nu var det ju en projekt tråd, så vi väntar med spänning på bilder!!!

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Sat 11 Aug, 2012 04:00
by pasi
Kul Aron med nytt projekt , väntar på bilder :P

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Sat 11 Aug, 2012 19:07
by aroncbds
Hej på er!
Här kommer lite bilder på objektet, då. :-)

Har under gårdagen gett mig på rostskadan på tröskeln. Som vanligt blev det betydligt mer att byta än vad man tänkt sig. :-)

Image

Image

Blev en del skrot...
Image

Donatorbilens skärmkant+tröskelgavel var i något bättre skick så det blir att klippa & klistra
Image

Image

Image

Svetsningen färdig förutom att jag behöver lappa till hålet för domkraftsfästet
Image

Hade lite tidsbrist denna gången så det blir inte grannare än såhär. Ska spackla till det synliga i morgon bitti.
Image

Blir att stryka på stenskottskydd i morgon och montera ihop bilen igen.

Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D

Posted: Sat 11 Aug, 2012 19:15
by aroncbds
Lite helhetsbilder, då...

Image

Image

Rätt nöjd med resultatet av rubbingen, från att ha varit helmatt. Synd att jag inte tog några bilder innan.
Image

Någon tattare som har försökt slanga bränsle förra vintern...
Image

Skavank nr 1
Image

Skärm som ska bytas...
Image