Seriellt kan man ju ha hur många tummar som helst!torake wrote:Alltså, två tummar vet man ju de sitter en i mitten på varje handflata, men den tredje?!?
Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
aroncbds wrote:Seriellt kan man ju ha hur många tummar som helst!torake wrote:Alltså, två tummar vet man ju de sitter en i mitten på varje handflata, men den tredje?!?
Hm... ja men hur särskiljer man mellan en lång tumme och flera tummar efter varandra? Ska man definiera baud-rate då eller?!?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
torake wrote:aroncbds wrote:Seriellt kan man ju ha hur många tummar som helst!torake wrote:Alltså, två tummar vet man ju de sitter en i mitten på varje handflata, men den tredje?!?
Hm... ja men hur särskiljer man mellan en lång tumme och flera tummar efter varandra? Ska man definiera baud-rate då eller?!?
Ja!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Den sista tummen är paritetstumme.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
torake wrote::thumbright: Den sista tummen är paritetstumme.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Hej på er!
Det var ett tag sedan sist man hann skruva med bilar över huvud taget. Men nu är det dags igen, och denna gången med att fortsätta renoveringen av tvåhundran! Efter att ha nyrenoverat bakvagnen (och egentligen det mesta från växellådan och bakåt) så känns det som himmel och jord jämfört med hur bilen kändes att åka i innan renoveringen. Nu börjar jag dock känna att jag inte längre kan lämna framvagnen orörd.
Stötdämparna (och kanske även fjädrarna) har sakta förvandlats till bojsänken, så jag beställde två nya Sachs-stötdämparen till att börja med, samt lite övrigt smått och gott. Får se hur mycket detta ingrepp gör för väghållningen/vägegenskaperna. Eventuellt får det bli två fräscha framfjädrar också...
Följande delar är nu beställda och det ska bli riktigt skoj att få de på plats!
Fortsättning följer!
Det var ett tag sedan sist man hann skruva med bilar över huvud taget. Men nu är det dags igen, och denna gången med att fortsätta renoveringen av tvåhundran! Efter att ha nyrenoverat bakvagnen (och egentligen det mesta från växellådan och bakåt) så känns det som himmel och jord jämfört med hur bilen kändes att åka i innan renoveringen. Nu börjar jag dock känna att jag inte längre kan lämna framvagnen orörd.
Stötdämparna (och kanske även fjädrarna) har sakta förvandlats till bojsänken, så jag beställde två nya Sachs-stötdämparen till att börja med, samt lite övrigt smått och gott. Får se hur mycket detta ingrepp gör för väghållningen/vägegenskaperna. Eventuellt får det bli två fräscha framfjädrar också...
Följande delar är nu beställda och det ska bli riktigt skoj att få de på plats!
Fortsättning följer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Sagt och gjort! Ut med det gamla och in med de nya, fräscha Sachs-dämparna. Vilken skillnad det blev!!
Passade samtidigt på att kolla läget på ABS-givarna och dess banor, då ABS-enheten tenderar att sporadiskt gå igång vid lägre hastigheter (runt 5km/h). Inte på något sätt akut funktionsnedsättande, men störande, i synnerhet nu när bilen blir alltmer iordningställd.
Vad tror ni om signalbanorna? Dags att byta?
Sammanfattningsvis fick framvagnen lite bättre höjd och bilen betydligt roligare köregenskaper. Däremot lutar det fortfarande åt att jag byter båda framfjädrarna (lär ju inte få samma höjd på båda sidor om jag endast byter ena fjädern...)
Tiden var knapp, så bytet av bussningarna för krängningshämmaren har jag sparat till en annan kväll. Behöver ändå lyfta upp bilen igen för oljebyte...
Fortsättning följer!
Passade samtidigt på att kolla läget på ABS-givarna och dess banor, då ABS-enheten tenderar att sporadiskt gå igång vid lägre hastigheter (runt 5km/h). Inte på något sätt akut funktionsnedsättande, men störande, i synnerhet nu när bilen blir alltmer iordningställd.
Vad tror ni om signalbanorna? Dags att byta?
Sammanfattningsvis fick framvagnen lite bättre höjd och bilen betydligt roligare köregenskaper. Däremot lutar det fortfarande åt att jag byter båda framfjädrarna (lär ju inte få samma höjd på båda sidor om jag endast byter ena fjädern...)
Tiden var knapp, så bytet av bussningarna för krängningshämmaren har jag sparat till en annan kväll. Behöver ändå lyfta upp bilen igen för oljebyte...
Fortsättning följer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Det är dags att gå på finliret snart, så jag har nu även beställt en ny Bilstein-styrstötdämpare!
Funderar också på att strama åt det begynnande glappet i styrsnäckan. Vet bara inte hur man gör ännu. Någon som kan förklara?
Funderar också på att strama åt det begynnande glappet i styrsnäckan. Vet bara inte hur man gör ännu. Någon som kan förklara?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
aroncbds wrote:
Funderar också på att strama åt det begynnande glappet i styrsnäckan. Vet bara inte hur man gör ännu. Någon som kan förklara?
Det sitter en ställskruv på styrsnäckan som du kan ställa glappet på. Du ser den när du tittar ner mot torpedväggen. Det är en insexskruv med en låsmutter. Har för mig att man ska skruva den utåt för att minska glappet, men det är några år sedan jag gjorde det så minnet kan ju svika en ibland. Skruva inte för mycket bara så att den går tungt i ytterlägena.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Jag brukar palla upp bilen så att man kan känna efter att den inte nyper till i ytterlägena.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Perfekt, tackar för tipsen! Ska undersöka detta!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Hej på er!
Eftersom de utgående gummitätningarna på bränslepumpen har torkat och börjat läcka, blev det dags att ta tag i det igår kväll!
Sådär, nu kan de nästa 47k milen inledas med en uppfriskande motortvätt!
Miltalet dokumenterat...
Härnäst följer:
- Monteringen av den nya Bilstein-styrstötdämparen
- Nya glödlampor till instrumentbelysningen
- Nya fjädrar fram
- Justering av styrsnäckan
- Byte av olja samt luftfilter
Kommer allt närmare den där nybilskänslan nu.
Fortsättning följer!
Eftersom de utgående gummitätningarna på bränslepumpen har torkat och börjat läcka, blev det dags att ta tag i det igår kväll!
Sådär, nu kan de nästa 47k milen inledas med en uppfriskande motortvätt!
Miltalet dokumenterat...
Härnäst följer:
- Monteringen av den nya Bilstein-styrstötdämparen
- Nya glödlampor till instrumentbelysningen
- Nya fjädrar fram
- Justering av styrsnäckan
- Byte av olja samt luftfilter
Kommer allt närmare den där nybilskänslan nu.
Fortsättning följer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Hej på er!
Med helgens oljebyte passade jag på att även byta styrstötdämparen och högra framfjädern när jag ändå hade bilen på lyften. Blev återigen ett rejält lyft (bokstavligt talat, då den gamla fjädern har krympt runt 6cm jämfört med den nya). Styrningen känns också mycket solidare med den nya styrstötdämparen på plats. Trodde faktiskt inte att det skulle göra så mycket.
Bilder kommer!
Med helgens oljebyte passade jag på att även byta styrstötdämparen och högra framfjädern när jag ändå hade bilen på lyften. Blev återigen ett rejält lyft (bokstavligt talat, då den gamla fjädern har krympt runt 6cm jämfört med den nya). Styrningen känns också mycket solidare med den nya styrstötdämparen på plats. Trodde faktiskt inte att det skulle göra så mycket.
Bilder kommer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Här kommer bilderna, som utlovat!
Nya och gamla styrstötdämparen... Fråga mig inte varför Bilstein har valt att ha en bild på en standardstötdämpare på förpackningen, men så är det iaf.
Och den gamla fjädern, som var ca 6cm kortare än den nya (med samma antal spiraler).
Nya och gamla styrstötdämparen... Fråga mig inte varför Bilstein har valt att ha en bild på en standardstötdämpare på förpackningen, men så är det iaf.
Och den gamla fjädern, som var ca 6cm kortare än den nya (med samma antal spiraler).
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
Bra jobbat
När man fått bytt cykelpumpen mot en ny styrdämpare så får man uppleva en helt ny värld.
Gör en fantastisk skillnad
När man fått bytt cykelpumpen mot en ny styrdämpare så får man uppleva en helt ny värld.
Gör en fantastisk skillnad
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 86 guests