Vintervargen blir renoverad - W124 200D - bakvagnsrenovering klart!
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Pryggt och snydligt
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Haha, tackar!!Mattileinen wrote:Pryggt och snydligt
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Hej på er!
Då har jag äntligen hunnit få ihop oken, som nu väntar på montering! Faktum är att det blev två uppsättningar nu när man har ångan uppe, så blir det bara att plocka fram en fräsch uppsättning bromsok från hyllan den dagen det blir dags för nästa bromsrenovering!
Tre lager med Hammerite (ja, du läste rätt!) håller saltet och vätan borta från den nyblästrade, till synes rostfria ytan.....förhoppningsvis......några år. Jag vet att hammarlack är absolut tabu på bilar, men till (och endast till) bromsok och styrmekanikens gjutgodsdetaljer har jag alltid använt denna produkt och har än så länge inte blivit besviken.
Såhär fint kan det bli när den svarta färgen tar slut och man upptäcker att man endast har vit färg kvar på hyllan!
Då har jag äntligen hunnit få ihop oken, som nu väntar på montering! Faktum är att det blev två uppsättningar nu när man har ångan uppe, så blir det bara att plocka fram en fräsch uppsättning bromsok från hyllan den dagen det blir dags för nästa bromsrenovering!
Tre lager med Hammerite (ja, du läste rätt!) håller saltet och vätan borta från den nyblästrade, till synes rostfria ytan.....förhoppningsvis......några år. Jag vet att hammarlack är absolut tabu på bilar, men till (och endast till) bromsok och styrmekanikens gjutgodsdetaljer har jag alltid använt denna produkt och har än så länge inte blivit besviken.
Såhär fint kan det bli när den svarta färgen tar slut och man upptäcker att man endast har vit färg kvar på hyllan!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Som en liten miniuppdatering kan jag nämna att jag äntligen har fått hem framskärmarna!
Återigen min vän Mattias som har stått för lackeringen och resultatet är kanonbra, som vanligt!
Återigen min vän Mattias som har stått för lackeringen och resultatet är kanonbra, som vanligt!
Last edited by aroncbds on Thu 10 Jul, 2014 13:47, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Har för övrigt monterat bromsarna och börjat riva bort de gamla framskärmarna och rengöra inför lite rostlagning/rostskyddsbehandling...
Här blir det förmodligen en bit fräsch plåt...
...liksom härunder, på höger sida, så man får något att fästa framskärmen mot!
Har inhandlat rostskyddsmassa, liksom lite bromsdetaljer för handbromsen som också behöver renoveras...
Blir faktiskt inget mindre än en uppsättning fräscha bromsvajrar!
Det var allt för den här gången!
Här blir det förmodligen en bit fräsch plåt...
...liksom härunder, på höger sida, så man får något att fästa framskärmen mot!
Har inhandlat rostskyddsmassa, liksom lite bromsdetaljer för handbromsen som också behöver renoveras...
Blir faktiskt inget mindre än en uppsättning fräscha bromsvajrar!
Det var allt för den här gången!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Väntar på mer bilder
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Det är på gång. Ska snart fortsätta med projektet!pasi wrote:Väntar på mer bilder
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
blev ju riktigt bra med bromsoken! tror man får inhandla ett blästerskåp lite senare så man själv kan hålla på med sånt där
Mercedes w116 -73 300DT
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Gamla bilar
Mercedes w115 -73
Saab 99-84 (står bara)
Volvo 244 -79
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Tackar! Ja, ett blästerskåp kan varmt rekommenderas!220Alex wrote:blev ju riktigt bra med bromsoken! tror man får inhandla ett blästerskåp lite senare så man själv kan hålla på med sånt där
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Grymt Aron! Kul att ge även de mindre "fina" bilarna kärlek. Helt plötsligt en vacker dag är den en skattefri veteranare ju. :)
Schysst kvalitet på jobben du gör, som alltid. Har du något tips för att få grepp om en bromsslang som sitter som berget? Jag vågar inte ta i mer.
Schysst kvalitet på jobben du gör, som alltid. Har du något tips för att få grepp om en bromsslang som sitter som berget? Jag vågar inte ta i mer.
Last edited by doolar on Tue 12 Aug, 2014 09:50, edited 1 time in total.
Reason: stava...
Reason: stava...
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Tackar så mycket! Det beror förstås på vilken bromsslang du menar, men om jag utgår från stycket som sitter i oket så brukar jag först värma upp oket intill slanganslutningen med en gasollampa för att sedan spraya termisk rostlösare (den som kyler ner till -40 grader) på gängan. Den plötsliga temperaturskillnaden får gängan att lossna direkt. Jag använder mig alltid av denna metod och det har funkat bra. Vill bara märka att Biltemas snabbrostlösare funkar kanon för detta ändamål. Se bara till att borsta bort så mycket av rosten som möjligt innan!doolar wrote:Grymt Aron! Kul att ge även de mindre "fina" bilarna kärlek. Helt plötsligt en vacker dag är den en skattefri veteranare ju. :)
Schysst kvalitet på jobben du gör, som alltid. Har du något tips för att få grepp om en bromsslang som sitter som berget? Jag vågar inte ta i mer.
När jag ändå ska byta bromsslangen så brukar jag sedan använda en rörtång eller en "papegojtång" för att lossa rörstumpen från oket. Funkar klockrent!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Grymt, tack! I detta fall är det faktiskt anslutningen mot rören som är svåra, men antar att samma metod ned värme och kyla funkar där? Vill givetvis inte sabba rören och anslutningarna.
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Ja, det bör funka. Kan ju däremot lite jobbigt att värma med gasol där då det ligger så nära karossen.doolar wrote:Grymt, tack! I detta fall är det faktiskt anslutningen mot rören som är svåra, men antar att samma metod ned värme och kyla funkar där? Vill givetvis inte sabba rören och anslutningarna.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Nu är jag igång med min terapireparation igen. Planen är att få ihop och besiktiga bilen så snart som möjligt. Min fru och jag har mekat lite i lördags och vi har en del arbete framför oss, men några helgers mekande borde föra oss ganska nära målet.
Det som återstår att göra är att:
- Lufta bromsarna
- Byta handbromsvajrar
- Svetsa trösklarna
- Rostskyddsbehandla och montera de nylackerade framskärmarna
- Fixa till rostblemmorna på förardörren och passagerardörren
- Rostskyddsbehandla alla hålrum med 50% sågkedjeolja + 50% hålrumsvax
- Snygga till fälgarna och kränga på en uppsättning fräscha vintersulor
Vi inledde arbetet med att fixa den högra tröskelgaveln. På bilden har jag kapat bort allt från gavelns punktsvetsar och framåt, men jag har tänkt att byta betydligt mer än så (ända bak till domkraftfästet). Kommer också att svetsa igen hålen till samtliga domkraftsfästen då jag lyfter bilen med hydraullyft vid behov.
Blir cut-and-paste från donatorbilen. Skönt med reservdelsbilar....
Biten som jag har skurit loss från donatorbilen ser ganska frisk ut, men bottendelen behöver lite kärlek. Ska nog knacka till en ny plåtbit!
Det som återstår att göra är att:
- Lufta bromsarna
- Byta handbromsvajrar
- Svetsa trösklarna
- Rostskyddsbehandla och montera de nylackerade framskärmarna
- Fixa till rostblemmorna på förardörren och passagerardörren
- Rostskyddsbehandla alla hålrum med 50% sågkedjeolja + 50% hålrumsvax
- Snygga till fälgarna och kränga på en uppsättning fräscha vintersulor
Vi inledde arbetet med att fixa den högra tröskelgaveln. På bilden har jag kapat bort allt från gavelns punktsvetsar och framåt, men jag har tänkt att byta betydligt mer än så (ända bak till domkraftfästet). Kommer också att svetsa igen hålen till samtliga domkraftsfästen då jag lyfter bilen med hydraullyft vid behov.
Blir cut-and-paste från donatorbilen. Skönt med reservdelsbilar....
Biten som jag har skurit loss från donatorbilen ser ganska frisk ut, men bottendelen behöver lite kärlek. Ska nog knacka till en ny plåtbit!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Vintervargen blir renoverad - W124 200D - terapireparati
Har du med dig hydrauldomkraft i skuffen också?
Jättekul annars när du står där i regnet en mörk kväll med punka på vänster fram......
Jag har stått med punka några gånger för mycket för att kunna tänka mig att ge mig ut på vägarna utan "hjulnyckel", riktigt reservhjul samt domkraft.
Jättekul annars när du står där i regnet en mörk kväll med punka på vänster fram......
Jag har stått med punka några gånger för mycket för att kunna tänka mig att ge mig ut på vägarna utan "hjulnyckel", riktigt reservhjul samt domkraft.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 95 guests