190E 3.0T -92

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby ollle03 » Thu 18 Sep, 2014 13:36

Hynboholm wrote:Har den kommit till nytta än?
Körs det nåt med bilen?


Nej, den bilen är en bisyssla rätt långt ner på priolistan. Rullade ut den ur garaget igår iallafall. :-)

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Sun 09 Nov, 2014 15:57

22/8

Ja vad har hänt sen sist? Mestadels har det väl sladdats och hafts kul. I helgen var jag nere på wescrape träffen, vilken sjuk j#$%&a helg! Körde bilen tur och retur vilket blev ca 40 mil i ur och skur och bilen skötte sig kanon! Riktigt skoj att få piska lite motorväg och att bilen går så sjukt bra . Fick även pris för bästa race fitment :clap: Fredrik frågade vad bilen gör 100-200 km/h på, hade ingen aning så vi gjorde en start på 4ans växel och till min förvåning på runt 5 sek, vilket är helt j#$%&a sjukt. :twisted: Då var det ändå start på 4an. Tänka sig 1 bars tryck till, tjohojaja!

Image
Image
Image
Image

8/9

Nu har det hänt lite till, både positiva saker och negativa... Det positiva är att jag har blivit av med min banoskuld på driftbash, säger bara helvete va kul det var! Tänkte ta det lite lugnt första varvet men det gick över ca 10 meter ut på banan. Då brast även allt som har med förstånd att göra, körningen gick grymt bra efter man fått köra in sig lite. Fegade inte direkt, och alla dom som sagt "du kommer aldrig våga använda bilen" in my ass :twisted:

Ca 7e varvet lyckades jag sopa av baklänges ut i sandlådan så avgassystemet ramlade ner och ett fäste för avgassystemet på lådan gick rakt av. Men vad kan inte lite buntband lösa?
På med nya sulor och ut igen, hann köra ca 7 varv igen sen kastade förmodligen en spridare in handduken så det blev totalras. Spridarna ska skickas iväg ill BJP Race i veckan på kontroll, är det inget fel på nr 5 så är det ventilsätet som lossnade. Sjukt tråkigt att det inte hann bli mer körning.... Men det var kul så länge det varade!

Ny motor är inköpt, kastar ihop denna lite snabbt så jag hinner köra lite mer denna säsong. Sen river jag ner den i vinter och gör allt rätt. :)


Lite bilder och film från DB.

Filmklipp:
http://vimeo.com/104947190

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

14/9

Bytte till mig en 530D låda, en av dom grova med 35mm ingående axel så nu skall man inte behöva oroa sig över något ras där inte.. Skall lämna den på svepbyte asap :)
Image


Nu j#$%&a ska det hålla, dock blir det väl en plus 50kg på bilen, men man får väl kompensera det med lite mer laddtryck då :twisted:


9/11

Blev ganska stora framsteg i helgen, subframen är mer eller mindre helt svetsad och klar för blästring. Trodde det skulle bli en del bök att få till det bra men det gick mycket smidigare än väntat. Det är bara främre fästet på diffen som jag är lite kluven över, har lite olika ideer så får se hur det blir. Men nu sitter den där ialf! Finns dock en risk att diffen kommer ta i ovanför subframen i karossen, men slägga har man väl använt förut? :thumbup:

Skall lämna iväg den på blästring så fort som möjligt så jag kan pulverlacka den snarast. Innan jag kan börja montera allt så skall det byggas ställbara camberstag samt casterstag, spindlarna skall blästras och pulverlackas sen är det lite småpill med drivaxlarna osv.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by speeds_ on Mon 02 Mar, 2015 20:58, edited 2 times in total.

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby JohnE » Sun 09 Nov, 2014 17:18

:thumbleft: :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft:
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
Jarven
Expert
Expert
Posts: 787
Joined: Tue 14 Aug, 2007 15:05
Location: Arvika - Dubai

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby Jarven » Tue 11 Nov, 2014 22:09

:twisted: :blob4: :blob6: :hello1: :headbang: :happy1:
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby RS 1800 » Wed 12 Nov, 2014 08:51

Snyggt jobbat Alex, blir fint med diffen. Har det löst sig med ventilfjädrárna?
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Wed 12 Nov, 2014 13:25

RS 1800 wrote:Snyggt jobbat Alex, blir fint med diffen. Har det löst sig med ventilfjädrárna?

Tack så mycket! Jag har varit i krig med dbilas hela sommaren. Dom erkände tillslut att deras fjädrar var för mjuka, tom. mjukare än vad som specat dom till på deras sida. Sen efter en ganska hektiskt diskussion så började dom skylla ifrån sig på det ena och det andra. Dom skyllde bla. på min kamprofil ( original ) att fjädrarna inte var anpassad för den, att den gav för lite lyft därav minskat inspäninngstryck vid max lyft, men det är ju en självklarhet att det blir högre tryck ju högre det lyfter. Men problemet kvarstår att dom fortfarande inte är 20% hårdare i "obelastat" läge. Sen att dom skulle klara 7500 rpm som jag var lovad stämmer ju inte för fem öre, klarar dom inte 7500 med originalkam kommer dom ju definitivt inte göra det med ännu mer lyft...

Deras ersättning var att jag kunde få distanser till deras fjädrarna så dom blir mer inspändat. Skickade tillbaka skrotet och fick tillbaka pengarna för dom. Vilken tröst när man står där med ventilsallad. :lol:

Men nu kommer jag köra med originalfjädrar och aningen längre varvstopp, hade varvstoppet på 7000 i somras.

mbadriver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
Location: Kungälv, 3mil norr om gbg

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby mbadriver » Thu 15 Jan, 2015 04:37

Några framsteg?
Riktigt snuskigt fin är den :)

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Fri 16 Jan, 2015 22:04

Lite nyheter!

En present från Hedgehog Motorsport kom här om veckan, ett par camberstag! Så nu är bakvagnen mer eller mindre "klar" Fattas bara hjullager sen kan jag montera ihop den.

Image

Image

Sen har jag stått mitt i en garageflytt, gick inte att pendla 5,3 mil enkel resa för att mecka. Hur grymma polare det än är där så funkar det tyvärr inte att pendla... :thumbdown: Men men, så kan det vara ibland. Nu kan jag ta cykeln till garaget och det är guld värt. :)

Image

Image

Image

Image

Det kom lite snö! :lol:

Image

Sen ringde Olle och glatt berättade att vi fått paket. Vilket innehöll bla. en glasfiberhuv. Den väger ca 15kg mindre än org, så det kommer sitta väldigt fint med tanke på alla extra kilon från Bmw drivlinan. :thumbup:
Last edited by speeds_ on Fri 16 Jan, 2015 22:07, edited 1 time in total.

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby doolar » Fri 16 Jan, 2015 22:07

Najs! Den är så grym den bilen (såg den i Hedemora).
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Thu 05 Feb, 2015 22:37

Tack så mycket! Värmer att höra! :-)

Wop wop, dåligt med updates från min sida... Men det har hänt en del!

Fått tag på en ny motor då allt gick åt skogen sist när spridaren kastade in handduken. Rev ner den direkt när jag fått hem den och gick över alla lager och allt såg super ut, så det var bara att dra ihop allt igen.

Motorn tvättad och monterad i stativ. Ingen skönhet än direkt :lol:
Image

Image

Som nytt! :thumbup:
Image

Sen har jag pillat lite med bärarmarna fram för att få ut lite mer styrvinkel. Inte riktigt så mycket som jag vill ha än, men det kommer. ;)
Image

Image

Det blev visst några hål i skivorna :shifty:
Image

Och vips så var visst bakvagnen ihop igen! Kommer lite olja och småpill i måndag, så med lite tur är bakvagnen på bilen igen på tisdag :thumbup:
Image

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Fri 06 Feb, 2015 22:41

Idag fick jag ett paket från min sponsor MBspecialist , stort tack för det! :) Det innehöll bla. ventilstyrningar, div packningar och några pinnbultar till grenröret. Så så fort jag slutade jobbet drog till garaget och började med toppen.

Image

Pillade ihop ett verktyg för att lite enklare kunna montera nya ventilstyrningar. Man monterar den helt enkelt under toppen så centrerar den upp sig i hålen för topplocksbultarna, sen är det bara att gänga ner styrningarna med en bult. Måste säga att det fungerade grymt mycket bättre än väntat! Dock skedde en liten olycka... Värmde toppen innan och la styrningarna i frysen, men toppen hann svalna lite för mycket när jag skulle dra ner en av styrningarna och det tvärnöp, som synes tog det rätt illa. Styrningen gick åt skogen och det blev repor i toppen, det gick att få bort det mesta dock. Hade som tur var en fräsch styrning som låg som gick att använda.

Infettade och mumsiga muttrar! Var lite orolig för att m8or inte skulle hålla, men det gjorde de :thumbup:
Image

Image

Image

:thumbdown:
Image

Tittar man lite noga kan man se att kanalerna är aningen vassare än org :shh:
Image

Image

Image

Och nu skall det vallas skidor, skicrosstävling imorgon :thumbup: :twisted:
Image

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby @ndreas » Sat 07 Feb, 2015 11:48

Den där smörjan Innis & Gunn är tydligen bra till mer än att dricka ser jag. Fast du kanske inte vallar med den? :wink:

Kul med uppdateringar. Blir ju kanon det där.

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Sun 01 Mar, 2015 12:34

Haha! Den krävs för att man ska kunna valla ;)

Nuså har det hänt grejer igen eller ja, det var ett tag sen men jag har varit kass på att uppdatera...
Fredrik hjälpte mig att brotscha ventilstyrningarna så jag kunde fortsätta med inslipning av ventiler. Att någon kan vara så tråkigt! Men nu är det gjort.
Toppen är helt ihopmonterad och klar. Väntar på glidskenor och spännskena till kamkedjan så jag kan sätta ihop motorn helt och hållet. Skickar spridarna på service och test till nästa lön, sen så fort dom kommit tillbaka så är motorn klar för uppstart.

Återstår lite funderingar ang urtrampningslager, har inte en blekaste aning om vad ja ska köra än... Sen kardan är en himla röra med. Men det löser väl sig! :thumbup:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Köpte en lite större oljekyl till 2015, snygg var den då inte! Lackades svart ganska så illa kvickt. Kommer även montera 2st 120mm fläktar på den.
Image

Såhär står hon just nu. Är man nå sugen på att åka eller?!
Image

Emiiil
Expert
Expert
Posts: 931
Joined: Tue 14 Mar, 2006 15:47
Location: Luleå
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby Emiiil » Sun 01 Mar, 2015 20:43

Kanonsnyggt! 8)

Hur har du tänkt lösa det med drivaxlar?
Har du hunnit måtta hur växellådan passar i kardantunneln?
Antar att man måste kapa en hel del?
Emil -88

190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98

KOWALSKI 1

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby KOWALSKI 1 » Sun 01 Mar, 2015 21:50

hade du w203ans bromsok från c32/c55 amg med 345mm skivor på bilen?
är du nöjd med bromsverkan med detta bromskit?


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests