190E 3.0T -92

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Tue 02 Jun, 2015 09:42

aroncbds wrote:Blir bra som attan, detta!! :-)

Bara en fundering om upphängningen av växellådan dock: Blir det inte mycket vibrationer med en stum upphängning utan gummikuddar?

Tack så mycket! :-) :-)

Nej det funkar kanon så länge allt är stumt hela vägen. Dock kan det bli mycket ljud av det :-)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby Hynboholm » Tue 02 Jun, 2015 10:16

En räcer ska låta mycket! :thumbup:

KOWALSKI 1

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby KOWALSKI 1 » Tue 02 Jun, 2015 10:25

speeds_ wrote:
aroncbds wrote:Blir bra som attan, detta!! :-)

Bara en fundering om upphängningen av växellådan dock: Blir det inte mycket vibrationer med en stum upphängning utan gummikuddar?

Tack så mycket! :-) :-)

Nej det funkar kanon så länge allt är stumt hela vägen. Dock kan det bli mycket ljud av det :-)


när man har hådare motorgummin, hådare dämpare samt hådare bussningar kan det bli att övriga delar på bilen kan ta skada pga mindre flex när bilen är i rörelse?
helt stumt kan väl aldrig vara bra?

jag fick monterat till min bil motorkuddar från w211ans E55AMG Kompressor samt har jag även sänksats samt Koni justerbara dämpare som är satta på det allra hådaste läget, bilen känns som en gocart nu vikket jag gillar skarpt.
bilen har mycket bättre väghållning nu än med orignalgrejerna.

det jag undrar över med denna styvare setup nu när motorn vibrerar mindre med dom nya kuddarna samt att dämparna är satta i hådaste läget.
kan denna styvare setup göra mer skada på bilen som tex att LCD-displejen på tex mätarhuset vibrerar sunder eller att plast-luftfilterbehållaren som sitter ovanpå moton kan brytas sunder i molekyler när moton vibrerar mindre?
kan andra delar ta skada av denna modifiering eller är allt byggt för att tåla styvare/spottigare fjädring?

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Tue 09 Jun, 2015 22:21

Yey idag kom det paket! Lamell passande ZF'lådan, huvlås, värmeskydd, lite an-kopplingar, aluminiumrör samt en packning till turbon som såklart var fel... :thumbdown: Nåja. Tog och tejpade dit lite värmeskydd mot hjulhuset och ner ovanför downpipet, förhoppningsvis blir det lite skonsammare värme inne i bilen och skyddar lacken som redan spruckit vid turbon :lol: Det blev väl inte direkt snyggt, men det syns betydligt mindre när motorn väl sitter i bilen.

Image

Image

Image

Image

Sen tog jag och flyttade min egt givare som förut satt efter turbon vilket är rätt så missvisande. Nu lär det bli betydigt bättre :thumbup:

Image

Image

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Sun 14 Jun, 2015 18:02

Riktigt roligt att det uppmärksammas! Lite vad hela min bil handlar om, hade inte ens rört en svets innan jag började :lol:

Sakta men säkert går det framåt! Var uppe med bilen på lyften igen och drog om bränsleledningarna en aning samt monterade några an-kopplingar så jag lättare ska kunna demontera bakvagnen, då slangarna går rakt igenom den. Gjorde även klart värmeskydden så nu sitter allt sådant där.

Tog även och lyfte uppavgassystemet och insåg att ljuddämparen sitter precis där nya fästet till stödlagret sitter. Frågan är om man ska slita bort ljuddämparen helt och enbart köra med den bakre? Kommer ju låta rätt så trevligt. :twisted:

Finns några hästar i vårat garage.... :shh:
Image

Image

Image

Image

Image

Lite större oljekyl detta år, sen blir placeringen "symmetrisk" mot intaget till turbon.

Image

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby @ndreas » Sun 14 Jun, 2015 20:10

Blir bra som satan detta.

Första rejs när?

///Andreas

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Mon 15 Jun, 2015 07:16

@ndreas wrote:Blir bra som satan detta.

Första rejs när?

///Andreas


Tack så mycket!
Hade tänkt köra Gatebil Rudskogen, men insåg att det var på kommande lön så det sket sig... Så just nu är det lite oklart vart och när det blir. :|

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby @ndreas » Mon 15 Jun, 2015 21:12

Lugnt. Kommer ju fler tillfällen på löpande band så....

Kör hårrt.

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby JohnE » Fri 19 Jun, 2015 21:10

@ndreas wrote:Lugnt. Kommer ju fler tillfällen på löpande band så....

Kör hårrt.
KOWALSKI 1 wrote:
speeds_ wrote:Ber om ursäkt. w220 S500 kommer dom ifrån :)


kein problem mein brüder, w220 hade svatta ok från brembo, amg bilarna fick ok i silver för att se ut att gå ännu fottare


Inte samma OK. Fyrkolvs bägge två men de är gjorda för olika storlek på skivorna. :-)


Gryyymt snyggt nu, ser fram emot att se den igen :-)
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Wed 24 Jun, 2015 22:28

JohnE wrote:
@ndreas wrote:Lugnt. Kommer ju fler tillfällen på löpande band så....

Kör hårrt.
KOWALSKI 1 wrote:
speeds_ wrote:Ber om ursäkt. w220 S500 kommer dom ifrån :)


kein problem mein brüder, w220 hade svatta ok från brembo, amg bilarna fick ok i silver för att se ut att gå ännu fottare


Inte samma OK. Fyrkolvs bägge två men de är gjorda för olika storlek på skivorna. :-)


Gryyymt snyggt nu, ser fram emot att se den igen :-)


Snart är vi ute igen! Tack :)

Hej och hå vad det går! Det händer lite saker var och varannan dag här! Nu börjar det faktiskt lukta uppstart igen.

Sista veckan har jag pillat med lådan och urtrampningsmekanismen. Bmw hade tydligen inga armar till urtrampningslagret kvar på lager, och som jag ändå visste att en original inte skulle passa så blev det att bygga en egen.

Inte den snyggaste, men vem bryr sig? Man tar väl vad man har! :D Så länge den funkar!
Image

Image

Image

Image

Kände att den var lite klen så drog dit några förstärkningar för säkerhetsskull..
Image

Sen hade visst mitt downpipe fått för sig att expandera av värmeslag så wastegate och turbon vill inte längre linea upp mot downpipet. Som det var så trångt så fick jag inte plats med flexrör, det funkade tills nu.... Så himla synd att jag fick lov att bygga ett screampipe :roll:
Image

Tittut :shh:
Image

Och på tal om något helt annat så är motorn i, och där skall den sitta ett tag hoppas jag! :thumbup: Håller dock på med och fixar lite riktiga fästen till IC och kylare, som jag inte haft tillgång till svets hela tiden så blev det gärna lite tattarlösningar förut... Skönt att få det riktigt!
Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby aroncbds » Thu 25 Jun, 2015 08:59

Härligt, här går det framåt med stormsteg! :-) Gillar din armlösning till urtrampningslagret!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Sun 28 Jun, 2015 20:36

aroncbds wrote:Härligt, här går det framåt med stormsteg! :-) Gillar din armlösning till urtrampningslagret!



Tack så mycket! :)


Det är ju kul att man alltid har tillgång till så fancy verktyg när man ska göra saker... :lol: Snygg motvikt osv....

Image

Image

Blev lite dåligt med bilder mellan där, men den passade faktiskt. Handbromsen är inte monterad än..

Image

Image

Image

Sen var det så fruktansvärt trångt för slavcylindern, det var totalt omöjligt att komma åt den så det fick bli en liten servicelucka.

Image

Image

Växellägena blev helt underbara <3

Image

Handbromsen blir väl att sitta typ något sånt där som förra året.

Image

Image


Oljekylaren är på plats och inkopplad. Tog faktiskt och testade Biltemas sortiment både på slang och kopplingar, och tro det eller ej men dom känns riktigt vettiga.

Image

Image

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby speeds_ » Mon 03 Aug, 2015 21:53

Uppdaterade mitt Vems, skulle inte gjort det... Direkt efter start såg jag att tändningen låg ovanligt lågt och bilen gick fruktansvärt dåligt, hittade då en ny funktion som aktiverades när jag uppdaterade sprutet som ställde bak tändningen vid vissa temperaturer, fick avaktivera den och nu funkar den biten. Nu har jag problem med misständningar på högre laddtryck, hade aldrig sådana problem innan.... Så tror det kan vara något annat i sprutet som spökar som jag inte kan hitta.

I övrigt så funkar allt kanon! Nya drivlinan känns underbar! Och känslan av att ha ett riktigt spakställ och ingen svetsdiff <3

Nu är det väl lite småpill kvar som att montera lyktorna riktigt, fixa listerna under lyktorna, dörrsidor. Glasfiberhuven får bli till nästa säsong, så kommer köra med min buliga fula med hål i ett tag till.

Image

Image

Image

Image

Image

Nu när jag haft lite tid över gjorde jag ett lite vettigare fjäderbensstag med inbyggd vevhusvent. Blev rätt så mycket cleanare :thumbup:

Image

Image

Image

Image

I förrgår var det dags vikta in bilen, försöka ställa coilsen relativt vettigt. Fick inte till det helt 100 tyvärr, men helt klart bättre än innan. Totalvikten blev bättre än förväntat, under 1200kg med denna drivlina är inte illa! Bara diffen väger 55 kg :eh: Detta var med 20 liter bränsle och utan huv, så lägg på 15 kg på huven.

Image

Image

Image

Det var allt för denna gång! Åka bänk står på tur, inväntar att deras datorn till bänken skall komma hem från rep. :)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby aroncbds » Tue 04 Aug, 2015 00:14

Härligt! Snyggt jobbat!! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Mercedes W201 3,0 Turbo

Postby @ndreas » Tue 04 Aug, 2015 18:38

Kanonfint!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests