190E 3.0T -92
Posted: Sun 16 Sep, 2012 12:05
Då var det dags att börja spendera alla pengar man äger och har igen...
Har under en längre period varit sugen på att bygga mig en racer, eller ialf något med en skoj motor i. Så efter många mils körande och sökande kom jag över en bil som var ett vettigt utgångsobjekt. Bilen i fråga är en Mercedes 190E 1,8 som ska få sig en rejäl ombyggnad.
Motorn kommer bli en M103, en rak 6a från MB som skall få stå för det roliga. Kort och koncist, den skall få en herrejösses turbo och div kringgående utrustning. Effektmål? 500hk på hjulen är målet, men ju mer jag kan få ut ju bättre är det
Chassit skall förstärkas och få sig en rejäl övergång. Utöver detta skall inredningen slitas ur, och in med två stycken sportstolar och fullbur till detta, kanske nöjer mig med en halvbur. Sedan skall saccot lackas ner, det gråa ser rätt så hemskt ut.
Och för att få lite fäste kommer bilen rulla på 17x10,5" OZ futura och 17x9 fram.
Hoppas detta går vägen, har aldrig sysslat med turbo så lär mig allt under bygget. Vilket gör saken ännu roligare! Ska bli sjukt skoj att göra något nytt.
Motor:
M103 3,0L portad
HX52
E85
Vipec motorstyrning
VAG spolar
Orört block
1200cc spridare
Turbobanditens grenrör
3,5" Downpipe om det får plats
3,5" avgas
3" IC
Tial 50mm Wastegate
PPF 50mm Dumpventil
Custom fuelrail
Aeromotive btr
Fuelcell 50L
Catchtank?
Dubbla 044 pumpar ( kopior )
Matning AN8 stålomspunnet
Retur AN6 stålomspunnet
Drivlina:
Sachs 765 tryckplatta
Planat och ombyggd svänghjul
4 pucks sinter
Getrag 717.404 Dogleg ( 1an bakåt )
LSD diff
Sviksstål divaxlar med livstids garanti, borde väl hålla?
Chassi:
Bilstein B8 runt om
KW fjädrar från 320TE.
Främre krängare från 420E
Bakre krängare EVO 2 eller liknande
Ställbara topplager
Ställbara camberstag
Förstärkt subframe
Fjäderbensstag
Delrin subframe bussnningar
Polyurethan bussningar bärarm fram & bak
Mofierade spindlar för större rattutslag
16V styrväxel
R129 spindlar
Bromsar:
4-kolvsok fram 420TE w210
4-kolvsok bak 300TE 24V W124
330mm skivor fram
300mm skivor bak
Ombyggda spindlar bak
Stålomspunna slangar
Bromsförstärkare 420TE W210
Hydraulisk handbroms
Fälgar & däck:
OZ Futura
17x9 med 215/40 fram
17x10,5 med 235/40 bak
Inredning:
Momo Corse Extreme i kolfiber.
2,3 16V mitt konsol.
Helbur.
Exteriör:
16V breddare
16V kofångare
16V trösklar
16V sacco
16V vinge ( Evo 1 om plånboken håller )
Rödtonade baklyktor
Usa lyktor
Om ni undrar något om setupen eller likande så fråga, för det är så sjukt mycket att skriva.
Har under en längre period varit sugen på att bygga mig en racer, eller ialf något med en skoj motor i. Så efter många mils körande och sökande kom jag över en bil som var ett vettigt utgångsobjekt. Bilen i fråga är en Mercedes 190E 1,8 som ska få sig en rejäl ombyggnad.
Motorn kommer bli en M103, en rak 6a från MB som skall få stå för det roliga. Kort och koncist, den skall få en herrejösses turbo och div kringgående utrustning. Effektmål? 500hk på hjulen är målet, men ju mer jag kan få ut ju bättre är det
Chassit skall förstärkas och få sig en rejäl övergång. Utöver detta skall inredningen slitas ur, och in med två stycken sportstolar och fullbur till detta, kanske nöjer mig med en halvbur. Sedan skall saccot lackas ner, det gråa ser rätt så hemskt ut.
Och för att få lite fäste kommer bilen rulla på 17x10,5" OZ futura och 17x9 fram.
Hoppas detta går vägen, har aldrig sysslat med turbo så lär mig allt under bygget. Vilket gör saken ännu roligare! Ska bli sjukt skoj att göra något nytt.
Motor:
M103 3,0L portad
HX52
E85
Vipec motorstyrning
VAG spolar
Orört block
1200cc spridare
Turbobanditens grenrör
3,5" Downpipe om det får plats
3,5" avgas
3" IC
Tial 50mm Wastegate
PPF 50mm Dumpventil
Custom fuelrail
Aeromotive btr
Fuelcell 50L
Catchtank?
Dubbla 044 pumpar ( kopior )
Matning AN8 stålomspunnet
Retur AN6 stålomspunnet
Drivlina:
Sachs 765 tryckplatta
Planat och ombyggd svänghjul
4 pucks sinter
Getrag 717.404 Dogleg ( 1an bakåt )
LSD diff
Sviksstål divaxlar med livstids garanti, borde väl hålla?
Chassi:
Bilstein B8 runt om
KW fjädrar från 320TE.
Främre krängare från 420E
Bakre krängare EVO 2 eller liknande
Ställbara topplager
Ställbara camberstag
Förstärkt subframe
Fjäderbensstag
Delrin subframe bussnningar
Polyurethan bussningar bärarm fram & bak
Mofierade spindlar för större rattutslag
16V styrväxel
R129 spindlar
Bromsar:
4-kolvsok fram 420TE w210
4-kolvsok bak 300TE 24V W124
330mm skivor fram
300mm skivor bak
Ombyggda spindlar bak
Stålomspunna slangar
Bromsförstärkare 420TE W210
Hydraulisk handbroms
Fälgar & däck:
OZ Futura
17x9 med 215/40 fram
17x10,5 med 235/40 bak
Inredning:
Momo Corse Extreme i kolfiber.
2,3 16V mitt konsol.
Helbur.
Exteriör:
16V breddare
16V kofångare
16V trösklar
16V sacco
16V vinge ( Evo 1 om plånboken håller )
Rödtonade baklyktor
Usa lyktor
Om ni undrar något om setupen eller likande så fråga, för det är så sjukt mycket att skriva.