w115 ¤Smokey¤ Försöker igen

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: w115 ¤Smokey¤

Postby SUMO » Sat 20 Dec, 2014 01:56

¤¤Race_Chick¤¤ wrote:
customize wrote:
ollle03 wrote:
Jag blir också provocerad när folk håller hastigheten, vilka j#$%&a typer va?


Va yrar du om? Att dom håller hastigheten är väl bra.


De är snarare dom som har väldigt svårt att kolla på hastighetsmätaren å ska ligga nån decimeter från ens egen bil å stressa som f*n som man blir något förbannad på.
Jag brukar sänka hastigheten med 10km/h om nån ligg å stressar bakom mig.
Då brukar dom lämna mer avstånd för dom fattar poängen att de löns inte stressa mig :P


Efterbliven..?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby ollle03 » Sat 20 Dec, 2014 10:39

Märk min ironi i inlägget innan.

Du kör 80 km/h på 90-sträcka, på E4an. Så klagar du på att folk ligger i arslet på dig? Är det då du eller medtrafikanterna som är den egentliga faran samt orsaken till faran?
Jag har förståelse om det hade vart en skolbuss full med ungar eller en lastbil med avfall från Forsmark, men om din bil måste "plågas" för att hålla 90 km/h tyder på att det är några allvarliga fel, antingen på bilen eller på din filosofi. Jag lämnar det åt dig att välja.
Där fallerar också argument som "jag kör hur fort jag vill".

User avatar
¤¤Race_Chick¤¤
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1329
Joined: Sun 11 Apr, 2010 12:45
Location: i bilen
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby ¤¤Race_Chick¤¤ » Sat 20 Dec, 2014 11:10

ollle03 wrote:Märk min ironi i inlägget innan.

Du kör 80 km/h på 90-sträcka, på E4an. Så klagar du på att folk ligger i arslet på dig? Är det då du eller medtrafikanterna som är den egentliga faran samt orsaken till faran?
Jag har förståelse om det hade vart en skolbuss full med ungar eller en lastbil med avfall från Forsmark, men om din bil måste "plågas" för att hålla 90 km/h tyder på att det är några allvarliga fel, antingen på bilen eller på din filosofi. Jag lämnar det åt dig att välja.
Där fallerar också argument som "jag kör hur fort jag vill".


För att vara mer Exakt så kör jag 86km/h på 90 sträcka.
Och de finns många,långa omkörningsfiler men många väljer att fortsätta ligga bakom och stressa för att j#$%&a medans restrerande väljer att köra om utan tecken på irritation.
Är de fortfarande mitt fel om andra bilar väljer att ligga bakom när dom har världens goda marginaler att köra om när de är tomt på omkörningsfilen?
Image

*Mercedes w124 230e -88
*Mercedes w124 300e -89
*Mercedes w115 220D - 75
*Mercedes w123 300D (20.000mil) - 78
*Mercedes w124 250D kombi - 91

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby Cpt Tuttle » Sat 20 Dec, 2014 12:49

Inte för att vara den som är den, men varför kör man 86 blås där det är 90?
Varför ökar man inte då lika gärna 4 km/h för att inte störa flytet? Det verkar mest vara någon slags symbolisk protest för att "man inte har bråttom"...
Jag kan faktiskt förstå varför folk verkar irriterade då, då är det till och med bättre att köra ordentligt sakta så går ju en omkörning för den som inte har lust/tid/fyll i det lämpliga här/osv. att såsa på att utföra lite säkrare......
Har du en bra förklaring på detta beteende så accepterar jag den självklart, men är det "bara för att du kan" eller "inte har bråttom" då tycker jag du bör tänka om.

(Men självklart är det inte för den delen okej att ligga och sniffa någon i baken.)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
¤¤Race_Chick¤¤
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1329
Joined: Sun 11 Apr, 2010 12:45
Location: i bilen
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby ¤¤Race_Chick¤¤ » Sat 20 Dec, 2014 13:04

Cpt Tuttle wrote:Inte för att vara den som är den, men varför kör man 86 blås där det är 90?
Varför ökar man inte då lika gärna 4 km/h för att inte störa flytet? Det verkar mest vara någon slags symbolisk protest för att "man inte har bråttom"...
Jag kan faktiskt förstå varför folk verkar irriterade då, då är det till och med bättre att köra ordentligt sakta så går ju en omkörning för den som inte har lust/tid/fyll i det lämpliga här/osv. att såsa på att utföra lite säkrare......
Har du en bra förklaring på detta beteende så accepterar jag den självklart, men är det "bara för att du kan" eller "inte har bråttom" då tycker jag du bör tänka om.

(Men självklart är det inte för den delen okej att ligga och sniffa någon i baken.)


Ja kör jag fortare så drar den mer soppa.. och jag pratar om betydligt mer soppa, och jag har en lön på 8000kr i månaden och måste pendla 40-60 mil i veckan + soppan som ska täcka det, + hyra, mat, räkningar med mera så jag måste ligga på den exakta hastigheten då de är där den drar som minst, och jag kan inte förklara varför den drar minst på så konstiga vis, den drar olja mer om jag varvar den mer.
(ja den läker olja och vi vet inte vart).

Även om jag kör kombin och följer dessa hastighetsbegränsningar så är de folk som ligger å stressar som idi*ter.
Då menar jag att jag ligger på 110 på 110 sträcka, 70 på 70, 90 på 90 och så vidare.
Jag har halft kört i diket p.g.a blådårar som ska om när 2 filigt går ihop till 1 filigt, just när de blir 1 filigt så ska vissa om!

När jag kör compakten så lägger jag mig så nära vägkanten som möjligt när de kommer bilar bakom och signalerar så fort de är grönt att köra om.
Jag gör ALLT för att trafiken ska flyta på.
Det hade varit en jäkla skillnad om jag låg som en bromskloss mitt på vägen och vägra släppa förbi nån, det gör jag aldrig!
Jag har en stor respekt för andra trafikanter och många tackar mig när jag släpper förbi dom, jag stannar på p-fickor när jag ser lastbilar komma för att släppa förbi dom då jag vet att dom har tidsanpassat schema att följa.

Men de finns dom som vägrar köra om även om jag släpper förbi dom och så vidare.
Sen anpassar jag mig väldigt mycket efter hur väglaget är, är det slask och spårigt, halt med mera så kör jag inte fort då jag kan fara åt h*lskotta för att köra enligt hastigheten..... Ja då tänker jag faktiskt på mig själv men jag vill inte krascha och få allvarliga skador för att en med anti allt på bilen vill hålla hastigheten.

Jaa jag har bra vinterdäck med bra dubb. men ibland räcker inte ens det på hala vägar.
Image

*Mercedes w124 230e -88
*Mercedes w124 300e -89
*Mercedes w115 220D - 75
*Mercedes w123 300D (20.000mil) - 78
*Mercedes w124 250D kombi - 91

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby Cpt Tuttle » Sat 20 Dec, 2014 13:40

Anpassa hastigheten skall man självklart alltid göra, står det 120 på skylten och väglaget säger att man kan köra 20, då skall man också hålla 20. Det är ju inte att tänka på sig själv, man kan ju faktiskt ta livet av någon annan också ifall man chansar i det fallet.
Men jag kan inte tänka mig att dessa 4 km/h kan göra särskilt mycket för varken väggrepp, ekonomi eller något annat, känns mest som något psykologiskt, men jag har inte provat just din bil så jag skall inte säga emot.
Och om man beter sig som du beskriver, fast du gör allt du kan för att underlätta, då är man en jubelidiot, det kan jag hålla med om.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
¤¤Race_Chick¤¤
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1329
Joined: Sun 11 Apr, 2010 12:45
Location: i bilen
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby ¤¤Race_Chick¤¤ » Sat 20 Dec, 2014 14:55

Cpt Tuttle wrote:Anpassa hastigheten skall man självklart alltid göra, står det 120 på skylten och väglaget säger att man kan köra 20, då skall man också hålla 20. Det är ju inte att tänka på sig själv, man kan ju faktiskt ta livet av någon annan också ifall man chansar i det fallet.
Men jag kan inte tänka mig att dessa 4 km/h kan göra särskilt mycket för varken väggrepp, ekonomi eller något annat, känns mest som något psykologiskt, men jag har inte provat just din bil så jag skall inte säga emot.
Och om man beter sig som du beskriver, fast du gör allt du kan för att underlätta, då är man en jubelidiot, det kan jag hålla med om.


Att den gör skillnad på bränsleekonomin p.g.a hastighet finns de flera som kan intyga då vänner inte från början heller trodde på det, men efter dom fick pröva längre sträckor i se själva så trodde dom på det sen, men förklaring varför den gör sån stor skillnad har jag inte något svar på tyvärr.

Jo därför brukar jag bli irriterad på folk när jag gör allt jag kan.
En gång skulle jag till jobbet och mötte 2-3 renar som stod på motsatta trafikens fil med 2 bilar som försökte få bort dom.
Jag hade dock inga bilar bakom mig så jag stanna och börja trycka in alla knappar jag hade till diverse tutor som jag satte in och därmed flytta renarna på sig och dom där bilarna kunde fortsätta köra och dom tacka glatt.

Jag är väldigt hjälpsam och brukar hjälpa om de är nått jag kan göra.
Image

*Mercedes w124 230e -88
*Mercedes w124 300e -89
*Mercedes w115 220D - 75
*Mercedes w123 300D (20.000mil) - 78
*Mercedes w124 250D kombi - 91

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby PatrickW » Tue 23 Dec, 2014 09:44

jag trillade in här.. och ser ni diskuterar bränsleförbrukning.
Jag håller med Race chick.

Här är en bild från min ML350 bensinare:
Image

Jag tog bilden då jag saktade in för en korsning.
Det var på vägen mellan Smedjebacken och Borlänge.
Följde hastighetsen slaviskt, förutom vid 90km/h då höll jag 87km/h
Går jag över 90 så tickar mätare iväg drastiskt för de ynka 3km/h högre.

Det går att spara droppar om man vill och jag anser 0.79l/mil är sjukt bra för en 2.8ton suv på vinterdäck(dubbade)

Ett tips i nyare mercor, farthållaren. öka bara 1km/h åt gången om ni kör med 'spaken', inte nästa snäpp som ger 10km/h ökning.
Lika då ni saktar in.
vid ökning av tio km/h trycker bilen nästan fullgas för att öka.
lika vid bromsning då använder den färdbromsen för att sakta in.
Sånt är energibovar.

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
¤¤Race_Chick¤¤
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1329
Joined: Sun 11 Apr, 2010 12:45
Location: i bilen
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby ¤¤Race_Chick¤¤ » Tue 23 Dec, 2014 13:24

Precis de jag menar :-)
Vissa bilar är otroligt känsliga på det där, gäller att hitta exakta hasigheten för att spara mest bränsle.
Men många andra bilar tar lika mycke oavsett och då kan de va svårt för dom att förstå hur en bil kan va så känslig.
Image

*Mercedes w124 230e -88
*Mercedes w124 300e -89
*Mercedes w115 220D - 75
*Mercedes w123 300D (20.000mil) - 78
*Mercedes w124 250D kombi - 91

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby PatrickW » Wed 24 Dec, 2014 18:02

ja, jag har ju lyckats kört min AMG C55 på 0,69l/mil också,, det är ingen direkt upphetsande upplevelse förutom att veta man kan äta kakan och ha den kvar i en hyfsat frän bil =)

Körningen ovan jag beskrev hade mao aldrig högre hastighetsbegränsning än 90, ifall det var luddigt skrivet.
Igår, var jag till Borlänge med ML´n igen och köpte julklappar, då åkte jag den större vägen(Ludvika-Borlänge) som har hastighetsbegränsning på 100km/h
Höll jag 95-96km/h så drog den 0,88.
Och på vägen hem körde jag lite snabbare för att testa, höll 105km/h enligt fartkontrollen, då blev det 0,94l/mil
så ca 9-10km/h i timmen blev ~0,06l mera.
Ingen större skillnad där, det är då jag precis kryper under 90km/h som det händer grejer =)

Det ABSOLUT roligaste är iaf: Man blir omkörd av nån stressande stackare.
När man kommer till första stopp i ankomststaden eller vart man nu ska, så står man där bakom den bilen som kört om en tidigare.
Eller om det är tvåfiligt brukar jag snyggt glida om när tillfälle ges ;)
Jag räknade lite snabbt igår och sade det åt sambon, på 100km förlorar man mao 3km i tidåtgång, om man åker 97km/h.
Jag kommer mao fram 6min senare på 100km
På sträckan vi åkte igår blir det ca 2minuter senare ankomst om allt flyter perfekt i trafiken.
Vilket det sällan gör då man åker precis efter hastighetsskyltarna, man brukar komma ifatt såna som mig då *S*
Och med vajerräcke mm mm i trafiken så kan man inte köra om direkt då man kommer ikapp någon bil.
Då förlorar man tid.
Så skillnaden mellan att åka 100 och 97km/h är ytterst liten i tid, desto större i plånboken =)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby customize » Thu 25 Dec, 2014 11:51

Det är skrämmande att se att folk klagar på en som håller 5 km/h under maxhastigheten, vad är det egentliga problemet?

Och att skriva efterbliven just för att man gör det, då är man ju på en sandlådenivå och bör ta om sitt körkort samt inte skriva offentligt då man framstår som en idiot.

Det heter hastighetsGRÄNS, det betyder inte att man måste hålla det som står på skylten, utan det är MAXhastighet. Förstår att man inte ska krypa fram på motorvägen, men att man sedan håller 5-10 km/h mindre ser jag inte som ett problem då det finns omkörningsmöjligheter på dubbelfiligt så det skriker om det.
Man utgör dessutom inte en trafikfara för att man håller såpass lite under gränsen.

Vad är trafikfarligt då. Jo dom som ligger så nära baken så att dom skulle kunna öppna luckan och fråga om frukosten var god, det är dom som är den stressande faktorn i trafiken just för att dom trycker på. Dom gör föraren framför stressad vilket kan leda till trafikfarliga manövrar.

Hur många klagar på den som ligger i 100 på 90 väg då? Han är farligare än den som ligger i 85 på 90 väg. Inte märkvärt men just pga hastigheten om det skulle hända något iom att denne kör fortare. Hur många av er gnäller på den?
Samma sak fast farligare just för att det går fortare.

Vi har baklampor för att se den framför i god tid vid mörker tex, så om ni ser en som ligger i 85 km/h så hinner ni i god tid att planera att sakta ner, köra om osv utan att behöva ligga i röven och lukta hund.

Det är ett helt enkelt löjligt argument ni har ärligt talat för att köra 5 km/h saktare än skyltat då det inte finns några fel i det egentligen :-) , skillnad på 5 km/h och 20-30 km/h.

Tycker ni jag har fel så beklagar jag och hoppas inte vi möts på vägarna :-)

Ang hastighet och bränsleförbrukning. Jag har en Caddy pickup 1.9D som gärna drar märkvärt mer om man ligger över 90km/h faktiskt, kan inte förklara men den vill helt enkelt ha mer.
Den drar som bäst när den går mellan 85-90 km/h, men så fort jag går över där så märks det skillnad direkt.
Så jag får hålla med ovanstående där att det stämmer faktiskt att det märks skillnad på så lite hur knäppt det än låter :-)

Finns ju många faktorer som slår in på förbrukning också, däck, hastighet, utväxling m.m m.m så alla bilar är olika helt enkelt.
Därför är det bra att hålla koll och smörja bromsar och annat smått och gott, men det vet ni väl allihop så :-)

Jaja det var allt från gnällkärringen för idag, förväntar mig mothugg och diverse idiotförklaringar :wink:

God Jul till er som hinner läsa innan den är över, Glad Påsk till er som läser efter.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby V70tdi » Thu 25 Dec, 2014 14:35

Det som retar mig mer än några km under vad som står på skylten är dom som inte kan hålla konstant hastighet på 2+1 väg.
Enfiligt så kommer man upp o röven på dom när man ligger med farthållaren i och sen när det blir 2filigt och man ska om så ökar dom på och åker ifrån för att sen sakta in när det blir enfiligt igen så man hamnar uppe i arslet på dom igen och måste slå ur farthållaren igen :evil:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
¤¤Race_Chick¤¤
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1329
Joined: Sun 11 Apr, 2010 12:45
Location: i bilen
Contact:

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby ¤¤Race_Chick¤¤ » Sat 27 Dec, 2014 14:14

Svar:

PatrickW - jo och har man inte så man kan torka sig med ens en 20-lapp i månaden så gör man allt för att spara in så mycke man kan :-)

customize - Näe man ska inte bli kallad efterbliven så jag förstår inte varför denna människa gjorde det, tycker de bara är larvigt att kalla nån så.
Sen håller jag med dig i att om man ligger mellan 5-10km/h UNDER maxhastigheten så ska inte folk klaga och gnälla, man tjänar inte flera timmar på att ligga å stressköra.
Sen har det flera gånger kommit ambulanser, brandbilar och polisbilar bakom mig som vill om, DÅ har jag ökat farten om jag ser en p-ficka eller bredare väggren som jag kan svänga in mot. Annars lägger jag mig och trycker så nära dikeskanten jag bara kan för att dom ska ta sig förbi.

V70tdi - Det har jag varit med om flera gånger, finns dom som ligger på ungefär 60km/h på 110 väg och bara bromsar upp bilar....de är på 1 filig väg, när man kommer till 2 filigt och ska köra om så brukar dom alltid gasa upp så man inte hinner om, sen bromsar dom ner igen till sina 60... DET är nått jag kan bli irriterad på.
Men skulle dom ligga på 90-100km/h på en 110 väg så skulle jag inte bry mig så mycket.
Image

*Mercedes w124 230e -88
*Mercedes w124 300e -89
*Mercedes w115 220D - 75
*Mercedes w123 300D (20.000mil) - 78
*Mercedes w124 250D kombi - 91

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby customize » Mon 05 Jan, 2015 01:10

Troligtvis fel på den som ens börjar ett inlägg så.

Från tex 70-90 tjänar du 1 min per mil.

Så skillnaden mellan 85-90 är då ca 30 sekunder per mil, vilket alltså innebär att det kan inte göra sån märkbar skillnad att hamna bakom någon som ligger 0-5 km/h under maxhastighet.

Många gasglada här inne tror jag :wink:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w115 ¤Smokey¤ Paus obestämd tid

Postby Marie » Mon 05 Jan, 2015 01:59

Jajamen... Full fart spar tid... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests