Nu gör jag en tråd om min Compakt som Pälle här på forumet så snällt sålde till mig
Gått ca 21000 mil och är i mycket bra skick!
Jag har använt den som andra/tredjebil under sommarn.
Bilen har funkat bra, men bensinmotorn är ju inte min favorit direkt...
Så idag har jag plockat ur bensinmotorn, nu blir det diesel!
Jag köpte en komplett 240D 3,0 tidigare i år som ska donera alla sina organ till 200:an
Jag vet att det finns modernare motorer, men jag vill att min bil ska se så original ut som möjligt,
så några hemsvetsade habrovinker här och där kommer inte på fråga!
Donatorbilen var körbar (ett krav) och jag anser att motorn är i bra skick, så den kommer inte att renoveras.
Däremot ska den tvättas och målas samt få nya packningar mm innan montering.
Bilen ska även få servostyrning monterad samtidigt.
Jag ska ta hela vintern på mig, så det blir ingen stress
Motorrum före och efter tvätt...
Här får bilen bo i vinter...
MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Oj vilket fräscht och fint motorrum Där kommer nog dieselsnurran att trivas finfint.
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Ja, det blev väldans rent!
(Dom svarta fläckarna är tectyl)
Nästa steg är att rengöra motorn, och skriva inköpslista...
(Dom svarta fläckarna är tectyl)
Nästa steg är att rengöra motorn, och skriva inköpslista...
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Det såg ut som en riktigt fin bil du fått tag på så det här ska bli spännande att följa. 240 3,0 hade väl lampa i instrumentet till glödningen? Då kanske du kan bygga om det till snabbstift och glödrelä från en 123a samt kanske lösa det med stoppen för den har väl dragstart? Eller hade 3,0an start och stopp i nyckeln? Det blir nog jäkligt bra i vilket fall som helst så lycka till
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
dodgen wrote:Det såg ut som en riktigt fin bil du fått tag på så det här ska bli spännande att följa. 240 3,0 hade väl lampa i instrumentet till glödningen? Då kanske du kan bygga om det till snabbstift och glödrelä från en 123a samt kanske lösa det med stoppen för den har väl dragstart? Eller hade 3,0an start och stopp i nyckeln? Det blir nog jäkligt bra i vilket fall som helst så lycka till
Tack!
Bilen körs ju bara sommartid, så org.glödstiften får duga. Jag har kört lite med donatorbilen i sommar, och den krävde inte särskilt lång glödtid...
Jag flyttar över instrumentet med glödlampan och tändningslås från donatorn,
då får jag start och stopp i tändlåset.
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Trevligt med ett stressfritt vinterprojekt!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
MB_Star wrote:Trevligt med ett stressfritt vinterprojekt!
Japp, och varken dyrt eller komplicerat
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Intressant projekt, det här kommer att följas med stort intresse!!
Det var ett magnifikt exemplar du fick tag i, Stefan! Gratulerar!!
Det var ett magnifikt exemplar du fick tag i, Stefan! Gratulerar!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Kommer nog bli ett kanonprojekt det här
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
aroncbds wrote:Intressant projekt, det här kommer att följas med stort intresse!!
Det var ett magnifikt exemplar du fick tag i, Stefan! Gratulerar!!
Ja, jag är jättenöjd med bilen, och det blir ju inte sämre med en OM617 tycker jag
Farmarn wrote:Kommer nog bli ett kanonprojekt det här
Tack! Hoppas det
Last edited by Hynboholm on Tue 05 May, 2015 07:31, edited 1 time in total.
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Ja, en rejäl morotsupptagare är ju inte fel att ha...
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Det ultimata verktyget att ha i garaget... En riktig sparbössa, inte bara för plånboken men också tiden. Ett måste för varje renoverare!
Hur går det med bilen, Stefan? Har du hunnit göra något?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: MB 200 -75 konverteras till 240D 3,0!
Suktar lite efter en smådelstvätt också
Igår började rengörningen av motorn, satte upp motorn i stativet och plockade av det mesta
utom dieselpumpen på vänster sida. Det blir en lätt översyn med byte av div packningar,
rensa gängor, div nya bult+muttrar och målning.
Har beställt de flesta packningar runt motorn idag, samt alla filter, vattenpump, termostat mm.
Igår började rengörningen av motorn, satte upp motorn i stativet och plockade av det mesta
utom dieselpumpen på vänster sida. Det blir en lätt översyn med byte av div packningar,
rensa gängor, div nya bult+muttrar och målning.
Har beställt de flesta packningar runt motorn idag, samt alla filter, vattenpump, termostat mm.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 82 guests