SL600 Väth 7.2l

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Wed 04 Sep, 2013 11:41

Det finns två pluggar på ventilen som har tätningar som börjar läcka, här syns den ena, det finns även två insex-skruvar som håller ihop ventilen så man kommer åt den andra pluggen, ta bort dessa:
Image

Separera ventilhalvorna så syns den andra pluggen, har tejpat kontaktytan förr lite mer rengöring:
Image

Andra halvan, också tejpad för rengöring, ingen övrig åtgärd på denna:
Image

Nu måste vi tillverka ett verktyg för att kunna plocka bort pluggarna, jag använder ett plattjärn som jag borrat två hål i och två borrar med korrekt diameter som pinnar. Först tänkte jag göra ett permanent verktyg och svetsa fast pinnarna, men det blev inte tillräckligt exakt denna gång, gör det på nästa. Värm runt pluggen innan ni provar att dra runt den, den är limmad eller har loctite, jag brukar använda värmepistol eller liten gasbrännare. Det finns inga reservdelar att tillgå för ventilen så var försiktig, sist jag kollade ville MB ha 30 000 kr för den:
Image

Image

Här ser ni hur pluggen ser ut, tätningarna är gröna, men här är den redan bytt mot en O-ring för hydraulik:

Image

Hopskruvad och redo för att hamna i bilen igen:

Image
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Fri 06 Sep, 2013 10:52

Återmontering, bara att montera tillbaka allt, var noggrann med alla O-ringar, här på plats med åtdragna skruvar:

Image

Sätt inte tillbaka paneler, bra att kolla efter läckor först.

Ställ ned bilen på marken, lowrider...:

Image

Sen måste vi fylla upp behållaren med hydraulolja, men först, rengör filtret.

Image

Image

Filtret är rätt skört, inte så dyrt, men man brukar ju inte ha ett liggande direkt. Har lagat med lim någon gång, det är gjord så det kan flöda över hur som helst. Taa loss filtret och diska det, även en magnet för att fånga metallspån.

Dags att fylla på hydraulolja, jag filtrerar den gamla oljan genom ett kaffefilter, går ju att göra detta till en annan flaska först då det tar lite tid. Man kommer behöva mer olja så en extra liter rekommenderas:

Image

Fyll upp behållaren helt och hållet, eftersom sfärerna och ventilen mm är tomma så kommer det gå åt. Jag struntar i filtret i början eftersom jag vill kunna fylla på vätska samtidigt som jag har motorn igång, en liten slangstump på returen ner i behållaren:

Image

Oljan har skum färg för det är en massa luftbubblor i den, de försvinner av sig själv. Nu kommer vi till det roliga, alla brukar bli oroliga när bilen inte reser sig upp från golvet, detta beror på att pumpen inte byggt upp trycket. Håll motorn på 2000 rpm i några minuter så kryper den upp från golvet, samtidigt sjunker ju nivån i behållaren, se till att fylla på olja hela tiden, behållaren skall vara fylld till hälften. Viktigt att behållaren inte blir tom då det kan resultera i att pumpen suger luft och går sönder.

När bilen har korrekt höjd, nivån i behållaren inte sjunker mer så är det dags att sätta tillbaka locket med filtret och ge sig ut på provtur. Kommande vecka bör man konttrollera nivån i behållaren då det kan finnas luft kvar i systemet som transporteras till behållaren.

Finns ju som vanligt mer här:
http://longway.to/mbsl60072/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby kentapenta » Sun 15 Sep, 2013 22:01

Mycket intressant och lärorikt med denna typen av informativa och detaljerade trådar.
Tack.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Sun 15 Sep, 2013 22:13

kentapenta wrote:Mycket intressant och lärorikt med denna typen av informativa och detaljerade trådar.
Tack.


Ska väl fortsätta mer i vinter :)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Mon 11 Nov, 2013 11:32

Vill inte, men börjar bli trångt, Dodgen får gå så Mercorna kan stanna... :cry:

http://www.blocket.se/vi/50565500.htm
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests