Det finns två pluggar på ventilen som har tätningar som börjar läcka, här syns den ena, det finns även två insex-skruvar som håller ihop ventilen så man kommer åt den andra pluggen, ta bort dessa:
Separera ventilhalvorna så syns den andra pluggen, har tejpat kontaktytan förr lite mer rengöring:
Andra halvan, också tejpad för rengöring, ingen övrig åtgärd på denna:
Nu måste vi tillverka ett verktyg för att kunna plocka bort pluggarna, jag använder ett plattjärn som jag borrat två hål i och två borrar med korrekt diameter som pinnar. Först tänkte jag göra ett permanent verktyg och svetsa fast pinnarna, men det blev inte tillräckligt exakt denna gång, gör det på nästa. Värm runt pluggen innan ni provar att dra runt den, den är limmad eller har loctite, jag brukar använda värmepistol eller liten gasbrännare. Det finns inga reservdelar att tillgå för ventilen så var försiktig, sist jag kollade ville MB ha 30 000 kr för den:
Här ser ni hur pluggen ser ut, tätningarna är gröna, men här är den redan bytt mot en O-ring för hydraulik:
Hopskruvad och redo för att hamna i bilen igen:
SL600 Väth 7.2l
Re: SL600 Väth 7.2l
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 Väth 7.2l
Återmontering, bara att montera tillbaka allt, var noggrann med alla O-ringar, här på plats med åtdragna skruvar:
Sätt inte tillbaka paneler, bra att kolla efter läckor först.
Ställ ned bilen på marken, lowrider...:
Sen måste vi fylla upp behållaren med hydraulolja, men först, rengör filtret.
Filtret är rätt skört, inte så dyrt, men man brukar ju inte ha ett liggande direkt. Har lagat med lim någon gång, det är gjord så det kan flöda över hur som helst. Taa loss filtret och diska det, även en magnet för att fånga metallspån.
Dags att fylla på hydraulolja, jag filtrerar den gamla oljan genom ett kaffefilter, går ju att göra detta till en annan flaska först då det tar lite tid. Man kommer behöva mer olja så en extra liter rekommenderas:
Fyll upp behållaren helt och hållet, eftersom sfärerna och ventilen mm är tomma så kommer det gå åt. Jag struntar i filtret i början eftersom jag vill kunna fylla på vätska samtidigt som jag har motorn igång, en liten slangstump på returen ner i behållaren:
Oljan har skum färg för det är en massa luftbubblor i den, de försvinner av sig själv. Nu kommer vi till det roliga, alla brukar bli oroliga när bilen inte reser sig upp från golvet, detta beror på att pumpen inte byggt upp trycket. Håll motorn på 2000 rpm i några minuter så kryper den upp från golvet, samtidigt sjunker ju nivån i behållaren, se till att fylla på olja hela tiden, behållaren skall vara fylld till hälften. Viktigt att behållaren inte blir tom då det kan resultera i att pumpen suger luft och går sönder.
När bilen har korrekt höjd, nivån i behållaren inte sjunker mer så är det dags att sätta tillbaka locket med filtret och ge sig ut på provtur. Kommande vecka bör man konttrollera nivån i behållaren då det kan finnas luft kvar i systemet som transporteras till behållaren.
Finns ju som vanligt mer här:
http://longway.to/mbsl60072/
Sätt inte tillbaka paneler, bra att kolla efter läckor först.
Ställ ned bilen på marken, lowrider...:
Sen måste vi fylla upp behållaren med hydraulolja, men först, rengör filtret.
Filtret är rätt skört, inte så dyrt, men man brukar ju inte ha ett liggande direkt. Har lagat med lim någon gång, det är gjord så det kan flöda över hur som helst. Taa loss filtret och diska det, även en magnet för att fånga metallspån.
Dags att fylla på hydraulolja, jag filtrerar den gamla oljan genom ett kaffefilter, går ju att göra detta till en annan flaska först då det tar lite tid. Man kommer behöva mer olja så en extra liter rekommenderas:
Fyll upp behållaren helt och hållet, eftersom sfärerna och ventilen mm är tomma så kommer det gå åt. Jag struntar i filtret i början eftersom jag vill kunna fylla på vätska samtidigt som jag har motorn igång, en liten slangstump på returen ner i behållaren:
Oljan har skum färg för det är en massa luftbubblor i den, de försvinner av sig själv. Nu kommer vi till det roliga, alla brukar bli oroliga när bilen inte reser sig upp från golvet, detta beror på att pumpen inte byggt upp trycket. Håll motorn på 2000 rpm i några minuter så kryper den upp från golvet, samtidigt sjunker ju nivån i behållaren, se till att fylla på olja hela tiden, behållaren skall vara fylld till hälften. Viktigt att behållaren inte blir tom då det kan resultera i att pumpen suger luft och går sönder.
När bilen har korrekt höjd, nivån i behållaren inte sjunker mer så är det dags att sätta tillbaka locket med filtret och ge sig ut på provtur. Kommande vecka bör man konttrollera nivån i behållaren då det kan finnas luft kvar i systemet som transporteras till behållaren.
Finns ju som vanligt mer här:
http://longway.to/mbsl60072/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: SL600 Väth 7.2l
Mycket intressant och lärorikt med denna typen av informativa och detaljerade trådar.
Tack.
Tack.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: SL600 Väth 7.2l
kentapenta wrote:Mycket intressant och lärorikt med denna typen av informativa och detaljerade trådar.
Tack.
Ska väl fortsätta mer i vinter :)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: SL600 Väth 7.2l
Vill inte, men börjar bli trångt, Dodgen får gå så Mercorna kan stanna...
http://www.blocket.se/vi/50565500.htm
http://www.blocket.se/vi/50565500.htm
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests