Dags att ge sig på att byta packningar i ADS-ventilen, detta är vanligaste felet på en läckande fjädring:
Ventilen sitter framför passagerarhjulet:
Bakom denna kåpa:
Så ser den ut, detta är den europeiska versionen som har höj/sänk knapp, jag har ju en amerikansk som saknar denna och då har lite färre prylar, gör det enklare oxå:
Den här ventilen har 2 solenoider, en med dubbla funktioner (den längst ned till vänster), har 3 kablar och tryckande/dragande funktion, den här har hand om höjden från knappen. Den till höger är för att man skall ha samma höjd på bilen när motorn är avstängd och man inte har något tryck i systemet, utan denna skulle den få "Citroen symdromet" och bli en lowrider när motorn är av.
Det går två rör framför ventilen, de sitter fast med en klammer som måste lossas så man kan flexa lite på dem, var försiktig med skruven här, går lätt av.
Bort med kontakter och den främre solenoiden, sitter med ett clip:
Nu till knepet, solenoiden i botten kan vridas, som den är just nu så får man inte ut den enkelt, vrid den så kontakten i princip är uppåt.
Sen tittar vi på andra sidan, 4 insexskruvar, ta bort dem:
Kommer lite hydraulolja, jag samlar upp, filtrerar och återanvänder, hydraulolja slits inte:
När det inte droppar mer, plocka ur ventilen, var försiktig med O-ringarna mellan ventilen och fördelningsblocket.
Ventilen är ute:
Först tar jag bort O-ringarna, tejpar den och tvättar den så gott det går:
Nästa gång tar vi isär den...
Finns lite mer här:
http://longway.to/mbsl60072/