SL600 Väth 7.2l

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Thu 04 Apr, 2013 14:13

doolar wrote:Skulle tippa på att den heter A1296800258, det är varianten i Wurzelnuss. 330€ cirka.
Utan heter den nog A1296800158 och är i olika inredningsfärger. 130€ cirka.


Den är det ja...

Tackar.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Thu 04 Apr, 2013 14:16

Provkörning med taket nere, resulterade i årets första biltvätt.

Image
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Thu 11 Apr, 2013 17:29

Kommer inte ske mycket här på ett tag då jag är på semester, går däremot att följa på:
www.longway.to/miami
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby @ndreas » Fri 12 Apr, 2013 08:02

Härligt med semester! Välförtjänt Gus!

Ha det och hälsa?! :wink:


Vänligen Andreas

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Fri 12 Apr, 2013 08:09

@ndreas wrote:Härligt med semester! Välförtjänt Gus!

Ha det och hälsa?! :wink:


Vänligen Andreas


Rätt skönt faktiskt, men verkar ju som man får göra någon nytta i morgon, larmet för däcktryck i vänster bakhjul satte igång när jag parkerade vid hotellet, skall kolla på det i morgon...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby @ndreas » Fri 12 Apr, 2013 08:20

Jaja, dags att börja lära dig nya bilen.
Det är väl nåt du gillar? Min gissning; smygpunktering.

Njut på ändå.

Vänligen Andreas

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby Chris Mbsca » Fri 12 Apr, 2013 09:45

Åh välkommen till mitt favoritresmål. Va där igen för några veckor sen..Ser att du hittat premium outlets åxå...MISSA INTE Cheescake factory nu å du MÅSTE gå på nöjes parkerna...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Fri 12 Apr, 2013 17:18

Chris Mbsca wrote:Åh välkommen till mitt favoritresmål. Va där igen för några veckor sen..Ser att du hittat premium outlets åxå...MISSA INTE Cheescake factory nu å du MÅSTE gå på nöjes parkerna...


Six flags har jag varit på förr och båda Disney + Universal, vi får se vad det blir denna gång, målet för dagen är att äta alligator...

Eller, först se över hur bilen mår.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby BenDover » Fri 12 Apr, 2013 23:19

Krokodil har jag testat. Inte så impad faktiskt. Tvärtom. Kanske var den dåligt tillagad men huvudrätten som bestod av känguru smakade himmelskt! Hoppa du får en bättre reptil-erfarenhet än mig.
Mvh // Gustafsson

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Sat 13 Apr, 2013 17:12

Krokodil har jag oxå testat, har för mig att jag gillade det. Är just nu i New Orleans....
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Sat 04 May, 2013 19:59

Alright, hemma igen...

Naturligtvis skall vi byta hydrosfärer, detta är de fyra gasbollarna till den gashydrauliska fjädringen. Dessa verkar ha en livslängd på ungefär 10 000 mil, När de går sönder fylls bollen med hydraulolja och fjädringen blir stum.

Om vätskenivån droppar i expansionskärlet så har endera en eller flera sfärer gått sönder eller man har en läcka:

Image

Om expansionskärlet blir tomt så tar lätt hydraulpumpen skada när den suger luft. Absolut ingen fara att köra med trasiga sfärer så länge man har hydraulolja i expansionskärlet.

Några nya och gamla sfärer:

Image

De jag köpte har denna etikett:

Image
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Thu 16 May, 2013 12:37

Fick ju sig naturligtvis en service:
Image

Mer ingående om servicen här:
http://longway.to/mbsl60072/2013/04/29/service/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Fri 24 May, 2013 20:23

Byter de bakre hydrosfärerna, först och främst skall alla hjulen vara i luften, det är en säkerhetsfråga, när man släpper på trycket lägger sig bilen ned på marken. Men även för att när hjulen hänger är det som mest hydraulolja i "dämparna"=mindre att tappa ur.

De bakre sitter i reservhjulsbaljan, men rör och muttrar sitter på undersidan. Börja med att spraya muttrar och kopplingar med rostlösare, olja eller nåt annat. Börjar med passagerarsidan, den är enklast:
Image

Känn om de två rören går att lossa enkelt, det gör de garanterat inte, jag sågar alltid ett spår i dem med en Dremel om de inte lossar direkt, de är ju ändå skrot och inte lika skoj att behöva beställa rör, muttrarna är väldigt mjuka.

Som synes kommer det ut en del olja, samla upp den i något rent, går fint att återanvända, jag silar genom ett kaffefilter. Medan man väntar på att allt skall rinna ut så kan man demontera bakre halvan av avgassystemet och snestaget för att komma åt förarsidan. Möjligt det går utan att göra detta, men jag är skeptisk, kopplingarna är ju inte de lättaste att komma åt heller.

Här är förarsidan med spåren jag sågat i den:
Image

När alla muttrar och rör är väck, plocka ur reservhjulet:
Image

Dit med de nya, har sprayat lite Bodyspray på den för att det skall vara enklare nästa gång:
Image

Mer finns som vanligt på:
http://longway.to/mbsl60072/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Fri 16 Aug, 2013 13:49

Har varit lite stiltje här, mest bara uppdateringsstiltje, men tänkte väl skriva klart om vad jag gjort i varje fall.

Tar och byte de främre hydrosfärerna, först ta bort denna plastkåpa i hjulhuset:

Image

Bakom denna så finns i princip detta, har redan tagit bort hydrosfären här, glömde ta bild innan. Sfären sitter monterat på en hållare som sitter med 3 skruvar som är svetsade i ramen och muttrar. Var extremt försiktig när ni tar bort dessa muttrar, har förr dragit av några och då får man svetsa fast nya. I princip, dränk dem med olja eller nåt, lossa dem lite, dra åt dem, borsta med stålborste, lossa lite igen, dra åt osv. Denna gång gick ingen av, byter även ut dem mot rostfria låsmuttrar och bricka:

Image

Ny sfär på plats, här kan ni se muttrarna, geggade på lite aluminiumpasta också:

Image

Vanligtvis är rörkopplingarna enklare att få loss på dessa då de suttit bakom plastskyddet, kan hjälpa lite att värma kopplingen innan man ger sig på den. Skruva sedan tillbaka kåpan.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: SL600 Väth 7.2l

Postby GUS » Thu 22 Aug, 2013 13:24

Dags att ge sig på att byta packningar i ADS-ventilen, detta är vanligaste felet på en läckande fjädring:

Ventilen sitter framför passagerarhjulet:
Image

Bakom denna kåpa:

Image

Så ser den ut, detta är den europeiska versionen som har höj/sänk knapp, jag har ju en amerikansk som saknar denna och då har lite färre prylar, gör det enklare oxå:

Image

Den här ventilen har 2 solenoider, en med dubbla funktioner (den längst ned till vänster), har 3 kablar och tryckande/dragande funktion, den här har hand om höjden från knappen. Den till höger är för att man skall ha samma höjd på bilen när motorn är avstängd och man inte har något tryck i systemet, utan denna skulle den få "Citroen symdromet" och bli en lowrider när motorn är av.

Det går två rör framför ventilen, de sitter fast med en klammer som måste lossas så man kan flexa lite på dem, var försiktig med skruven här, går lätt av.

Bort med kontakter och den främre solenoiden, sitter med ett clip:

Image

Nu till knepet, solenoiden i botten kan vridas, som den är just nu så får man inte ut den enkelt, vrid den så kontakten i princip är uppåt.

Sen tittar vi på andra sidan, 4 insexskruvar, ta bort dem:

Image

Kommer lite hydraulolja, jag samlar upp, filtrerar och återanvänder, hydraulolja slits inte:

Image

När det inte droppar mer, plocka ur ventilen, var försiktig med O-ringarna mellan ventilen och fördelningsblocket.

Ventilen är ute:

Image

Först tar jag bort O-ringarna, tejpar den och tvättar den så gott det går:

Image

Nästa gång tar vi isär den...

Finns lite mer här:
http://longway.to/mbsl60072/
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests