Page 1 of 2

Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 03:04
by Stein Erik Svåsand
Hei, sveiver igang en tråd om 190en min :)
Ett i prosess bilde:

Image


Bilen rett etter kjøp:
Image


Kjøpte billig i sommer, stått veldig lenge og vært avskilta siden 2010 pga eu.
Fin i lakk, lite utvendig rust, overaskende bra under og i gulv, motorrom og vanger. Altså så godt som ingenting.
Bilen er i følge speedo gått 312k km.

I august satte jeg den inn på eu kontroll der det utrolig nok bare ble påpekt kast i ei skive, og for mye slakk i håndbrekk.
I mellom tiden fikk jeg tak i TUV på HR senkesettet og bestilte time til godkjenning av senk og felger.
Så i vognkort er den nå godkjent med HR 40mm senk, 16" OG 17" felger.
Og nå er den også eu godkjent til august 2014. Så da var det bare å sette igang med bilen!


Motorspecs:

Garrett GT3582R T4 1.06ar
Electromotive Tec GT
Grenrør T4 pulsesplit 304SS
Wastegate 50mm
Siemens DEKA 600ccm
Bensintrykksregulator


Blokk:
M104.941 blokk
Borret til 90mm
Toppdekket
Underspyling
Om603 veiv
CP stempler 90mm Honda H22
H-profil råder 143mm Honda H22
ACL lagre
Micropolert veiv, balansert og vektjustert alt.
CR 8:1


Topp:
M104.941 Topp
Toppdekket
Slipt ventiler
Portet
Bytta tetninger
12.9 Umbraco bolter
Mekonomen toppakning
Utført av EBB

Drivverk:
Tremek TKO600
Tilton Rally 2 plata 1130nm
M102 1.8 Svinghjul
GKN driveline mellomaksling
Modifisert og forsterka travers
210mm ASD
Manuelpumpe på ASD
C280 ASR stikkakslinger 530x25mm


Bilen ble eu godkjent i November 2012, så da var det bare å sette i gang!

Først noen før-bilder.

Image

Image

Stygt interiør som skal ut.
Image


Skal det bli noe av dette, så må den gromme 1.8 motoren UT, så dette ble gjort samme dag bilen ble eu godkjent.
Grom trucken blir dratt frem til slike oppdrag.

Image


Motor ute..

Image


Da ser det omtrent slik ut.

Image


Elnett, abs, og alt annet blir fjernet.

Image


Gratis delebil kan jo være greit.
Her ble det tatt vare på små ting, clips, skruer, takluke, brukrute og diverse fra motor samt en skjerm og panser.
Bilen fikk selvsagt gjennomgå både får og etterpå, borre hull i framdemperene var jo et intressant eksperiment. :D

Image


Også er det jo bare å fortsette å demontere å leite etter rust, men fant lite. :evil: :lol:

Image

Image

Image


Diverse deler samt litt 16v deler som skal på. :D

Image

Image

Steaming av motorrom, gjorde seg det. :)

Image


Prøvemontering av 16v deler.

Image

Image

Image

Image

Image


Et stort fargevalg problem! :)

Image


Enda mer prøvemontering. :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image


BBS LM Replica 9.5x18 ET 38 med 225/35.

Image

Image

Image


Prøvemontering av motor. Passer fint men må ha litt lavere motorfester / fester fra 190e 2.6, noen som har?

Image

Image

Image

Image

Image

Image


165mm diff vs 210mm asd diff som skal i med akslinger.

Image

Image

Image


Fant akslinger i "delelageret" som passa også. :D

Image


Modifisering av E36 coilovers også.

Image

Som er mye kortere enn org dempere

Image

Image

Kan bli bra lav også da. :D

Image


Var på ferie i Spania og kom over en hvit/krem grom90! Sjekk gliset i bakgrunnen også. :)

Image


Pussing og steaming av kompis sin E30.

Image

Image


Også noen bilder av lokalet våres m lakkboks og utstyr. :D

Image

Image

Image

Image


Diverse bilder av motorbygging m girkasse modifisering etc.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Tilton clutchen.

Image

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 04:54
by benzmansåklart
8)


:-D :thumbright: detta blir intersant att följa :wink:

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 11:27
by speeds_
Vart har du köpt grenröret? kul bygge! Vad blir det för färg?

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 12:02
by Jovani
speeds_ wrote:Vart har du köpt grenröret?


Tror det är turbobanditen.com a.k.a Roman.
http://turbobanditen.se/shop/?artnr=401

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 14:03
by speeds_
Jovani wrote:
speeds_ wrote:Vart har du köpt grenröret?


Tror det är turbobanditen.com a.k.a Roman.
http://turbobanditen.se/shop/?artnr=401

Tycker inte det ser ut som det då deras är polerade.

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 14:08
by Jovani
I´ll dont know, men crome och +800°c tror jag inte passar i hop så bra heller 8) Så efter uppstart och lite last blir de nog mörkviolet.

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 14 Dec, 2012 14:11
by vic viper
De är väl rostfria, så de spricker nog istället ;)

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Sat 15 Dec, 2012 03:56
by Stein Erik Svåsand
hehe, det er turbobandit sitt, ble kjøpt for snart to år siden, har vært brukt 1.5 sessong uten noen problemer. :-D

Vilken farge det blir er usikkert, men mulig KIA sin brun/marakesh, eller en mørk metallic mercedse farg. :-D

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Sat 15 Dec, 2012 09:20
by Hynboholm
Brunmetallic skulle vara skitsnyggt!

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Sun 16 Dec, 2012 20:12
by Jimmy ce34
coolt bygge! ska följas! :shock:
Väldigt bekvämt ställe ni skruvar på... lite avis. 8) :mrgreen:
Bilen är hemskt snygg i vitt också!

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Sun 16 Dec, 2012 22:09
by 201 035
Jag följer tråden med spänning :shock:

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Sun 16 Dec, 2012 22:55
by Stein Erik Svåsand
Hehe takker, ja er bare å følge med, kommer jevnlige oppdateringer! :-)

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Mon 17 Dec, 2012 23:10
by Uky
Respect...

:notworthy:

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 21 Dec, 2012 05:22
by Stein Erik Svåsand
Uky wrote:Respect...

:notworthy:

:-D :-D

Re: Stein's Mb 190E 3.2 Turbo

Posted: Fri 18 Jan, 2013 09:30
by aroncbds
Skön projekt! Skall följas!! :-)