Stein's Mb 190E 3.2 Turbo
Posted: Fri 14 Dec, 2012 03:04
Hei, sveiver igang en tråd om 190en min :)
Ett i prosess bilde:
Bilen rett etter kjøp:
Kjøpte billig i sommer, stått veldig lenge og vært avskilta siden 2010 pga eu.
Fin i lakk, lite utvendig rust, overaskende bra under og i gulv, motorrom og vanger. Altså så godt som ingenting.
Bilen er i følge speedo gått 312k km.
I august satte jeg den inn på eu kontroll der det utrolig nok bare ble påpekt kast i ei skive, og for mye slakk i håndbrekk.
I mellom tiden fikk jeg tak i TUV på HR senkesettet og bestilte time til godkjenning av senk og felger.
Så i vognkort er den nå godkjent med HR 40mm senk, 16" OG 17" felger.
Og nå er den også eu godkjent til august 2014. Så da var det bare å sette igang med bilen!
Motorspecs:
Garrett GT3582R T4 1.06ar
Electromotive Tec GT
Grenrør T4 pulsesplit 304SS
Wastegate 50mm
Siemens DEKA 600ccm
Bensintrykksregulator
Blokk:
M104.941 blokk
Borret til 90mm
Toppdekket
Underspyling
Om603 veiv
CP stempler 90mm Honda H22
H-profil råder 143mm Honda H22
ACL lagre
Micropolert veiv, balansert og vektjustert alt.
CR 8:1
Topp:
M104.941 Topp
Toppdekket
Slipt ventiler
Portet
Bytta tetninger
12.9 Umbraco bolter
Mekonomen toppakning
Utført av EBB
Drivverk:
Tremek TKO600
Tilton Rally 2 plata 1130nm
M102 1.8 Svinghjul
GKN driveline mellomaksling
Modifisert og forsterka travers
210mm ASD
Manuelpumpe på ASD
C280 ASR stikkakslinger 530x25mm
Bilen ble eu godkjent i November 2012, så da var det bare å sette i gang!
Først noen før-bilder.
Stygt interiør som skal ut.
Skal det bli noe av dette, så må den gromme 1.8 motoren UT, så dette ble gjort samme dag bilen ble eu godkjent.
Grom trucken blir dratt frem til slike oppdrag.
Motor ute..
Da ser det omtrent slik ut.
Elnett, abs, og alt annet blir fjernet.
Gratis delebil kan jo være greit.
Her ble det tatt vare på små ting, clips, skruer, takluke, brukrute og diverse fra motor samt en skjerm og panser.
Bilen fikk selvsagt gjennomgå både får og etterpå, borre hull i framdemperene var jo et intressant eksperiment. :D
Også er det jo bare å fortsette å demontere å leite etter rust, men fant lite.
Diverse deler samt litt 16v deler som skal på. :D
Steaming av motorrom, gjorde seg det. :)
Prøvemontering av 16v deler.
Et stort fargevalg problem! :)
Enda mer prøvemontering. :D
BBS LM Replica 9.5x18 ET 38 med 225/35.
Prøvemontering av motor. Passer fint men må ha litt lavere motorfester / fester fra 190e 2.6, noen som har?
165mm diff vs 210mm asd diff som skal i med akslinger.
Fant akslinger i "delelageret" som passa også. :D
Modifisering av E36 coilovers også.
Som er mye kortere enn org dempere
Kan bli bra lav også da. :D
Var på ferie i Spania og kom over en hvit/krem grom90! Sjekk gliset i bakgrunnen også. :)
Pussing og steaming av kompis sin E30.
Også noen bilder av lokalet våres m lakkboks og utstyr. :D
Diverse bilder av motorbygging m girkasse modifisering etc.
Tilton clutchen.
Ett i prosess bilde:
Bilen rett etter kjøp:
Kjøpte billig i sommer, stått veldig lenge og vært avskilta siden 2010 pga eu.
Fin i lakk, lite utvendig rust, overaskende bra under og i gulv, motorrom og vanger. Altså så godt som ingenting.
Bilen er i følge speedo gått 312k km.
I august satte jeg den inn på eu kontroll der det utrolig nok bare ble påpekt kast i ei skive, og for mye slakk i håndbrekk.
I mellom tiden fikk jeg tak i TUV på HR senkesettet og bestilte time til godkjenning av senk og felger.
Så i vognkort er den nå godkjent med HR 40mm senk, 16" OG 17" felger.
Og nå er den også eu godkjent til august 2014. Så da var det bare å sette igang med bilen!
Motorspecs:
Garrett GT3582R T4 1.06ar
Electromotive Tec GT
Grenrør T4 pulsesplit 304SS
Wastegate 50mm
Siemens DEKA 600ccm
Bensintrykksregulator
Blokk:
M104.941 blokk
Borret til 90mm
Toppdekket
Underspyling
Om603 veiv
CP stempler 90mm Honda H22
H-profil råder 143mm Honda H22
ACL lagre
Micropolert veiv, balansert og vektjustert alt.
CR 8:1
Topp:
M104.941 Topp
Toppdekket
Slipt ventiler
Portet
Bytta tetninger
12.9 Umbraco bolter
Mekonomen toppakning
Utført av EBB
Drivverk:
Tremek TKO600
Tilton Rally 2 plata 1130nm
M102 1.8 Svinghjul
GKN driveline mellomaksling
Modifisert og forsterka travers
210mm ASD
Manuelpumpe på ASD
C280 ASR stikkakslinger 530x25mm
Bilen ble eu godkjent i November 2012, så da var det bare å sette i gang!
Først noen før-bilder.
Stygt interiør som skal ut.
Skal det bli noe av dette, så må den gromme 1.8 motoren UT, så dette ble gjort samme dag bilen ble eu godkjent.
Grom trucken blir dratt frem til slike oppdrag.
Motor ute..
Da ser det omtrent slik ut.
Elnett, abs, og alt annet blir fjernet.
Gratis delebil kan jo være greit.
Her ble det tatt vare på små ting, clips, skruer, takluke, brukrute og diverse fra motor samt en skjerm og panser.
Bilen fikk selvsagt gjennomgå både får og etterpå, borre hull i framdemperene var jo et intressant eksperiment. :D
Også er det jo bare å fortsette å demontere å leite etter rust, men fant lite.
Diverse deler samt litt 16v deler som skal på. :D
Steaming av motorrom, gjorde seg det. :)
Prøvemontering av 16v deler.
Et stort fargevalg problem! :)
Enda mer prøvemontering. :D
BBS LM Replica 9.5x18 ET 38 med 225/35.
Prøvemontering av motor. Passer fint men må ha litt lavere motorfester / fester fra 190e 2.6, noen som har?
165mm diff vs 210mm asd diff som skal i med akslinger.
Fant akslinger i "delelageret" som passa også. :D
Modifisering av E36 coilovers også.
Som er mye kortere enn org dempere
Kan bli bra lav også da. :D
Var på ferie i Spania og kom over en hvit/krem grom90! Sjekk gliset i bakgrunnen også. :)
Pussing og steaming av kompis sin E30.
Også noen bilder av lokalet våres m lakkboks og utstyr. :D
Diverse bilder av motorbygging m girkasse modifisering etc.
Tilton clutchen.