Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 12:00

Hej,

byter alltså motor och låda från E320 -93 till Compact Coupe -72. Lådan är en 5vxl Getrag så det blir inga problem med automaten och dess styrning. Jag lämnar tills vidare ASD:n i donatorn för där är det lite mera jobb att passa i Compaktens bakaxel.

Jag skall använda original ECU och kablage från donatorn. Det fungerar bara härvan inte tar skada och krackelerar under meket. 93:n saknar både immobilisier och ASR vilket innebär mindre krångel med motorstyrningen men fartsignalen måste till. Signalen från lådan är mekanisk (m. vaijer) så jag tar fartsignalen från 93:ns hastighetsmätare m. hall-konvertering. NI är säkert medvetna om att M104 varvar max 4000rpm stillastående, fartsignal till ECU släpper spärren.

Det blir tajt i motorutrymmet på två ställen; rambalken på förarsidan då M104 insug bygger kraftigt mot höger samt vid tvärbalken i framvagnen för att få motorn tillräckligt långt ner och drivlina i linje. Den förra har jag ingen "bästa" lösning till ännu, men till den senare finns det exempel på från t.ex. svenska diesel swap här på forumet. Där vinkelslipar man bort en del av frambalken och svetsar dit en förstärkning. Jag försöker få till en annan typ av mod för att undvika krångel med besiktningen. Jar tar och bearbetar oljetråget från en OM606. Detta är fortfarande i planeringsstadiet.

"Paketet" från W124:n är bortplockat och påbörjat på W114. Uppdatering kommer...

EDIT: Rubrik
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 19:42, edited 2 times in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Hynboholm » Fri 21 Dec, 2012 12:14

Spännande!
Kul med en bensinkonvertering som omväxling... :wink:
Lycka till!!

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby peewee » Fri 21 Dec, 2012 12:19

vad spännande projekt.har du någon bra plan(el schema)på inkopplingen av motorn.
glöm inte mycket bilder

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 12:26

Bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 19:15, edited 1 time in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 13:31

Paketet 1:

Image

Paketet 2:

Image

Oljeläckage, inget farligt, ventilkåpan:

Image

Image

Packningen som läcker på sista bilden, ngt av typfel:

Image
Last edited by hismajestics on Fri 29 Mar, 2013 19:27, edited 1 time in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 14:00

peewee wrote:har du någon bra plan(el schema)på inkopplingen av motorn.

Ingen plan än :shock:

Men gräver man djupt i bl.a. dessa, så blir det till en plan :?: :
http://www.w124performance.com/service/ ... y86-92.htm
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... neElec.htm
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby peewee » Fri 21 Dec, 2012 15:47

hismajestics wrote:
peewee wrote:har du någon bra plan(el schema)på inkopplingen av motorn.

Ingen plan än :shock:

Men gräver man djupt i bl.a. dessa, så blir det till en plan :?: :
http://www.w124performance.com/service/ ... y86-92.htm
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... neElec.htm


den ser rostfri och fräsch ut.
vad är det för dimention på fälgarna?och vad är det för ratt?

det var bra länkar.

på mitt projekt tänkte jag stoppa ner 300 24v men pga blåst topppackning och brist på tid så vart det en m110 amg istället med ungefär samma effekt.
men det är förmodligen inte slutgiltigt.
jag skall besikta i juni och går den inte igenom utan reggbes så ska jag sätta i en m104 eller en 119 men jag vet ej om jag grejar att koppla in original motorkabel härva under överskådlig tid.
därför blir det intressant att se när du kopplar inn din
.mycket bilder och text tack.

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 16:42

peewee wrote:den ser rostfri och fräsch ut.
vad är det för dimention på fälgarna?och vad är det för ratt?

det var bra länkar.

på mitt projekt tänkte jag stoppa ner 300 24v men pga blåst topppackning och brist på tid så vart det en m110 amg istället med ungefär samma effekt.
men det är förmodligen inte slutgiltigt.
jag skall besikta i juni och går den inte igenom utan reggbes så ska jag sätta i en m104 eller en 119 men jag vet ej om jag grejar att koppla in original motorkabel härva under överskådlig tid.
därför blir det intressant att se när du kopplar inn din
.mycket bilder och text tack.

Jo, bilen är så gott som rostfri. Därför tycker jag att det passar bra med denna typen av swap. Så får man lite fartkänsla också :-D
Fälgarna är från W126, 7x15 ET25 och ratten en Moto-Lita 16" MK3. Ratten är i exakt samma storlek som originalen och samma köravstånd. Men känslan är nog lite annorlunda 8)

Det var ett väldigt intressant motorbyte du har där. Var fick du tag på en sådan? Det var säkert betydligt enklare att få dit den än M104, kan jag tänka mig. Har du nån bild på upplägget och motorn?

Jo, det är störtintressant att se om man klarar av att montera elen. Det kommer att bli mååånga frågor :!:
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 16:50

Btw, hittade en Webasto, original. Från 1972. Någon som är sugen... 8)

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 18:17

Tänket kring oljetråget...

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby peewee » Fri 21 Dec, 2012 18:26

hismajestics wrote:
peewee wrote:den ser rostfri och fräsch ut.
vad är det för dimention på fälgarna?och vad är det för ratt?

det var bra länkar.

på mitt projekt tänkte jag stoppa ner 300 24v men pga blåst topppackning och brist på tid så vart det en m110 amg istället med ungefär samma effekt.
men det är förmodligen inte slutgiltigt.
jag skall besikta i juni och går den inte igenom utan reggbes så ska jag sätta i en m104 eller en 119 men jag vet ej om jag grejar att koppla in original motorkabel härva under överskådlig tid.
därför blir det intressant att se när du kopplar inn din
.mycket bilder och text tack.

Jo, bilen är så gott som rostfri. Därför tycker jag att det passar bra med denna typen av swap. Så får man lite fartkänsla också :-D
Fälgarna är från W126, 7x15 ET25 och ratten en Moto-Lita 16" MK3. Ratten är i exakt samma storlek som originalen och samma köravstånd. Men känslan är nog lite annorlunda 8)

Det var ett väldigt intressant motorbyte du har där. Var fick du tag på en sådan? Det var säkert betydligt enklare att få dit den än M104, kan jag tänka mig. Har du nån bild på upplägget och motorn?

Jo, det är störtintressant att se om man klarar av att montera elen. Det kommer att bli mååånga frågor :!:

nej det var faktiskt mycket svårare att montera m110 än m104an
eftersom jag bytt hela chassiet till en w124 300 24v så hade jag ju alla fästen klara för 104 motorn,bara lyfta ner den.
men för att få ner m110 motorn så tog jag och skar ut övredelen på framvagnsbryggan från donator bilen med motorfästena och svetsade fast det på 124an framvagnsbrygga samt att jag fick flytta bak växellåds fästet 5cm eller nått sånt.

jag köpte en 280se amg 85a som jag råkade krocka så jag tog motor och låda från den.
Jag har redan reggat bilen min med en motorsvagare verson av samma motor(156hk) mot nuvarande 210hk
så därför hade jag tänkt prova besikta en gång till innan jag bestämmer mej för vilken motor jag ska ha.
jag klipper in några bilder och text från mitt motorbyte,

Motorfästen klara.och jag har kvar infästnngen till dom gammla motorkuddarna under om jag vill sätta dit m104 motorn.perfekt.

Image

Image
1.elektrisk drivning till hastighetsmätaren
2.mekanisk drivning till hastighetsmätaren
3.klart
4.jigg till motorfästena(det mesta ska kapas bort)

Image

Image

Image

Image


Nu har jag fått ner motorn och det var inte det lättaste, så jag fick kapa ur på begge sidorna av motorrummet både för grenrör och insug men nu sitter den som en smäck :D
Så nu har jag massor av småsaker som ska fixas.

Image

Image

Image

Image

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 18:44

Okej, missförstånd från min sida. Tog lite fel på ditt projekt, såg inte att du jobbar med W111. Fin bil! Skall fördjupa mig i tråden.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Cpt Tuttle » Fri 21 Dec, 2012 19:49

Intressant projekt minst sagt....de nyare sexorna är ju underbara, och W114 coupén är ju bara för stilig alltså...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 21 Dec, 2012 20:06

Cpt Tuttle wrote:Intressant projekt minst sagt....de nyare sexorna är ju underbara, och W114 coupén är ju bara för stilig alltså...

Jo tack, fick bara sån fruktansvärd handsvett och kraftig prestationsångest när jag kollade närmare i peewee's projekttråd... :!: :shock:
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 22 Dec, 2012 13:06

E320 har en fungerande Cruise Control men jag tänkte koppla ur den men behålla själva upplägget. Mest för gasreglaget. Kommer jag att få problem med fartsignalen om jag kopplar ur?

Sitter och studerar elschemat och där står bl.a. följande (vänster nere på elschemat):
CRUISE CONTROL/IDLE
SPEED CONTROL MODULE
(IN MODULE BOX, ON RIGHT REAR OF ENGINE COMPT)

Har Speed Control Module nåt att göra med fartsignalen?
https://www.evernote.com/shard/s41/sh/c ... e8cf321e60
//johannes

W114 250CE M104 3,2L


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests