Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Tue 31 Mar, 2015 14:59

MB 4 ME wrote:vad kommer oken ifrån?

Peugeot 407 V6 Coupé
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Tue 31 Mar, 2015 15:27

hismajestics wrote:
MB 4 ME wrote:vad kommer oken ifrån?

Peugeot 407 V6 Coupé
Hur fäster du den mot hjulnavet? Gör du någon slags adapter?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Wed 01 Apr, 2015 14:25

aroncbds wrote:
hismajestics wrote:
MB 4 ME wrote:vad kommer oken ifrån?

Peugeot 407 V6 Coupé
Hur fäster du den mot hjulnavet? Gör du någon slags adapter?

Ja precis, det behövs en adapter.

Nu har jag en 300x28mm bromsskiva (W126) och passar in bromsarna på en Rial 16ET23 fälg. Det ser ut som A) att jag behöver gå uppåt i storlek på bromsskiva eller B) att jag behöver en lägre skiva för att bygga en vettig adapter mot spindeln.

I fallet A) så skulle en 325mm skiva funka men då ryms inte uppsättningen i en 16" Rial. I fallet B) så kunde en 20mm lägre skiva från ngn modernare bil funka. Jag har ju spindel och nav från en W107 pre-facelift (81-85) där originalhöjden på skiva är 68,5mm.

Här en bild med 300x28 bromsskivan.

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Wed 01 Apr, 2015 16:27

Spännande, och sjukt kul att se all efterforskning och arbete du lägger ner! :-) Trevligt också med många bilder! Har du någon film/ljudupptagning från höstens bankörning?

Och hur upplever du prestandan? Blev den som du har tänkt dig innan?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Wed 01 Apr, 2015 17:28

aroncbds wrote:Spännande, och sjukt kul att se all efterforskning och arbete du lägger ner! :-) Trevligt också med många bilder! Har du någon film/ljudupptagning från höstens bankörning?

Och hur upplever du prestandan? Blev den som du har tänkt dig innan?

Tack, tack :-D

Tyvärr blev det ingen lyckad film. Får återkommande med det. Nästa bankörning planerad 3.5. på Ahvenisto :thumbup:

Prestandan, ja du... bilen är jäkligt rapp och snabb, den väger ju bara ca. 1300kg. Nu så sitter det också en 3,69 diff på bilen och original med denna lådan samt motorn så satt det en 3,06 på W124. Den vägde ju också nästan 300kg mera.

Förväntningarna överträffades med råge.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests