Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Nja, 107 och 126 har inte samma hjulupphängningar, 126an har samma princip som 116 och 123.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Cpt Tuttle wrote:Nja, 107 och 126 har inte samma hjulupphängningar, 126an har samma princip som 116 och 123.
Oops.., jag som trodde att kring 86-89 (107 facelift) hjulupphängningen framme var samma
Vore intressant med bilder så man lär sig nåt...
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... 20sel.html
W126. W123 och (rätta mig om jag har fel) W116 är liknande.
W126. W123 och (rätta mig om jag har fel) W116 är liknande.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Cpt Tuttle wrote:http://www.peachparts.com/shopforum/tech-help/339675-w126-front-end-rebuild-89-420sel.html
W126. W123 och (rätta mig om jag har fel) W116 är liknande.
Sannerligen... väldigt olika. Tack för länken! Måste ta mera tid att inspektera detta men som en snabb reflektion; månne inte bromsarna från en faceliftad W107 passar ändå...?
Ang. W114/115 och 116 bromsar. Uppgradering av 114...
http://www.mbspares.com.au/Service/Modi ... sBenz.aspx
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Hur har det gått här för Johannes, då? Blir det någon körning sommaren 2014?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Hur har det gått här för Johannes, då? Blir det någon körning sommaren 2014?
Nä men hej! Visst blir det det. Läget dom 2 sista månaderna heter "småpill till max och lite till". Tar riktigt lång tid att få något konkret att dokumentera. Sen att jag saknar svarv, fräs, svets.. o.dyl. hjälpmedel så går jobbet x-tra långsamt.
Områden för pill:
Gasreglaget med vaijer:
Får inte till någon vettig lösning. Försökte först att bygga i motorutrymmet men det blev snabbt trångt. Nu tillbaka i kabinen. Får bli en hybrid av W124 och Compakt reglaget med W124 vaijer. Och hjälp med svetsandet. Trångt så satan...
Givetvis så fanns det ingen plats att skruva fast reglaget vid insuget på original plats. För tajt mellan rambalkarna. Byggde reglaget utåt så nu sitter den ovanför vänster rambalk. Ser helt okej ut, faktiskt.
Bromsservo samt huvudcylinder:
Hade problem att få till vacuumkopplingen till servon. Trångt värre vid insuget. Som tur så gick det att snurra servot 180 grader. Compaktens HBC passade inte alls. Fick ta till en från W107 450. Den fick man plats med men kopplingen för bromsrören kärvade. Svarvade bort 5mm från godset på höger sida för frambromsar och satte dit en blind propp i rostfritt. Tar utgången till frambromsar från vänster med en T-koppling. Bromsvätskebehållaren passade inte heller utan fick bygga den i höjd medelst nylon rör. Med Compaktens original vätskbehållare så funkar det nu.
Kylsystemet:
M104 motorns 24v topp är så där lagom bred att den blockerar utgången från värmepaketet. Fick kapa av röret ca. 25mm och tränga på en ett nummer för trång vattenslang ända in i kabinen och hoppas att den sitter på plats även under tryck, hehe.
Kabelhärvan för motor:
Japp, den visade sig vara helt slut. Köpte en liknande från en R129 -97 och använde den som grund. Fuel rail och tändspolar funkade rakt av men resten fick tas från den gamla. Ett j#$%&a jagande efter dom små kontakterna dit man löder fräsch kabel. Hittade hos MB i H:fors. Många timmar, många timmar... men nu är den härvan klar.
Sen har jag bestämt mig för nya fälgar också. Det blir MB 16" stålfälgar, 8x16 ET 21 fram och 9x16 ET 7 bak. 205/55 fram samt 225/50 bak. Tufft
R.I.P.
Bilen sitter för högt men jag tror att fälgarna blir skitbra
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Fräsigt med stålfälgar
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
j#$%&a rent med stålfälgarna!
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Snyggt jobbat som vanligt, där inget lämnas åt slumpen! Ser ju ut att bli friskt tajt på sina håll och kanter. Hoppas att motorn inte tar i bromsservon vid gaspådrag!
Ska bli spännande att se slutresultatet! Får nästan åka över till den finska MB-träffen vid tillfälle!
Ska bli spännande att se slutresultatet! Får nästan åka över till den finska MB-träffen vid tillfälle!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Tackar, tackar för komplimangerna och kommentarerna
@Aron,
bromsservot och HBC känner jag mej rätt lugn med. Tajtast är det (ja, röret från värmepaketet men också) vid kardanen rakt under växelreglaget. Främre delen av kardanen är från E320 och den är betydligt tjockare än Compaktens. Fick sänka med 30mm spacer på höger vid cross membern till växellådan, samt 10mm på vänster. Har W124 cross member. Får nätt och jämt fingret mellan kardantunneln och kardanen.
@Aron,
bromsservot och HBC känner jag mej rätt lugn med. Tajtast är det (ja, röret från värmepaketet men också) vid kardanen rakt under växelreglaget. Främre delen av kardanen är från E320 och den är betydligt tjockare än Compaktens. Fick sänka med 30mm spacer på höger vid cross membern till växellådan, samt 10mm på vänster. Har W124 cross member. Får nätt och jämt fingret mellan kardantunneln och kardanen.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Är det ngn som vet hur man får ut själva vaijern från skalet? Alltså, W124 hastighetsmätarvaijer. Det går inte att bara dra ut, ngt håller emot...
Behöver kapa av skalet ca. 40mm för att få dit denna sensorn...
för fartsignal till ECU:n.
Behöver kapa av skalet ca. 40mm för att få dit denna sensorn...
för fartsignal till ECU:n.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
hismajestics wrote:Tackar, tackar för komplimangerna och kommentarerna
@Aron,
Har W124 cross member. Får nätt och jämt fingret mellan kardantunneln och kardanen.
Japp, det låter rätt. Har ungefär samma avstånd mellan mitt motorpaket och tunneln.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Sannolikt en dum fråga (har mest skruvat med dieslar), men behöver ECUn verkligen fartsignal för att fungera? Om inte, så passar hastighetmätarvajern bolt-on från W124 (det passade då i mitt mäterhus som kommer från en 240D 3.0). Bara ett tips.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Sannolikt en dum fråga (har mest skruvat med dieslar), men behöver ECUn verkligen fartsignal för att fungera? Om inte, så passar hastighetmätarvajern bolt-on från W124 (det passade då i mitt mäterhus som kommer från en 240D 3.0). Bara ett tips.
M104 motorn behöver fastsignal för att koppla bort varvtalspärren vid 4000rpm. Varvar alltså inte över detta om inte bilen rullar.
Intressant med 240D 3.0 mätare. Jag var tvungen att korta av W124 vaijern (skalet) för att passa in i Compaktens mätare. Vad är hastighetsgraderingen på 3.0D?
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
hismajestics wrote:aroncbds wrote:Sannolikt en dum fråga (har mest skruvat med dieslar), men behöver ECUn verkligen fartsignal för att fungera? Om inte, så passar hastighetmätarvajern bolt-on från W124 (det passade då i mitt mäterhus som kommer från en 240D 3.0). Bara ett tips.
M104 motorn behöver fastsignal för att koppla bort varvtalspärren vid 4000rpm. Varvar alltså inte över detta om inte bilen rullar.
Jaha, okej. Vad behöver den för signal i förhållande till hastigheten? Eller räcker det om bilen är i rullning över huvud taget för att lösa upp varvtalsspärren? I så fall vore det hyfsat lätt att bygga en dongel mha en Atmel P328 el dyl MCU som genererar den nödvändiga signalen och "lurar" ECU'n (så hade du sluppit förstöra din vajer och krångla med mekanisk framställning av signalen). Alternativt kan du höra med OBD Tuning i Karlstad (http://www.obdtuning.se) för att se om du kan göra något med ECU'n för att komma runt problemet. För jag misstänker att du vill inte punga ut ett antal tusen på ett eftermarknadssprut/tändsystem bara för att slippa varvtalsspärren...
0-180 :Dhismajestics wrote:Intressant med 240D 3.0 mätare. Jag var tvungen att korta av W124 vaijern (skalet) för att passa in i Compaktens mätare. Vad är hastighetsgraderingen på 3.0D?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 75 guests