Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Thu 18 Sep, 2014 10:16

Kanonsnyggt jobbat!!! Vad är planerna nu? Ska du montera tillbaka kofångarna?

Längtar efter ljud/filmmaterial från första provrundan! :mrgreen:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Thu 18 Sep, 2014 19:02

pasi wrote:Riktigt fint bygge!

Tackar så mycket :-D
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Thu 18 Sep, 2014 19:21

aroncbds wrote:Kanonsnyggt jobbat!!! Vad är planerna nu? Ska du montera tillbaka kofångarna?

Längtar efter ljud/filmmaterial från första provrundan! :mrgreen:

Tack, tack :-D

Jobbar med väghållningen som bäst. På söndagen ska jag till Ahvenisto Circuit och göra en Base Test med nuvarande upplägg. Får se vad det blir av det :roll: Idén är att få till en bil som har så pass bra väghållning att man kan ge sig ut och köra bana. Inte nödvändigtvis att jag kommer att aktivt använda bilen till det, men just den känslan vill jag ha.

Gissar nu redan att det nödvändiga borttagandet av export bracen (på svenska??), stängerna från torpedväggen till rambalkarna, kommer att ge sig till känna med kraftig body roll. Däcken räcker inte alls, kränghämmaren bak är alldeles för klen mm. Bromsarna tror jag kommer att klara sig hyffsat, nya bromsar runtom och fräsch Motul RBF 600 bromsvätska. Om inte det räcker, så har jag Black Diamond bromsklossar att kasta in :wink:

Så, efter söndagen vet jag mera. Film och ljud kommer då, hehe.
Last edited by hismajestics on Fri 19 Sep, 2014 07:56, edited 1 time in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Cpt Tuttle » Thu 18 Sep, 2014 20:59

De stagen saknas på 280-modellerna men har för mig de har kraftigare innerskärmar för att kompensera..... (Helt säker är jag inte)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 19 Sep, 2014 07:55

Cpt Tuttle wrote:De stagen saknas på 280-modellerna men har för mig de har kraftigare innerskärmar för att kompensera..... (Helt säker är jag inte)

Ja, precis, jag har samma information. Det skulle vara intressant att veta viktskillnaden på vanliga och 280 innerskärmar. Anybody...?
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Fri 19 Sep, 2014 10:43

Två frågor!
hismajestics wrote:Gissar nu redan att det nödvändiga borttagandet av export bracen (på svenska??)
Kanske en dum fråga, men vilket stag tänker du på?

Motul RBF600-bromsvätskan... På vilket sätt skiljer den sig från exempelvis Bosch dot 5.1?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Cpt Tuttle » Fri 19 Sep, 2014 13:25

De som går upp mot torpedväggen tänker jag....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Fri 19 Sep, 2014 22:11

aroncbds wrote:Motul RBF600-bromsvätskan... På vilket sätt skiljer den sig från exempelvis Bosch dot 5.1?

Kokpunkten. RBF600 och ATE Blå är nåt som anses vara bra för t.ex. bankörning. Tål upprepade bromsningar utan att "suga" åt sig värme. Motul RBF är nåt som man hittar i hyllan för MC.

Btw, är inte Dot 5.1 silikonbaserat, kan ej blandas med andra Dot vätskor...

aroncbds wrote:Kanske en dum fråga, men vilket stag tänker du på?

Cpt Tuttle wrote:De som går upp mot torpedväggen tänker jag....

Japp.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Marie » Sat 20 Sep, 2014 00:08

hismajestics wrote:Btw, är inte Dot 5.1 silikonbaserat, kan ej blandas med andra Dot vätskor...


Det är DOT 5.0 som är siliconbaserad och inte får blandas med vanliga bromsvätskor.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Fri 27 Mar, 2015 15:07

Hur har det gått här, då?? Snart körsässong!!! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 28 Mar, 2015 18:55

aroncbds wrote:Hur har det gått här, då?? Snart körsässong!!! :-)

Jodå, tack för frågan, det går bra. Tog en base-test på Ahvenisto Race Circuit senhösten. Jobbar på förbättringarna baserat på testet.

Image

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 28 Mar, 2015 19:00

Image

Image

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 28 Mar, 2015 19:05

Image

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 28 Mar, 2015 19:16

Image

Image

Image

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

MB 4 ME
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Thu 01 Sep, 2005 19:38
Location: Lycksele

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby MB 4 ME » Sun 29 Mar, 2015 20:14

vad kommer oken ifrån?
"Thank god for dieselpower"

w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests