Kanonsnyggt jobbat!!! Vad är planerna nu? Ska du montera tillbaka kofångarna?
Längtar efter ljud/filmmaterial från första provrundan!
Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
pasi wrote:Riktigt fint bygge!
Tackar så mycket
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Kanonsnyggt jobbat!!! Vad är planerna nu? Ska du montera tillbaka kofångarna?
Längtar efter ljud/filmmaterial från första provrundan!
Tack, tack
Jobbar med väghållningen som bäst. På söndagen ska jag till Ahvenisto Circuit och göra en Base Test med nuvarande upplägg. Får se vad det blir av det Idén är att få till en bil som har så pass bra väghållning att man kan ge sig ut och köra bana. Inte nödvändigtvis att jag kommer att aktivt använda bilen till det, men just den känslan vill jag ha.
Gissar nu redan att det nödvändiga borttagandet av export bracen (på svenska??), stängerna från torpedväggen till rambalkarna, kommer att ge sig till känna med kraftig body roll. Däcken räcker inte alls, kränghämmaren bak är alldeles för klen mm. Bromsarna tror jag kommer att klara sig hyffsat, nya bromsar runtom och fräsch Motul RBF 600 bromsvätska. Om inte det räcker, så har jag Black Diamond bromsklossar att kasta in
Så, efter söndagen vet jag mera. Film och ljud kommer då, hehe.
Last edited by hismajestics on Fri 19 Sep, 2014 07:56, edited 1 time in total.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
De stagen saknas på 280-modellerna men har för mig de har kraftigare innerskärmar för att kompensera..... (Helt säker är jag inte)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Cpt Tuttle wrote:De stagen saknas på 280-modellerna men har för mig de har kraftigare innerskärmar för att kompensera..... (Helt säker är jag inte)
Ja, precis, jag har samma information. Det skulle vara intressant att veta viktskillnaden på vanliga och 280 innerskärmar. Anybody...?
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Två frågor!
Motul RBF600-bromsvätskan... På vilket sätt skiljer den sig från exempelvis Bosch dot 5.1?
Kanske en dum fråga, men vilket stag tänker du på?hismajestics wrote:Gissar nu redan att det nödvändiga borttagandet av export bracen (på svenska??)
Motul RBF600-bromsvätskan... På vilket sätt skiljer den sig från exempelvis Bosch dot 5.1?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
De som går upp mot torpedväggen tänker jag....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Motul RBF600-bromsvätskan... På vilket sätt skiljer den sig från exempelvis Bosch dot 5.1?
Kokpunkten. RBF600 och ATE Blå är nåt som anses vara bra för t.ex. bankörning. Tål upprepade bromsningar utan att "suga" åt sig värme. Motul RBF är nåt som man hittar i hyllan för MC.
Btw, är inte Dot 5.1 silikonbaserat, kan ej blandas med andra Dot vätskor...
aroncbds wrote:Kanske en dum fråga, men vilket stag tänker du på?
Cpt Tuttle wrote:De som går upp mot torpedväggen tänker jag....
Japp.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
hismajestics wrote:Btw, är inte Dot 5.1 silikonbaserat, kan ej blandas med andra Dot vätskor...
Det är DOT 5.0 som är siliconbaserad och inte får blandas med vanliga bromsvätskor.
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Hur har det gått här, då?? Snart körsässong!!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Hur har det gått här, då?? Snart körsässong!!!
Jodå, tack för frågan, det går bra. Tog en base-test på Ahvenisto Race Circuit senhösten. Jobbar på förbättringarna baserat på testet.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
vad kommer oken ifrån?
"Thank god for dieselpower"
w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D
w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 77 guests