Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)

Postby dannefrokt » Wed 26 Dec, 2012 19:49

Här är då mitt projekt:

Bakgrunden till mitt bilköp är att jag flyttat lite längre från jobbet och behöver en bil som är billig att pendla med.

Dan före julafton 2012 fick jag syn på en annons med en till synes så gott som rostfri W123 200'a bensinare i den oerhört sexiga färgen "rostskyddsfärgsbrun", eller "Altrot" som den officiellt heter, men är mycket lik den röd/bruna rostskyddsfärgen när den blivit lite matt i lacken, vilken såklart detta exempel var. Den fanns endast några mil bort och kostade endast 5500:-, det var alltså bara att lyfta luren och slå till.

Har nu kört upp en halv tank bensin och endast kommit 20 mil, så det är alltså ohållbart att fortsätta såhär, en bil som drar bränsle som en amerikansk V8 men är slö som en, ja en gammal förgasar 4'a från sjuttiotalet, är inte speciellt kul.
Nä, en diesel måste hitta ner i pannrummet om det ska gå billigt tänkte jag, bilen är ju så gott som rostfri och den är skattefri 2013, och man åker som en kung i den, så vad finns det att tveka på?

Sagt och gjort, började leta efter en diesel och blev ganska snabbt erbjuden att köpa en komplett OM605 med manuell 5-petad låda från en W202, en Mekanisk dieselpump från en W124 och lite annat smått pill för 4000 pengar. Dock så har julklappshandlingar och köpet av 123'an ätit upp decemberlönen så motorn hämtas tidigast i slutet på januari, men den står i tryggt förvar tills dess.

Förutom motorbytet så är det väl tänkt att den rosten som finns ska åtgärdas, men detta blir till sommaren eftersom jag har dåligt med garage att hålla på och svetsa å greja i, så under den tiden blir det att åka runt i W124'an med fungerande AC, om det nu behövs i Sverige med tanke på den sommaren som var 2012?

Här är då ett par bilder på vrålåket, tagna på julaftons morgonen, nytvättat i OKq8'as GDS-hall.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by dannefrokt on Sat 04 May, 2013 09:43, edited 10 times in total.
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby FMG » Wed 26 Dec, 2012 20:10

Trevligt projekt...
Man blir lixom sugen på att plocka fram polermaskinen och ge bilen en omgång...
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby Uky » Wed 26 Dec, 2012 20:36

Det är fascinerande och glädjande att se hur välbevarade bilar det finns om man tar sig
en dagsresa från västkusten. Här ser man i princip inte 123'or
på vägarna längre och de har varit borta i många år.

En kort tid förfogade min dåvarande arbetsgivare över en sådan här bil
i kombiutförande (200T) med en 4-cylindrig bensinmotor.
Bilen gjorde 0-100, dock utan någon specifik tid. Man körde helt
enkelt inte om om man inte ville utmana ödet.

Bränsleförbrukningen var precis som trådskaparen skriver...

Styrningen var också något speciellt. När man skulle
göra högersvängen ner i Lysekil från korsningen vid torpet
var man tvungen att först svänga vänster och därefter vrida ratten
åt höger för att vara säker på att styrväxeln inte glappade åt fel håll.

Då bilen var dyr skattemässigt bestämde sig företaget för att investera
i en billigare bil för de resande montörerna. Det fick bli en Volvo 245.

Mercedesen annonserades ut och en överlycklig herre köpte
den med kommentaren "Det finns bara två bilar värda att finnas till.
Den ena är en Mercedes sedan, den andra en Mercedes Kombi".

Önskar lycka till med projektet!

:thumbleft:

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby dannefrokt » Wed 26 Dec, 2012 21:12

FMG wrote:Trevligt projekt...
Man blir lixom sugen på att plocka fram polermaskinen och ge bilen en omgång...


Var på biltema och köpte mig en sån där engångsmaskin idag faktiskt :D
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby Cpt Tuttle » Thu 27 Dec, 2012 12:53

FMG wrote:Trevligt projekt...
Man blir lixom sugen på att plocka fram polermaskinen och ge bilen en omgång...


Så kan man ju inte göra, då ser det ju ut som att man är rädd om bilen och bryr sig om den. :shock:

Det verkar ju finnas hopp för denna vagn så önskar dig lycka till med projektet. :)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby MB_Star » Thu 27 Dec, 2012 15:19

Tjusig! kan bli ett trevligt åk!

Jag hade en 300D med en 602 250D-5vxl från w124 den gick som en dröm! och billigt!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby dannefrokt » Thu 27 Dec, 2012 15:26

på tal om billigt, vad kan man tänkas hamna på för förbrukning med om605 i 123'an?
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby huckstar » Thu 27 Dec, 2012 18:41

Jag kör med om605 och 5 växlad låda i våran compakt, dock fel utväxling men den drar väldigt lite ändå måste jag säga.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby dannefrokt » Thu 27 Dec, 2012 19:45

huckstar wrote:Jag kör med om605 och 5 växlad låda i våran compakt, dock fel utväxling men den drar väldigt lite ändå måste jag säga.


"väldigt lite" är ju högst individuellt vad man anser att det är :P allt från 0.5 till 1.5 liter milen beroende på vad man annars är van vid. Var ute efter lite siffror :P

Kan slänga upp en liten uppdate:

Smörjt upp reostaten så instrumentbelysningen fungerar som nytt igen och bytte högtalare fram (sparade såklart original som var i fint skick) samt styrde upp stereokablaget bakom stereon lite bättre än de sockerbitsskarvar som var där, nu är det lött och krympslang å fint :)

Image
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
W123-Hasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1935
Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
Location: Dalarna Säter
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby W123-Hasse » Thu 27 Dec, 2012 21:10

Känner igen den där. Min arbetskamrat ägde den 8) :-D
Men halv-tank på 20 liter låter lite väl mycket? Jag kör minst 30 mil innan jag är nere på det
Image
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby dannefrokt » Thu 27 Dec, 2012 22:17

W123-Hasse wrote:Känner igen den där. Min arbetskamrat ägde den 8) :-D
Men halv-tank på 20 liter låter lite väl mycket? Jag kör minst 30 mil innan jag är nere på det


Okej, då var det han jag köpte den av då? Nja, mätaren var visst lite missvisande, tankade upp den idag och räknade ut att den hade dragit 1,09 L/mil så det var inte så farligt som jag befarade :)
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby Farmarn » Thu 27 Dec, 2012 22:31

dannefrokt wrote:på tal om billigt, vad kan man tänkas hamna på för förbrukning med om605 i 123'an?


Jag har en w114 dock med OM602 med tillhörande femväxlad låda och jag hamnar ofta kring 0.64 när jag kör som jag brukar.

Skulle gissa att du kan räkna därikring

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby dannefrokt » Fri 28 Dec, 2012 01:45

Farmarn wrote:Jag har en w114 dock med OM602 med tillhörande femväxlad låda och jag hamnar ofta kring 0.64 när jag kör som jag brukar.

Skulle gissa att du kan räkna därikring


Det låter ju helt okej, kanske rent utav går ännu lite billigare då jag förmodar att 605'an som har 4 ventiler per cylinder och är lite modernare borde vara aningen effektivare, om inte annat får den ut mer effekt på samma motorvolym :)
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby aroncbds » Fri 28 Dec, 2012 09:14

dannefrokt wrote:Fick lite dålig respons på mina frågor om detta motorbyte i en annan tråd, men det ska nog lösa sig ändå ;)

Här är då mitt projekt:

Bakgrunden till mitt bilköp är att jag flyttat lite längre från jobbet och behöver en bil som är billig att pendla med.

Dan före julafton 2012 fick jag syn på en annons med en till synes så gott som rostfri W123 200'a bensinare i den oerhört sexiga färgen "rostskyddsfärgsbrun", eller "Altrot" som den officiellt heter, men är mycket lik den röd/bruna rostskyddsfärgen när den blivit lite matt i lacken, vilken såklart detta exempel var. Den fanns endast några mil bort och kostade endast 5500:-, det var alltså bara att lyfta luren och slå till.

Har nu kört upp en halv tank bensin och endast kommit 20 mil, så det är alltså ohållbart att fortsätta såhär, en bil som drar bränsle som en amerikansk V8 men är slö som en, ja en gammal förgasar 4'a från sjuttiotalet, är inte speciellt kul.
Nä, en diesel måste hitta ner i pannrummet om det ska gå billigt tänkte jag, bilen är ju så gott som rostfri och den är skattefri 2013, och man åker som en kung i den, så vad finns det att tveka på?

Sagt och gjort, började leta efter en diesel och blev ganska snabbt erbjuden att köpa en komplett OM605 med manuell 5-petad låda från en W202, en Mekanisk dieselpump från en W124 och lite annat smått pill för 4000 pengar. Dock så har julklappshandlingar och köpet av 123'an ätit upp decemberlönen så motorn hämtas tidigast i slutet på januari, men den står i tryggt förvar tills dess.

Förutom motorbytet så är det väl tänkt att den rosten som finns ska åtgärdas, men detta blir till sommaren eftersom jag har dåligt med garage att hålla på och svetsa å greja i, så under den tiden blir det att åka runt i W124'an med fungerande AC, om det nu behövs i Sverige med tanke på den sommaren som var 2012?

Här är då ett par bilder på vrålåket, tagna på julaftons morgonen, nytvättat i OKq8'as GDS-hall.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Grattis till köpet, vilket trevligt projekt! Den ser ju ut att vara fräsch för sin ålder. :-) Detta ska följas!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V ( OM605 )

Postby huckstar » Sun 30 Dec, 2012 16:42

dannefrokt wrote:
huckstar wrote:Jag kör med om605 och 5 växlad låda i våran compakt, dock fel utväxling men den drar väldigt lite ändå måste jag säga.


"väldigt lite" är ju högst individuellt vad man anser att det är :P allt från 0.5 till 1.5 liter milen beroende på vad man annars är van vid. Var ute efter lite siffror :P

Kan slänga upp en liten uppdate:

Smörjt upp reostaten så instrumentbelysningen fungerar som nytt igen och bytte högtalare fram (sparade såklart original som var i fint skick) samt styrde upp stereokablaget bakom stereon lite bättre än de sockerbitsskarvar som var där, nu är det lött och krympslang å fint :)

Image


Ja runt 110-120mil beroende på hur du kör, på en tank anser jag som billigt iallafall. :wink:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 91 guests