Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby Farmarn » Mon 01 Apr, 2013 18:34

huckstar wrote:Vad alla gnäller om att skruva ute, har ingen upptäckt hur bra det är att skruva med solljus? :?
Finns ingen lampa i hela världen som är bättre och mindre ivägen än vår egen sol..

Jag är också en av dem som skruvar ute.


På sommaren med värme och ljus så är det inga som helst problem att skruva ute, men under vintern så med kalla fingrar och snö och mörker
då tycker jag kvaliteten på jobben blir helt klart sämre mot att arbeta i varmgarage.

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby dannefrokt » Mon 01 Apr, 2013 19:14

huckstar wrote:Vad alla gnäller om att skruva ute, har ingen upptäckt hur bra det är att skruva med solljus? :?
Finns ingen lampa i hela världen som är bättre och mindre ivägen än vår egen sol..

Jag är också en av dem som skruvar ute.


Precis, det är faktiskt inga problem att meka utomhus, enda begränsningarna är väl såklart bristen på solljus på vintern och att det kan vara aningens för kallt ibland, när det börjar krypa under 10 minus drar iaf jag mig för att gå ut, men annars funkar det hur fint som helst :)
Har lånat mina föräldrars garage ibland men det brukar bli lite gnälligt när det stått en bil där ett halvår å det fylls på med "reservdelar" ute på gården (litet garage), så några långtidsprojekt fick man inte företa sig där inte :P
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby huckstar » Tue 02 Apr, 2013 15:26

Sålänge det inte är under -25, tycker jag det är helt okej, liggunderlag och riktiga kläder löser saken.
Folk är väldigt dåliga på att klä sig riktigt när det är kallt, och klart som f-n man fryser därefter. :roll:

Alla har ju inte tillgång till varmgarage heller, och ett kallgarage är faktiskt jobbigare att vara och skruva inuti än ute,
de kan bli både trångt och dåligt med lyse och en råare luft på nåt vis.

Minuset utomhus är när det blir nederbörd. :evil:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby crister » Sun 07 Apr, 2013 21:37

hur funkar motorn? har du hunnit köra något med den? vad har du för utväxling i slutväxeln?

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby dannefrokt » Sun 07 Apr, 2013 22:04

crister wrote:hur funkar motorn? har du hunnit köra något med den? vad har du för utväxling i slutväxeln?


Den funkar hyfsat, tycker den vibrerar och går lite "hårt" ibland, till och från, dålig spridare, klen bränsletillförsel?
men för det mesta går den bra.

Har kört upp 1.5 tank, räknade att den dragit ca 0.75 liter/mil första tanken, trodde det skulle va lite mindre faktiskt, men men.
Utväxlingen är 123'ans original med 200 motorn, vet ej vad det är, 3.69 nånting kanske? Den ligger på ca 2300 varv på 5'an i 90km/h när man kör efter GPS'en, har lite strul med min hastighetsmätare som jag tagit upp i en separat tråd.

Hur mycket kan det göra för förbrukningen med en annan utväxling på bakaxeln?
Skulle gärna ligga på precis eller strax under 2000 i 90km/h, men då blir det nog väldigt mycket nerväxlande till 4'an i minsta motlut å andra sidan.
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby crister » Sun 07 Apr, 2013 22:24

0.75 låter ju lite mycket, men det beror ju på körsättet ochså.. om det inte har något med ventilen å göra?
tror dom har lite lägre utv (varvar mer) 4 ventilsmotorerna jämfört med 601 602 603
mitt tips kolla vad det satt i 124an du köpte motorn ur å leta efter en sån utväxling..
funkar varvräknaren bra?

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby dannefrokt » Sun 07 Apr, 2013 22:38

Angående förbrukningen tycker jag kör ganska "normalt", dvs strax över 90 på landsväg och lugnt och försiktigt i stadskörning, jämförelsevis drar min bensinare E220 -95 ca 0.8 vintertid med samma körsätt, ca 70% landsväg och 30% stadskörning. Förhoppningsvis kommer dieseln en bra bit under 0,7 på ren långkörning.

Tänkte plocka av insuget nån dag å lyssna om ventilen låter lika, i så fall kanske det är idé ändå att riva av toppen, skadar ju inte att plana och göra rent, slipa in alla ventiler och byta ventiltätningar på en motor som gått 51-tusen+. Skulle väl helst vilja byta kedjan och dreven också, men då börjar kostnaderna dra iväg tyvärr, hade ju planerat att dra igång med lite rostlagning i skärmar och nederkant dörrar om någon månad eller två också...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby aroncbds » Mon 08 Apr, 2013 13:38

dannefrokt wrote:Uppdatering 2013-04-01

Har avverkat ca 30 mil med motorn i bilen nu, verkar gå helt okej, orkade inte fixa ventilen utan slängde ihop allt och körde och hoppas på det bästa! :-D

https://www.youtube.com/watch?v=yHDwu81EF9w&list=UUm82VzMvHUtlayJga8Z8Jhw&index=1
Snyggt! Vad använde du för program för att klippa filmen med?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Mon 08 Apr, 2013 15:14

aroncbds wrote:
dannefrokt wrote:Uppdatering 2013-04-01

Har avverkat ca 30 mil med motorn i bilen nu, verkar gå helt okej, orkade inte fixa ventilen utan slängde ihop allt och körde och hoppas på det bästa! :-D

https://www.youtube.com/watch?v=yHDwu81EF9w&list=UUm82VzMvHUtlayJga8Z8Jhw&index=1
Snyggt! Vad använde du för program för att klippa filmen med?


vanliga movie maker i windows 7.. var ganska annorlunda mot hur det såg ut i xp, men när man fattat hur man gjorde var det lätt :)
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby huckstar » Mon 08 Apr, 2013 19:40

På min 200 compakt är det iallafall 3.92 på klumpen, på 220D(om605) compakten vi åker med sitter det 3.69.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby MB_Star » Mon 08 Apr, 2013 21:51

Tror det är nästan samma bakaxelutv som det sitter i 250d med manuell. skiljer inte mycket iallafall.

Ingen ide att riva mer i motorn nu tycker ja!
lägg lite energi på karossen nu i sommar istället. 8)
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby dannefrokt » Tue 09 Apr, 2013 17:05

Har en fundering angående emblem på bakluckan, ska det stå:
"250D" , "E250" och "DIESEL" på högra sidan, eller kanske "250D 20V" eller har ni nåt annat förslag?
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby Karlie » Tue 09 Apr, 2013 17:10

dannefrokt wrote:Har en fundering angående emblem på bakluckan, ska det stå:
"250D" , "E250" och "DIESEL" på högra sidan, eller kanske "250D 20V" eller har ni nåt annat förslag?


Inget alls är ju också ett alternativ. :wink:
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby huckstar » Tue 09 Apr, 2013 20:21

MB_Star wrote:Tror det är nästan samma bakaxelutv som det sitter i 250d med manuell. skiljer inte mycket iallafall.

Ingen ide att riva mer i motorn nu tycker ja!
lägg lite energi på karossen nu i sommar istället. 8)


Japp det fungerar perfekt med 3.69 då det sitter 3.67 orginal på 250D manuell, med automat 3.07.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)

Postby aroncbds » Wed 10 Apr, 2013 08:17

Karlie wrote:
dannefrokt wrote:Har en fundering angående emblem på bakluckan, ska det stå:
"250D" , "E250" och "DIESEL" på högra sidan, eller kanske "250D 20V" eller har ni nåt annat förslag?


Inget alls är ju också ett alternativ. :wink:
250D tycker jag i så fall.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests