Har kört ytterligare en tank nu, och nu låg förbrukning närmare 0.8L/mil. Känns sådär faktiskt =/ .
Jag har tittat på insprutningspumpen lite, och funderar på om det är några fler vakuumslangar som bör vara inkopplade någonstans förutom stoppen för att uppnå en bra funktion?
Det sitter ju nån klocka med två anslutningar på, samt en grej på sidan av pumpen som det går ut en axel från pumpen till med lite luftnipplar här och där, sen sitter det ju en vakuum-tempgivare i motorn med två vakuumanslutningar på, vad gör den?
Jag har nämligen tagit bort precis allt förutom till stoppen i samma veva som jag rensade bort EGR-sakerna, även antirycksolenoiden (kontakten med 2 stift bak på pumpen) har jag struntat i att koppla in.
Vad ska tomgången ligga på? Jag har justerat den med att skruva på gasvajern för tillfället så den ligger runt 600rpm vid varm motor.
Och på tal om stoppen, jag tycker att den dör rätt hårt när man stänger av, hela motorn ruskar till och tvärstannar, ska det vara så?
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
ja det tycker jag låter mycket, jag misstänker att din/dina ventiler "stjäl" en del kraft..
hur går motorn annars? kanske e svårt å svara på om du inte kört den tidigare..
jag brukar låta allt vacum vara kvar, å bara plugga egr-ventilen..
vad har du för stopp? elventilen? lite svårt å förstå vadu mena med dör rätt hårt, jag tycker det är bra om dom stannar snabbt, har en merca som det är lite fördröjning på innan den vill stanna, å den sitter det en elventil på..
hur går motorn annars? kanske e svårt å svara på om du inte kört den tidigare..
jag brukar låta allt vacum vara kvar, å bara plugga egr-ventilen..
vad har du för stopp? elventilen? lite svårt å förstå vadu mena med dör rätt hårt, jag tycker det är bra om dom stannar snabbt, har en merca som det är lite fördröjning på innan den vill stanna, å den sitter det en elventil på..
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Ventilen som läckte verkar ha gått till sig, tog av insuget idag och då fanns inte det där poffande ljudet längre utan den lät mer normalt.
Annars tycker jag motorn går bra, som sagt svårt å veta när jag inte haft nån tidigare att jämföra med, det enda är att jag tycker den vibrerar lite mycket när man kör runt 1500rpm, det blir så att hela bilen skakar liksom :S , men på tomgång och om man gasar upp till 2000rpm så går den fint.
Jag tänkte också bara plugga de två slangarna som gick till egr-ventilerna, men när jag följde upp dom så verkade allt som gick till och kring pumpen ha med EGR'en att göra så jag tog bort allt, drog en vakuumslang direkt från vakuumpumpen till bilens vakuumanslutningar för centrallås och höjdjustering av lamporna fram. Till stoppen tog jag från den lilla nippeln på backventilen på den grova plastslangen till bromsservot, sen via elventilen och till stoppen på pumpen. Strömmen för att styra ventilen tog jag från det som tidigare var plus till tändspolen.
Stannar hårt, ja typ som att man körde in ett spett i svänghjulet ungefär eller vad man ska säga. Det tar lixom tvärstopp från tomgångsvarv till stopp på ingen tid alls, men är det dieselns höga kompression som gör att det stannar så fort? Är ju van vid bensinmotorer jag.
Annars tycker jag motorn går bra, som sagt svårt å veta när jag inte haft nån tidigare att jämföra med, det enda är att jag tycker den vibrerar lite mycket när man kör runt 1500rpm, det blir så att hela bilen skakar liksom :S , men på tomgång och om man gasar upp till 2000rpm så går den fint.
Jag tänkte också bara plugga de två slangarna som gick till egr-ventilerna, men när jag följde upp dom så verkade allt som gick till och kring pumpen ha med EGR'en att göra så jag tog bort allt, drog en vakuumslang direkt från vakuumpumpen till bilens vakuumanslutningar för centrallås och höjdjustering av lamporna fram. Till stoppen tog jag från den lilla nippeln på backventilen på den grova plastslangen till bromsservot, sen via elventilen och till stoppen på pumpen. Strömmen för att styra ventilen tog jag från det som tidigare var plus till tändspolen.
Stannar hårt, ja typ som att man körde in ett spett i svänghjulet ungefär eller vad man ska säga. Det tar lixom tvärstopp från tomgångsvarv till stopp på ingen tid alls, men är det dieselns höga kompression som gör att det stannar så fort? Är ju van vid bensinmotorer jag.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Jag monterade nya motorkuddar på min 124 idag = ny bil
Kolla så att dina är i bra skick, de betyder mycket för komforten!
Kolla så att dina är i bra skick, de betyder mycket för komforten!
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Hynboholm wrote:Jag monterade nya motorkuddar på min 124 idag = ny bil
Kolla så att dina är i bra skick, de betyder mycket för komforten!
Ny bil, på vilket sätt?
Hur kollar jag dom?
Har tittat på kuddar på typ mekonomen, såg att det fanns för med och utan AC, vad är det för skillnad på dem? Satt ju en AC-kompressor på min motor men den tog jag bort men det är samma kudde, kan det göra nån skillnad?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Motorn skakade så allt rörde på sig/vibrerade.
Dörren "hoppade" om den stod i öppet läge.
När jag stängde av motorn, ruskade hela bilen.
En av mina kuddar hade börjat separera i gummit på ett ställe.
Dörren "hoppade" om den stod i öppet läge.
När jag stängde av motorn, ruskade hela bilen.
En av mina kuddar hade börjat separera i gummit på ett ställe.
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Det låter ju precis som hur min bil beter sig, kan ju hända det är originalkuddarna som hängt med motorn i 50000 mil, då är det ju förståeligt att dom börjar bli trötta :)
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Mina hann gå 28'
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Fick en fråga på PM om min varvräknare fungerar och hur den skall kopplas. Tänkte dela med mig av det här:
Som jag skrivit om tidigare så modifierade jag in w124'ans dieselvarvräknare i 123'ans mätarhus, och den kopplades in väldigt enkelt:
Bak på varvräknaren sitter en anslutning med 3 stycken stift, dom är markerade i plåten uppifrån och ned med "W", "-G" och "+".
W är signalen, där kopplar man in den vita kabeln från givaren och ger själva varvsignalen.
-G är jord till givaren, den bruna tråden från givaren.
+ är 12V till mätaren, där får man leta på en kabel som har 12V spänning när tändningen är påslagen och när bilen är igång.
Som jag skrivit om tidigare så modifierade jag in w124'ans dieselvarvräknare i 123'ans mätarhus, och den kopplades in väldigt enkelt:
Bak på varvräknaren sitter en anslutning med 3 stycken stift, dom är markerade i plåten uppifrån och ned med "W", "-G" och "+".
W är signalen, där kopplar man in den vita kabeln från givaren och ger själva varvsignalen.
-G är jord till givaren, den bruna tråden från givaren.
+ är 12V till mätaren, där får man leta på en kabel som har 12V spänning när tändningen är påslagen och när bilen är igång.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Jaha, då började hjullagret höger bak låta som en stenkross idag, aldrig bytt lager på nån bil förut, så hur går man till väga och vilka verktyg behövs?? hur får jag ur drivaxeln till att börja med?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Bakhjulslager på 123 är ett h-e, rent ut sagt, det behövs en specialhylsa också. Enklast att hitta en bärarm med friskt lager, om man inte vill ta sig an det.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
Okej, nu är drivaxeln ur, sen då?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
jaså, på vilket sätt ett helvete?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
frankbuick wrote:http://www.peachparts.com/Wikka/W123RearWheelBearings
Varsågod.
Det tackar vi så mycket för :)
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 90 guests