Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
har bytt några länkarmar å det är nästan värre tror jag än å byta hjullager..
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
crister wrote:har bytt några länkarmar å det är nästan värre tror jag än å byta hjullager..
Ja, jag tittade på det lite, såg lite bökigt ut med stora rostiga bultar och fjädrar och stötdämpare som ska lossas... har beställt en lagersats nu iaf, ska försöka jaga tag i vertyget till den där muttern nu bara..
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
jo ska man byta bärarm får man riva halva bakvagn, minst
vet dom som gjort om en hylsa tro de va 3/4.. känner du ingen med en svarv?
vet dom som gjort om en hylsa tro de va 3/4.. känner du ingen med en svarv?
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-04-01 FILM)
chansade och beställde hylsan från mbspecialist, fanns i lager så med en fruktanavärd tur har jag hylsan å nytt lager hemma i början på nästa vecka...
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Fått hem verktyg och lager nu, ska åka en sväng och få tag i hjullagerfett bara, tänkte köra biltemas eftersom det enda som är öppet idag, hoppas ingen har någon invändning mot det? :)
Ps, vad är den avlånga plåtbiten med runda hål i till för? Den följde med hjullagret..
Ps, vad är den avlånga plåtbiten med runda hål i till för? Den följde med hjullagret..
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
dannefrokt wrote:Ps, vad är den avlånga plåtbiten med runda hål i till för? Den följde med hjullagret..
Det är låsbrickan som sitter bakom bultarna till bromsoket.
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Uppdatering:
Hjullagret blev bytt idag, det tog sin tid, och arbetet bestod mestadels i att banka lös fastsittande saker och torka rent från gammalt fett för att sedan banka tillbaka nya saker med nytt fett! :)
Det enda jag är lite orolig över är om det blev lite för mycket spel när jag drog ihop det igen, drog allt vad jag orkade med 1 meter skaft men ändå tyckte jag det glappade lite för mycket, kanske får köra en sväng och prova dra lite till sen?
Den svarta specialhylsan för att lossa muttern sitter på plats.
Två långa bultar till att stoppa ett rör emellan för att dra lös muttern.
Och här var muttern borta, satt inte så hårt som jag trodde.
Satte tillbaka muttern på insidan och bankade på den med en hylsa tills den bottnade, sen vände jag på bromsskivan och använde den som glidhammare för att lossa navet.
Och här är navet urtaget.
Här sitter den gamla yttre lagerbanan kvar och det gamla inre lagret längst in, dags att banka lite igen..
Här sitter ny lagerbana på plats, har även torkat bort allt gammalt fett som var kvar innuti.
Nytt yttre lager, det gamla var lite klurigt att få bort, jag kapade lite försiktigt i det med vinkelslipen och lyckades sen spräcka det så att det lossnade från axeln.
Ny inre lagerbana på plats, bank bank! :)
Yttre packbox, använde mig av en kopparstav att banka med för att inte skada den.
Som nytt
Tillslut skulle allt dras ihop, det inre lagret skulle pressas på axeln, använde mig av en M10 gängstång och diverse brickor för att dra ihop så pass att muttern på insidan kunde ta gäng, drog sedan med specialverktyget och 1 meter stång på utsidan, men som sagt, drog allt jag orkade, tills de lång hjulbultarna höll på att ge vika nästan, men fortfarande lite mycket spel i lagret tycker jag, fast aningens mindre än det vänstra hjullagret så det borde kanske funka ändå?
Hjullagret blev bytt idag, det tog sin tid, och arbetet bestod mestadels i att banka lös fastsittande saker och torka rent från gammalt fett för att sedan banka tillbaka nya saker med nytt fett! :)
Det enda jag är lite orolig över är om det blev lite för mycket spel när jag drog ihop det igen, drog allt vad jag orkade med 1 meter skaft men ändå tyckte jag det glappade lite för mycket, kanske får köra en sväng och prova dra lite till sen?
Den svarta specialhylsan för att lossa muttern sitter på plats.
Två långa bultar till att stoppa ett rör emellan för att dra lös muttern.
Och här var muttern borta, satt inte så hårt som jag trodde.
Satte tillbaka muttern på insidan och bankade på den med en hylsa tills den bottnade, sen vände jag på bromsskivan och använde den som glidhammare för att lossa navet.
Och här är navet urtaget.
Här sitter den gamla yttre lagerbanan kvar och det gamla inre lagret längst in, dags att banka lite igen..
Här sitter ny lagerbana på plats, har även torkat bort allt gammalt fett som var kvar innuti.
Nytt yttre lager, det gamla var lite klurigt att få bort, jag kapade lite försiktigt i det med vinkelslipen och lyckades sen spräcka det så att det lossnade från axeln.
Ny inre lagerbana på plats, bank bank! :)
Yttre packbox, använde mig av en kopparstav att banka med för att inte skada den.
Som nytt
Tillslut skulle allt dras ihop, det inre lagret skulle pressas på axeln, använde mig av en M10 gängstång och diverse brickor för att dra ihop så pass att muttern på insidan kunde ta gäng, drog sedan med specialverktyget och 1 meter stång på utsidan, men som sagt, drog allt jag orkade, tills de lång hjulbultarna höll på att ge vika nästan, men fortfarande lite mycket spel i lagret tycker jag, fast aningens mindre än det vänstra hjullagret så det borde kanske funka ändå?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Medans jag ändå hade bakändan uppe på pallbockarna tänkte jag att jag skulle byta tanksilen som jag haft liggande ett tag, och undersöka varför avgassystemet var blött och fuktigt för jämnan alldeles under tanken så fort bilen stått stilla en stund.
Det visade sig att returledningen till tanken sett sina bästa dagar, så jag kapade röret lite längre fram, precis där det sticker fram mellan golvet och bakvagnsbryggan och skarvade på en bit slang, tippade i soppa i tanken å det pissade i skarven såklart... Har nu varit iväg till macken och skaffat längre slang och fler slangklämmor och tänkte kapa röret under baksätet istället, framför bakvagnen, där såg iaf röret hyfsat fräscht ut, men det får bli imorgon, nu är klockan 22.27 och jag ska äntligen äta middag!
Det visade sig att returledningen till tanken sett sina bästa dagar, så jag kapade röret lite längre fram, precis där det sticker fram mellan golvet och bakvagnsbryggan och skarvade på en bit slang, tippade i soppa i tanken å det pissade i skarven såklart... Har nu varit iväg till macken och skaffat längre slang och fler slangklämmor och tänkte kapa röret under baksätet istället, framför bakvagnen, där såg iaf röret hyfsat fräscht ut, men det får bli imorgon, nu är klockan 22.27 och jag ska äntligen äta middag!
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
strongt jobbat! blir ju fint med nytt lager..
glappar ditt vänstra hjul med?
förresten kan din läkande returledning ha något att göra med den höga förbrukningen?
glappar ditt vänstra hjul med?
förresten kan din läkande returledning ha något att göra med den höga förbrukningen?
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
crister wrote:strongt jobbat! blir ju fint med nytt lager..
glappar ditt vänstra hjul med?
förresten kan din läkande returledning ha något att göra med den höga förbrukningen?
Tackar! Ja man känner ett litet glapp om man tar tag i däcket å rycker i det, kanske ska känna på muttern på den sidan också medans man håller på?
Vet inte, men det lär ju knappast bli sämre med täta bränslerör :D
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Jag förstår inte... har dragit allt vad jag förmått, men lagret glappar ändå för mycket. Och efter en provtur var det ganska varmt, man brände sig på bulten som håller fast drivaxeln, på andra sidan var det bara ljummet, så nåt knas är det ju.. =/
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Du måste ju ha anliggande broms eller nåt?Snurrar hjulet lätt annars?
Ett hundratal mb
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
meki wrote:Du måste ju ha anliggande broms eller nåt?Snurrar hjulet lätt annars?
Nja bromsen är det ju inte, har lossat muttern och dragit den igen, tror det blev lite bättre, glappar ca 1-2mm vid fälgkanten när man trycker och drar högst upp på däcket, typ lyfter och släpper ner hjulet.
Funderar på om det hänt nåt med axeln på navet, om den dragits ut och blivit längre så att muttern bottnar innan lagrena är helt ihopdragna.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
Jag har bytt några bakhjulslager på 123,fick tipset att skippa klämringen vilket jag gjorde,funkade kanon och hade aldrig några problem med lagret sen,vissa hävdar att man MÅSTE ha den men för mig var det inga problem iaf,då drar man ju bara som på ett vanligt lager,dvs utan våld,det e kanske det du behöver,mera våld för att få bort glappet irriterande sånt där iaf.
Ett hundratal mb
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)
meki wrote:Jag har bytt några bakhjulslager på 123,fick tipset att skippa klämringen vilket jag gjorde,funkade kanon och hade aldrig några problem med lagret sen,vissa hävdar att man MÅSTE ha den men för mig var det inga problem iaf,då drar man ju bara som på ett vanligt lager,dvs utan våld,det e kanske det du behöver,mera våld för att få bort glappet irriterande sånt där iaf.
Okej kan ju prova utan klämringen. Har varit ute och kört en sväng nu, lagret blir fortfarande varmt efter en stunds körning i landsvägsfart, kan det vara Biltema-fettet som inte är nåt vidare? Kanske skall byta till nåt bättre om jag ändå ska isär med allt för att ta bort klämringen...
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 87 guests