The Gentle Giant! G-wagen 300 TD -97 Såld!
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Skattevikten hamnar på 3050kg vilket ger en årsskatt på 5078kr.
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Kom att tänka på dig och din tråd när jag såg denna. Är ju mer eller mindre ett måste att ha!
http://www.mercedes-benz-classic-store. ... 5105a99a35
http://www.mercedes-benz-classic-store. ... 5105a99a35
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Karlie: Jo den var väl söt. Har beställt nyckelringar med G, så nu får det vara nog med lekasaker för en stund.
Idag har jag inhandlat glödstift och div filter, 2000:- för lite småsaker. Blir olja efter helgen och sedan service. Mobile 1 är ju svindyr överallt, vad ska man göra, någon som vet något bra allternativ?
/Mikael
Idag har jag inhandlat glödstift och div filter, 2000:- för lite småsaker. Blir olja efter helgen och sedan service. Mobile 1 är ju svindyr överallt, vad ska man göra, någon som vet något bra allternativ?
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Köper Mobil 1 på GK´s i Ullared, 350-400 för 4 liter!
Brukar köpa 5-50 där, ett gäng dunkar åt gången.
Kolla utbudet där för din diesel.
Brukar köpa 5-50 där, ett gäng dunkar åt gången.
Kolla utbudet där för din diesel.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
amgen wrote:Köper Mobil 1 på GK´s i Ullared, 350-400 för 4 liter!
Brukar köpa 5-50 där, ett gäng dunkar åt gången.
Kolla utbudet där för din diesel.
Tack för tipset!
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Jula och ica Maxi!! har ganska ofta kampanj på Mobil1, 399 eller 499 för 4l. Brukar passa på när dom har så har jag hemma alltid. Värt att se efter!
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Lite mer är upptäckt. Min vän Freddy visade mig (på Springmeet) att torkararmarna inte satt fast riktigt, mao så har lagren skurit och nya ska beställas. En liten bit bromsrör behöver bytas samt båda bromsslangarna bak, nya ligger här. Tänker köra på koppar så man slipper tänka på det mer.
Sen hittade jag denna på e-bay:
Riktigt bra att ha för mig som är noob.
Det blev en lite kul grej att hänga i spegeln oxå:
/Mikael
Sen hittade jag denna på e-bay:
Riktigt bra att ha för mig som är noob.
Det blev en lite kul grej att hänga i spegeln oxå:
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Tuffa boxningshandskar!
Jag har bytt dessa torkarbussningar på en kompis G...
det var varken lätt eller roligt!
Jag har bytt dessa torkarbussningar på en kompis G...
det var varken lätt eller roligt!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
MB_Star: Jo det ska vara krånligt. Behöver bara reda ut om jag behöver hela kittet eller bara lager/bussningar.
Senaste:
Var i Stockholm och träffade YANASE från forumet, riktigt trevlig kille. Köpte en frontbåge med galler och extraljus på. Det blev även lite annat fint, som kofångarhörnen bak, vindavisare och en extra reservhjulshållare till bakdörren. Den tänkte jag bygga om så jag kan ha extrahjulet åt rätt håll, mao med framsidan av fälgen utåt. (idén snodd av Freddy). Offroaddäcken jag har får ändå inte plats i skyddsbaljan jag har.
Idag monterade jag dit gallren i frontbågen och nu ser den ändå mer ruff ut. Riktigt coolt!
Jag var på ett annat ställe där jag köpte sommardäck till henne, Hangcock 255/65/16 dessa ska på originalfälgarna. Senare kommer jag köpa riktiga offroadfälgar som jag kommer ha mina BF Goodrich på.
/Mikael
Senaste:
Var i Stockholm och träffade YANASE från forumet, riktigt trevlig kille. Köpte en frontbåge med galler och extraljus på. Det blev även lite annat fint, som kofångarhörnen bak, vindavisare och en extra reservhjulshållare till bakdörren. Den tänkte jag bygga om så jag kan ha extrahjulet åt rätt håll, mao med framsidan av fälgen utåt. (idén snodd av Freddy). Offroaddäcken jag har får ändå inte plats i skyddsbaljan jag har.
Idag monterade jag dit gallren i frontbågen och nu ser den ändå mer ruff ut. Riktigt coolt!
Jag var på ett annat ställe där jag köpte sommardäck till henne, Hangcock 255/65/16 dessa ska på originalfälgarna. Senare kommer jag köpa riktiga offroadfälgar som jag kommer ha mina BF Goodrich på.
/Mikael
Last edited by Mike Bike on Wed 26 Jun, 2013 05:11, edited 1 time in total.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Idag ska jag hämta hem min G. Service är gjord, de har även bytt torkarmekaniken, bussningar mm som jag nämnt tidigare. Och glödarlampan som lyste innan är nu släckt.
Nu ska den in för att bygga ett nytt, högre golv som jag planerat det, så kommer det bli en bit som man fäller ner över de två stolarna när det är fällda ett steg. Detta för att få en bra sovplats och möjlighet att fälla tillbaka så man ändå kan nyttja sittplatserna om det behövs. Det kommer bilder när det är klart. Blir 1 till 2 skutlådor under det golvet så man kan förvara div där.
Originaldäcken jag köpt ska på originalfälgarna. Och så har jag beställt dessa bedlockfälgarna till offroaddäcken: http://shop.traction4x4.it/product.php? ... ¤cy=
Hoppas bara att allt blir bra.
/Mikael
Nu ska den in för att bygga ett nytt, högre golv som jag planerat det, så kommer det bli en bit som man fäller ner över de två stolarna när det är fällda ett steg. Detta för att få en bra sovplats och möjlighet att fälla tillbaka så man ändå kan nyttja sittplatserna om det behövs. Det kommer bilder när det är klart. Blir 1 till 2 skutlådor under det golvet så man kan förvara div där.
Originaldäcken jag köpt ska på originalfälgarna. Och så har jag beställt dessa bedlockfälgarna till offroaddäcken: http://shop.traction4x4.it/product.php? ... ¤cy=
Hoppas bara att allt blir bra.
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Efter att jag jobbat hela helgen så var det dags att ta ut min G på söndagstur. Det slutade sådär.
Då har man kört fast för första gången. Först fastnade jag på en halvmeters stenklack, det var ju ingen bra idé att skrapa sig upp igen, så jag byggde en ramp av sten, stockar och annat så jag kom ner. Bara för att någon minut senare köra fast i leran. Det har ju regnat en hel del här i Göteborg på sistone.
Tog lite bilder:
Först en stenklack som var hög nog att ställa mig på ramen.
Min fina ramp som stod kvar lika fin efter jag åkt ner, bra betyg
Sen så körde jag fast i leran istället.
Där ståd hon och väntar på hjälp.
Här ser ni hur hon står bilen kvar där i skogen lite utanför Gbg, jag hade som tur min cykel (BMX) med mig så jag kunde ta mig hem. Jag måste erkänna att en winch hade räddat mig utan tvekan, så nu blir det att hitta en.
Men jag åkte dit nästa dag för att lösa det hela. hade med mig spännremmar, spade, draglina på 60m och lite annat. Surrade fast bilen bakåt mot ett träd med 3st spännremmar som jag drog åt tills det smakade blod i munnen. Och så försökte jag komma loss bakåt, där det fanns fast mark. Men det gjorde ingen skilnad alls med remmarna. Grävde fram alla däcken och la dit massor med ris, buskar mm för att få bättre fäste, men det hjälpte inte heller. Efter en till två timmar gav jag upp.
Då tog jag lillbilen till ett närliggande grustag/stenkross där jag såg hjullastare och div andra fina hjälpmedel. Gick in i byshan och berättade om mitt dilemma. Efter en liten stund visade det sig att där satt två killar som båda hade egna offroadfordon och Borås Jeepklubbs område var deras andra hem. Att komma mer rätt finns inte på kartan. Det ville ta en titt på det hela och se vad som kunde göras.
Väl där insåg dom att det var en värre manöver än de hoppats på men de ville ändå hjälpa mig. Tur tur...
Så det åkte och hämtade kedjelänkar, tampar och lite annan utrustning, sen började en riktigt jobbig manöver. Vi fick dra mot träd två gånger och med deras bil två gånger. Men jobbigast var ett för hand dra i nått som jag inte kommer ihåg vad det heter nu, typ ett spärrskaft på kättingen som man drar småsteg i taget, går riktigt sakta, men det fungerade. Och sakta men säkert så flyttade den på sig, centimeter för centimeter. Vi höll på nästan två timmar men loss kom min älskade G-wagen.
Skrapmärken efter klacken.
Detta är vad jag lämnade efter mig.
Jag måste passa på att tacka så himla mycket till det två killarna som hjälpte mig, det var absolut inte rädda för att både svettas och få blåsor i händerna för att hjälpa mig. Riktigt schysta killar.
Nu är man ett äventyr riktare och man inser vad som krävs för att verkligen klara sig i terängen.
/Mikael
Då har man kört fast för första gången. Först fastnade jag på en halvmeters stenklack, det var ju ingen bra idé att skrapa sig upp igen, så jag byggde en ramp av sten, stockar och annat så jag kom ner. Bara för att någon minut senare köra fast i leran. Det har ju regnat en hel del här i Göteborg på sistone.
Tog lite bilder:
Först en stenklack som var hög nog att ställa mig på ramen.
Min fina ramp som stod kvar lika fin efter jag åkt ner, bra betyg
Sen så körde jag fast i leran istället.
Där ståd hon och väntar på hjälp.
Här ser ni hur hon står bilen kvar där i skogen lite utanför Gbg, jag hade som tur min cykel (BMX) med mig så jag kunde ta mig hem. Jag måste erkänna att en winch hade räddat mig utan tvekan, så nu blir det att hitta en.
Men jag åkte dit nästa dag för att lösa det hela. hade med mig spännremmar, spade, draglina på 60m och lite annat. Surrade fast bilen bakåt mot ett träd med 3st spännremmar som jag drog åt tills det smakade blod i munnen. Och så försökte jag komma loss bakåt, där det fanns fast mark. Men det gjorde ingen skilnad alls med remmarna. Grävde fram alla däcken och la dit massor med ris, buskar mm för att få bättre fäste, men det hjälpte inte heller. Efter en till två timmar gav jag upp.
Då tog jag lillbilen till ett närliggande grustag/stenkross där jag såg hjullastare och div andra fina hjälpmedel. Gick in i byshan och berättade om mitt dilemma. Efter en liten stund visade det sig att där satt två killar som båda hade egna offroadfordon och Borås Jeepklubbs område var deras andra hem. Att komma mer rätt finns inte på kartan. Det ville ta en titt på det hela och se vad som kunde göras.
Väl där insåg dom att det var en värre manöver än de hoppats på men de ville ändå hjälpa mig. Tur tur...
Så det åkte och hämtade kedjelänkar, tampar och lite annan utrustning, sen började en riktigt jobbig manöver. Vi fick dra mot träd två gånger och med deras bil två gånger. Men jobbigast var ett för hand dra i nått som jag inte kommer ihåg vad det heter nu, typ ett spärrskaft på kättingen som man drar småsteg i taget, går riktigt sakta, men det fungerade. Och sakta men säkert så flyttade den på sig, centimeter för centimeter. Vi höll på nästan två timmar men loss kom min älskade G-wagen.
Skrapmärken efter klacken.
Detta är vad jag lämnade efter mig.
Jag måste passa på att tacka så himla mycket till det två killarna som hjälpte mig, det var absolut inte rädda för att både svettas och få blåsor i händerna för att hjälpa mig. Riktigt schysta killar.
Nu är man ett äventyr riktare och man inser vad som krävs för att verkligen klara sig i terängen.
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Ja visst är de härligt med terrängkörning! ? =)
fast roligare ju fler man är.. och då brukar de gå lättare om man råkar fastna!
fast roligare ju fler man är.. och då brukar de gå lättare om man råkar fastna!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Mike Bike wrote:Detta är vad jag lämnade efter mig.
/Mikael
Kanske därför terrängkörning är förbjudet..?
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Och uppenbarligen någon som inte har särskilt mycket utbildning i terrängkörning heller...
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: The Gentle Giant! Geländewagen 300 TD -97
Mmmm det händer ju ofta att man utbildar sig före en vända i skogen..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 69 guests