Arjeplog 4/2-13
Har kopplat vakumstoppen med elventil och skarvat ihop downpipen med originalröret. Tänkte bygga nytt men tappade orken så de blev ett byxrör
skarvarna ser lite taskiga ut men va f-n...
Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel
Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"
5/2-13 arjeplog
Nu skulle jag behöva lite hjälp. Först o främst går bilen väldigt slött typ 0-100 på typ 35sec... Motorn går grannt o känns riktigt frisk om man tomvarvar har ju satt dit tyrbon i efterhand men inte hunnit Göra något åt pumpen men den ska väll inte gå så sjukt slött ändå, den gick ändå hyfsat i 124an. Kan de ha med lådan att göra? För bakaxeln är väll rätt låg växlad:s
sen så vill bränslet rinna tillbaka o den är svårstartad, kunde inte köra med pumpen för den spola för hårt så ja pröva koppla strömmen men den orkar suga bränsle igenom den. Kan de vara dör de läker o rinner tillbaka? Hur gör ja rimligast för att plocka bort den? Bild någon? Eller går de kanske plocka tankanslutningarna från nå annat typ 123 eller nå?
Osså har ja modda in varvräknaren från 124 hur kopplar ja de 3 stiften signal-jord-ström sett uppifrån? O givaren har 2 kablar är en jord eller?
Sen kommer de alls funka när jag har bytt krans o tyrbin från 300e motorn?
S
Tack på förhand
/Joakim
Nu skulle jag behöva lite hjälp. Först o främst går bilen väldigt slött typ 0-100 på typ 35sec... Motorn går grannt o känns riktigt frisk om man tomvarvar har ju satt dit tyrbon i efterhand men inte hunnit Göra något åt pumpen men den ska väll inte gå så sjukt slött ändå, den gick ändå hyfsat i 124an. Kan de ha med lådan att göra? För bakaxeln är väll rätt låg växlad:s
sen så vill bränslet rinna tillbaka o den är svårstartad, kunde inte köra med pumpen för den spola för hårt så ja pröva koppla strömmen men den orkar suga bränsle igenom den. Kan de vara dör de läker o rinner tillbaka? Hur gör ja rimligast för att plocka bort den? Bild någon? Eller går de kanske plocka tankanslutningarna från nå annat typ 123 eller nå?
Osså har ja modda in varvräknaren från 124 hur kopplar ja de 3 stiften signal-jord-ström sett uppifrån? O givaren har 2 kablar är en jord eller?
Sen kommer de alls funka när jag har bytt krans o tyrbin från 300e motorn?
S
Tack på förhand
/Joakim
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Utväxlingen är 3:46 så den kommer varva betydligt mer nu än den gjorde i 124an som hade 2:88
Problem 1.
har du bränslepumpen kvar bak vid tanken ?
Isåfall får du ta bort den och göra en "Bypass" där.
Klipp den grova slangen nära pumpen så du har lite att spela med.
Slangen från tanken är ganska grov och ledningen frammåt är tunn...
du får helt enkelt svetsa eller be nån svarva en övergång.
(det går att ta tank anslutningen från en 123 diesel men den brukar va svår att komma åt och få lös)
Problem 2
Har du klippt med dej kontakten med kablar från 124an ?
vilka färger har du där ?
Problem 1.
har du bränslepumpen kvar bak vid tanken ?
Isåfall får du ta bort den och göra en "Bypass" där.
Klipp den grova slangen nära pumpen så du har lite att spela med.
Slangen från tanken är ganska grov och ledningen frammåt är tunn...
du får helt enkelt svetsa eller be nån svarva en övergång.
(det går att ta tank anslutningen från en 123 diesel men den brukar va svår att komma åt och få lös)
Problem 2
Har du klippt med dej kontakten med kablar från 124an ?
vilka färger har du där ?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
MB_Star wrote:Utväxlingen är 3:46 så den kommer varva betydligt mer nu än den gjorde i 124an som hade 2:88
Problem 1.
har du bränslepumpen kvar bak vid tanken ?
Isåfall får du ta bort den och göra en "Bypass" där.
Klipp den grova slangen nära pumpen så du har lite att spela med.
Slangen från tanken är ganska grov och ledningen frammåt är tunn...
du får helt enkelt svetsa eller be nån svarva en övergång.
(det går att ta tank anslutningen från en 123 diesel men den brukar va svår att komma åt och få lös)
Problem 2
Har du klippt med dej kontakten med kablar från 124an ?
vilka färger har du där ?
Visst varvar den men då borde den väll gå lätt? Tr ju en j#$%&a tid till 100 :s
Bak vid pumpen så sitter de ju en massa slangar, banjokopplingar o grejjer:s såg riktigt grylligt ut :s
Har Inte kvar kontakten men ja har som räknat ut att den undre ska va ström o den övre signal. Men från givaren går de 2 kablar, är de signal o jord eller signal och plus?
- get_around
- Proffs
- Posts: 279
- Joined: Sun 06 Jun, 2010 18:59
- Location: Malmberget
- Contact:
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
sskalman wrote:MB_Star wrote:Utväxlingen är 3:46 så den kommer varva betydligt mer nu än den gjorde i 124an som hade 2:88
Problem 1.
har du bränslepumpen kvar bak vid tanken ?
Isåfall får du ta bort den och göra en "Bypass" där.
Klipp den grova slangen nära pumpen så du har lite att spela med.
Slangen från tanken är ganska grov och ledningen frammåt är tunn...
du får helt enkelt svetsa eller be nån svarva en övergång.
(det går att ta tank anslutningen från en 123 diesel men den brukar va svår att komma åt och få lös)
Problem 2
Har du klippt med dej kontakten med kablar från 124an ?
vilka färger har du där ?
Visst varvar den men då borde den väll gå lätt? Tr ju en j#$%&a tid till 100 :s
Bak vid pumpen så sitter de ju en massa slangar, banjokopplingar o grejjer:s såg riktigt grylligt ut :s
Har Inte kvar kontakten men ja har som räknat ut att den undre ska va ström o den övre signal. Men från givaren går de 2 kablar, är de signal o jord eller signal och plus?
man blir tokig köra landsväg med 3,46 iaf jag, har haft 3,07 å de ha funka fint. men du ha ju nyare 126 så du kan ju sätta från nån v8 126a som har där kring 2,nånting för du kommer bli knäpp om du ska köra långkörning =)
MB ja äger:
w123 300D lang -85
MB ja haft:
w126 560sel -86
w108 280se 3.5 -71
w116 300D 6cyl turbo -75
w123 300TDT -85
w116 300D -75
w126 280 se -81
w123 300DT -77
w115 240D 3,0 -75
w123 220D -78
w201 -88
w124 -87
volvo 144 / 220D -69
w123 300D lang -85
MB ja haft:
w126 560sel -86
w108 280se 3.5 -71
w116 300D 6cyl turbo -75
w123 300TDT -85
w116 300D -75
w126 280 se -81
w123 300DT -77
w115 240D 3,0 -75
w123 220D -78
w201 -88
w124 -87
volvo 144 / 220D -69
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Jag har en 2,47 över...
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Hynboholm wrote:Jag har en 2,47 över...
Vad kommer den ifrån? Asd? En polare hade över en från en 560 är de för tungt?
Självklart ska den bytas men ja vill att den ska orka gå i ordning först 0-100 på ca 35sec är inte i ordning med en sån axel som ja har borde ju bara smälla till
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
sskalman wrote:Hynboholm wrote:Jag har en 2,47 över...
Vad kommer den ifrån? Asd? En polare hade över en från en 560 är de för tungt?
Min kommer från en 420 utan ASD. (560 har 2,65)
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Jag har för mej att det bara ska va 2 kablar in i varvräknaren fast det kan finnas 3 stift.
jord får nog mätaren ifrån plåten i mätaren.
den kabeln från givaren skall den ena jordas och den andra ska in i mätaren
spelar ingen roll vilken.
Så mätaren ska ha en plus när tändning är på och sen signal från mätaren.
du kan använda kablarna från gamla varvräknarn där finns + på tändnng.
jord får nog mätaren ifrån plåten i mätaren.
den kabeln från givaren skall den ena jordas och den andra ska in i mätaren
spelar ingen roll vilken.
Så mätaren ska ha en plus när tändning är på och sen signal från mätaren.
du kan använda kablarna från gamla varvräknarn där finns + på tändnng.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Arjeplog 6/2-13
Mbstar, Tackar:)
Hynboholm, Vad har du för pris på klumpen? :)
Idag har de blivit lite gjort efter jobbet.
Bytt alla 6 glödstift :)
och så har pumpen fått sig en omgång så nu sjussar de på skapligt igen :)
Mbstar, Tackar:)
Hynboholm, Vad har du för pris på klumpen? :)
Idag har de blivit lite gjort efter jobbet.
Bytt alla 6 glödstift :)
och så har pumpen fått sig en omgång så nu sjussar de på skapligt igen :)
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
arjeplog 9/2- 13
idag har mercan fåttt nya filter, luft och bränsle. olja o oljefilter blev nytt i samband med motorbytet.
har även bytt startmotorn för den ja hade ville felta vid kyla :/
idag har mercan fåttt nya filter, luft och bränsle. olja o oljefilter blev nytt i samband med motorbytet.
har även bytt startmotorn för den ja hade ville felta vid kyla :/
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Tips: Placera filtret där du får in mest kall friskluft, dra en slang mellan filter och turbo, skärma sedan av. Med nuvarande placeringen kommer du att suga in en massa onödig varmluft som innehåller mindre energi per kubikmeter. Varför? Varm luft tar större plats än kall luft.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Sskalman's w126 300sdt "PAM" Lite hjälp?
Mercafreaket wrote:Tips: Placera filtret där du får in mest kall friskluft, dra en slang mellan filter och turbo, skärma sedan av. Med nuvarande placeringen kommer du att suga in en massa onödig varmluft som innehåller mindre energi per kubikmeter. Varför? Varm luft tar större plats än kall luft.
Har full koll på de men nu blev de sådär för att ja inte ville köra helt utan filter, måste ju sätta nån slags rörböj eller slang emellan i vilket fall som helst för att få nånstans att sätta återcirkulerande vevusvent :)
Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel
är nog läge för en annan utväxling
Har ett problem med att avgashuset tar i karossen när man svänger, nån som gjort samma operation o hittat nån lämplig lösning? :)
Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel
Elbränslepumpen därbak kan du kasta ut så länge du inte ska köra mynäturbo-setup på typ 400hk+, då 603:an har en mekanisk förmatarpump. En sak färre som kan krångla...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 82 guests