Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby sskalman » Sun 17 Feb, 2013 23:00

precis inte jusst för pumpfunktionen utan mer för att de var den närmast tillgängliga backventilen och sen att den är j#$%&a smidig om man skulle råka köra torsk är ju som bara ett plus :)

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby sskalman » Mon 11 Mar, 2013 14:34

Händer inte så mycket men de har kommit hem en klump från en 420 och ny fräch utbytesturbo och detta ska väll få lite snurr på projektet :)

Jag har fortfarande problem med att bilen bränner glödstift, ingen som har någon ide om varför?

ajja en liten bild på de nya vedstyret. Momo, någon som har en riktig tutknapp? :)
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby torake » Mon 11 Mar, 2013 14:53

Ni som har dieselkonverterat 126:orna, vad får ni egentligen för bränsleförbrukning med gamla 300:or, 617 och 603? Beroende på klump givetvis men på ett ungefär?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby vazman 67 » Mon 11 Mar, 2013 15:26

Lite olika på vem man frågar, min 126 med 603 turbo ligger på en liter vid snäll körning,har då 2,47 utväxling.Dock inga problem komma upp i 1,4 om man vill.

Hostande surbensinsexan som satt i bilen (M110) ville ha runt 2,2-5,den åkte ut efter 4 dagars körning.

Haft en 126 med 617,den låg på 1,-1,2,ingen motor eller utväxling (3,46) som lockade till farter över 100 direkt

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby sskalman » Tue 12 Mar, 2013 00:22

torake wrote:Ni som har dieselkonverterat 126:orna, vad får ni egentligen för bränsleförbrukning med gamla 300:or, 617 och 603? Beroende på klump givetvis men på ett ungefär?


Runt en liter om man är snäll som sagt. jag har även haft båge 617 o 603 men med 300se klumpen så går de knappt köra drar soppa, går sakta och sliter som f-n, då var nästan bensinarn lika billig...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby torake » Tue 12 Mar, 2013 10:07

Intressant.

Det finns ju inte hastighetsmätare för 126 som passar till alla 124-utväxlingar mellan 3,46 eller vad det är på 300se och 2,47 eller vad det är som är nästa steg (380se antar jag), men då såg jag en som tipsade om en finurlig grej på benzworld, en Dakota Digital SGI-5, som kan skala om den elektrisk hastighetssignalen så den passar med vilken utväxling som helst.

Om man har elektriskt hastighetssignal, alltså.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby sskalman » Tue 12 Mar, 2013 10:46

torake wrote:Intressant.

Det finns ju inte hastighetsmätare för 126 som passar till alla 124-utväxlingar mellan 3,46 eller vad det är på 300se och 2,47 eller vad det är som är nästa steg (380se antar jag), men då såg jag en som tipsade om en finurlig grej på benzworld, en Dakota Digital SGI-5, som kan skala om den elektrisk hastighetssignalen så den passar med vilken utväxling som helst.

Om man har elektriskt hastighetssignal, alltså.


Men som jag förstår de så är bakaxeln från 420in väldigt nära 300dtns utväxling så de var väll närmast, men vad har 124 utväxlingar med de här att göra?

som jag förstod det så gick de inte att flytta över från w124 till 126 eller var de nått annat du tänkte på? :)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby torake » Tue 12 Mar, 2013 10:56

sskalman wrote:
torake wrote:Intressant.

Det finns ju inte hastighetsmätare för 126 som passar till alla 124-utväxlingar mellan 3,46 eller vad det är på 300se och 2,47 eller vad det är som är nästa steg (380se antar jag), men då såg jag en som tipsade om en finurlig grej på benzworld, en Dakota Digital SGI-5, som kan skala om den elektrisk hastighetssignalen så den passar med vilken utväxling som helst.

Om man har elektriskt hastighetssignal, alltså.


Men som jag förstår de så är bakaxeln från 420in väldigt nära 300dtns utväxling så de var väll närmast, men vad har 124 utväxlingar med de här att göra?

som jag förstod det så gick de inte att flytta över från w124 till 126 eller var de nått annat du tänkte på? :)


Va? På W126 Gen2 passar väl W124-klumpar? Jag kan ju ha fattat fel.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby vazman 67 » Tue 12 Mar, 2013 14:33


torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby torake » Tue 12 Mar, 2013 15:15

vazman 67 wrote:http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=68&t=73111


Man skall inte tro allt man läser på internet, alltså ;-)

Jag kollade i EPC och faktiskt är det så att _huset_ är ett 126-artikelnummer, men hela innanmätet och medbringarna på min 300se har 124-artikelnummer. Kräver lite händighet med differentialer.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby aroncbds » Tue 12 Mar, 2013 15:26

torake wrote:
vazman 67 wrote:http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=68&t=73111


Man skall inte tro allt man läser på internet, alltså ;-)

Jag kollade i EPC och faktiskt är det så att _huset_ är ett 126-artikelnummer, men hela innanmätet och medbringarna på min 300se har 124-artikelnummer. Kräver lite händighet med differentialer.
Kontra: Har för mig att gaveln på växellådan 711.433 från W124 också börjar med 126-ans artikelnummer. :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby torake » Tue 12 Mar, 2013 15:39

aroncbds wrote:
torake wrote:
vazman 67 wrote:http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=68&t=73111


Man skall inte tro allt man läser på internet, alltså ;-)

Jag kollade i EPC och faktiskt är det så att _huset_ är ett 126-artikelnummer, men hela innanmätet och medbringarna på min 300se har 124-artikelnummer. Kräver lite händighet med differentialer.
Kontra: Har för mig att gaveln på växellådan 711.433 från W124 också börjar med 126-ans artikelnummer. :-)


Ja, fast på en 124 har differentialhuset ett 124-nummer, och det ser också lite annorlunda ut, momentarmen sitter fram på huset, istället för på locket som på ett 126-hus. Så det är nog som Martin säger - ombygge - om man vill ha en 124-utväxling.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby MB_Star » Tue 12 Mar, 2013 20:49

722.3 lådor sitter på lite starkare maskiner.
Tex w126 med v8 samt w124 300 turbodiesel dessa lådor kan man byta bakre gavel på som jag gjorde på min.
då kan du använda hela motorpaketet från w124 och få fungerande hastighetsmätare.

Byter du sen bakaxel på 300SE så tar du hastighetsmätaren från bilen du tog klumpen ifrån.

Ang bränsleförbrukningen så vart jag förvånad över hur billigt den gick.
Gick billigare i w126an än när den satt i w124an.
Min hade 603turbo med borttagen och pluggad EGR samt 2.47 i bakaxelutväxling.
Fick den inte just att dra över liters fast ja nästan bara körde kortvändor. (ca 2mil per start)

Kan tänka mej att den kryper ner duktigt vid långkörning.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby sskalman » Fri 26 Apr, 2013 00:20

Uppdate, Bytt turbo,slipat avgashuset så det inte tar i, bytt klump till 420 och lite de och sånt :) Nån som har mätartavla eller mätarhus som passar utväxlingen? :)

Image

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby malåraggarn » Fri 26 Apr, 2013 01:25

kul med lyft :D
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 83 guests