Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Sskalman's w126 blir 300 turbodiesel

Postby sskalman » Sat 02 Feb, 2013 02:52

Arjeplog 1/2-12

Tjenna, är riktigt dålig på de här med att skriva men ja tänkte lägga upp en tråd om min bil. Kan väll börja med att berätta att jag köpte den i luleå i sommras och tänkte ha den som en typ av söndagsbil men då lyckades jag i någon form av sinnesförvirring byta bort min bruks 124 mot ett annat objekt så började jag köra med Pam dagligen.

Jag har även sen tidigare en 420sec som sommar glidare och ja har totalt fastnat för 126erna så ja bestämde mig för att ja ville ha kvar pam som bruksbil och det är här mitt projekt startar på allvar.

Vi börjar väll med lite överblicksbilder från i sommras.

Image

Image

300motorn som satt i var bytt och hade enligt förra ägaren gått runt 23 när ja köpte bilen men nu efter nära 800 körda mil börjar ja inse att de inte är ekonomiskt försvarbart att tanka för flera tusentals kronor i månaden även om motorn går som en dröm. Och de var väll där drömmen började om en "Sonderdiesel".

Lämplig motor införskaffades dock fick en tjuvrostig 124 sätta livet till.
Image
300D automat från en 93a.

Helnöjd började tankarna snurra om de ändå inte skulle vara kul med lite mer vrid i kärran, den väger ju trots allt närmare 2 ton. Så de ville sig inte bättre än att ett oiginalgrenrör med tillhörande turbo samt insug inhandlades o monterades.
Image

Bonusbild på en David som svets returen.
Image

Och i de här läget hade ja inga fler ursäkter för att skuta på det så de var väll barra o börja.

300 motorn på väg ut
Image

W124a motorfästerna skruvades lös o byttes ut mot motsvarande från 300bensinarn
Image

Modifiering av balken pågrund av att att Wgn tog i, löstes lätt med lite gas o en gnutta våld.
Image

Fick byta turbinen för att motorn skulle gå på lådan.
Image

och här sitter nu motorn o myser efter många om och men på sin plats efter lite övertalning av spett o andra tillhyggen.
Image


Och det här är de läget jag är i nu och mer hinner ja inte en dag som i dag :)
Last edited by sskalman on Thu 14 Feb, 2013 16:03, edited 3 times in total.

Diesellinus
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 305
Joined: Thu 02 Sep, 2010 08:16
Location: Bettna

Re: Sskalman's w126 300se/sd "PAM"

Postby Diesellinus » Sat 02 Feb, 2013 08:22

Trevligt projekt! Detta ska följas, alltid lika trevligt med dieselkonverteringar :-D
Chevrolet k1500 Silverado 6,5td -95
Mercedes 220d -75
Mercedes 250td -93b
Mercedes 307d Om617 -81 Biltransport
Mercedes 300d lang Stt-Turbo -79
Cheva van g20 Roadstar -89
Mf 35, Ferguson Ted20 -54, Tea20 -47, Tea20 -53, Tea20 -50, Volvo N84 a-traktor, Volvo Starke Epa med hiabkran

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sskalman's w126 300se/sd "PAM"

Postby Hynboholm » Sat 02 Feb, 2013 09:14

Jag tycker också om w126, och 603 är en trevlig motor!
Men du har ju -88 års modell :!:
Ska du betala 8000:- i skatt varje år?
LB-reg, besikta med bensinmotorn varje år, köra avställt är ju inga bra alternativ tycker jag... :roll:

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 300se/sd "PAM"

Postby sskalman » Sat 02 Feb, 2013 10:07

kul att de finns nått litet intresse :)

Är det nått speciellt med 88an? slog upp en 86a reggad med 6a och den hade 6133 i årsskatt?
i vilket fall som hellst så kostar det att ligga på topp och istället för o tanka ca 2 liter milen tror ja ändå de blir mer ekonomiskt.
Sen så är bilen besiktad året ut så ja har ju en stund att fundera på saken :)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sskalman's w126 300se/sd "PAM"

Postby Hynboholm » Sat 02 Feb, 2013 10:25

sskalman wrote:kul att de finns nått litet intresse :)

Är det nått speciellt med 88an? slog upp en 86a reggad med 6a och den hade 6133 i årsskatt?
i vilket fall som hellst så kostar det att ligga på topp och istället för o tanka ca 2 liter milen tror ja ändå de blir mer ekonomiskt.
Sen så är bilen besiktad året ut så ja har ju en stund att fundera på saken :)


Nejdå, -88:an är säkert lika dyr som andra. Jobbigt med fem år kvar bara...
En fördel är ju att det oftast är lättare att köpa diesel utan skatt, än bensin :wink:
(Jag har själv tänkt tanken med min egen...)

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby MB_Star » Sat 02 Feb, 2013 15:08

Blir nog fint dedär!
Men skatten baseras på vikten så tänk på att lätta bilen allt du kan inför en ev reggning.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby sskalman » Sat 02 Feb, 2013 15:27

tackar tackar :) tror nog de blir bra i vilket fall som hellst, trivs inte riktigt med bensinmotorer, inte riktigt min grejj för mycket kablar o givare....

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby Dieselpower » Sat 02 Feb, 2013 17:29

Det värmer att se en sån fin bil få ett nytt riktigt hjärta... :love9: :mrgreen:

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby sskalman » Sat 02 Feb, 2013 19:26

Roligt att höra, nån som kan tala om vad den vita kabeln från glödrelät är för nått?

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby Dieselpower » Sat 02 Feb, 2013 19:58

sskalman wrote:Roligt att höra, nån som kan tala om vad den vita kabeln från glödrelät är för nått?


Den ska till tempgivaren och är för efterglödningen.

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby sskalman » Sun 03 Feb, 2013 00:36

Dieselpower wrote:
sskalman wrote:Roligt att höra, nån som kan tala om vad den vita kabeln från glödrelät är för nått?


Den ska till tempgivaren och är för efterglödningen.

Okejj till den främre eller bakre givaren den främre med grön kavel ska väll till mätarn?

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby Hynboholm » Sun 03 Feb, 2013 00:53

sskalman wrote: trivs inte riktigt med bensinmotorer, inte riktigt min grejj för mycket kablar o givare....


Det verkar som du hittat lite sånt på dieseln också... :mrgreen:

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby sskalman » Sun 03 Feb, 2013 01:20

uppdate

Arjeplog 2/2-13

Hynboholm wrote:
sskalman wrote: trivs inte riktigt med bensinmotorer, inte riktigt min grejj för mycket kablar o givare....


Det verkar som du hittat lite sånt på dieseln också... :mrgreen:


Visst är de väll så, men betydligt enklare. Ska dessutom medela att i kväll så har pam andas sina första bar o råolja. Men däremot så pumpar bränsle pumpen så hårt att de läker i vissa slangskarvar... Nån dom har en idé? Verkar i te vara riktigt bara att plocka bort den heller:s

ajja lite bilder är väll alltid ett plus men ja ä r värdelös på att komm ihåg.

fick i alla fall byta till servo pumpen från bensinmotorn pga diffen.
Image

osså en fin bild på en inkopplad och provstartad motor :D
Image
tack MB-star för gaswire tipset, vart klockrent.

Nu återstår bara ett rökrör, lite kabeldragning och nån förlängd lösning på styrtryckswiren, nån som har någon ide? och ovannämda bränslebekymmer.

nån som kan tala om hur man kopplar generatorns 3 stift, trodde att 2 var plus o ett laddlampa men de verkar ändå inte funka? :S

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby MB_Star » Sun 03 Feb, 2013 17:36

sskalman wrote:
Dieselpower wrote:
sskalman wrote:Roligt att höra, nån som kan tala om vad den vita kabeln från glödrelät är för nått?


Den ska till tempgivaren och är för efterglödningen.

Okejj till den främre eller bakre givaren den främre med grön kavel ska väll till mätarn?


Du får kolla vilken givare som har vit kabel på sig.
På generatorn är dom 2 stora stiften är "+ på batteri" och den lilla är laddlampa.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

sskalman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 131
Joined: Sun 23 Jan, 2011 20:43

Re: Sskalman's w126 300se/sdt "PAM"

Postby sskalman » Sun 03 Feb, 2013 22:10


Du får kolla vilken givare som har vit kabel på sig.
På generatorn är dom 2 stora stiften är "+ på batteri" och den lilla är laddlampa.

var så ja kopplat men kom aldrig på att kolla kolen som var slut.... fixat nu körde första milen med den som diesel idag men den har en bra bit kvar till perfektion :)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests